Museoautojen ikärajaksi 40 vuotta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja 1purehell, 17.12.2014.

  1. multsi

    multsi 2nd gear

    Johonkin aikakauteen se oma harrastusautoiu yleensä sijoittuu. Itse ole syntynyt 1987, ja pidän juurikin 70-80-lukujen arkisista käyttöautoista. 50-luvulla syntyneelle isälleni ne ovat lähinnä ongelmajätettä. En tunne mitään intohimoa 70-lukua vanhempiin, kun ei noihin ikinä mitään kosketusta ole ollut. Ei minulla silti mitään niitä vastaan ole.

    Näitä jokapäiväisiä käyttövehkeitä ei tule liiaksi säilymään. Yleensä lopulta leima ajetaan loppuun ja sitten "paska paaliin vaan". Harva noita jaksaa puunata, jos ei kyseessä ole joku klassikko tms. haluttu malli.

    Kuplaa, miniä, ym. löytyy nyt ja varmasti ikuisesti, mutta esim tuon ylen taulukon mukaan Suomessa on yksi Honda Quintet rekisterissä. Olisihan se nyt aivan sairasta jos joku tahoa vielä alkaisi päättämään omien preferenssienssä pohjalta, että mikä automalli saisi olla museokilvissä ja mikä ei.
     
  2. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Peltsi voi minun puolesta haistaa pitkän v*tun.
     
  3. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Olen täysin samaa mieltä 1Purehell:n kanssa....Vaikka joitakin autoja olis arkiliikenteessä miljoona kappaletta,niin niistä ei kuitenkaan ole museokuntoisena kuin ihan muutama yksilö (esimerkkinä nyt vaikka 80-luvun Toyota Corolla)...Peltsin mielestä autot ovat ilmeisesti jotenkin eriarvoisia...Eli joitain merkkejä ei hänen mielestään voisi ollenkaan saattaa museorekisteriin.?....Jos nyt oikein ymmärsin tuon peltsin "hyvän idean :wc: :wc: " ?
     
  4. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Mitkä autot "ansaitsee" museoinnin...voi pojat se onkin pitkä keskustelun aihe ja monta näkökulmaa.. Mites nämä mustangit esimerkiks,tälläkin hetkellä pelkästään nettiautossa on pelkästään alle 68 vuoden musseja enemmän kun monia käyttöautomalleja! Ansaitseeko nämä enää museoarvoa? Tuossa valossa joku perusperheautokin olis enemmän museointinsa ansainnu.
     
  5. teddy99

    teddy99 Double Gearhead

    Kun jotkut nimeltä mainitsemattomat näyttävät olevan vahvasti sitä mieltä, että Suomessa on edelleen päivittäisessä liikenteessä suuret määrät 80-luvun museotarkastuskelpoisia autoja, niin teinpä asian tiimoilta pienen emppiirisen kokeen. Tutkimuskohteena Jyväskylä. Hoidin asioita pitkin kaupunkia koko tämän päivän ja aloin seurata liikennettä, sekä parkkipaikkoja, kuinka paljon näen niitä museokuntoisia 80-luvun puolivälin autoja päivän aikana. Tai 80-luvun autoja ylipäätään, kun ei niitäkään meinannut näkyä. Tulokset ovat tässä:

    Ennen vuotta 1980 valmistetut 0 kpl.

    1980-1985 väillä valmistetut 1 kpl. (Mersu W123. Bongattu talon pihasta lumipeite päällä. Auto oli niin pahasti ruosteessa, että tuskin koskaan enää liikkuu muualle kuin Stenalle)

    1986-1990 välillä valmistetut autot: 16 kpl. Mm. useita Toyotia ja Nissania, pari W124 Mersua, 1 Mazda 626, 1 Escort IV, 1 VW Golf II, ja 1 Volvo 240 1 Volvo 740. Kaikki nämä 80-luvun autot olivat päällepäin siinä kunnossa, ettei ole mitään asiaa museotarkastukseen.

    Jos näin päivän aikana varovasti arvioiden vähintään 2000 autoa, joista 80-luvulla valmistettuja oli 16, saadaan prosenttiluvuksi 0,8. Pitäisikö näin valtavasta määrästä huolestua?
     
  6. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Miten paljon museoikäisiä näkee tien päällä vaikka just tänään tai huomenna?
    Tuhansiako joka merkkiä laidasta laitaan. Kuka on kussu ton ton kaunosen housujen pussit täyteen?
     
  7. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Nettiautossa näkee aika paljon mr-autoja joissa on aika selvästi pieniä muutoksia tehty mm. moottoripuolelle, on viriviri-imusarjaa jne. Millä niillä sitten pidetään se museostatus, jaksaako joku tietyn väliajoin aina heittää ne vakioromppeet sinne pellin alle? Ja samalla ne shelby-raidat hinkkailee pois.
     
  8. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Siinä mielessä tuo museointi ylipäätään tuskin tulee ikinä itelle eteen että mä koen autoharrastuksen enempi semmoisena että sitä autoa täytyy jollain tavalla muuttaa,ulkonäöllisesti vähän ja hillitysti mutta tekniikaltaan vähän enemmän.
     
  9. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Kerkesit stang kirjottaa väliin..joo siis en puutu niitten rakentamiseen mitenkään vaikka nyt itelläkin fomoco rojekti on.. :D ,meinasin vaan että jos joku jenkki on "tavallinen" niin kyllä se toi musse alkaa olemaan.
     
  10. peltsi

    peltsi Gearhead

    Nyt kun joillaki tuntuu oikein läikkyvän kunnolla yli niin läikytetään lisää.
    Se joka osaa käyttää nettiautoa niin voi vilkasta kuinka monta autoa siellä on myynnissä ja montako niistä on -85 tai vanhempia.... 0.8% vai 20%. Kumman arvaus menee lähemmäksi... :rotfl:
     
  11. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Mä nyt en ainakaan keskustellu tuosta sun asiastas.
     
  12. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Nettiautossa on n.78500 autoa, ja -85, tai vanhempia n.1400 kpl.

    Sitä en tiedä, moniko on museokuntoinen. Oma veikkaus on, ehkä muutamakymmentä?
     
  13. käkkyläjuntti

    käkkyläjuntti Gearhead

    78485 yhteensä.

    Ennen vuotta 1985 valmistetuttuja 1397.

    Eli karkeesti 1,8 %
     
  14. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    En ymmärrä miks pitää mennä tommosia ylipäätään kyselemään?Ei ainakaan edistä harrastusta...mikä mahtoi olla motiivi???Olisi vaikka mielummin puhunut lämpimikseen siitä miten hyvässä kunnossa autovanhukset yleensä ovat kun niistä pidetään huolta,tai jotain vastaavaa. :odroll:
     
  15. peltsi

    peltsi Gearhead

    jos oletataan että suomessa on 3 000 0000 henkilöautoa joista nettiautossa on myynnissä about 70 000 (pakettiautot poislukien) eli siellä on 1/43 suomen autokannasta.
    Tämä tarkoittaa että suomessa olisi iän puolesta mr kelposia autoja 60 000kpl.
    Oliko jossakin että suomessa on 35000 mr autoa?
    Eli hämmästyttävän suuri osa vanhoista autoista olisi museorekattuja... vai menikö arviot mettään.
    Ja kyllä, olin väärässä 25+ ikäisten autojen määrästä. Uskon että nettiauto kuitenkin edustaa jonkinlaista keskiarvoa suomen autokannasta.
     
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ja 127 museoautoa.
     
  17. Steve McQueen

    Steve McQueen 3rd gear

    Ainoa syy, miksi pussihousu haluaa nostaa museoauton ikärajaa:

    Oma auto ei ole niin harvinainen ja arvokas jos kaikilla voi olla museoauto.

    Siis puhdasta kateutta. Ei sovi, että muilla on jotain mitä minulla on.
     
  18. avolav

    avolav 3rd gear

    ....joista osa ei ole edes museorekisteröityjä !
     
  19. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Näissä on monesti just se perusvirhe että mietitään pussihousujen mielipiteitä eikä nähdä itse autoa. Autoharrastuksessa AUTON pitäis olla aina pääroolissa. Ja kun tässä näitä sääntöjä mietitään niin miks ei kriteereihin kuuluis esim. kuin kauan auto on ollu sulla? Mitä oot sille tehny? Ei sais olla sama asia jos ostat valmiin vehkeen etkä tajuu autoista mitään,ymmärrätte idean.Toki aika mahdoton toteuttaa.
     
  20. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Toi ei pidä paikkaansa. varmaan puolet noista nettiauton "museoautot"-napin takaa ei ole edes rekisteröity museoautoiksi, saatika edes suomessa. :wink:
     

Kerro tästä muillekin!