Mullipuskuri

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja Rollepolle, 9.3.2008.

  1. Rollepolle

    Rollepolle 1st gear

    Nissan navarassa on tuo korkeamalli valoteline
    http://www.vepro.fi/suomi/navaras.htm

    Onko laiton kapistus, ja pitääkö ottaa pois sitten kun joskus katsastuksen aika tulee..?
    Auto on rekistöröity 04.2007, ajoneuvoluokka N1G

    Muistan joskus jostain lukeneeni, että nämä on kiellettyjä maastopakettiautoissa lähtien keväältä(05??-07) lähtien, pakettiautoissa jo aikaisemminkin.
     
  2. Lerssinen

    Lerssinen Double Gearhead

    Mun käsityksen mukaan ajovalojen alareunaan asti saa puskuria uudemmissa tulla.. Se on eri asia mitä katsuri sanoo..
     
  3. O.J.

    O.J. 3rd gear

    Ei kai toi mikään laki oo...

    Elikkäs lain sanaa täältä ohjeesta kiteytettynä:

    http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/F5DAEE92-1BCA-4A49-8D8E-A32D32B9B397/0/ATT52006.pdf

    Eli....

    21.11.06 jälkeen ei saa henkilö- ja pakettiautoihin (alle 3500kg) asentaa UUSIA etusuojajärjestelmiä (karjapuskurit ja valotelineet), mikäli ne EIVÄT ole EU -tyyppihyväksyttyä mallia.

    24.5.2007 asti on saanut N1G ja M1G -ajoneuvoihin (alle 3500kg) asentaa tyyppihyväksymättömiä etusuojajärjestelmiä.

    EI SAA ENÄÄ. mut milläs todistat, et kyllä se tuossa kiinni on ollut jo ennen tuota... :eek: tai päinvastaisesti, millä katsuri toteaa, että toi muuten on just eilen asennettu! :rotfl: on aikalailla tulkintapainotteinen kysymys...

    Mut se ons selvää, että -07 ja uudemmat autot eivät mene läpi HYVÄKSYMÄTTÖMILLÄ nautaraudoilla. Jos niihin sellaisia edes saa... :eek:

    Poikkeuksena edelleen siis kuorma-autot, joita tämä hullunmylly EI koske.
     
  4. Rollepolle

    Rollepolle 1st gear

    Täytyy vaan toimittaa että rauta on asennettu auton ollessa uusi.
    Ei se kyllä ole paha poisotettavakaan, valojen piuhojen kanssa on enempi askaretta.

    Miten tuon kuvan saa liitettyä viestiin..
     
  5. Lerssinen

    Lerssinen Double Gearhead

    Laita tuo url tunnus muotoon www.kuvajossainnetisä.fi[/img ]

    ilman tuota viimeistä välilyöntiä...

    Zädääm
    [img]http://personal.inet.fi/yritys/aholantila/Kuormattuna1.jpg
     
  6. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Pitääkö kyseisestä raudasta olla merkintä otteessa? Jos on ollut nokalla jo vuosia ja nyt joku alkaa takuta asiasta. Esim ajat kolarin ja vakuutusyhtiö ei korvaa koska voi olla "laiton" rauta. Siihenhän kyseiset organisaatiot vetoaa varmasti ellei ole merkintää.
     
  7. O.J.

    O.J. 3rd gear

    Joku oli joskus tuota yrittänyt saada leimalla otteeseen merkittäväksi, juuri ennen tätä :wc: -säännöstä, mutta ei oolut katsuri suostunut... :eek: eli tuskin saa sitäkään kautta "todistettua"...

    TV:ssä tuli tuon lain voimaantulemisen aikoihin jossain asiaohjelmassa haastattelu, jossa pohdittiin ohimennen tätä juttua... Haastateltavana oli jonkin, en nyt muista ni en ala veikkaa, suomalaisen nautarautafirman pamppu, joka kertoili, että niidenkin pitää käydä testauttamassa jokainen malli, jota aikovat tulevaisuudessa myydä. vaikka siis ovat ihan samaa tavaraa, ilman mitään muutoksia... :wink: joku varmaan muistaa...?

    Jossain vielä kiersi tällainen huhukin, että "etuosuojajärjestelmää" ei saisi virallisesti varustaa lisävaloilla. :odroll: vaikuttavat kuulemma turvallisuusteknisiin ominaisuuksiin... tästä en sitten tiedä. voipi olla ihan essonbaaria. :pinup:
     
  8. lansive

    lansive 1st gear

    Eihän tuossa muuta ole kuin että hinnat nousevat kun tyyppihyväksynnän kustannukset vyörytetään hintoihin. Samoinhan kävi vetokoukuillekin, mutta niitähän saa vieläkin laittaa hyväksymättömiä vanhoihin autoihin. Ihan esimerkkinä Kovilin koukku -88 Mazdaan maksoi 120 euroa sähkösarjan kanssa ja -02 Neoniin maksoi yli 300. Mitään eroa ei tuotteilla ollut, mutta toisen testimalli vaan oli käynyt testissä. Ihan samat jampat niitä siellä tehtaalla hitsaa samoista kamoista. Hyväksytyn koukun mukana tuli kopio tyyppihyväksyntätodistuksesta, joka käskettiin pitää mukana katsastuksessa ja ajossa. Sen toisen mukana tuli pelkät kiinnityspultit.
     

Kerro tästä muillekin!