Museoautojen ikärajaksi 40 vuotta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja 1purehell, 17.12.2014.

  1. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Jos kaveri tarkistaja museoleimaa sen käyttis corollan parin vuoden päästä, kun sitä hieman sepittää, et näyttää suurin piirtein museoautolta ja näitä sit alkaa pyöriä tuhansia teillä ja sehän on ISO raha se 2 vuotta säästöä :eek:

    Tuli mieleen, et oishan mulla ollut 10 vuotta sitten nyt parin vuoden päästä museoon sellaisenaan kelpaava bmw ja ihan varmasti joka päiväseen käyttöön tulisi jos kehtaisi sellaisen museoon leimata, kun eihän siitä sanktioitakaan tule vaikka kiinni meinaisi jäädäkkin

    -84 corolla löytyy kans ja alkuperäis osilla korjattuna yleis-siistinä, uus maali päälle ja museo leimaan, niin ois halpaa talvi ajelua :poff:



    Ja näitähän ei kukaan rupeaisi harrastelemaan?
    Eeeeei suinkaan :odroll:
     
  2. MudMax

    MudMax Gearhead

    Tilastokeskukselta löytyy jotain, tässä esimerkkinä ha:t v. 2013 lopussa:

    Ajoneuvot käyttöönottovuoden mukaan muuttujina Ajankohta, Ajoneuvoluokka, Käyttöönottovuosi ja Liikennekäyttö
    Liikennekäytössä
    31.12.2013
    Henkilöautot
    2013 100 898
    2012 110 152
    2011 125 870
    2010 113 040
    2009 95 676
    2008 147 064
    2007 136 089
    2006 154 793
    2005 155 349
    2004 149 966
    2003 152 855
    2002 121 946
    2001 112 656
    2000 130 339
    1999 126 878
    1998 110 352
    1997 85 458
    1996 69 358
    1995 54 161
    1994 40 549
    1993 29 219
    1992 29 634
    1991 29 792
    1990 33 744
    1989 33 915
    1988 27 691
    1987 19 676
    1986 15 100
    1985 11 364
    1984 7 950
    1983 5 692
    1982 4 173
    1981 2 453
    1980 1 965
    1979 1 706
    1978 1 264
    1977 1 277
    1976 1 110
    1975 1 266
    1974 1 327
    1973 1 733
    1972 1 775
    1971 1 525
    1970 1 659
    1969 1 512
    1968 874
    1967 1 345
    1966 1 582
    1965 1 820
    1964 1 392
    1963 932
    1962 868
    1961 561
    1960 500
    1959 516
    1958 353
    1957 341
    1956 333
    1955 270
    1954 183
    1953 123
    1952 284
    1951 248
    1950 108
    1949 85
    1948 38
    1947 34
    1946 16
    1945 3
    1944 18
    1943 16
    1942 12
    1941 24
    1940 24
    1939 124
    1938 93
    1937 64
    1936 33
    1935 27
    1934 31
    1933 15
    1932 22
    1931 64
    1930 91
    1929 113
    1928 139
    1927 67
    1926 82
    1925 29
    1924 25
    1923 10
    1922 7
    1921 2
    1920 2
    1919 2
    1918 3
    1917 3
    1916 1
    1915 2
    1914 5
    1913 1
    1912 2
    1911 2
    1910 2
    1909 3
    1907 2
    1905 1
    1904 1
    1902 1
    1900 1
    Tuntematon 5

    Yht. 2 575 951

    ----------------------------------------------------

    Poistettu liikennekäytöstä
    31.12.2013
    Henkilöautot
    2013 1 185
    2012 2 427
    2011 3 302
    2010 3 917
    2009 3 573
    2008 5 030
    2007 4 902
    2006 5 686
    2005 5 996
    2004 6 665
    2003 8 104
    2002 8 459
    2001 10 027
    2000 14 616
    1999 17 504
    1998 20 025
    1997 20 891
    1996 22 824
    1995 21 816
    1994 20 890
    1993 18 722
    1992 24 297
    1991 30 044
    1990 38 372
    1989 41 044
    1988 33 983
    1987 25 056
    1986 18 532
    1985 13 636
    1984 9 505
    1983 7 253
    1982 5 524
    1981 3 513
    1980 3 207
    1979 3 265
    1978 2 445
    1977 2 685
    1976 2 507
    1975 2 857
    1974 2 811
    1973 3 778
    1972 3 732
    1971 2 776
    1970 3 218
    1969 2 813
    1968 1 639
    1967 2 435
    1966 2 466
    1965 2 670
    1964 1 847
    1963 993
    1962 906
    1961 563
    1960 516
    1959 396
    1958 263
    1957 259
    1956 257
    1955 232
    1954 89
    1953 74
    1952 105
    1951 107
    1950 83
    1949 45
    1948 34
    1947 29
    1946 14
    1945 2
    1944 9
    1943 3
    1942 6
    1941 21
    1940 19
    1939 37
    1938 34
    1937 27
    1936 23
    1935 16
    1934 25
    1933 6
    1932 40
    1931 35
    1930 46
    1929 39
    1928 31
    1927 9
    1926 7
    1925 3
    1924 1
    1923 3
    1922 -
    1921 -
    1920 2
    1919 1
    1918 -
    1917 -
    1916 -
    1915 -
    1914 -
    1913 -
    1912 -
    1911 -
    1910 -
    1909 -
    1907 -
    1905 -
    1904 -
    1902 -
    1900 -
    Tuntematon 2

    yht. 529 883

    Tästä lisää omavalintaisia hakuja: http://193.166.171.75/Database/StatFin/ ... kan_fi.asp
     
  3. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Tässä kohtaa pakko kysyä kun nikuzailla on noita mielipiteitä,kerrotko meille sun harrastetaustan ja mitä on esim.tällä hetkellä ykkösharrasteena,kakkosharrasteena,käyttöautona,vuosia takana tän homman parissa?
     
  4. käkkyläjuntti

    käkkyläjuntti Gearhead

    Vuoden takaisilla luvuilla katottuna on museoautojen määrä 1,27 % henkilöautojen määrästä. Henkilöautoja 3,05 milj museoautoja noin 39000.

    Kattelin samalla myös huvikseni vuonna 1985 ensirekisteröintien määrää joka oli 140000 kpl. Eli jos jokainen vuonna -85 rekisteröity auto olisi ensi vuonna museoleimalla niin sekään ei edustaisi kuin 4,55 % koko autokannasta.

    Sitten kun vähän yhdistellään nettiauton ja ensireksteröinnin määrän tarjoamia lukuja niin huomataan että potentiaalisia vuonna 1985 rekisteröityjä museoautoja olisi maassamme tarjolla huomattavat 2800 kappaletta. Noista on mutu-menetelmällä arvioituna 95 % sellasta kuraa joita ei kannata edes alkaa museoautoksi tekemään joten näppeihin jää luku 140. Sekin lienee yläkanttiin :)
     
  5. Holley

    Holley Gearhead

    Minä olen ihmetellyt, mitä ihmeen merkitystä asialla olisi, vaikka suomessa olisi 50% autokannasta museoautoja?! Jokaisella suomalaisella olisi yksi museoauto tavallisen lisäksi. Mitä sitten?!
    Tai jos jollain suomalaisella on vaikka 15 museoautoa, mitä sitten?

    Kun laskee matemaattisen keskiarvon: "suomessa rekisteröityjen autojen keski-ikä on häpeälliset 13 vuotta", niin toki ne sellaisia lukuja nostavat. Mutta montako kertaa olette nähneet yhden kuljettajan ajavan yhtäaikaa vaikka kolmella museoautolla? Tuo päästövaikutus siis.

    Suomalaisilla saa olla kesämökki, savusaunoja, veneitä, moottorikelkkoja, 2-tahtisia monttupyöriä (joita myydään uutena muuten, miettikää päästöt), haulikoita ja kaikkea mitä keihäänheittokansalle suodaan, mutta sitten joku SAHK pelkää ehkä ihan aiheellisesti, että jos Suomessa on 32'000 museoautoa, asialle pitää tehdä jotain?!

    Elintaso nousee -> ihmisillä on varaa keräillä asioita. Tämä tarkoittaa väistämättä sitä, että lukumääräisesti Suomessa voi olla vuosien päästä yhä enemmän museoautoja. So what kysyn minä, ihan vaikka vihrein perustein. Ainiin, autotallit vievät pinta-alaa ja vähentävät urbanisoitumista kenties. voivoi sentään.
     
  6. Putte

    Putte 1st gear

    Suurin osa katsastajista ei tunne aytomalleja niin tarkkaan, että tietäisi, mikä auto on alkuperäiskunnossa ja mikä ei. Museotarkastaja katsoo auton ainoastaan kerran ja sen jälkeen auto muutoskatsastetaan museoautoksi ja katsastusmies katsastaa auton 2-4 vuoden välein auton iästä riippuen. Pikku muutoksia nämä normi katsastajat tuskin edes huomaavat.
     
  7. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Toi ei ollu sitä mitä tarkotin..ja useimmat kyllä ymmärtää mitä vastaan protestoin. En itse autoja (mustang,challenger,charger) vaan sitä ajoin takaa että omistajan ja auton historia pitäis jotenkin ottaa huomioon. Mulla ei oo mitään noita edellämainittuja autoja vastaan,mut tilanne tahtoo olla aika usein se että mitä vähemmän alaan on perehtyny,sitä kovempi "mustangifani". Ja se ei tietenkään ole auton vika,enkä myöskään väitä että kaikki on näitä tyyppejä.Valitettavan moni vaan on. Jos mä saisin valita parikymppisestä caminon rakentajasta ja uusavuttomasta "teetänhuollotkinmuuallakunenmitäänosaamuttaoonolevinanikovajenkkijätkä" tyypistä joka kurvailee sillä (huaah kun väsyttää) 65-mussella niin mun rispektin suunta on selvä,ja NÄMÄ ASIAT PITÄIS jotenkin huomioida museorekisteröinnissä. Tiedän että se on vaikeaa mutta omistajan ja auton välinen suhde pitäis jotenkin saada siinä kupissa painamaan. Jos mä ostaisin jonkun valmiiks tehdyn brittiklassikon,vaikka sunbeamin,niin voinko mennä paukuttelemaan henkseleitä kovan brittimiehenä? EN. ilmaiseks ei pidä saada mitään.
     
  8. eilhik

    eilhik Double Gearhead

    Asiaan palaten autohan se on museokatsastettava eikä omistaja tuntuu nyt menevän lapsi pesuveden mukana.

    Se on ihan sama vaikka huollot vaikka korjauksetkin teettäisikin jos niput kunnossa jotkun vain tekee oikeissa töissä enemmän sitä rahaa ja siksi ulkoistaa nämä välttämättömät toimet onko se sitten oikein vai väärin on jokaisen ihan oma asiansa ja eikä kuullu kuin asianosaiselle museoauton omistajalle.

    Kateus pitää ansaita säälin saa ilmaiseksi.
     
  9. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    JP-350:llä saattaisi olla käyttöä vaikka trafin virkamiehenä, kun näkyy syntyvän lennokkaita ideoita yksinkertaisen asian monimutkaistamiseksi.
     
  10. JP-350

    JP-350 Gearhead

    No mikäs se yksinkertainen linja sun mielestä ois? Onko näin että koira älähtää johon keppi kalahtaa...? Huono vertaus sinänsä itelle koiraihmisenä mut kuitenkin... Tähän olen tietenkin tottunu,ruutujen ääressä 7-90 prosenttia tyypeistä tietää mitä ajan takaa eli oma panos pitäis aina suhteuttaa ja olla eri kun valmiitten ostajilla,ja tämä pitäis huomioida jo laissa. Mutta antaapa paskan sataa vaan,olen jo siihen tottunu että tukea ei tule.
     
  11. Kurko

    Kurko Double Gearhead

    Suomessa kateus on näemmä todella helppo ansaita. Riittää, että teettää museoauton korjaukset jossain ihan y-tunnuksen omaavassa puljussa ja maksaa työstä.

    Näemmä edelleenkin on sellaista asennetta, että on suorastaan syntiä maksaa toiselle palveluksistaan.
     
  12. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Luuleksää että mä olisin niille/teille kateellinen?? Surullinen teidän puolesta jos jotain. Miltäs tuntuis omalla panoksella,hikipisaroilla,suunnittelulla tehty auto..? Se tuntuu....Omalta.
     
  13. Kurko

    Kurko Double Gearhead

    Jos ei kateellinen, niin vähän uhriutumista havaitsen. Jos jollain on pinkka kunnossa sillä mallilla, että voi museoautonsa isommat huollot voi teettää, en näe yhtään hyvää syytä miksi hän olisi vähemmän ansioitunut harrastaja.

    Ja monesti kun katselee niitä purkka -ja rautalankavirityksiä mitä on kyläsepät tehneet hikeä vuodattaen asennuskaljoissaan, tulee mieleen että miksi moinen vaiva, kun korjauksen olisi voinut tehdä kunnollakin. Täysin toisarvoista kuka sen teki.
     
  14. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Mä nään. Mutta antaa olla,ei ollu tarkotus vittuilla vaan enempikin valaa silver bride-henkeä talleihin joissa tehdään jotain...
     
  15. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tiedän, kunhan nostin esille. Olin Forssassa autokaupassa noin 1990 ostamassa Ford F-600 paloautoa vm 1956 museovehkeenä. Ei löytynyt papereita, oli kassakaapin avain hukassa...
     
  16. eilhik

    eilhik Double Gearhead

    Juurikin näin eli tällä kotimaisella asenteella haljennut moottorinlohkokin olisi niitattava ehjäksi koska kyseisen auton aikakauteen ei kuulunut hitsauslaitteita.

    Kaikki nämä "kunnostetutkaan" museoautot ole kovin kummoisessa teknisessä kunnossa ja ihmetyttää kuka ja mikä puusilmä niitä hyväksyy ja sitten toisaaltaan ollaan tarkempaa tarkempia asioista joilla ei ole merkitystä liikenneturvallisuuteen.

    En pysty erittelemmään kumpi parempi harrastaja omalla kohdallani jos joku ihan itse muotoilee metsälöydöstä auton tai toinen tuo valmiin ja ruosteettoman ja pahimmillaan jälkimmäinen vaihtoehto voi olla taloudellisesti edullisempikin ja omistaja saa nauttia siitä ajamisesta eikä nyrkit savessa vääntämisestä jos se nyt on se harrastusmittari näiden "oikeiden" harrastelijoiden mielestä.
     
  17. rb

    rb Double Gearhead

    :D :D :D
     
  18. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Niinkun sanoin aiemmin,MITÄÄN ei saa ilmaiseks,eikä pidä saada..eli ei pojat toimi meille toikaan sananlasku jos luulitte olevanne oikein fiksujakin.
     
  19. JJ

    JJ Gearhead

    Tuoreessa Mobilisti 2000-lehdessä samaa asiaa ruoditaan viimeisillä sivuilla juurikin toiselta kantilta verrattuna Kaunosen ajatelmiin. Pari sivua aiemmin paaliin viedään 80-lukuista Pontiacia kun ei kelvannut kelleen.
     
  20. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Kyllä mä autoni arvon tiedän,ei tommoset provoilut mua eikä sitä horjuta. Autoharrastus ylipäänsä koostuu monista paloista ja niitten yhteenkerääminen onkin aika temppu. Ensin sulla pitää olla vaimo joka on hengessä mukana,sitten haette paikan jossa voidaan pitää niitä,valmis talli,ite rakennettu..Mun tapauksessa uus talo valittiin hallin perusteella,entinen autokorjaamo 2000 rakennettu. Ja tietenkään nämä ei pärjää yksin vaan siinä on useita laumassa,ja-ja...Pitkää tietä täytys mun mielestä trafinkin kunnioittaa,ja on tää helvetin väärin jos ei edes "oma"porukka kunnioita??! Ja voithan sä tietenkin kertoa tässä kaikille montako gta-transua on menny paaliin? Montako alle 5000? Montako HYVÄÄ alle 10 tonnia? Kuten sanoin,ei sun provoilut mua pahemmin liikuta.
     

Kerro tästä muillekin!