Museoauto ja harrasteauto, ideointia asian tiimoilla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja 260z, 18.2.2003.

  1. 260z

    260z 1st gear

    Paljonhan täällä on keskustelua museotarkastusten tasovaihteluista alueittain ja automallien ja eri vuosien välillä. Miksipä ei mentäisi siihen, että on ns. councours autot, joita parhaimmillaan Suomen museoautot vastaavat ja harrasteauto. Museoauto on jo nykyisellään vapaa käytömaksusta ja jokavuotisesta katsastuksesta. Käyttömaksussa voitaisiin mennä siihen, että tietyn iän täyttäessä autoa voi käyttää omaehtoisesti ns. harrasteautona, jolloin maksettaisiin käyttömaksu vain siltä ajalta kun auto on liikenteessä. Tällä tavoin vältyttäisiin massiiviselta joukkotuholta, joka arvottomilla "ritsoilla" on edessä. Herää vastusta, koska valtion pitäisi sijoittaa jonkinlaisen erityisen systeemin ja seurannan luomiseen. Miksi ei ajoneuvon käyttömaksun/veron kohdalla voida silloin menetellä normaalin veroilmoituksen mukaisesti. Auton omistaja ilmoittaa ja toimittaa vakuutusyhtiön todistukset auton käytöstä verovuoden aikana ja saa tositteiden mukaan palautuksen maksamastaan ylimääräisestä verosta normaalin veronpalautuksen yhteydessä? Liitelomake ö2 normaalin veroilmon mukaan... Ei tarvitsisi narista, että se tulee liian kalliiksi...Ne jotka haluavat harrasteajoneuvoilla olisivat varmasti valmiit täyttämään yhden lomakkeen. Vakuutusyhtiökin riemastuisi, kun saisi rahastaa ylimääräisestä todistuksesta=) Pikkuraha ja vaiva siitä, että autokantaa säilyisi tulevaisuuteen.

    Tarkoituksena herättää keksustelua asian tiimoilta. Kommentoikaa ja arvostelkaa.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: 260z 2003-02-18 11:55 ]</font>

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: 260z 2003-02-18 11:57 ]</font>
     
  2. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Tämähän ei toimi koska nykyään valtio saa käyttömaksun koko vuodelta -> tulot vähenisivät ja päättäjien tarkoituksenahan on tuhota kaikki vanhat saastuttavat autot eli tehdä niiden käyttäminen kannattamattomaksi suurien maksujen avulla.

    Mutta näin harrastajan näkökulmasta sinun ideasi on oikein hyvä.
     
  3. menu*

    menu* Gearhead

    Niinkun on keskusteluissa huomattu on tosi Vaikea sanoa missä menee raja jolloin käyttöauto muuttuu harrasteeksi ja päinvastoin. Mä en oikein usko että kaikkia tyydyttävää määritelmää saadaan mitenkään aikaan.
    Kun ne verot lienee kuitenkin jostain halutaan ottaa tulisi systeemi saada sellaiseksi että maksetaan todellakin käytön mukaan, esim. liikennevakuutuksen päivien perusteella. Huonoin vaihtoehto on nämä vuosimääräiset maksut, tuli taas äsken maksettua käyttömaksua autosta, joka on vuoden ollut pahvilaatikoissa.
    Jos taas ympäristösyillä perustellaan, on ainoa tasapuolinen tapa riipiä ne veroeurot bensasta.
     
  4. 260z

    260z 1st gear

    Aivan. Tuo vuosimääritelmähän ei sinällään ole tarpeen harrasteauton kohdalla. Onhan asia niin, että harva ajelee uudemmallakaan avoautolla tai urheiluautolla talvisin. Ehkä tämä harrasteauto määrittely olisi syytä tehdä ajon perusteella. Esimerkiksi harrasteajoneuvovähennystä käyttömaksusta voi hakea ainoastaan jos auto on ollut enintään 6kk vuodesta käytössä? Nykyisen käyttömaksun mukaisesti olisi aivan sama verottaa myös moottoripyöriä käyttömaksulla koko vuodelta!! =) Ja samalla tietysti kelkat verolle vaikka kuntakohtaisesti, niin saadaan rahaa alueen reittien ylläpitoon=)

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: 260z 2003-02-18 12:58 ]</font>
     

Kerro tästä muillekin!