Museorekisteristä toiselta kantilta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja Riku123, 31.10.2001.

  1. Riku123

    Riku123 1st gear

    Päätin aloitta oikein uuden aiheen, vaikka asia sivuaakin vanhaa viestiä...

    Aiemmin joku mainitsi että museorekisterikäytäntö on vaarassa EU-lakien takia. Onko todellakin näin? Saksassa ja Ranskassa (ainakin) voidaan museorekisteröidä yli 30v vanha auto, jolloin vakuutusmaksut ovat halvemmat, mutta silti ei ole mitään 30 päivän ajolupaa. Ajaa saat niin paljon kuin huvittaa! Saksassa museoautorekisteröinti on kuulemani mukaan suunnilleen samanlaista kuin suomessakin, ranskassa ilmeisesti ei olla niin tarkkoja.
    Mutta omien tietojeni valossa tuntuisi kummalliselta jos koko museorekisteröinti olisi vaarassa, koska EU:n suurimmissakin valtioissa on samanmoinen käytäntö!
     
  2. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Se oli joskus tapetilla kun näistä vakuutusbonuksista ja muista jutuista oli höpinää. Ei ole kuulunut mitään varmaan vuoteen joten tilanne lienee tuo mitä kirjoitit, jatkuu nykyisellään.

    SAHK:n kerholehdessä käsiteltiin joskus museorekisterin nykytilaa ja siinä jutussa nähtiin suurimpina uhkina väärinkäytökset ja EU:n suhtautuminen. Edellinen lienee uhka edelleen?
     
  3. JR

    JR Gearhead

    Jos nyt en aivan väärin muista, niin eikös juuri automobiili lehdessä nähty ongelmana se, että MR -autoja on Suomessa liikaa? Taisi ko. lehden päätoimittaja ehdotella jopa niinkin älytöntä juttua, kun että vuoden ´60 jälkeen tehtyjä autoja ei enään edes saisi museokatsastaa! Kyseisestä aiheesta on ollut aika paljon keskustelua mm. mobilistissa, jonka toimitus (esim. KLB ja JE) on mielestäni paljonkin terveemmällä pohjalla liikenteessä MR asioissa kun SA-HK...
     
  4. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Näinkin on kirjoitettu. Jutusta suorastaan haisi kantti-kertaa-kantti -miesten kauna tai kateus uudempia kohtaan. Onneksi tuntemani mobilistit on tervehenkisempää porukkaa eivätkä vierasta sen enempää jenkkejä kuin 70-luvun eurojakaan. Olisi mielenkiintoista kuulla onko SAHK:n päättävä elin jutun mielipiteiden takana vai oliko se vaan toimittajan pahan olon purkaus?
     
  5. 59

    59 Gearhead

    Eiköhän MR-väärinkäytöksiä ja paisuvaa museoautojen määrää voisi hieman vähentää tiukentamalla museotarkastuksen seulaa. Tapahtumissa näkee kyllä aika paljon kaikenlaisia todellakin heikkokuntoisia autoja MR/MA-kilvillä. Ei tietenkään pidä ruveta mihinkään älyttömään pilkunnyysimiseen, mutta kyllä ainakin maalit ja sisustat pitäisi olla siistit (siis laitetuissa autoissa, 50 vuotta säilynyttä patinoitunutta pintaa ei pidä tärvellä uudella vain mr-kilpien takia).

    Tietysti kaksipiippuiseksi asian tekee se, että monet autot varmaankin seisoisivat talleissa poissa rekisteristä näitten nykyisten käyttömaksujen yms. takia ilman museoleimaa.
     
  6. Dobermann

    Dobermann Gearhead

    Tässä päästiin tuohon käyttömaksuun.. Mielestäni museo rekisteröidyt autot voisi vapauttaa siitä. Autoillahan ajellaan vain kesäisin ja silloinkin yleensä harvoina ja valittuina päivinä!
     
  7. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    Eikös ne ole jo vapautettuja käyttömaksusta??
     
  8. 59

    59 Gearhead

    Sitä juuri tarkoitin, että koska MR-autosta ei tarvitse maksaa käyttömaksua, ei auto jää niin helposti talliin pölyttymään ilman kilpiä, vaan käyttökustannukset jäävät ihan kohtuullisiksi kun vakuutuskin on yleensä vain n. 150-200mk. Katsastuskin on vm. 60 vanhemmilla vain kerran 4:ssä vuodessa. Tämä vuosimalliraja on kyllä sinällään aika älytön, koska eihän esim. 59 ja 60 Caddy eroa muuten kuin päältäpäin toisistaan ja silti 60 pitää katsastaa joka vuosi ja 59 vain joka 4. vuosi.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: 59 2001-11-01 20:53 ]</font>
     
  9. JR

    JR Gearhead

    Tuosta MR-kilpi hommasta tuli semmoinen vielä mieleen, että nykysilteenhän autoon saa jo kerran poistetut MR/MA/MRA kilvet takaisin, jos autossa on moiset tunnukset edes joskus ollut. Tämä asia selittänee sen "huonokuntoisissakin" laitoksissa ko. kilpien olon.

    2001-11-01 19:29, 59 kirjoitti:
    ...mutta kyllä ainakin maalit ja sisustat pitäisi olla siistit (siis laitetuissa autoissa, 50 vuotta säilynyttä patinoitunutta pintaa ei pidä tärvellä uudella vain mr-kilpien takia).

    Käsittääkseni tuossa tulee se ero "alkuperäiskuntoisen" ja "entistetyn" auton välille. Enpä usko että, mikäli auto on vielä kokonaan alkuperäisessä värissä tms. että sitä joutuisi uudelleen maalaamaan (riippuu tietenkin auton koko yleisolemuksesta) MR- katsastukseen. Tosin en ole asiantuntija tässä hommassa...
    Tuli semmonenkin mieleen liittyen tuohon katsastukseen, että ennenhän vuoden ´60 jälkeen valmistetut katsastettiin vain joka toinen vuosi, kun taas nykyään joka vuosi. Kyseessä on kuulemma joku "puhtaaksikirjoitus virhe", mutta minkäs teet. Autolle millä saa ajaa ainoastaan 30 vrk/kalenterivuosi, niin tuntuu hieman hölmöltä tuo joka vuosi katsastaminen. Ehkäpä tässä on hieman "oma lehmä ojassa" (oma autoni kun on ´64)...

    Niin joo, ja ei museoajoneuvosta tarvitse maksaa käyttömaksuja, eikä käyttää talvirenkaita.
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mitä oon kuullut MR-katsastuksesta niin on se kuulemma aika pilkunn___intaa. Oikeakokoiset (ja siis tarpeen vaatiessa tuumakokoa olevat) mutterit ja pultit ja kaikki oikean väriset johdotukset.

    Ja sitten käänteisenä puolena on joku vm'70 VW Kupla josta on MR-rekisteröinnin jälkeen revitty puskurit irti, maalattu helmiäisvioletilla ja asennettu autostereot (lausu: sub-vuuuufferi).

    Taitaa jäädä oma Triumph rekisteröimättä MR:iin. (Nykykuntoisena ei ainakaan mene vaikka on alkuperäinen niitä muttereita lukuunottamatta, joista osa on ehkä vaihtunut edellisillä omistajilla lähimpään vastaavaan millikokoon johtuen törkeistä hinnoista tuumamuttereille)
     
  11. 4dFunClub

    4dFunClub 1st gear

    Mr-hyväksyttyjä autoja on ainakin tuhat. Voi olla viisikin. Kaikki eivät ole Triangle Motorsissa entisöityjä, joten ei hyväksyntä mikään mahdottomuus voi olla. Tekee auton niinkuin hyvältä tuntuu ja rohkeasti vaan konttorille. Kertokaa sitten kuinka kävi.
    Ihmetyttää tämä nykyinen kilpipolitiikka. Ajoneuvohistorian vaalijat ovat olleet päiväunilla. -75 malliseen autoon saa mustat kilvet ja vielä pitkänä. Kuulemma mustia kilpiä saa myös Fin-tunnuksella. Onko joku nähnyt kaksirivisiä mustia kilpiä? Mobilistiveri minussa kuohahtaa. Mustien kilpien saanti ja Ä ja Ö ovat hyviä juttuja. Sen sijaan HUP-I kilpien järjettömiin hintoihin ja merkkirajoituksiin ei tullut muutoksia :sad:
     
  12. Dobermann

    Dobermann Gearhead

    Joo, itsekin sitä ihmettelin kun kyselin kilvistä.. Saisi mustat vaikka auto olisikin sen ikäinen ettei niitä enää jaettu kun peli oli uusi!!
     
  13. 59

    59 Gearhead

    Taitaa valitettavasti riippua tuo tarkastuksen tiukkuus aika paljon itse tarkastajasta. Jotkut niuhottavat hienokuntoisen auton pikkujutuista, kun taas toiset laskevat kaikki vähänkin sinnepäin tehdyt härvelit läpi. Ja taitaapa hieman ratkaista auton mallikin, jos se Herra tarkastajaa miellyttää niin taitaa mennä läpi helpommin. Tästähän on ollut Mobilistissakin juttua, että SAHK:n tulisi saada tarkastukset yhdenmukaisiksi ja tasapuolisiksi.

    Oma autoni ainakin meni ihan helposti läpi, vaikka ei olekkaan täysin entisöity ja mm. konehuoneessa on vääriä pultteja ja klemmareita...Eiköhän kuitenkin enemmän ratkaise auton yleinen siisteys kuin pikkudetaljit. Tosin näkyyhän niitä mr-kilvissä vähän vähemmän siistejäkin laitteita. Kerrankin ihmettelin Mr-kilpistä Angliaa jossa oli kitit "unohtunut" hioa ennen pintaväriä ja penkitkin oli verhoiltu tyylikkäillä leopardipäällisillä...
     
  14. impala1968

    impala1968 Gearhead

    59 aliarvioi nyt omaa autoaan, kyllähän se on ihan hyvää mr-tasoa. Oma Impalanikin meni läpi vaikka sisustassa oli sanomista, konehuone ei ollut ihan vimpan päälle ja takapaksista puuttui verhoiluja (tarkastajan mielestä).
    Tärkeintä tarkastuksessa on mielestäni vakuuttaa tarkastaja aidosta mr-aikomuksesta eikä vaan kustannusten kiertämisestä. Mitään romuja ei tietenkään kannata tarjota. Tarkastaja antoi runsaasti kiitosta jenkkiautoilijoille joiden autot on kuulemma erittäin asiallisia. Pahimpia on kuulemma vanhat ukot joilla on "tosi hieno" auto ladossa ja kun menet katsomaan kyseessä on törkeä pommi jossa on spray-paikkamaalauksia, tekoturkispäälliset penkeissä ja hornalla maalattu pakosarja.
     
  15. 59

    59 Gearhead

    Niin, eikös kunnon mobiilin tunne siitä, että kone on maalattu tummanvihreäksi ja kaikki muu irtoava mustaksi (pensselillä). Ja mitä sitä turhaan niitä osia kalliisiin kromikylpyihin vie, kun horna tai kromispray ajaa saman asian...




    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: 59 2001-12-03 22:08 ]</font>

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: 59 2001-12-03 22:09 ]</font>
     
  16. Dobermann

    Dobermann Gearhead

    :lol:

    ..ja saahan sillä alustamassallakin mukavan "patinoituneen" pinnan mihin tahansa autossa!
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    Eniten tässä Mr-jutuissa v-tuttaa harrastajien ainainen köyhäily. Tuumapultit ja oikeat klemmarit muka maksaa liikaa. Apiko-liitin on ainoa hyvä koska niitä saa jokaiselta huoltikselta, jne.
    Jos ei ole varaa investoida siihen kalustoon, niin ei pidä tyrkyttääkkään niitä mr-katsastuksiin. Lisää vaan ns. pilkunnussintaa ja siten hienompia autoja. Jotenkinhan näitä harrastajia pitää opettaa.
     

Kerro tästä muillekin!