Museoauton ajopäivät?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja impala1968, 8.9.2004.

  1. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Taas on tylsää töissä.....

    Eli miten jengi on ymmärtänyt nuo museoauton käyttöpäivät? Mun muistaakseni puhe on nimenomaan 30:stä PÄIVÄSTÄ??? Eli eikö yöllä saa ajaa lainkaan? Vai saako yöllä ajaa rajattomasti? Entäs aamulla ja illalla?

    Siis jos ymmärretään että on kyse 30 vuorokaudesta niin miten se määritellään? Jos mä haen impalan tallilta perjantaina 18.00 ja palautan sunnuntaina 17.00 niin mun mielestä on kulunut 2 ajovuorokautta? Vai onko se sitten 3 "päivää". Vai pitäiskö laskea ihan tunnitkin, eihän silloin tarvi vakuutusta kun ei ajeta?
    30 vrk * 24 tuntia tekis 720 tuntia eli about 2 tuntia vois ajaa päivittäin vuoden ympäri?

    Tää ei oo mikään oma ongelma eipä ole tullut kuin ehkä 20 päivää ajettua vaikka laskis miten vaan ja tuskin paljoa enää tulee lisää. Mutta jollain pitää päätä aina kiusata..... :odroll:
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ei oo faktatietoa, mutta epäilisin että päivä tarkoittaa 24tuntia, eli yhtä vuorokautta.
    Ja kyseessä lienee kalenteri vuorokausi.

    Eli ajoaika pe 18.00-su 17.00 käsittää käsittääkseni 3 ajopäivää.
     
  3. JR

    JR Gearhead

    Minulla lukee tuossa vakuutusyhtiön paperissa että "ajoaika rajoitettu 30 vrk kalenterivuodessa", ja vakuutusmaksuhan on vuodeksi kerrallaan. On vielä sen hintainen ettei vie konkurssiinkaan vaikka päivät ei tulisikaan täyteen... Eli vuorokausista on kyse. Noita ajopäiviä ei kukaan muu laske ja ynnäile kun kateelliset naapurit yms. yhteiskunnan tukipylväät. Oman kokemukseni perusteella tuo 30 vrk piisaa normaali tapahtumissa jne. käynteihin kesässä ihan hyvin. Itsellä kun on käyttöauto sitten erikseen millä töissä kuljetaan ja kaiken lisäksi vielä yksi harrastemoottoripyöräkin mikä kaipailee ajoa välillä. Ei kesällä nyt kuitenkaan aivan mahdottomasti niitä päiviä ole.
     
  4. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    Mutta missäänhän ei sanota, että ne vuorokaudet on oltava peräkkäin... entäpä sanotaankos missään, että vuorokaudet on oltava kokonaisia eli 24h yhteen putkeen tai että ne vähenenevät "alkava vuorokausi"-periaatteella eli kun ajat maanantaina klo 18.00, saat ajaa tiistaihin klo 17.59 asti mutta jos ajat vielä tiistaina klo 18.01 niin siitä väheneekin jo toinen vuorokausi... :lol:

    Aika teoreettistahan tää pohdiskelu tosiaan on kun kukaan ei tätä ajoaikaa valvo eikä sen valvomiseen ole oikeastaan edes olemassa mitään järkevää systeemiä.

    Kerran aiemminkin pohdiskelin samaa juttua ja kysäisin sitten "asioista hyvin perilläolevalta taholta" ja se kommentoi että "älä nyt kuule ala sohia muurahaispesää, tiedäthän ettei nukkuvaa karhua sovi herättää"... tiedä sitten nukkuiko se karhu siellä muurahaispesässä vai ei :D Sama kommentti tuli muuten siitäkin kun ihmettelin yhden entisöidyn 1950-luvun paloautosta kuorma-autoksi muutetun laitteen mahdollista prosenttimäärää ;)
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    "vuosittain sallittu 30 ajopäivää " -suora lainaus SA-HK:n sivuilta.

    Olen Heikin kanssa samaa mieltä että vuorokausi on vuorokausi vaikka se ei alkaisikaan keskiyöltä. SA-HK:n kantahan tässä ei ole merkittävä sinällään että vakuutusyhtiöhän se vaati nimen paperiin että autolla ajetaan vain 30 vrk (vai päivää vai mitä se nyt oli?). Eli museotarkastus ei sitä ajorajoitusta tee vaan museovakuutus.
     
  6. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    Juuri näin. Tosin tämä on kaikenkaikkiaan huonosti määritelty, sillä toisaalta MR-autoilta on myös ajoneuvovero poistettu vedoten tuohon 30 vrk käyttöaikaan ja periaatteessa taas mikään ei estä ottamasta MR-autolle vaikkapa normaalia liikennevakuutusta, jolloin vakuutus ei säätele ajoaikaa, mutta toisaalta taas ajoneuvovero pysyy edelleen poissa.

    Kuten huomaatte, ei ajoneuvolaki määrittele ajoaikaa, vaan sen tekee tosiaan vakuutusyhtiö.

    Nykyisinhän SA-HK:n rooli MR-rekisterin suhteen on pienentynyt, sillä se ei enää toimi päättävänä tahona, vaan ainoastaan antaa lausunnon auton alkuperäisyydestä ja päätöksen tekee katsastusviranomainen. Nykyisin myös FHRA tarjoaa MR-lausuntoja jenkkiautoista ja vieläpä kilpailukykyiseen hintaan.
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Museorekisterissä olevaan autoon ei voi ottaa tavallista vakuutusta. Se on joko tai. Väittäisin, että vuorokaudet lasketaan "käytetyiksi" kun auto on ollut ajossa sinä päivänä. Eli kun auto haetaan tallista perjantaina, käydään tapahtumassa lauantaina ja viedään takaisin talliin unnuntaina, niin on 3 päivää käytetty. Se on sitten omatunnonasia, onko 5 km siirto oikea "ajopäivä"?
    Kuten Impala 68 toteaa, ei silti aina tule 30 päivää täyteen, kun on useita ajoneuvoja eikä enää ole aivan nuori eikä ajokortti polta taskussa.
    Lepsu Nimetön Museojaoneuvotarkastaja :D
     
  8. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    No joo, tilanne on voinut muuttua, mutta viime vuosisadalla kun asiaa tiedustelin eräästä vakuutusyhtiöstä, niin sieltä nimenomaan neuvottiin, että "jos haluat sitten ajaa enemmän kuin sen 30 päivää, niin otat tavallisen liikennevakuutuksen". Käytännön kokemusta ei ole, koska tuo perheessä oleva MR-auto on kuitenkin ajossa vain muutaman päivän kesässä.
    Totta, omalla Fordilakaan ei ole tullut viime vuosina ajeltua kuin muutamaan tapahtumaan per kesä eli ajopäiviä tulee kaikki siirrot ja katsastusreissut laskien vuodessa vain noin 10-15, vaikka auto ei ole MR-kilvissä.
     
  9. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Minullapa on sekä että! Museoajoneuvon liikennevakuutus ja (no ei tavallinen, mutta) harrasteajoneuvon kasko, koska se oli museokaskoa edullisempi. "Tavallisenkin" kaskon olisi varmaan saanut.
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Vakuutus

    Eihän toi museovakuutus sen halvempi ole kuin tavallinenkaan bonuksellinen vakuutus, ottaen huomioon että se on voimassa 30pv.
    Etu on siinä, ettei ajopäiviä ole rajoitettu eikä käyttömaksua ole.

    Vakuutusyhtiöt eivät ole alennusta MR-rekisterisille eikä varsinkaan museoikäisille antaneet pätkääkään, mikä on harmi kun katselee vaikka Länsinaapurin veteraanitaksoja.
     
  11. raunoh

    raunoh 3rd gear

    Oma 73-avo-Mustang oli normaalissa liikennevakuutuksessa, vaikka laitettiin museorekisteriin kesken varsinaisen vakuutuskauden. Vasta kun tuli käyttöpäivät täyteen, että bonusnousuun oikeuttava vähintään aika eli 6 kk vakuutuksessaoloa tuli täyteen ( seuraavaa autoa ajatellen ), laitoin auton myös museovakuutukseen, näin Tapiolassa.
     
  12. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    Joo, tässähän on tulkinnanvaraa suuntaan jos toiseen, kun lakiteksti on aika väljä. Tosin ei kai se mikään huono asia ole, sillä eihän aina tarvitse kaikkea olla tiukasti laissa säädelty ja on ihan hyvä että terveelle maalaisjärjellekin on jätetty tilaa :)
     
  13. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Re: Vakuutus

    Eikös juuri museovakuutuksessa ajopäivät ole rajoitettu?

    Ja kyllähän tuo aika paljon halvempi on, ainakin jos ajelee päivän silloin toisen tällöin. Normaali vakuutus kun täytyy olla seisonta-asennossa vähintään kuukauden yhteen menoon ennekuin alkaa hyvitystä tulla. Eli minulla ainakin tulisi käytännössä puolen vuoden vakuutusmaksut maksettavaksi että saisi kaikki ajot ajettua.

    Esimerkkinä oma museo-olssin liikennevakuutus:
    - Museovakuutus n. 25 €/v, 30 ajopäivää silloin kun huvittaa ilman eri ilmoitusta
    - Normaali liikennevakuutus ilman bonuksia (monestihan niitä ei ole jos uuden harrastepelin on hommannut) rapiat 500 €/v, ajoaikaa 365 vrk, täysillä bonuksilla n. 200 €
    - Normaali liikennevakuutus siten, että auto on ½ vuotta seisonnassa lähes 300 €, seisonta-aikanakin pieni vakuutusmaksu menee. Täysillä bonuksilla n. 100 €
    - Normaali liikennevakuutus siten että ajat 30 vrk putkeen ja muuten auto on seisonnassa n. 50 €, täysillä bonuksilla rapiat 20 €

    Hintoja en voinut tarkistaa, mutta vanhoja kuitteja selailemalla tuollaisiin lukuihin päädyin. Oldsi nimitäin oli ensin jonkin aikaa normaali vakuutuksessa ja nyt pari vuotta museovakuutuksessa. Eli ainoa tapaus, jossa normaali liikennevakuutus on museovakuutusta edullisempi, on jos ajaa nuo 30 vrk putkeen (tai useammassa erässä siten, että välissä on vähintään kuukauden seisonta-aika) ja omaa täydet bonukset. Silloinkin tulee päälle seisonnasta ilmoittamisen vaiva.

    Eli pitäisin kyllä museovakuutusta edullisempana vaihtoehtona, mahdolliset bonuksetkin jää muuhun käyttöön.

    Kaskot on sitten asia erikseen...
     
  14. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Eikös museorekisteröidyllä vehkeelläkin voi tehdä niin että jos 30 vrk on jo täys esim loppukesästä ja vielä pitäis päästä ajelemaan johonkin tapahtumaan tai vaikka muuten vaan niin hakee lisäajeluille siirtolaput ja vakuutuksen. Nehän tais saada halutessa vaikka pariks viikoks kerrallaan jos oikein muistan.
    Ei kai tuota mikään estä ja silloin homma on tehty ihan päivänvaloa kestävästi elikkäs laillisesti :wink:
     
  15. Batman

    Batman Gearhead

    Mä oli hakemassa juhannus siirtolappuja yhteen linttaan, ja katsatuskonttorin tyttö sanoi että rekisteröityyn autoon ei saa siirtokilpiä!
    Sekoilikohan tyttönen? (Mun auto ei ollu oikeesti rekisterissä, vaan oli joku tietokonevirhe, joten en alkanu enempää kyselemään/pohtimaan)
     
  16. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    Vai onko tässä taas jotain paikkakuntakohtaista vaihtelua, jos BBC sellaiset on saanut... itse yritin viime syksynä saada Fordiin siirtokilpiä kun olisi tarvinnut siirtää seisontavakuutuksessa olevaa autoa pari kilsaa, eikä sen vuoksi olisi tehnyt mieli maksaa 30 vrk vakuutusta... noh, eipä niitä siirtokilpiä saanut rekisteröityyn autoon.
     
  17. impala67

    impala67 Double Gearhead

    toihan olisi aivan hölmöä??!!!
    siirtokilvethän tarvitsee jos ajoneuvo ei ole katsastettu, ja sitä täytyy viedä korjaamolle!
    eikö siirtokilvet alunperin ole juuri SITÄ varten keksittykin?!!!

    koe-kilvet olivat ennen-aikaan rekisteröimättömille (autoliikkeet käytti niitä).

    ---
    mutta jos jotain olen oppinut pitkässä suhteessa katsastustoimihenkilöiden kanssa, ÄLÄ ole rehellinen, älä puhu sitä mitä aiot todella tehdä, tai miten asiat todellisuudessa on äläkä ainakaan kysy asioiden joustamisesta.
    tarkista vain mitä saa ja ei saa, ja hae luvat sen mukaan.

    siirtotarrat pitäis saada kun ilmoitat että tarvitset tarrat auton viemiseksi korjaamolle ja takaisin. mitä väliä sillä on onko auto kilvissä vai ei, jos et kerro sitä! ajoreitti koti-korjaamon paikkakunta-koti. kelpaa poliiseille kunhan siirtolupa tarrat ovat paikoillaan ja reitti-lupalappu mukana.
     
  18. karra

    karra Double Gearhead

    Re: Vakuutus

    Minulle kävi aika hassusti tässä kesällä; eli rekisteröin tuontiauton toukokuussa ja 2 pv sisällä se muutoskatsastettiin museoautoksi. Vakuutuskauteni päättyi 15.6. joten sain 42,40 EUR laskun vajaasta kuukaudesta. Kysyin tätä Ifiltä ja vastaus oli että se on tuo minimi vuosimaksu joka laskutetaan aina kerralla, ja laskutuskausi määräytyy miten "perheen" muut vakuutukset on siellä yhtiössä.

    Sain sitten uuden laskun jossa maksan kaikki 3 kk erissä, eli reilu kymppi tuli tästä MR-autosta; tämä siis ensimmäin vuosineljännes juuri alkaneesta kaudesta.

    Myin auton heinäkuun alussa. Sain äsken korjauslaskun jossa laskutetaan taas se 42,50 eli koko tämän nyt kuluvan vakuutuskauden maksut.

    Eli MR-ajot maksoi minulle toukokuun puolivälistä heinäkuun puoliväliin 85 EUR. Aika liki sama jos olisin ajanut tavan vakuutuksilla ja nollabonuksilla.

    En valita tässä, kerron vaan miten saattaa käydä jos osuu tuo vakuutuskauden vaihtuminen pahaan saumaan :) .
     
  19. Jome

    Jome Gearhead

    Vakuutusyhtiön (Pohjola) "ylipäällikön" kans juttelin, niin se sano että se 30vrk on pelkkä herrasmies-sopimus, ei niistä ajopäivistä kukaan pidä kirjaa.
     
  20. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Mikähän juttu sitten on sellainen, kun uusissa autoissa on kilvet peitetty muovipussilla, missä on "ajoneuvolla ajo kielletty"-liikennemerkki sekä tuulilasissa siirtotarrat? Näitä on tullut monta vastaan, ja autoliikkeen pihassa näytti olevan kymmeniä autoja, joissa on pussit kilpien päällä.
     

Kerro tästä muillekin!