Murtuneet venttiilinohjurit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Malossi, 21.4.2021.

  1. Malossi

    Malossi 2nd gear

    Moottorina 440 ja alunperin oli epäilynä vuotavat venttiilinvarren kumit muutamien pyttyjen kohdalla.
    Ilmeni välillä käynnistyksen yhteydessä tapahtuvana pöläytyksenä sekä näiden pyttyjen tulppien karstoittumisena.
    Otettiin auto työnalle tuossa viikonloppuna.
    Paljastuikin että 1 ja 5 pytyn venttiilinohjurit oli murtuneet siististi poikki kannen tasalta. Koko irronnut ohjuri+tiiviste on siis päässyt heilumaan venttiiliä pitkin jo tässä useamman tuhannen kilometrin ajan.
    Kannet ovat alumiiniset 440 source stealth merkkiset.
    Mikähän on voinut aiheuttaa tuon katkeamisen?
    Luultavasti toinen kansi on täysin ehjä koska ei sen puolen tulppia karstaa.
    Tarkoitus on käyttää molemmat kannet irti ja viedä koneistamoon tarkistettavaksi ja korjattavaksi. Olisi kiva kuitenkin välttää tuota uudestaan tapahtumasta uudestaan niin mahdollisia vian aiheuttajia olisi hyvä tarkastaa myös muualta koneesta.
     
  2. f34

    f34 Gearhead

    Näkyykö jäljistä, että onko venttiliin kohdistunut voima epäkeskeinen.
    Pikkuhiljaa epäkekeinen voima nitkuttanut venttiileitä sivusuunnassa.
     
  3. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Koneistettu ohjurit vinoon... Sorsan kansista ole mikään mahdottomuus.
     
  4. Solvent

    Solvent 2nd gear

    En sanois tollasta Sourcen piikkiin... mullahan oli aiemmin ne kannet (mistä kirjottelin joskus tännekin), joista ohjuri oli koneistettu vinoon. Ja ne oli koneistettu kyllä suomessa jälkeenpäin. Ykköspytyn imuventtiili oli tippunut, kun venttiililukot oli pettänyt(ohjurit tiukat)
    Alkupään sorsissa oli kyllä sanomista muutoin, mm venttiililukot ja retainerit huonoja, venttiiliohjurien välykset liian tiukkoja ja heittoa palotilojen paikoissa. Mutta noi ongelmat lienee korjattu jo vuosia sitten valmistajan toimesta.

    Onko topicin aloittajan kannet ostettu käytettynä vai uusina?
     
  5. Malossi

    Malossi 2nd gear

    Uskoisin että uutena ostettu. Kone ei ole siis minun rakentamani vaan sen joka auton oli uittanut sekä kunnostanut joskus 2010 paikkeilla...
    Kaikki kansien virtauspaprut sekä dynolaput autosta löytyy niin on kuitenkin vaikutelma että ihan ajan kanssa tuo moottori on tehty.
    Nokka, kannet, imusarja, kaasari nyt ainakin on vaihdettu alkuperäisestä.
     
  6. Solvent

    Solvent 2nd gear

    Juu, lähinnä siis meinasin että onko niiden historia tiedossa sulla...
    Oli munkin kannet koneistamolla käyneet ja virtauslaputkin niistä löyty. Ja piti olla viimesen päälle tehty(tiedostin kyllä että näin ei aina oo). Sitte ku tsekkasin myöhemmin venakoneistoa, ihmettelin että miks keinuvipu ottaa hiukan kiinni siihen yhteen retaineriin mutta muissa ei. Oli silminnähden eri linjassa
    Jos tosiaan uutena ei oo ostanu, niin voi niissä sanomista olla vaikka kuinka olis laput ja liput niistä... ja tietty uutenakin ne on käytettävä tsekattavana
    Oon myös kuullu että noissa sorsissa vois ne ohjurit olla heikompaa materiaalia... no, mene ja tiedä. Ihan yhtälailla vikaa voi löytyä vaikka Edelin ohjureista. Käytä kansi tsekattavana ja jos ei mitää kummosta löydy niin vaihdat ohjurit niihin
     
    Muokattu: 22.4.2021
    Malossi tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!