Muskeliauto vai poniauto?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mutku, 4.5.2012.

  1. Mutku

    Mutku Gearhead

    Moi,


    - tuolla "Urheiluauton määritelmä"-topikissa juttu rönsyili muskeliautojen tehoihin.
    - sillä ajattelinkin aloittaa tämän topikin, että kai meillä tämän foorumin lukijoilla/kirjoittelijoilla noin ylipäänsä on enemmän kokemuksia tehokkaista muskeliauton/poniauton tapaisista vekottimista, kuin urheiluautoista.
    -- siis suurimmalla osalla, poikkeukset ovat hyvästä ja sitä kauttahan tietoa (ja tuskaa, heh) lisätään...?

    Eli eipähän taida mitenkään olla ensimmäinen kerta, kun vanhoja suuritehoisia (?) muskeliajan V8:ja tuodaan täällä nettikeskustelussa esille, mutta ei se toisto haitanne?

    Omia mietteitä "vanhoista hyvistä ajoista":
    - silloin sitä oli suorituskykyä tyrkyllä järkihintaan
    - vaan se suorituskyky noissa muskeli/poniautoissa ei nykypäivänä olekaan enää niin ylivertainen?
    - kovaa suorituskykyä kyllä, muttei ylivoimaista enää?
    - entä hinta: saako nykyään suhteessa palkkatasoon vastaavaa VAI KOVEMPAA suorituskykyä jo nykyajan poni- ja muskeliautoissa?


    Kertokaa mielipiteenne, että mikä on muskeliauto? Ja miten se eroaa poniautosta? Eikö sellaisia enää ole, eikä tule?

    Oliko ensimmäinen muskeliauto muuten Pontiac GTO 1964? Oliko ensimmäinen poniauto Mustang 64 1/2? Kovasti erilaisia vehkeitä, eikö? Eri kohderyhmille suunnattuja, vai?

    Oliko muskeliaika vuosina 1964-1971? Entä poniautojen aika?
     
  2. Jymy70

    Jymy70 Gearhead

    hyvä topicci Mutkulta...

    kommentti tuohon "muskeliautoa järkevään hintaan nykypalkkatasoon verrattuna"... rahanarvonlaskurilla on kiva leikkiä ja saada perspektiiviä mitä autot maksoi silloin ennen. Suomessa tietty maksoi verotussyistä superpaljon enemmän kuin jenkeissä mutta esim TM 14/1970 koeajettu 440 sixpack Challenger maksoi v. 1970 n. 65000 mk... mikä on nykyrahassa n. 86000 EUR! Eli aikas harvojen herkkua jo silloin...

    linkki rahanarvonlaskuriin:

    http://www.rahamuseo.fi/arvo_laskuri/laskuri_web.html
     
  3. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Muskeliauto = vitusti tehoa mutta surkeat jarrut/alusta.
    :rotfl:
     
  4. pas2

    pas2 Gearhead

    Siis nykyään kallein skodakin on tosta kalliimpi, ei paha rasti olisi vastaava herkku tänä päivänä...
     
  5. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Mulla on joku ihme fläspäkki päässä -70 Challenkerista joka maksoi uutena noin 20000Mk täällä sarvikuonolandiassa?
    En muskeleista tiedä mutta ruisinkireen aikakortissa on 15s/102Mph :rotfl: .
    Ja tietenkin rumpujarruilla :soosoo: .
     
  6. MadMike

    MadMike Gearhead

    Oli Oli Oli Oli suunnilleen..joku pitää rajaa 72 ja joku 74 asti. Mulla päässä se loppui kutakuinkin 72.
     
  7. MadMike

    MadMike Gearhead

    Mä kallistuyisin myös tähän Matin muistikuvaan koska oishan maassa ollut ihan perkeleellinen inflatio kerran 74 Javelin AMX maksoi 74th ( lasteni isoisä osti uutena).... ja vaikka toi sixpackki ois maksanut sen 20th niin silti.
     
  8. Jymy70

    Jymy70 Gearhead

    juu, oishan perus 70 challenger ehkä tuon voinut uutena maksaa Suomessa...
     
  9. Mutku

    Mutku Gearhead

    Ite oon jostain (V8 Magazinen Challenger-kooste aikoinaan?) muistaakseni ottanu ylös, että Challenger maksoi vuonna 1970 Suomessa 53.570 sen ajan markkaa. Ja että toi raha ois niinko jotain 75.000€ nykypäivän rahaks vieriteltynä. Ylempänä ollut SixPakin hinta 65.000mk sopis siis kai tohon ok?
     
  10. Jymy70

    Jymy70 Gearhead

    jeps, tuon kanssa se on ihan linjassa...
     
  11. sikaprice

    sikaprice 3rd gear

    :rotfl: aika hyvä yhteenveto :poff:
     
  12. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Laajennetaas näkökulmaa hieman....

    Näin jenkkien näkökulmasta muskelien kultakausi oli tosiaan karkeasti GTOn esittelystä Mustang kakkoseen 64-74. Muskelin lyhyt määritelmä olis medium-kokoinen henkilöauto xl-kokoisella motilla, mielellään menevästi muotoiltu. Jenkeissä luokan korvasi "personal luxury" -segmentin autot esmes Chevy Monte Carlo, tutummin "parittaja-autot" eli halpaan perumalliin kaks ovinen kori, paljon plyysiä ja oopperaikkunat. Onko '74 Chevelle enää muskeli?

    Poniauto taas oppikirjan mukaan alkoi jenkeissä mustangin/barracudan esittelystä 1964, eikä kai milloinkaan katkennut. Synkän seitkytluvun sitä piti hengissä Camaro/Firebird kunnes Musti pääsi taas Foxilla mukaan. Ja peruskonsepti on lähes aina 2+2 paikkaa, sporttinen muotoilu, tekniikka taximallista.

    Mites sitten muualla? oliko 64 musti niin ainutlaatuisen uutta vai oltiinko jossain jo luotu ponikonsepti, jonka vain jenkit osas myydä? Mun mielestä poniautoluokkaan voisi Euroopasta laskea ainakin Volvo P1800 ja VW Karman Ghian, volvon tuotanto alkoi 1961, Karmania en jaksanut kaivaa... Tuleeko mieleen muita esiponeja? Muskelit?

    Jenkkimuskeli tosiaan tuntui isona ilmiönä kuolleen '74 monen suosikkimallin lopetukseen. Ainakin Ausseissa jatkettiin konseptilla vahvasti, (ks. uusin mobla). Japskit myös apinoivat ja paransivat seitkytluvulla monta länsimaista konseptia. Toyota Celica on selkeä Poni, mut mites sss ja muut Datsunit? 240K GT oli selkeä muskelimalli seuraajineen (Skyline), miten pitäisi luokitella esim. 160j SSS? Jotain samaa kun Primera GT?

    Seitkytluvulla jenkit sukelti aika pahasti (ovat vieläkin siellä syvällä) mutta autoilun terävin kärki taisi siirtyä Jaappaniin, viimeisen kymmenen vuoden aikana taas Toyota on alkanut hiipua ja uusia automaailman kuninkaita tuntuu olevan korealaiset ja Fiat. Huyndailla olisi poniluokassa tuo Coupe, olikos niillä joku muskelikin? Jotain, jota en osaa lausua...?

    Eli lyhyesti, mites muiden kuin jenkkien ponit ja muskelit? Pohdintaa?
     
  13. nixon

    nixon 3rd gear

    Dusteri ainaki maksoi 26000mk. http://www.moparkerho.net/albumi/mopar- ... lta/471187
     
  14. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Onpas magee mainos, tosi myyvä, tuli heti hirvee pöllyttäjäkuume.
     
  15. bdr529

    bdr529 1st gear

    Europonit Capri ja Manta.

    Ponikonsepti suoraan emoyhtiöiden jenkkimalleista lainattu: halvoilla perusperheauton komponenteilla lähtöhinnaltaan edullinen mutta kuitenkin nuorekkaan sporttisen näköinen malli, josta saa lisärahalla myös oikeasti sporttisemman.
     
  16. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Seitkytluvulta VW Scirocco, taitaa ykköskoppasena olla täällä aika harvinainen...

    Euroopassa oli markkinoinnissa Pop ilmaisu Gran Tourismo, joka kaiketi tarkoitti enemmän takapenkillistä urheiluautoa? Tällaisia voisi olla esmes SL-Mersut, Alfat, Bemarit... Jenkkimuskelien/Ponienhan piti kilpailla tuontiteknillisten syiden takia lähinnä näiden kanssa, siksi kai huonot arvosanat aikalaisissa testeissä...

    ...toisaalta onko mikään muuttunut uuden Challengerin hinnalla ostaa Suomessakin jo aika pornon mersun...
     
  17. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Pikkasen pitää vielä kinata Sallenkerin hinnasta :rotfl: .
    1USD oli ~4.2Mk alkuvuodesta 1970. Mitä ne maksoi jenkkilässä silloin, 3000-4000$ ?
    Jos 4tonnia niin autoveroa vain ~40donaa :eek: .
     
  18. ata

    ata Gearhead

    Euroopassa autot ja niiden moottorit olivat tosiaan vähän pienempiä kuin jenkeissä, mutta kuten jo mainittua niin Capri ("Euroopan Mustang") ja Manta ("Euroopan Camaro") olivat käytännössä puhdasta europonia kun taas esim Opelilla ainakin oli Commodore joka oli eurooppalainen vastine muskeliautolle.

    Muskeliautojen kulta-aika oli tuo 1964-197jotain (makuasia mutta kuitenkin jotain<5) mutta kyllä muskeliautoiksi laskettavia on tehty sen jälkeenkin, eli ainakin itse tulkitsen 60-70-luvun vaihteen muskeliautojen Holden Monaron ja Pontiac GTO:n seuraajamallin (markkina-alueesta riippuen Monaro, GTO tai Lumina SS) myös aika puhtaaksi moderniksi muskeliautoksi, vaikka on vasta 2000-luvulla esitelty. Sama periaate ja henki kuitenkin kuin vanhoissa 60 ja 70-lukujen Monaroissakin ja muutenkin muskeliautoissa. Samaan kategoriaan voitaneen laskea 2000-luvun Dodge Charger vaikka onkin 4-ovinen, kun periaatteessa muskeliauton pitäisi olla 2-ovinen. Monarosta oli toki myös 4-ovinen versio Holden Commodore, jota myös tehtiin (ja tehdään edelleen) V8-moottorilla ja sen USA-versio oli Pontiac G8, mutta 4-ovinen sedan-kori tekee siitä ehkä enemmän tehokkaan V8-moottorisen perheauton kuin puhdasverisen muskeliauton. Mutta moderneiksi muskeleiksi lasketaan usein ainakin Pontiac GTO, Pontiac G8, Dodge Charger, Cadillac CTS-V, Camaro, Mustang, Challenger esimerkkeinä.

    Sitten meillä on nämä uusikoppaiset Camarot ja Challengerit, periaatteessa perinteensä vuoksi siis poniautoja, mutta nykyään tuo raja on hämärtynyt hieman enemmän. Moni laskee ne nykyään muskeliautoiksi.

    Mutta siis keskikokoinen (ainakin amerikkalaisen käytännön mukaan keskikokoinen, Eurooppalaisittainhan ne on usein isoja kooltaan, mutta ei siis full-size vaan mid-size coupe) auto, yleensä 2-ovinen, perustuu usein johonkin perheauton rakenteeseen, moottorina isompi ja tehokkaampi kuin perusmalleissa, yleensä siis tehokas V8-moottori, sen hetken mallisarjojen tehokkaammasta päästä ellei tehokkain, takaveto ja performance-suuntautunut suunnittelu ja markkinointi ym. Noin minä muskeliauton määrittelisin. Ikärajaa en itse laita, muskeliautojen kulta-ajan jälkeenkin on määritelmän mukaisia autoja tehty.

    Poniauto sitten amerikkalaisen luokituksen mukaan yleensä compact-kokoinen kun muskeli on mid-size.

    Noin pääosin. Joidenkin tulkintojen mukaan muskeleiksi voi laskea jo vanhempiakin isomoottorisia tehokkaita malleja esim 50-luvulta.
     
  19. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Kyllä minun käsittääkseni alkuperäinen Lee Iacoccan idea pony carille oli että valmistetaan halpa urheilullisen oloinen henkilöauto jolla pyrittiin siis kosiskelmaan nuorempaa ostajakuntaa. Paino sanalla halpa sekä urheilullinen, urheilullinen ei tarkoita urheiluautoa joka tuohonkin aikaan oli Porche, ferrari, maserati jne. ja joiden hinnat tavallisen Jimin ulottumattomissa. Sen ymmärtää kun miettii millaisa "urheilulahnoja" 63 vuoden muut american autot olivat vs eurooppalaiset urheiluautot tai Corvette.
    Itse 65 mussen joskus omistaneena, voin sanoa että se cometin alusta ei kovin urheilullinen ole. 289:n ja 4vaihteisen manuaalin kanssa yhdistelmä on jopa hengenvaarallinen jos sillä provosoituu kaasuttelemaan. Urheilumalleinhan niitä tietty on tällä aikoinaan pidetty vaikka teknisesti Taunusta kummaisempi se ei ollut.

    Mutta nyt kun vallalla tämmöinen kategoriointi-buumi :) niin mitä esim. ovat eurooppalaiset BMW M5 tai Audi A6 jollainen pomollani joskus oli 5 lirtan V8:lla. Niissähän on ihan oikea toimiva alusta ja voimaa viidensataa heppaa, onko ne muskeliautoja, urheiluautoja, vain jotain luxury muskeleita vai mitä???
     
  20. Mutku

    Mutku Gearhead

    Joo ja ei. Valtio otti veronsa, kylkyl, muttei koko tuota ~40 donaa? Meinaaan, että kai se armas maahantuoja veti ne suurimmat hillot liiviin?
     

Kerro tästä muillekin!