Museoautojen ikärajaksi 40 vuotta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja 1purehell, 17.12.2014.

  1. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

  2. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Palautetta voi lähettää osoitteisiin:

    Postiosoite:
    Suomen ajoneuvohistoriallinen keskusliitto - SAHK ry
    Vanha talvitie 2
    00580 Helsinki

    Puhelin: (09) 7289 5150
    Sähköposti: toimisto@sahk.fi
     
  3. nokonzok

    nokonzok 1st gear

    On kyllä kertakaikkisen hämmentävä esitys. Mikähän lienee todellinen selitys, tuskin etujärjestö nyt ihan aidosti on huolissaan siitä, että joku rekisteröisi 80-luvun Corollan museokilpiin ja ajaisia sillä työmatkat? Jos vilunkia alkaa harrastamaan niin ennemminhän se kannattaisi poistaa liikennekäytöstä niin olisi vielä halvempiaa.
     
  4. FYI

    FYI 1st gear

    Jep, luin saman artikkelin. Hienoa autoharrastuksen tukemista tässä mahtavassa yhteiskunnassa. Muutenkin kun kaikki autoiluun liittyvä ja harrastaminen on niin helppoa ja halpaa täällä. Asialla tällä kertaa oli Kouvolan museotarkastaja Timo Kaunonen, harrastaa ainakin 1972 504 Peugeot museoautoilua lehtijuttujen perusteella. Yhteystiedot löytyy useilta julkisilta sivuilta ja pistäisin kyllä palautetta suoraan hänellekkin.
     
  5. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

  6. silirimpsis

    silirimpsis 3rd gear

    Poliisi kiinnostuu varmastikin enemmän liikennekäytöstä poistetulla autolla ajavasta kuin museoautolla ajavasta.

    Museoajoneuvossa on myös vakuutus kolaritilanteita ajatellen.

    Itse en näe syytä nykyisen MR ikärajan nostoon, taitaa kuitenkin olla aika harvassa ne jotka ympäri vuoden museoautoilla ajelevat.
     
  7. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Mikäs ihme se on että museorekisteröintiä on väärinkäytetty, kun autoilu on muutenkin kallista maksuineen ja veroineen.

    Tämä maa on täynnä vanhoilla paskoilla ajavia "viimeistä hintaa" tekstareilla kyseleviä penninvenyttäjiä, joita ei kiinnosta mikään muu tässä maailmassa kuin ainainen halvalla pääseminen. No mutta mikäs sen helpompi tapa päästä autoilussa halvalla kuin hankkia tai rakentaa mr-kilpinen vekotin!
    Museorekisteröityään sen kolme miljoonaa ajetun valkokilpisen 80-luvun mannelavetin käyttöautokseen, nämä hyypiöt tietävät tasan tarkkaan ettei kukaan tule kylillä kyselemään vuotuisista kilometreistä tai käyttöpäivistä.

    Ei heitä kiinnosta pätkän vertaa myöskään se, mitä väärinkäytöksistä voisi seurata koko museorekisteörintisäännökselle "koska näin pääsen halvemmalla".

    Ei muuten yllättänyt tuo uutisointi. Ei lainkaan.
    Mielestäni se on juurikin harrastajien edunvalvontaa, että mahdollisiin väärinkäytöksiin puututaan ja ryhdytään toimenpiteisiin. Siitä se poru vasta syntyisi, jos koko MR-rekisteröintimahdollisuus poistettaisiin kokonaan.
     
  8. GMies

    GMies 3rd gear

    Olen ollut 30 vuotta museoajoneuvotarkastajana, mutta en vielä törmännyt yhteenkään väärinkäyttäjään. En väitä, etteikö väärinkäyttöä olisi, mutta väitän, että sillä ei ole kokonaisuuden kanssa mitään tekemistä.

    Kun ajoneuvo on rekisteröity museoajoneuvoksi, niin on luonnollista, että ensimmäisinä kesinä ja talvina sillä ajellaan enemmän, mutta jo muutaman vuoden kuluttua käyttö vähenee, monien kohdalla lähes kokonaan.
    Erosin SAHK:sta jo 70-80 lukujen vaihteen tienoilla juurikin tuon sairaalloisen kateuden ja toisten harrastajien "kalvamisen" ym. öykkäröimisen vuoksi.

    En harkitse uudelleen liittymistä. :argue:
     
  9. d-lowrider

    d-lowrider Gearhead

    Tämä on sinänsä käsittämätön veto ja vaatisi todisteita tapahtuuko todella näin. Suurempi kysymys on koko järjestelmä sinänsä. Ajoneuvoharrastajien yhdenvertaisuutta olisi ehkä syytä tukea voimakkaammin. Helpoin tie olisi avata mahdollisuus rekisteröidä tiettyä ikää vanhempi ajoneuvo harrasteajoneuvoksi oli se sitten rodi tai alkuperäiseksi entistetty. Luonnollisesti tarvittaisiin säädökset sen ympärille mutta siihen suuntaan olisi hyvä mennä monestakin syystä. Yksi hyvä syy on sekin että museoajoneuvotarkastus on luonut kulttuuria jonka seurauksena makaa keskeneräisiä helpolla museoon projekteja siellä täällä. Parempi olisi ollut pitää vanhat vaunut liikkeellä.
     
  10. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Luin uutisen iltiksestä ja rupes vähän kummastuttamaan. Jos on vaikka normi-korolla museoautona, niin kuinka moni harrastaja raaskii ajaa sillä suolateillä? Ja hitsata sitä sitten joka katsastukseen. Onhan sitä varmasti joitain väärinkäyttäjiä, mutta en usko että noita satamäärin on. Varmasti se kolmenkymmenen päivän käyttö ylitetään, mutta ihan päivittäistä ajoa, en oikein usko.
     
  11. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Aika moni tavallinen tallaaja tosiaan luulee, että mustat kilvet = museoauto.

    Tuleekohan tästä syystä paljon ilmoituksia tyyliin; "taas se on ajanut museoautollaan koko kesän!!"
     
  12. three hundred

    three hundred 3rd gear

    Juu tuli pistettyä palautetta suoraan ylltä löytyvään s- postiin... Toivottavasti posti täyttyy.... :soosoo:
     
  13. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    "Harkitkaapa siellä pussihousuklubissanne vielä kerran.
    Jos me muut toisin ajattelevat harrastajat oikein kovin
    hermostumme, alamme sahaamaan kanttiautojen
    kattoja alas oikein urakalla."

    :D :D :D
     
  14. three hundred

    three hundred 3rd gear

    Hih Hih... Hyvä pointti! :) TV. Museoauto mut ei muumio... Ei vakavasti.. :pinup:
     
  15. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Täytyy sanoa että siinä on vasta älyn jättilainen tämä herra Kaunanen...
    eikun Kaunonen.
     
  16. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Toi on hyvä toi kysymys tossa lopussa: Oletko harkinnut museoajoneuvoksi rekisteröidyn auton väärinkäyttöä? Hehheh...

    Jos joku tosiaan löytää jostain museokuntoisen -84 Civicin halvalla ja kestää kylmäkäynnistykset, loskakelit, pimeän, pikkuviat, isommat viat, hitsaustalkoot, wunderbaumin käryn, muiden ihmisten säälin/ivan, bensan kulutuksen ja kulutuksen kysymisen sekä huonon omatunnon, lähipiirin ilmiannot ja tämän kaiken jälkeen saa auton uudelleen leimattua kahden vuoden jälkeen, niin on museoautoedun ansainnut. On niitä varmasti hyötysuhteelta kannattavampiakin petoksia.
     
  17. rb

    rb Double Gearhead

    Toi on ilmeisen yleinen väärinymmärrys.

    Moni multakin on kysynyt että onko toi museorekisterissä, heti kun on huomannut mustat kilvet, eli joku munkin naapuristossa on saattanut jäädä väärinkäsitykseen, kun mustakilpisellä pörrättiin koko kesä.
     
  18. multsi

    multsi 2nd gear

    Väärinkäyttö atapahtuu kyllä varmasti, mutta en näe mitenkä iän nostaminen poistaisi sitä. Kyllä 70-luvunkin autolla ihan hyvin voi arkiajot hoitaa siinä missä 80-luvunkin. Valtion veromenetykset eivät näiden mahdollisten väärinkäytösten takia kuitenkaan kovin isot ole.

    Jos jotain olisi pakko tehdä, niin sitten vaikka valvonnan kiristämistä. Tyyliin vähintään tonnin veroseuraamus kiinnijäädessä tms.
     
  19. unknown

    unknown 3rd gear

    Keskustelin aiheesta museotarkastustilaisuudessa jokin aika sitten, että pitäisikö museoajoneuvo ikää nostaa?
    Yleinen konsensus oli, että tulevat 1990-luvun museoautot tulee olemaan aika haastavia saada museokilpiin, koska elektroniikkan määrä kasvaa autoissa räjähdysmäisesti, eikä esimerkiksi tuohon linkin kuvan W124:een enää saa tiettyjä elektroniikka osia ja sitten nämä autot alkaa muuttumaan kissanruokapurkeiksi.
    Toinen iso asia on, että autojen muoviosien määrä kasvaa, jolloin helposti hajoavien korin osien korvaaminen on entistä haasteellisempaa, eikä ne puskurit mahdu niihin 3D tulostimiin.

    Kuten jo tuossa aiemmin todettiin; yritä löytää se siisti civic/W124 ja korjaa ne siitäkin löytyvät pikkuviat, osilla, mitä on todella haastava löytää, minkä jälkeen ajat sillä sitten pari talvea, niin kyllä sen aikaiset autot puhkeaa keväiseen kukkaan, niin että ainakin saa sitten harrastaa hitsauslaitteen kanssa. Käytetyt autot, ei siis museoautot, on niin halpoja, että pitää oikeasti haluta päästä "halvalla" että museoautoilun kanssa pitää pelleillä.

    ...Mutta lopulta; se kilometrimäärä, mikä nykyään otetaan jokaisesta autosta katsastuksessa, kertoo sen mihin autoa käytetään.
     
  20. Holley

    Holley Gearhead

    Hienoja on ehdotukset! Miksei saman tien tosiaan 50 vuotta? Tai ehtona, että pitää olla avoauto? Silloinhan ei niin paljona tulisi talvikaudella väärinkäyttöä!

    Onhan porukka ajellut muuten Amazoneilla ja '50-'60 -luvun Fordeilla talvella 2000-luvullakin, joten aika vanhaksi pitäisi varmaan laittaa raja, jos haluaisi "estää" talvikäytön. Jotkuthan tosin ajaa rodeillakin.

    Onneksi sain tuon oman käyttiksen, eh, siis museoauton, kilpiin. Nyt ajelen kaikki ajot tietenkin tällä loskakelistä lumisateeseen ja siltä väliltä... höpöhöpö. Eli en piru viitsi ajaa edes sateella mielelläni tällä "nykykikkareella". Eiköhän museoauton yleiskunto jotain luulisi kertovan vaikka siinä 2-vuotistarkastuksessa. Ei diesel-Mersulla 50tkm onnistu ihan virheettömänä autoa pitäen.
    [​IMG]

    Tsemppiä vaan Kaunasen pösö-harrastukseen. Minusta kiinteäksi rajaksi voisi silti vetää vuosimallin 1971 ja läpikäydä nykyisetkin autot ja niiden museo-oikeudet läpi, jos hänellä kerran on pökötti vm. 1972. Ihan vain kaunaisuuttaan.

    Ajelin tuossa yhden 700 km muuten XF-Jaguarilla (2013 tms) , auto oli hieno, mutta mietin silti, että ei minulla ole ikinä sellaista mahdollisuutta hankkia! Silloin kun se on riittävan vanha, on siinä sen sortin sähköviat päällä, ettei minulla riittäisi rahaa auton ylläpitoon.
     

Kerro tästä muillekin!