Museoauton ajopäivät?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja impala1968, 8.9.2004.

  1. carkoivi

    carkoivi 3rd gear

     
  2. VSOP

    VSOP Gearhead

    Mun mielestä ei ajopäivät (30) välttämättä edes täyty, kun ja jos mr-autoja on tallissa useampi ja kun niillä ei viitsi ajella suolalitkussa eikä kaatosateessa ( vaikkei ne sokerista olekaan tehtyjä). Kuivat ja aurinkoiset vapaapäivät ei ole niin lukuisat, että suurta syntiä ehtis tehdä..
     
  3. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Jep. Ei tavalliseen 1,3 Escorttiin voi iskeä museokatsatuksen jälkeen 2X2 kurkkuisia kaasareita ja nykyaikaista Simmonsin putkistoa ja väittää auton olevan yhä museoauto.

    Jos ko. vermeet olisivat aikalaisvermeitä ja olleet kiinni autossa lähes uudesta, ne olisi voitu ehkä kirjata museokatsastustodistukseen.

    Museokatsastuksen jälkeen lisätyt nykyheebelit... = ei enää museoauto.

    Vanteiden kohdalla taas aikalaisvarustevanteet lie käyvät. Ne vaan olisi hyvä saada mainituksi todistukseen vaihtoehtoisina vanteina. Uudemman nykyvanteiston kanssa... Taas ei.
     
  4. WBS

    WBS Gearhead

    Minun mr Bemariin tuli viimekesänä 3 ajopäivää ja kilometrejä noin 800,
    parina edellisenä kesänä on ajopäiviä ollut 6 ja kilometrejä noin 1200.
    Vaikka tämä meikäläisen auto on noita uusimpia tuntuu jo ajatuskin jostain 18000km hurjalta. Ei sillä että se ei toimisi tai olisi jotenkin muuten
    huono ajaa, mutta tulee vaan suurimpana huolena mieleen se että miten
    esim penkit ja muu verhoilu tommosen kestää?
    Jo 30v vanha istuinverhous ei ainakaan Bemarissa ole enää mitenkään vahvan tuntuista.
    No näitä museoajoneuvon väärinkäyttäjiä tuskin tämmöset asiat paljon kiinnostaa :(
     
  5. Teppe

    Teppe 1st gear

    Tossa nyt lueskellu näitä juttuja...
    Parit kommentit:
    Jos tuntuu, että ajat sen yhteensä 30 rekisteröityä pv. museoautollasi... Eli ylinopeuksia, mällejä yms. mistä jää mustaa valkoisella todisteeksi...
    Niin ajopäivät voi myös tuplata 60päivään ottamalla museoajoneuvolle tarkoitetun vakuutuksen tuplana.
    Aina puhutaan, jotta naapurin sanalla edetään rikkeissä (ne 30 tai 60 päivän ylitykset)...
    Ei pidä paikkaansa, jos naapurisi ei pysty todistamaan väitettään. Kaksi naapuriakaan ei siihen riitä. Tarvitaan jo koko naapurusto ja senkin jälkeen otetaan vasta nuo kilometrit syyniin...
    Eli (2v. ja) 120 ajopäivää = 150km/pv. jos tuohon 18tkm. viitataan... Äkkiäkös se täyttyy?

    Ajopäivät lähtee omistajan vaihdoksen yhteydessä jälleen nollilta, kun uusi omistaja ottaa itselleen vakuutuksen. Perustuu nimenomaan siihen, että ethän sinä voi tietää monenako päivänä se edellinen omistaja sillä on ajanut, kun niistä ei tarvitse mitään kirjaa pitää...

    Sitten semmoinen huomautus, jotta museoajoneuvossa saa olla muutoksia, JOS muutokset on myös dokumentoitu väh. sen 30 vuoden takaa, joka on museoimis ikä...

    nimimerkillä: useita jo museoinut ja niitä käyttänyt
    (tosin yhdessäkään ei tuota tuplavakuutusta ole tarvinnut vielä ottaa, vaikka tullut myös talvi ajopäiviä, kun häihin lainannut)
     
  6. atobee

    atobee Gearhead

    Poliisilla on aina "oikeus " ottaa kilvet pois. mut toi sun esimerkki osoitti huonoa huumoria tai tietämyyttä:

    "No poliisilla ei tietenkään ole välttämättä mainitsemiasi resursseja yms. mutta poliisilla on aina oikeus iroittaa autosta kilvet, lopettaa sillä ajelu, määrätä auto katsastukseen, takavarkikkoon, tullihäkkiin what ever.
    Jos nyt sattuisi vaikka kovinkin tuunattu mr-auto kärähtämään driftaamisesta (ent. renkaan poltto) niin epäilykset voisivat iskeä ja poliisienkin joukkoon mahtuu autoharrastajia.

    Jos poliisi (em.renkaan poltosta, ylinopeudesta tai muusta tieliikeennelaissa rangaitavasta teosta ) poliisi vois poistaa MR rekisterit sun autosta pois ja käyt sen jälkeeen uudestaan MR rekistöimisen ja vannot että et ikinä enää riko lakia, olisitko tyytyväinen??????
    Entäs jos sitä MR leimaa tuliskaan jos olet saanut sakot ????
     
  7. jalluvaari

    jalluvaari Gearhead

    Hevosmiesten tietotoimistosta? :argue:
    Mikähän vakuutusyhtiö myöntää tuollaisen tuplavakuutuksen museoajoneuvolle? Kuullostaa kyllä aikas oudolta ja jopa lain vastaiselta, kun museoajoneuvo vakuutuksen idea on juuri max tuo 30 pv käyttö/vuosi. Mikäli käyttöä on enemmän niin silloin normaaliin vakuutukseen ja normaaliin rekisteriin. Näin ollen myös käyttömaksut astuvat mukaan kuviohin, joista taas museoajoneuvot on vapautettu.
    Ajopäivät ovat 30pv/vuosi, onko kyseessä kalenterivuosi vai vuosi omistajanvaihdoksen päivämäärästä lienee tulkinta kysymys. Omistajan vaihdoksesta ajopäivät eivät tuplaannu.
    Museoautossa saa olla liikenneturvallisuutta parantavia muutoksia, kuten esim. vilkut, turvavyöt, halaogeenivalot ym. Kuinkahan luulet onnistuvan 20-luvun rodin rekisteröinti museoautoksi vaikka olis rakennettukin jo yli 30 vuotta sitten ja homma dokumentoitu?

    :eek: :eek: :eek:
     
  8. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Onkos sitä jossain määrätty missä sitä käyttää?
    Onko jossain kielletty osallistuminen esim varttimailimittelöön?Tai ratapäiville?
     
  9. Teppe

    Teppe 1st gear

    -Itsellä käytössä IF ja aikaisempi yhtiö Tapiola... molemmissa sama!
    Saa jos haluaa 60pv.,mutta itse en ole tarvinnut.
    -Maksu on itselläni kerran kesässä ja pvm. samoihin aikoihin kuin leimauskin (joka toinen vuos)... Muitten maksuista en tiedä, enkä siis sitä, että onko normikäytäntö.
    -Omistajan vaihdoksessa uusi omistaja ottaa vakuutuksen ja näin myös vastuun omista 30 tai 60 päivästään.
    -Kyllä sä sen rodinkin saat sinne museoon, jos sulla on dokumentoidut todistukset muutoksista, jotka on tehty 30v. sitten ja ne on ne samat muutokset tänäkin päivänä. Lisänä voit käyttää dokumenteissa apuna esim. kerhon vanhemman jäsenistön todistuksia, jotta kyseessä on edelleen sama kiesi... AI NIIN pointtina se vielä, jotta se on myös silloin 30v. sitten tehdyillä muutoksilla saanut rekisteriin ja leimaan...

    Eukko harrastaa hevosia, mutta ite en niistä välitä.
    Mun tiedot perustuu omiin kokemuksiin omilla harrasteilla.
    Inttämään en enempää kenenkään kanssa lähde.
    Jos joku on museopirssejäni väärin katsastanut ja kertonut mitä muutoksia saa autoon tehdä ja millä perustein, niin en toki häntäkään syytä... Enkä vakuutus yhtiöitä... Jos mulle olisi asiosta jotain sakkoa jälkikäteen rapsahtamassa, niin mulla olisi mustaa valkoisella näyttää, että itse en ole mitään päästäni keksinyt ja syyttäkää näitä...

    Ainiin Chevy2!!! Saat käydä kiihyttelemässäkin... Ei ole rajattu ajoa tai käyttöä pelkkiin sunnuntai ajoihin kylän ainoalle jätskikioskille...
     
  10. Putte

    Putte 1st gear

    Mistäs lähtien muunnellun auton on museorekisteriin saanut. Ei ainakaan minun tuntemien museotarkastajien mielestä ole mahdollista, mutta asiaan on kaavailtu muutosta. Kysymys on vaan siitä, kuinka tuo 30 vuotta muutettuna oleminen pystytään oikeasti toteen näyttämään. Ehkä tulevaisuudessa mahdollista, mutta ei vielä oikeesti ole mahdollista. Poikkeuksen muodostaa tilanne, jossa autolla on olemassa todistettava kilpailuhistoria.
     
  11. Teppe

    Teppe 1st gear

    Kyllä on ollut mahdollista jo jonkin aikaa, jos pystyt näyttämään toteen...
    Tälläinen silmään pistävä etelä valtioiden lippu maalattuna jenkki vessan konepeltiin tiedän menneen lävitse, kun todisteet oli näyttää, että silloin oli 25v.(vanhalla kriteerillä) ollut siinä pellissä!...

    Mutta joo olkoot...
    Onneksi käyttämäni (kohdalle osuneet) museotarkastajat ovat olleet lepsumpia kuin yleinen käsitys.
     
  12. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    En usko. :eek: En varsinkaan sitä, että ajoneuvoveron maksulta vois välttyä jos sais ajaa niinkin paljon kuin 60 päivää. Mut en ala kinaamaan enempää, kun ei oo näyttöä.
     
  13. Putte

    Putte 1st gear

    Ja ilmeisesti myös lopullisen päätöksen tekevät katsastusmiehet ovat olleet työssään lepsuja, jos tollainen on läpi. Ei sen puoleen olisihan se hyvä, että myös rakentelukulttuuri tunnustettaisiin autolilun historiaksi.
     
  14. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Kuulin tapauksesta, jossa museotarkistettiin keskeneräinen projekti (Datsun Pickup), kun meinasi tulla kiire tämän 25v->30v ikärajan muutoksen vuoksi. Pohjamaalissa ja osina, mutta kun oltiin samaa "pussihousujengiä", niin pitihän se hyväksyä... "Kyllä se Pena sen valmiiksi tekee..." :rotfl:
     
  15. GMies

    GMies Gearhead

    "Kuulin tapauksesta, ... " vai näitkö unta? :rotfl: :rotfl:

    Höpö, höpö juttuja. Katsastusmies ne hyväksyy tai hylkää, tarkastajat antavat vain lausunnon.
     
  16. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Tarkistuksesta (eli lausunnon antamisesta) olikin puhe. Kaipa se sitten varsinaiseen katsastukseen tehtiin valmiiksi. En näe unia Datsuneista.
     
  17. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Joo. Ei ole saanut jos pykäliä oikein tulkitaan. Ajoneuvon pitää siinä ulkoasussa kun se on uutena ollut, entisöity tai hyvin säilynyt alkuperäiskuntoinen!

    No nyt suunnitellaan, että myös konservoidut ajoneuvot voidaan hyväksyä MA-rekisteriin.
    No mitä on entisöity ja mitä konservoitu?
    Kun auto entisöidään, hiotaan, maalataan, verhoilut uusitaan, kromataan jne, niin auto voi näyttää jälleen uudelta muuta kaikki patina ja se historia on kadonnut.

    No konservointi tarkoittaa sitä, että autoon jää se ajan patina ja historia sen ei tarvitse näyttää uudelta.
    Olette varmaan joskus nähneet vanhan auton joka on tehtaan jäljiltä, kaikki alkuperäistä, ei niin show-kunnossa mutta kuitenkin niin hyvä, että olisi syntiä mennä entisöimään sitä yhtään.
    Tiedättehän miten taide-esineitä konservoidaan? korjataan virheet huomaamattomaksi mutta ei tehdä esineestä uuden näköistä ei myöskään lisäillä maalaukseen ylimääräsiä viiksiä tai hattuja, tai laiteta uudet alumiini kehykset ja muu jäisi koskematta :)

    Eli jos joku on 30-vuotta sitten maalannut rokokoo-ajan tuolin Miranolilla tai 20-luvun T-fordiin on vuonna 1956 maalattu jenkkilippu tai hakaristi, niin ei sen säilyttäminen ole konservoinnin idea vaan niiden poistaminen.

    Lähtökohtahan on se että itse auto ei ole tärkeä vaan tärkeää on se mitä se auto kertoo liikennehistoriastamme!

    Eli nyt kun mennään niihin autoihin, joihin suomessa yleisesti vaihdettiin diesel-moottori tai sota-aikana muutettiin lava-autoksi yms. historiaan viittaavat tapahtumat. Nyt tämän muutoksen ideana on että näitä ei palautettaisi tehtaan ulkoasuun vaan on arvokkaampaa historian ja kulttuurin kannalta säilyttää nämä ajonoeuvot sellaisenaan ja niiden kertoma historia säilyttää jälkipolville!
    Konservoidussa autossa siis sallitaan näitä virheitä jotka entisöidyssä autossa johtaa hylkäykseen huonouden takia.

    Eli pahoimpa pelkään, että kustomointia ja rodijuttuja tämä muutos ei tule auttamaan yleisellä tasolla, eikä linttoja tai muita puutteellisia käyttöautoja, mutta jonkun Eltsun ajojen ralliauton josta löytyy historia ja dokumentit, se saattaa pelastaa Mr-kilpiin mikä nykyasetuksin ei ole onnistunut.
    Ja mitä viittasin ylimäärisiin viiksiin Rembrantin maalauksessa niin joku lisävarustelu aikakauden viriosilla voi myöskin jäädä kiistanalaiseksi kysymykseksi.

    Koko asihan lienee vasta ideointi asteella.

    SA-HK:n automobiililehdessä on tästä aiheesta enempi juttua Brewster-hävittäjän konservointijutun yhteydessä.
     
  18. B 50

    B 50 Gearhead

    Riihimäellä on museokilvissä Heraldi omatekoisella kanttiautokorilla.
     
  19. nimat-13

    nimat-13 Gearhead

    ma-ajoneuvo

    Niin mikään sääntö ei estä polttamasta rengasta eikä revittelemästä ma-autolla sen enempää tai vähempää kuin muillakaan autoilla,samoin voi ma-autoa käyttää vaikka soran ajoon jos se ei ole ammattimaista ja max 30vrk vuodessa.Ja tämä on sitten factaa kun mulla työkaluna ma-kuorma-auto tuon alle 30 vrk vuodessa,ja ihan säälittä mutta vauriot aina korjataan pikimmiten.
     
  20. raunoh

    raunoh 3rd gear

    Aikoinaan muutin oman MR-kilpisen 73-Mustangini vakuutuskauden alkua kesäkuusta lokakuuhun, niin minun piti maksaa ko. vuonna 2 kertaan vuoden maksu eli 30 ajopäivän mukaan. Vakuutusyhtiöstä sanottiin, että aja sitten 60 pv ! Tiedä sitten mikä olisi ollut oikea menettely ?!?
     

Kerro tästä muillekin!