Museoautojen ikärajaksi 40 vuotta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja 1purehell, 17.12.2014.

  1. Mutku

    Mutku Gearhead

    Onko väärinkäytetty? En tiedä, siksi kysyn. Mielestäni ei ole väärinkäytetty. Tuo on mielipiteeni ja luulo, ei tietoa. Toivottavasti EN kuitenkaan ole luuloineni väärässä.

    Heh. Tuota uskon jo kovasti enemmän. Köyhä kansahan me, varsinkin me autoharrastajat.


    Olen nähnyt, kun juuri museoikään päässyt käyttö-Volvo (242 tms?) pomppasi MR-tarkastuksessa. Hirveä rytöläjä, ihan käyttis (ällös hermostuko, tykkään Ulvoista ja käyttis EI mielestäni tarkoita samaa kuin rytöläjä, tuossa tapauksessa kuitenkin oli molemmat ominaisuudet samassa autossa). Sen auton vääntäminen museokuntoon olisi todennäköisesti ollut paljon aikaa ja rahaa vaativa työ. Mielestäni "nollabudjetin pikavilppiheput" eivät onnistu museorekisteröintijutuissa. Museokunto ei vaadi mahdottomia, ollenkaan, mutta reippaahkosti vaivaa ja valitettavasti jonkun verran on uhrattava rahaakin.


    Joo, eipä taida kukaan tulla kylillä kyselemään kilometreistä. Ja vaikka tulisikin, niin niillehän voi vastata ihan mitä vaan. Vaikka että suven ihan ekaa kilometriä tässä päästän menemään (helmikuussa, heh...).

    Jees. Oma lompsa tuossa äänestää. Taas. Eivät usko tai ajattele, että joku tai jotkut voisivat oikeasti joutua kärsimään oman vilungin takia.


    Toisaalta juuri noin. MR-juttua ei kuitenkaan annettaisi pois? Kyllä siinä tuommoisen tuonelan skenaarion edessä SAHK ry ryhdistyisi ja palkkaisi asianajajan hoitamaan näytöt siitä, että "ongelmatapaukset" ovat häviävän pieni yksikkö harrastajista. Tai jotain.
     
  2. Mutku

    Mutku Gearhead

    Oho. Hieno saavutus. Itellä harrasteaikaa takana 27 v, "pussihousuilua" vajaat 10 v, enkä ole minäkään törmännyt yhteenkään väärinkäyttäjään. Myös minun mielestäni niitä voi kyllä olla, mutta mielestäni sillä mahdollisella promillen osalla ei tosiaan ole kokonaisuuden kanssa mitään tekemistä.

    Juuri näin. Hyvässä ja pahassa.

    Jaa. Harmi. Meinaan, että jos homma menee väärää latua, niin eriävää näkemystä kaivataan. Muuten ei homma parannu. Mutta toisaalta ymmärrän enkä ala heittämään ensimmäistä kiveä tässä: mielestäni ihminen on ihmiselle susi, autoharrastajat siis usein toisilleen myös. Itse olenkin tässä harrasteessa mieluummin hyvinkin yksinäinen susi. Heh.
     
  3. Mutku

    Mutku Gearhead

    Aivan.

    Viisaita sanoja. Tuota on väännetty ajatustasolla ja netin sanaleikeissä jo vuosia. Konkreettista tahoa (SAHK tai FHRA tms. jne.) tuota eteenpäin viemään ei ole löytynyt. Veikkaan, että SAHK tuon saa aikaan. Joskus. Kun meitä harrasteautomyönteisiä(kin) pääsee sinne hallitukseen? Tuo ylläoleva mielipide on siis toiveajattelua tai luuloa. Ei tietoa tms.

    Autot on kuulemma tehty ajettavaksi. Ikuisuusrojekteja on maa väärällään. Valitettavasti.
     
  4. Porvoonlankku

    Porvoonlankku 3rd gear

    Alkuperäisen aivopierun päästänyt kaunanen on ilmeisesti jonkinlainen ylipappi jonka mielipide ainakin herran omasta mielestä on ainoa oikea ja vain oma ja oman kuppikunnan mobilismi sitä ainoaa oikeaa.

    Tuosta "seurakunnasta" muuten löytyy nimi (ei kaunanen) joka löytyy myös 2010 museotarkastetun Ruotsinraudan museotodistuksesta. Ko. rautaan mm. uusittiin kantavaa runkopalkkia tänä syksynä, kun ei ollut enää mihin laatikonpalkkia kiinnittää. Koko pohja on muutenkin ratsupaikoilla korjattu ja palkista löytyi kolme "peltiä" päällekkäin edellisten korjausten jäljiltä.
    Hankin ko. "helmen" vajaa vuosi sitten enkä tarkastanut romua kunnolla, kun se kerran oli MR.
    Eli loppupelistä itseäni saan syyttää, kun iskin käteni pashaan. :oops:
    Kitinäni ei liity aheeseen muuten kuin, että kyrpii tuollaiset ylipapit jotka kuitenkin jakelevat kavereidensa romuihin museostatuksia.
     
  5. Mutku

    Mutku Gearhead

    Ihan samaa mieltä.
     
  6. Mutku

    Mutku Gearhead

    ^Kannatan.
     
  7. Mutku

    Mutku Gearhead

    Voi meitä mielensäpahoittajia...

    Luin juuri SAHK ry:n jäsenlehdestä väistyvän puheenjohtaja Kaunosen rivit. EI siellä ehdotettu museoauton ikärajan nostoa. Kysyttiin vain harrastajien mielipidettä siitä asiasta.

    Kaunonen vielä heti kärkeen mainitsi, että tämä aihe jakaa harrastajia kovasti kahteen leiriin, eli puolesta ja vastaan. Ja että tästä tulee kannanottoja eri foorumeilla. Kuten kävikin.

    Eikä Kaunonen ole SAHKin puheenjohtaja ensi vuonna. Oli ilmoittanut puheenjohtajuuspestin riittävän tämän kauden lopussa. Kirjoitti tuon kysymyksensä kerholehteensä ennen kuin edes tiesi kuka tulee luotsaamaan SAHKia 2015.

    Se siitä. Myrsky vesilasissa.
     
  8. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Pitää muistaa että museoautokin pitää katsastaa ja jos sitä on käytetty käyttöautona, niin kauanko luulette että se on sellaisessa kunnossa, ettei katsastuksessa asiaan puututa?
    Kymmenen vuoden kokemuksella sanoisin että en tiedä....kun ei ole tullut vastaan kuin yksi sellainen museoauto jota olen epäillyt käytettävän ehkä enemmän kuin museoautolle kuuluu...tuskin käytetään enään kuitenkaan....olen varma että omistaja huomasi ettei museoauto ole käyttöauto....sen korjaaminen on vaikeaa ja kallista jos sen aikoo pitää riittävän hyvässä kunnossa.

    Ja mitä tulee kahdeksankymmentä luvun autoihin, niin museoautoksi kelpaavassa kunnossa olevia aihioita on todella vähän... itse ainakin olen sellaisen tavatessani esittänyt museoautoksi muuttamista... ja onpa niitä jokunen museoautoksi päätynyt....mutta yhdelläkään ei varmasti ajeta kolmeakymmentä ajopäivää....ei itseasiassa ajettu ennen muutostakaan....
     
  9. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Ei ole myrsky vesilasissa....olisi jos se olisi ainoastaan sahk:n lehdessä lukenut, mutta nyt se lukee valtakunnallisen lehden uutisissa ja vielä väärin kirjoitettuna ja samalla suuri lukijakunta saa asiasta väärän käsityksen.
     
  10. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    Ei mene pikku myrskynä...

    Suuri asioista mitään tietämätön massa, joka jo nyt sotkee mustat kilvet ja museoautot keskenään, sotkee nyt museoautot arkipäiväisiin vanhoihin autohin ja muistaa vain niille annetut vapautukset...

    Kaikenlaisia selkään puukottajia niitä onkin.

    Ei ihme, ettei autoharrastajat pysty toimimaan yhdessä valtion mielivaltaa, kun tässäkin pienryhmässä on tuommoinen pomo, joka koettaa kampittaa.
     
  11. peltsi

    peltsi Gearhead

    Tästä voi varmasti olla montaa mieltä mutta noi museajoneuvot ei ole tavalliselle taaplaajalle niin iso juttu mitä täällä luullaan.
    Ei ihmiset katsele niitä rekisterikilpiä ainakaan kateellisina.

    Mitä tulee naapurivalvontaan niin kertokaa nyt kenelle voi soittaa jos epäilee että joku ajaa museoajoneuvolla enemmän kuin mitä on luvallista.

    Voiko poliisi suorittaa kotietsinnän autoon tai poistaa auton museorekisteristä ja millä perusteilla?
    Voiko vakuutusyhtiölle soittaa ilmiannon ja mitä ne sitten tekee asialle?
    Joku kansalaispoliisin aseman ottanut katsastusmies vois tietysti lykätä kapuloita rattaisiin mutta sekin olisi lähinnä kiusantekoa ja perustuisi katsurin omiin mielikuviin.
    Ja siitä pääsee eroon ku vaihtaa katsastusasemaa.

    Itse en halua nähdä 80-luvun kansanautoja museorekisterissä enkä edes liikenteessä.

    Ja kaikesta tästä voidaan vetää herne nenään mutta fakta on se että jos museoajoneuvoja on nyt 30-40tkpl niin sinä päivänä kun museorekattuja on 100tkpl niin niiltä poistuu matalemmat vakuutusmaksut, helpotukset katsastuksissa ja taatusti tulee normaalit käyttöverot.
    Jokainen voi miettiä että kumman haluaa, rekata vanhan orggis harrasteauton museoajoneuvoksi vai ei museorekisteriä lainkaan...

    Tähän museorekattavien autojen rinnalle sais tulla harrasteajoneuvoluokka jotka sais olla liikenteessä vain esim. 6kk/vuosi, katsastukset vain joka kolmas vuosi ja alennetut vakuutukset jos käytäntö osoittaa että harrasteautoille tapahtuu vähemmän onnettomuuksia.
     
  12. M

    M Gearhead

    Tässä on asian ydin. Tietyssä asemassa olevien henkilöiden pitäisi tarkkaan miettiä mitä lausuntoja antavat koska lehdet tarttuvat helposti yhteen lauseeseen ja tekevät siitä sensaatiojutun. Näin moni on kussut omiin muroihinsa.
     
  13. rb

    rb Double Gearhead

    Niin et 80- luvusta ei kannata säilyttää tuleville sukupolville mitään?

    Kannattas aina muistaa että joillekkin se 80- lukukin edustaa "vanhaa" aikaa. Nykyiset kakskymppiset ovat syntyneet 90- luvulla ja niille esimerkiksi kolmos koppainen Camaro edustaa vanhaa autoa.

    Eikä liioin kannata mennä siihen, että vain tää mun tapa on oikea harrastaa. Me ihmiset ollaan erillaisia ja ois sekin aika tylsää mennä Crusinkiin jos kaikki saapus paikalle samanlaisella autolla.
     
  14. Mokaman

    Mokaman Double Gearhead

    Eroasahkista.fi
     
  15. Rantala

    Rantala 3rd gear

    Juuri näin, minä, minä ja minä.
    Turha kirjoitella mistään "harrasteajoneuvoluokasta", kun nuo samat reisille kuseskelijat on kaiken torppaamassa. Meissä on tuo stasi-bolshevikkimentaliteetti todella tiukassa, se vain on hyväksyttävää, joka on itselle sopivin.
    "Minä en edes halua nähdä missään noita rikki revittyjä, raadeltuja, oksennettuja vanhoja 60-luvun revittelypaskoja". :rotfl:
     
  16. eilhik

    eilhik Double Gearhead

    Tätäkin kirjoitusketjun luettua ei voi kuin todeta kateuden olevan suomalaisten ainoa lisääntyvä voimavara.(voittaa jopa kiiman)

    Naapuripoliisit saa ziljoona pientä kun saavat jonkun kiinni ja vielä ihan kyykyttää kunnolla mikä helvatti meitä vaivaa jos joku harrastaa ja ajelee ei se minulta ole pois miksi sitä pitää näiden "tosiharrastajien" torpata vai onko se ainoa oikea joka hakee sen metsäraadon ja kursii 10 vuotta kasaan ja toteaa että tulipahan tämäkin elämä nautittua harrastusta.

    Ne leikkii jolla on leluja (autoja,pyöriä,pelimerkkejä) kiistetty tosiasia jo lapsuuden santalaatikolta.

    Antakaa kaikkien kukkien kukkia , aivopieruja päästää jokainen riippuu toimittajasta kuinka siihen takerrutaan.
     
  17. 1320

    1320 Gearhead

    Samaa mieltä, paitsi että ei se 6 kuukautta oikein riittäisi. Jos ajattelee, että auton ottaa pois seisonnasta heti Huhtikuun alusta ja pistää seisontaan Lokakuun lopussa, niin siitä tulee sitten jo 7kk. Aika moni taitaa kumminkin tehdä näin, ja se on omakin suunnitelma, mikäli vaan saan Impalan harsittua kasaan suunnitelman mukaisesti.

    Mutta kyllä toi harrasteautoluokka saisi olla olemassa, kumminkin niillä ajetaan keskimäärin melko vähän verrattuna käyttöautoihin ja suuri osa noista on myös sen verran hyväkuntoisia, ettei niillä ainakaan sen takia tapahdu paljoa onnettomuuksia jne.

    Ei kaikille! :lol: Mä olen syntynyt '90 luvun puolenvälin tienoilla ja kyllä mä pidän kolmoskoppaista Camaroa vielä melko tuoreena autona. Toki lähes kaikkien kavereiden mielestä se onkin sitten jo lähes antiikkia. :rotfl:
     
  18. raaseriruiseri

    raaseriruiseri 2nd gear

    Johan tota onkin ehditty odotella jo edellisestä MA-ikärajan nostosta lähtien. Silloin pussihousuklikki halusi olla paavillisempi kuin paavi itse, ja sen kummemmin keneltäkään kyselemättä pompsautti ikäräjän 25v:sta 30v:een. Jälkikäteen julkistetulla tekosyyllä "Valtiovalta on huolissaan museoajoneuvojen lisääntyvistä käyttörikkeistä". Eikä se "Valtiovalta" ollut ollut KUULLUTKAAN moisesta, saati tiennyt huolestua asiasta.

    Ja nyt siis Vanha riidankylväjä IS taas revittelee! Eli NYT se "Valtiovalta" sitten tietää...
     
  19. Jimi

    Jimi Gearhead

  20. Kurko

    Kurko Double Gearhead

    Erittäin hyvin sanottu. Vaikka nyt autot suurin piirtein 50-luvulta eteenpäin tulkintaa_venyttäen kestäisivät päivittäisessä käytössä ympäri vuoden, käytännön toteutus kuitenkin nykyautojen helppouteen tottuneen näkökulmasta on ihan jotain muuta.
     

Kerro tästä muillekin!