MT ET Street Radial ja riittävä burnout?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja Fastback, 28.12.2010.

  1. Fastback

    Fastback Gearhead

    MT ET Street Radial kokemuksia stripiltä kaipailen. Netistä etsimällä löytyy, että em. renkaita ei kannata liikaa lämmittää. Heti kun savua alkaa muodostua niin kaasusta irti. Onko täällä vastaavia kokemuksia, että vastaavalla tavalla saataisiin ET Street Radialeista paras hyöty?
     
  2. C-barge

    C-barge Gearhead

    Niin noi ameriikan spedet on väittänyt. En mä kyllä ite tollasta mitenkään erityisesti huomannu, et se pito olis ollu "oikeesta" burniksesta niin riippuvainen. Tietty rengashan siin kuluuu vähemmän. Suurempi ongelma siinä on sen kanssa, et se on vähän sellanen on/off rengas. Et joko se pitää tai sit se tosiaankaan ei pidä, sutimaan sitä ei sais päästää. Ero lepo- ja liukukitkan välillä tuntuu olevan melkonen rättirenkaisiin verrattuna.
     
  3. Pepew

    Pepew 1st gear

    Alastarolla ajoin viime kesänä 2 ekaa lähtöä lyhyellä burniksella, ei ollut pitoa. Sitten 2 seuraavaa huomattavasti pitemmällä sauhuttelulla, ja pitoa riitti.


    Kiikalan lentokentällä sitten taas asia oli täysin toisinpäin, 2 ekaa pitkällä, ei pitoa, 2 seuraavaa lyhyellä, pitoa huomattavasti enemmin.

    Autolle ei tehty mitään noitten kokemusten välissä. Toki toi Alastaron rata on varmasti ihan eri juttu kun lentokenttäradat.

    Tämä siis +500hp chevellellä.
     
  4. studio57

    studio57 Gearhead

    valmistajan ohjeistus oli muistaakseni siihen asti että burnis savun väri muuttuu eri väriseksi.
     
  5. Fastback

    Fastback Gearhead

    Testaamallahan se sieltä sitten löytyy. Manuaalin kanssa kun burnaa niin pitää vissiin ottaa kakkosella suoraan vesikuopasta ja antaa soittaa kunnes tarraa. Linelock on käynyt mielessä jos täytyy burnata pitempään jotta rengas lämpiää tarpeeksi jos se sen tarvitsee.

    Rengaspaineet 1,0-1,1 barin tienoille.
     
  6. C-barge

    C-barge Gearhead

    Jossain Kiikalassa ite rata muuttuu niin paljon päivän edetessä, et burniksen toimivuuksista ei kyl voi päätellä mitään. Sithän ku se rengas tarraa ni se varmaan sit jo pitää. Ite en kokenut mitään tarvetta laskee painetta edes noin alas, tais olla lähempänä 1.5 baria tai ylikin. Paras 60 jalkaa muistaakseni 1.51 lehtijousilla ilman lisätuentoja ja 3.23 ruuvilla.
     
  7. Cadillac390Man

    Cadillac390Man Gearhead

    Ainakin noilla rättirenkailla niin kauan paikallaan, että savun väri muuttuu vaaleaksi ja sen jälkeen renkaan "putsaus" eli riittävä suditus vielä ilman jarrua eteenpäin.

    Ja päivän eka burnis hiukan pitempi kuin seuraavat.
     
  8. Ck

    Ck Gearhead

    Meillä oli tollaset street radiaalit. 275 60 15. Ei niitä kyllä noilla liimaradoilla saanut mitenkään liikaa lämmitettyä. Sillai lämmitin että sauhua tuli kunnolla.
    520hp ahdetulla pikkulohkolla, lehtijousilla ja 3.5xx ruuvilla meni 60 jalkanen 1.41.
     
  9. wcof

    wcof 1st gear

    mh
     
  10. maverick

    maverick Gearhead

    Re: mh


    Ei toimi noin pienillä paineilla radial rengas, mun kokemus on että 1.1-1.5baarin
    Välillä riippuen pelistä. Olen kokeillu maverickissa saman kokoisella rengailla ajaa 0.6bar
    Ja ei tominnu ollenkaa. Uudehkoilla renkailla riittää lyhyt burnis.
     
  11. C-barge

    C-barge Gearhead

    Toikin on hyvä juttu, et "kun ei oo painoo just lainkaan". Kyllähän siel ny kutienkin on yhen eurokikkareen verran painoa siellä takanakin, eikä nekään millään minipaineilla ajele. Radiaali toimii ihan erilailla kun tollanen perinteinen kiihdytysrengas, se tosiaan menee huonoks pienillä paineilla eikä oo tarkotuskaan olla mitenkään rypyssä tai litteenä.
     
  12. Fastback

    Fastback Gearhead

    minkälaisia 60ft aikoja Pepew veti Chevellellä? Tutkailin tuossa vanhoja aikakorttejani, niin 275/60-15 Cooper Cobrilla ajoin '09 2,049 s / 60ft Alastarossa ajan ollessa 13,022/173,58km/h. Viimekesänä samoilla luistimilla 60ft ajat 2,356-2,390s, ajat 12,974-12,982s / 188,78/189,17kmh. Tarvitsisi vaan lähtöjä lähtöjä ja taas lähtöjä, niin löytyisi oikea tapa toimia ja oikea asento kaasupolkimelle.
     
  13. Pepew

    Pepew 1st gear

    Kiikalassa ajan ollessa 12,4 oli 60ft 1,903

    Alastaron 60ft on kadoksissa mutta aika oli siellä parhaimmillaan 12,1

    1650kg auto ja hiukan yli 500hv. Noi M/T:eet oli ainoo "viritys", moottorin lisäksi.

    Nyttemmin on autoa kevennetty, päivitetty jousitusta, iskareita, moottoria, rengastusta, eli ensi kesänä jos sais menemään vaikka 11,9 tjsp.

    Kyseessä siis on kaverin omistama -72 chevelle jossa minä olen toiminut kuskina/mekaanikkona/apumiehenä sekä henkisenä tukena 8)
     
  14. Ck

    Ck Gearhead

    Piti myöskin sanomani että me käytettiin 1.5-1.8 baria noissa omissa, alle 1.5s 60ft meni jatkuvalla syötöllä.

    Mikkitompsonin ohje on
    P275 and smaller sizes: 14-18 psi
     
  15. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Asiaanhan varmasti oleellisesti vaikuttaa auton paino?
    Ja se että millä vaihteella lämpöä tekee.
    Jos 12sek Chevelle ottaa 2 vaihteella 20sek niin se on eri kun 10sek autolla 3vaihteella sama lämmitys aika.Ainakin kumminmoska lentää kauemmas:)

    Ne on niin autokohtaisia ettei voi sanoa että "ajoin 14.5 ja vedin pitkää burnista"
    Ja jäi sanomatta että se tehtiin 1 vaihteella niin että rengastekstit näki lukea...Ei oo vauhtia kummissa niin ei se lämpenekkään.

    Mulla oli viime kesänä tuommoiset 275-60-15 radiaalit ja sanoisin että hyvät on.

    Porissa sai ottaa keskimittaisia burniksia tyylillä 1vaihteella irti,heti 2 kaappiin,rundit 5500 ja 3 kaappiin ja samat kierrokset ja lätäköstä pois sutien.
    Tähän meni aikaa n 5-10sek.
    1600kg ja +600hp 3.73 välityksellä
    60ft 1.62-1.67

    Vaasassa oli taas parempi pitio kun otti todella lyhyttä lämmitystä.
    Tyylillä 1vaihteella irti,heti 3 kaappiin ja lätäköstä pois sutien kierroksilla 5500-6000.
    meni 1.64-1.68 60ft.

    Mutta uutena Porissa tuntui olevan pidempi lämpö parempi ja kuluneena Vaasassa lyhyempi.

    Paineita oli 1.2-1.4bar luokkaa.Painava auto nääs.


    Lähden foot brakella joten voi olla että siinäkin on pientä syytä miksi pitää erilailla eri burniksilla.
     
  16. Pepew

    Pepew 1st gear

    Mäkin suoritan ton lämmityksen niin että ykkösellä irti ja sitten heti kakkonen tupaan ja jenkaa sinne 5000rpm tienoille.
     
  17. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Niinhän ne neuvoo nopeammatkin että jos autossa on vääntöä,käytä sitä ja tee burnis 3:lla.

    Ajattelin ens kesänä aloittaa 2:lla ja vaihtaa heti 3:lle kun mahdollista.

    Sorry OT....
     

Kerro tästä muillekin!