Museoauton kilvet

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja WBBC, 20.8.2016.

  1. MudMax

    MudMax Gearhead

    Vaikka tämä asia jo selvisikin melkein vuosi sitten, niin sanottakoon yleisellä tasolla, että valkoiset lyhyet kilvet alkoivat aakkosjärjestyksessä kirjaimista NK ja kaikki läänin kirjaimilla alkaneet lyhyet kilvet olivat mustia.
    Joskus n. 1990 N-kilpien loppumisen uhatessa alkoivat ennen J-kilpiä jakamaan jotain käyttämättömiä läänitunnuksia lyhyissä valkoisissa kilvissäkin.
     
  2. teddy99

    teddy99 Gearhead

    Peräkylillä on saatettu antaa vielä paljon myöhemminkin kun 1974 mustia kilpiä, jos niitä on jäänyt nurkkiin lojumaan. Muistan 90-luvun alkupuoliskolla Jyväskylässä pörräsi useamman vuoden Ford Fiesta Oulun läänin kilvissä. (5 merkkiset mustat kilvet) ja Renault 14 samoin 5 merkkiset mustat kilvet, mutta lääniä en muista. Ne kilvet näytti jo silloin noissa autoissa kovin kummallisilta. Tuohon aikaan nämä oli alle 20 vuotta vanhoja autoja, joten ei ne museoautoja ollut, eikä kyllä kuntonsakaan puolesta. Fiesta ja Rellu 14 on tullut myyntiin 1976.

    Samoihin aikoihin pörräsi kujilla aivan paska Isuzu Florian mustissa kilvissä MR-xxx. Mutta eipä vaan ollutkaan sokean/kuuron/aivokuolleen pussihousun museotarkastama, vaan se oli alkuperäiskilvissä, kun oli Mikkelin läänissä ensirekisteröity.
     
    miguelo tykkää tästä.
  3. xarper

    xarper Gearhead

    Mikäs tuo oman auton NJ-50 on?
    Siis sehän siihen tuli kun se museokatsastettiin joskus Turussa, edellinen tunnus oli NKP-28 tjsp.
     
  4. MudMax

    MudMax Gearhead

    ^Onko '60-luvun alussa rekisteröity? Silloin olisi mahdollista, että olisivat todella harvinaiset alkuperäiset mustat N-kilvet.
    Kun Hämeessä loppuivat H- ja I-alkuiset kaksikirjaimiset kilvet niin läänitunnukseksi tuli N, jota ehdittiin käyttää NA:sta NJ:hin ennen kuin v. '62 siirryttiin 3-kirjaimisiin kilpiin.
    Toinen (todennäköisempi) vaihtoehto on, että rekisteröinti NJ-kilville on tehty '79-'80 (eli valkoisena), koska kaksimerkkisten N-kilpien loputtua NX:ään jatkettiin N-kilpien jakoa aakkosten alusta ennen kuin siirryttiin 3-kirjaimisiin N-kilpiin.
    Muutoin kyseessä on vanhojen vapaana olleiden numeroiden kierrätys, jolloin rekisteröintiajankohtaa ei voi kovin tarkkaan päätellä ilman että tietää muita samaan aikaan samantyylisillä kilvillä kilvitettyjä kärryjä.
    NKP-kilvet ovat olleet jaossa joskus 80-luvulla, arviolta heittäisin '86?
     
    Muokattu: 3.10.2017
    xarper tykkää tästä.
  5. xarper

    xarper Gearhead

    Jooh 90 luvulla se noi kilvet sai kun museoleimattu. Oisko se tuotu suomeen sit 80 jotain kun nuo NKP kilvet saanu ehkä?
    68 Satellite siis kyseessä.
     
  6. hantta

    hantta Gearhead

    Ostettiin kaverin kanssa yhtaikaa Honda cb 125 v. 74, itselleni tunnus oli td, kaverrilleni st, ja näitä st- kilpiä oli valkopohjaisiin saakka, olisko ollut sitten -75.
     
  7. hantta

    hantta Gearhead

    Muisti palaa pätkittäin, rekisteröin oman Hondan v. 73 joulukuussa, kaveri seuraavan vuoden alussa.
     
  8. Heikki

    Heikki Gearhead

    Veikkaan, että lyhyemmät kilvet on olleet konttorilla vapaana jostain kumman syystä kun autoa on museorekisteröity ja omistaja on tarttunut tilaisuuteen saada nelimerkkiset N-kilvet? Tuohon aikaan taisi vielä museokilvissä olla MR-sarjaa jäljellä.
     
  9. Hoovee

    Hoovee Gearhead

    helsingissä on ollut uutena
     
  10. 59Kingswood

    59Kingswood Gearhead

    NJ:tä on ainakin lätkitty Metroautossa uusiin autoihin vuonna -80.
     
  11. westfalia

    westfalia 3rd gear

    Juu, jenkkiautoihin jaettiin myöhemminkin niitä mustia lyhyitä kilpiä, Helsingissäkin, koska lyhyitä valkoisia ei vielä ollut tarjolla.
     
  12. unknown

    unknown 3rd gear

    Isäni kertoi, että kun ajeli aikanaan 70-luvulla Ruotsissa jenkillä, missä oli lyhty kolmimerkkinen kilpi, oli se kuulemma vähän epäilyttävä ruotsalaisen poliisin mielestä, että "ei tuollaista kilpeä ole olemassa"
    NM-6
     
  13. MJF

    MJF Gearhead

    Suurella todennäköisyydellä Satellite on ollut valtion rekisterissä uutena ja rekisteröity tuolloin -80 ensimmäistä kertaa normirekisteriin.
     
  14. miguelo

    miguelo Gearhead

    Oheisen kuvan olen itse ottanut Jyväskylässä syksyllä 2017.

    Eipä silti, onhan vuosimallin 1987 BMW M3 toki museoajoneuvo, mutta ei siinä kyllä tuollaisia (reunuksettomia) kilpiä kuuluisi olla.
    No, ovathan lyhyet mustat kilvet toki kivan näköiset mustassa autossa, mutta ei kyseessä ollut edes jenkkimalli, joka tilan puolesta vaatisi lyhkäiset.

    [​IMG]
     
    Muokattu: 15.3.2018
  15. Raider Japa

    Raider Japa Gearhead

    Jostain syystä rekisterin valkoiset reunaviivat on maalattu mustaksi. Veikkaan vaikeuksia virkavalkan sekä katsastuksen kanssa.
     
    Muokattu: 15.3.2018
  16. Carpenter

    Carpenter Gearhead

    Olen hyvin monesti sanonut: Kilvet ovat osa kokonaisuutta.

    Sellaiset kilvet kun silloin ollut jaossa Suomessa kun auto on
    ollut uusi sopivat parhaiten kokonaisuuteen, siis minusta.
     
    Civicci, rika, miguelo ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  17. Samaa mieltä puusepän kanssa, nimenomaan entisöityjen autojen osalta, ne oikeanlaiset kilvet on aikansa kuva. Etenkin noihin 20-30-luvun kanttivehkeisiin tarvis saada ne aikakauden vuosikilvet
     
  18. leemu

    leemu 3rd gear

    Juusano, on se parhaan näköinen kun kilpi on sellainen kun alkujaankin on kuulunut.
    Mulla on -90 lukuinen auto joka on tuotu Suomeen oletettavasti joskus 2000-luvulla ja siihen on arvottu lyhyt J-alkuinen kilpi:odeek:
    Kuinkas se herroille selitetään?

    Edit: On siis ihan euro-peli johon olisi kyllä pitkäkin kilpi sopinut.
     
  19. karra

    karra Gearhead

  20. spinout

    spinout Gearhead

    "Autoilun ajankuvaa", niinkuin kannessa lukee.

    [​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!