Museostatus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Marvä, 4.9.2017.

  1. Catiska

    Catiska Gearhead

    Kelpaahan se. Siisti auto missä näkyy normaali historia kelpaa kyllä nykyisin.
     
  2. Smirkelimies

    Smirkelimies 3rd gear

    "Ajoneuvolaki:
    24 § (12.12.2014/1042)
    Museoajoneuvo

    Katsastustoimipaikka hyväksyy museoajoneuvoksi valtakunnallisen rekisteröidyn museoajoneuvojärjestön aikaisintaan kuusi kuukautta aikaisemmin antaman lausunnon perusteella ajoneuvon, jonka valmistusvuoden päättymisestä on kulunut vähintään 30 vuotta ja joka on säilytetty alkuperäistä vastaavassa kunnossa, entisöity tai konservoitu asianmukaisesti."

    Laissa on siis harvinaisen lyhyt ohjeistus museoajoneuvoasiaan. Mikähän järjestö katsotaan museoajoneuvojärjestöksi? Yhdistys on Suomessa tosi helppo perustaa. Jos FHRA ei voisi alkaa tekemään museotarkastuksia, oiskohan paikallaan perustaa asiallisen niminen Amerikkalaisten autojen entisöintiä neuvonnalla tukeva järjestö joka tekisi asiantuntevaa museotarkastustyötä.

    AAE ry: Amerikkalaisten autojen entisöinti -yhdistys. :)

    Olen yhden yhdistyksen perustanut ja yhden motskarin museotarkastuttanut, kumpikin oli yllättävän helppoja juttuja.
     
    rane58 tykkää tästä.
  3. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    rane58 tykkää tästä.
  4. Smirkelimies

    Smirkelimies 3rd gear

    OK. Sitten varmaankin myös valtakunnalliset merkkikerhot voisi alkaa tekemään lausuntoja, Mustang Owners klubi yms. Se olisi ihan hyvä sivupisnes järjestöille. Olisi ihan tervettä jos tuollekin alalle tulisi useampia palvelun tarjoajia. Johtaisi varmaankin tulkintojen järkeistymiseen, nythän esim. auringon polttama patinoitunut alkuperäinen maalaus on voinut aiheuttaa hylsyn.
     
  5. Catiska

    Catiska Gearhead

    Fyyra toimii vain aika rajatulla alueella (maantieteellisesti). Mutta ei kait lainsäädännöllisesti ole juurikaan rajattu minkälaiset yhdistykset voi lausuntoja antaa.
    Kunhan kyseessä on valtakunnallinen (tuo täyttyy nykyisin helposti netin avulla) ja yhdistyksessä on asiantuntemusta kyseisiä ajoneuvoja kohtaan.
     
  6. Smirkelimies

    Smirkelimies 3rd gear

    https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/sivut/trip.aspx?triptype=ValtiopaivaAsiakirjat&docid=kk+348/2005

    Kuukkeli löysi aiheeseen liittyvän eduskuntakyselyn. Järjestö on erittäin väljästi määritelty,eli ei juuri mitään virallista määrittelyä. Tästä ei nyt saisi liikaa riemastua, jos esim. kalastuskunnat ja hirviporukatkin alkaa hyväksyä kaikki kylän kinnerit MR-autoiksi, ehtojen kiristyminenhän siinä uhkaa. Jos esim. joku AAE ry perustetaan vaikkapa ilman jäsenmaksua ja jäsenet hyväksytään vaikka OD:n kautta tapahtuvalla tiedotuksella, äkkiä tommonen on perustettu!! Yhdistyksen on pidettävä kaksinkertaista kirjanpitoa (joksus tulkittu niin että pankin tiliote riittää+ tilintarkastus, jos toiminta on pientä) ja vuosittain on oltava tiettyyn aikaan kokoukset (jotka voi pitää sähköisesti). Yhdistyksellä on oltava hallitus ja PJ.

    Eikö perhana tommonen perusteta ni loppuu kyykytys?
     
    rane58, isalmela ja Catiska tykkäävät tästä.
  7. karra

    karra Double Gearhead

    Suomen Mercedes-Benz Klubi tekee museotarkastuksia. He tosin hallitsee knoppitiedot ja muutkin detaljit vähän eri tavalla kuin SAHKin ukot, onko se sit hyvä vai paha...
     
  8. Catiska

    Catiska Gearhead

    Tarkastuksia tekee vaikka kuka. En vain ymmärrä miksi niitä tekee vaikka em kerho sellaisille autoille mistä eivät välttämättä mitään ymmärrä. Tuskin voivat olla kaikkien merkkien asiantuntijoita.

    Vaan tuohon AAE:n toimintaan minäkin voisin tulla mukaan, ihan kannatuksen vuoksi :)
     
  9. Smirkelimies

    Smirkelimies 3rd gear

    En enää muista, mistä taholta oli minun motskarin tarkastaneet (vanhat!) ukot. Ko. taho ohjeisti että ajoneuvon omistajalla on todistustaakka alkuperäisyysasioissa. Siten tarkastuksia järjestävän tahon ei tarttisi olla kaikkien maailman ajoneuvojen asiantuntija, riittäisi maalaisjärki ja tasapuolisuus.

    AAE:n tarkastuksessa ajoneuvon omistaja toisi tarkastukseen dokumentit tekniikan koodinumeroista ja esim esitekuvia. Jos oisi kyseessä siisti kokonaisuus vaikkakin patinoitunut -> MR-leima paperiin ilman nipotusta.

    Saattaisi olla jopa hyvä ettei tarkastaja olisi ollenkaan amerikanautoharrastaja, siten vältettäisiin merkkifanaattisuuden lieveilmiöt. Hyvä tarkastaja voisi olla esim kokenut nuohooja tai eläinlääkäri. Eli kokemusta puolueettomuutta edellyttävästä tarkastusta sivuavasta asiakastyöstä, tyypin olisi oltava "maalaisjärkisen lupsakka". "Reinikais-tyyppiä"
     
    Muokattu: 15.9.2017
    rane58 tykkää tästä.
  10. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Tää kuvastaa kyllä hienosti suomen nykymeininkiä, naapurissa auto täyttää 30v niin verot pois thats it tättärää.
    Suomessa vastaavaan täytyy pyytää lausunto erilliseltä museotarkastajalta rahaa vastaan, mikä sitten hyväksytetään virkamiehellä, taas rahaa vastaan tietty. Ja tietty kauhee pilkunnussinta ajoneuvon kondiksesta siinä ohessa. Sit jos joku erehtyy arvostelemaan tätä ihanaa systeemiä niin alkaa jeesustelu, että pitää olla tyytyväinen siihen mitä meillä on, että vois olla paljon huonomminkin:poff:
     
    rane58 ja tooke tykkäävät tästä.
  11. Marvä

    Marvä 1st gear


    Niin just näin!!! Että vittu ihan kaikesta veroa ja vähä vielä lisää maksua sen päälle. Että just nämä kerättävät verot yhteiskunnan omaan kassaan ja yhteiseen hyvinvointiin. Joo ei oo näkyny ja kyllähän niistä nauttii juuri ne joilla ei pitäisi olla mitään oikeutta tähän yhteiskuntaan. Taas se Ugh,)

    Vähä aiheen sivusta, mutta ei voinut estää purkausta.,)
     
    rane58 tykkää tästä.
  12. helvetinkat

    helvetinkat Gearhead

    [​IMG]
    [​IMG]

    paljo tarjoot:poff:
     
  13. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Onko tuo 1978 Cherry?
    Tädin miehellä oli tuollainen uusi kullanvärinen, jossa oli aikansa huippustereot. Muistaakseni Becker ja Blaupunkt kamaa.
    Sen muistan että Abban musa soi komeasti.
     
    helvetinkat tykkää tästä.
  14. Toope

    Toope 2nd gear

    :p
    23,15€ näyttää siistiltä tohon hintaan.
     
    helvetinkat tykkää tästä.
  15. helvetinkat

    helvetinkat Gearhead

    toi seiso pukeilla elämäsnsä ekat 20v tallissa. sen jälkeen ollu tädilläni käyttöautona. alkuperäinen akku vaihdettiin uuteen muistaakseni viime talvena:confused: edellisessä katsastuksessa katsuri oli hieman äimistelly talvirenkaiden leimoja, ku olivatten melko vanhoja (auton alkuperäiset) ehkä jo hieman kuivat:poff:

    en tiedä pääseekö postaamistani kuvista zoomailemaan mittarin kilsoja, mutta jos ei pääse niin kerrottakoon, että niitä ei montaa ole:p

    nii ja sit ää on sillä 1.0 voimakoneella:D
     
    isalmela tykkää tästä.
  16. Toope

    Toope 2nd gear

    Perskules,aitoa historiaa. Korotan tarjouksen 25€:) Mut oikeesti harvinaista herkkua. Mikä pärrä muuten tossa taustalla ?
     
  17. helvetinkat

    helvetinkat Gearhead

    naapurin toopen sekajapsi
     
  18. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Aikoinaan himoitsin lähimmäiseni Toyota Carina 70 jotain hienoa coupe korista autoa.

    Ittellä oli -65 Mercury Comet 4D six on a row makes it go moottorilla.

    Moparit vei kuiteski miehen. Vitusti dartteja ja muuta paskaa on ollu. Vanhana kääkkänä on enää 62 Imperial. 5000kertaa kävelin semmosen ohi pikkupoikana, ja ajattelin, et tommonen joskus on. No nyt on. Ei vittu kiinnosta enää!!!! Myön poies. Hankin siipimoparin.
     
    isalmela ja Pertti K tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!