Museoautojen ikärajaksi 40 vuotta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja 1purehell, 17.12.2014.

  1. juhapih

    juhapih Double Gearhead

  2. Steve McQueen

    Steve McQueen 3rd gear

    On siinäkin harrastajien etujärjestö! Nämä samat idiootit saivat jo kertaalleen nostettua museoajoneuvon ikärajan 25 vuodesta 30:een. Ovat kateellisia muiden "uusista" museoautoista. He haluavat pitää harrastuksen pienen piirin pussihousukerhona jossa ajoneuvon museointikriteerinä on se, että auto on ollut Viipurissa ennen sotia ja pelastettu sodasta piilottamalla pyörät.
     
  3. peltsi

    peltsi Gearhead

    Ihanko oikeasti kuvittelette että suomessa jatkuu museoautoilu jos tuota ikärajaa ei nosteta?
    Siinä vaiheessa kun 10-15% autoista on mr rekkarissa, koko järjestelmä muuttuu radikaalisti.
    Mielestäni sekin mikä automerkki/malli voidaan museorekata voitais rajata.
    Autoja joita on tuhansia arki liikenteessä, ei mielestäni tarvitse museoida, niiden säilyttämistä ei mikään viellä siinä vaiheessa puolla.


     
  4. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    ...nyt särähti korvaan tuo "Autoja joita on tuhansia arki liikenteessä"...

    Hmmm... kymmenen vuotta sitten joka seitsemäs kylämunkilla vastaan tullut auto oli Sierra, nykyään, jos kaksi-kolme sitkeää yksilöä näkee talven aikana, niin aika hyvä on. Toinen esimerkki voisi olla Natsun Cherry, niitäkin oli markettien parkkikset täynnä, mutta nykyään tosi harvassa. Seitkytluvulta taas ei ole entisiä kansanautoja säästynyt sitä vähääkään, jaguaareja, ässämersuja, camaroita kyllä näkyy.

    Eli just arkiautoista pitäisi saada yksilöt talteen, niitä kun oikeasti tulee nostalginen ikävä.

    Ei nyt taas sorruta siihen ikuiseen mikä-on-oikea-tapa-harrastaa väittelyyn. Eikö ysäri-autoihin vois suhtautua kuten homoliittoihin? Itse en lähtis mukaan sellaiseen, mutta ei se ole minulta pois jos joku toinen löytää niistä onnen.
     
  5. pecu_83

    pecu_83 Gearhead

    Vuoden alusta tuo 30v tulee täyteen vuosimallin -85 autoilla. Kuinka monta tuota vanhempaa käyttöautoa ja varsinkaan museokuntoista sellaista tuolla pyörii? Kyllä kyse on kourallisesta eikä "tuhansista arkiliikenteessä". Vaikka se ikäraja olisi edelleen se 25v, ei niitä museokuntoisia siltikään löytyisi epidemiaksi asti.

    Kyllä nää 2000-luvun autotkin on museokamaa 30v päästä ja varmaan joku sillonkin vänkää että ei saa museoida kun minä en tykkää noin uusista..

    Antaa kaikkien harrastaa tavallaan, minä ainakin osaan arvostaa kaikkia hienosti laitettuja autoja tyylisuunnasta ja ikäluokasta riippumatta (vaikkakin vanhoista pidän enemmän).
     
  6. peltsi

    peltsi Gearhead

    oman mielipiteeni minäkin kerron eikä se tarkoita etteikö jollakin muullakin tavalla voida toimia ja sekin kävis minulle.

    Mutta silti olen vahvasti sitä mieltä että koko MR menee seinään jos niitä rupee olemaan liikaa. Siihen takertuu verottaja, trafi ja kaikki vitun lobbarit

    oma veikkaukseni on että -85 tai sitä vanhempia autoja on suomen autokannasta 20%.
    Ja museorekattujen autojen kanta ei varmasti saa ylittää 5%
     
  7. Capri 69

    Capri 69 Gearhead

    Oletko tosissasi vai ammattimainen trollaaja. Luetteletko ne merkit ja mallit joita EI saa museoida? Missä vaiheessa näitä sitten pitää alkaa säilyttämään? Tehdään niin kuin sodanaikaiselle kalustolle ja etsitään korpimetsät ja suonsilmät, kun ei mistään enää löydy.

    Ei niitä museokuntoisia autoja tule kyllä vastaan niin paljon. 80-luvun alun autoja tulee tosi harvoin vastaan ylipäätään. Yleensä ne on lähempänä paalaus- kuin museokuntoa.

    Tässä ei taideta taas nähdä suurempaa kokonaisuutta, mikä onnistuu suomalaisilta todella hyvin. Täällä osataan kyllä erikoistua ja tutkia todella tarkasti jotain promillen osaa asiasta. Kokonaisuutta ei sitten nähdä kuitenkaan.

    Olisiko suurempi ongelma vaikka nuo "pakettiautot", joita kaikki jobbarit ovat tehneet. Taitaa tulla aika moninkertaisesti valtiolle menetyksiä yhdestä "pakettiautosta" verrattuna museoajoneuvoon tai sen "väärinkäyttöön".

    Luulisin useimmiten tavan harrastajalle auton vähäisen käytön olevan se syy museoida hyväkuntoinen auto. Säästäähän siinä samalla, mutta käyttöäkin on myös vähän.
     
  8. Steve McQueen

    Steve McQueen 3rd gear

    Höpöhöpö. Museoautoille tehdään MUSEOAJONEUVOTARKASTUS.
    Ei kaikki vanhat paskat automaattisesti täytä kriteereitä.
    Jos joku jaksaa hieroa Corollansa hienoksi, suotakoon se hänelle.
     
  9. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Oli pakko katsoa Googlen street viewistä, miltä näyttää Littoinen, jos 20% Littoisisssa liikkuvista autoista on ennen -85 valmistettu, olisi meinaan löytynyt Suomen Havanna...
    Ei ollut. Ainoa auto parista kymmenestä monitoimitalon läheisyydessä parkissa/kadulla olevista autoista, joka voisi olla tuurilla edes 80-luvulta oli beige kanttilamppulada. Peltsi? Oletko se sinä?
     
  10. Porvoonlankku

    Porvoonlankku 3rd gear

    Moblassa kerrottiin joskus tarinaa petiittinälviäisestä joka luonnollisesti on kuvitteellinen. Vai onko sittenkään?
    Sellaisen päivähän menee pilalle, jos jollakulla on elämässään hauskaa tai edes tyytyväinen olo. Tai jos joku saa tämän nälviäisen mielestä ansiotonta hyötyä.
    Moiset puhuvat selustansa turvatakseen säännöistä ja niiden noudattamisesta ajattelematta, että kuka tai ketkä niitä sääntöjä luovat...
    Ne ovat yleensä niitä aiemminkin mainitsemiani ylipappeja joiden oma tapa elää, harrastaa ja bylsiä on se ainoa oikea.
    Usein tuollaiset tekevät työuransa virkamiehenä (tulli tai trafi on onnen täyttymys) jolloin voi toteuttaa itseään tekemällä muiden elämästä vaikeaa vailla vastuuta tekemisistään.
    Siviilirintamalla sellainen on onnensa kukkuloilla päästessään jonkin yhteisön puuha- tai jopa nokkamieheksi jolloin voi antaa asiantuntijalausuntoja vaikkapa museoautojen ikärajasta vailla minkäänlaista vastuuta...

    Toisaalta ehkä meidän kaikkien kannattaisi ajoittain asettua peilin ääreen ja uteliaan varovasti vilkaista, että katsooko sieltä sittenkin pieni petiittinälviäinen vastaan...
     
  11. pecu_83

    pecu_83 Gearhead

    Hahahaa! Missäpäin sä asut? 20% Suomen autokannasta -85 tai vanhempia? Kyllä nyt on veikkaukset vahvasti ketuillaan... Oisko jollain tietoa mistä löytyisi oikeasti joku Trafin tilasto tieliikenteessä olevien autojen iästä ja esim SAHK:lta tai sieltä Trafista MR-autojen määrästä?
     
  12. jpalvima

    jpalvima 3rd gear


    Joo näin se on. Aika kauan saa kehän ruuhkia veivata lokakuu/huhtikuu-välissä ennenkuin alkaa tulla MR-kilpiä vastaan. Muutenkin on todella kummallista alkaa nostaa tällaista keskustelua vieläpä harrastajapiireistä, samaan aikaan EU-säädösten myötä koko autoveromalli saattaa muuttua ja joku s-tanan ku$ipu$$i kehtaa väittää että museoauto hankitaan veronkierron takia :eek:


    UK:ssa joka on perinteisesti ollut aika raskas autoilun verottaja, alle 1974-malliset on vapautettu käyttömaksuista ( http://www.telegraph.co.uk/motoring/cla ... -1974.html) eikä liene niin nuukaa onko se katsastettu museoon tai ei, jos on ennen öljykriisiä tehty kikotin. Eikä näillä ajaminen ole keltään pois...se minkä ( nyky-käyttikseen verrattuna) käyttömaksuissa ja vakuutuksissa säästää sen bensankulutuksessa menettää
     
  13. pecu_83

    pecu_83 Gearhead

  14. pecu_83

    pecu_83 Gearhead

  15. peltsi

    peltsi Gearhead

    Joku vois selvitellä miten paljon noita 29+ ikäsiä autoja on liikenteessä.
    Mutta jos autojen keski-ikä on 12-vuotta niin se äkkiä ajaa siihen että autokanta on vanhaa.
    Minä en todellakaan kadehdi ketänä autoharrastajaa enkä ymmärrä kun tähänki piti joku kateus aspekti kaivaa, ja mun pointti on vain ja ainoastaan siinä että toivottavasti MR jatkuu hamaan tappiin asti.
    Ja 30-vuotta on ok jos määrät ei nouse liian suuriksi mutta suuri määrä museorekattuja autoja tulee kaatamaan koko järjestelyn.
    Voiko auton museoida jos siinä on kulunut sisusta, lommoja tai ruostevaurioita? olen luullut että voi.
    Enkä ole mielestäni trollaaja mutta ne kenellä nyt meni kuppi nurin niin katsokaapa kuka on se itserakas "minä minä" tyyppi jonka varpaille ei saa missään tapauksessa astua.
    Ja mitä Capri mainitsi kokonaiskuvan näkemisestä niin se tässä pitäis juurikin nähdä eikä onanoida joka topikissa jostakin 80-luvun corollasta.
    Ja harrille kiitos mielenkiinnosta mutta mä en aja noin uusilla autoilla, nuoruudessa ajoin 80-luvun käyttiksillä.
    Enkä ole 80-luvun autojen fani ja mielipide ei muutu muutaman trollin painostuksen alla.
    Seuraava keräilyvuosikymmen käyttisautojen osalta tulee ajoittumaan 2000-2015 sit joskus 30-vuoden kuluttua ;-)
     
  16. rb

    rb Double Gearhead

    Ja eiks tohonkin tilastoon ole laskettu pussihousujen hopat ja poikien rodit, tai siis ylipäätään kaikki autot, jotka ovat suomessa rekisterissä??

    Valhe, emävalhe, tilasto...
     
  17. pecu_83

    pecu_83 Gearhead

    Miksi ihmeessä kaataisi? Museoajoneuvoilla ajetaan vain se 30pv / vuosi. Joku harva ehkä onnistuu saamaan pari päivää ylikin mittariin, mutta sitten vastapainoksi niitä seisoo satoja millä ei ajeta vuodessa metriäkään. Tänään kun ajat töistä kotiin tai jostain johonkin, niin yritä bongata liikenteestä MR-autot tai edes yli 30v autot ja kerro huomenna monta näit? Ja laske samalla montako autoa muuten näit. MR/harrasteajoneuvoilla tehtävä ajosuorite (km) ja niillä mahdollisesti harrastettava veronkierto on niin mitätön missään mittakaavassa, että siitä ei pitäisi edes keskustella.

    Älä korjaa sitä mikä ei ole rikki...

    Tuolta mun edellisen sivun yle-linkistä pystyt selvittelemään niitä ikiä ja siinä trafin keski-ikä linkissä on kuvaajat auton iästä MR-kanssa ja ilman.
     
  18. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Jaa että mulla ois Suomen ainoa -72 El camino,prkl auton arvo pomppas just :rotfl: Ja että noita ylipäätään ois 7 kpl yhteensä...en usko.Tai sit mä tiedän missä on kaikki paitsi yks :D

    Itse aiheesta voisi sanoa sen verran että vittu mitä paskaa taas!!Kusi sitten käytännössä melkein kaikkien vähääkään vanhempiin päin olevien autoharrastajien muroihin tämä sahk:n mies.Vaikka nyt muumiointi ei itellä olekkaan ihan just mielessä niin ei tämä nyt eteenpäinkään ole,prkl!

    Mitenkä vitussa se on edes tän tyypin asia olla huolissaan siitä jos joku ajelee museoautolla vastoin sääntöjä,vitun urpo.Ja ihan muina miehinä piti antaa moinen lausunto??Haiskahtaa...

    JA ois pikku peiliin katsomisen paikka muillakin,ei ihme jos harrastusasiat ei etene kun saadaan kina jo siitä että miten pitää harrastaa ja minkä ikäisiä niiden autojen pitää olla,yms. whatever...c´mon?!?
     
  19. starcraft

    starcraft Gearhead

    Jotenkin nyt tuntuu että 80-luku on joillekkin jotenkin kauhea asia kun pitää suunnitella tälläisiä muutoksia. Eipä tuolla juuri 80-luvun autoja näy eikä niitä varmastikkaan edes paljoa museorekisterissä ole.

    Joskus kuullut että useammalla mobilisti kerholla on ongelmia saada nuoria mukaan toimintaan ja samat ikääntyvät ihmiset pyörii kerhon toiminnassa mukana. Onko sitten ihme jos tälläisiä muutoksia suunnitellaan?

    Mun mielestä koko sahk tulevaisuus vaarantuu jos museoikä nostetaan 40 vuoteen. Jo nyt pahasti ukkoontunut seura vaan pahenee, kun nuoret ei tule toimintaan mukaan.
     
  20. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Nyt on päässyt kyllä mopo keulimaan tai kärpäsestä tullut härkänen.

    Luin tämän eilen Automobiililehdessä olleen Kaunosen artikkelin (kirjottaa sinne virkansa puolesta - nyt ex. pj) ja hän siinä vain esitti kysymyksen pitäsikö ikärjaa nostaa 35 tai jopa 40 vuoteen. Hänellä oli virheellinen käsitys että 80-luvun museoautoja käytettäsiin normaaliin liikennöintiin.

    -IKÄRAJAA EI SIIS OLLA MUUTTAMASSA

    -SITÄ EI OLE KUKAAN ESITTÄNYT MILLEKÄÄN TAHOLLE JOKA SITÄ ESITTÄSI LAIN LAATIJALLE. Kaunonenkaan ei sitä esittänyt, vaan kysyi pitäsikö...

    -Valtaosa SAHKilasita vuorenvarmasti ampuu esityksen alas jos sellaista esitetään. Ja aikavarmasti sitä ei esitetä.

    Antkaa vanhalle miehelle oikeus mielipiteeseen! Kaunonen on ihan OK pussihousu-ukko. Älkää nyt ainakaan alkako julkisesti solvaamaan häntä tai SAHK:ta. Tämä on ihan Iltasanomien scuuppi taas. Jokaisessa järjestössä on omat kuppikuntansa ja mielipiteensä ja niitä pitää ollakin. Ei tuhansien jäsenten joukko voi mikään yhtenäinen olla.

    Esimerkiski minä olen sitä mieltä, että vain Siipimoparit pitää päästää mr-kilpiin ja niille ehdoton kustomointikielto. Chevroletit kaikki vaan raggari-roddari tyyliin ja korkeille veroille, Mustangeilla ei mitään aisaa mr-tarkastukseen :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!