Mustang 4.6 vinkkejä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ford Freak Club of Finland ry', aloittaja lincci, 1.11.2011.

  1. lincci

    lincci Gearhead

    Tulipa tuollanenkin kapistus talouteen :eek: ja nyt tarvittais muutamia vinkkejä muutamiin kysymyksiin :eek:

    -Autossa kolme kattia per puoli ,eli 6kpl yhteensä!!!! Voiko 6 kattia korvata kahdella yleismallilla? Päästövaikutukset?

    -Voiko moottorin öljypohjantiivisteen vaihtaa helpolla, mahtuuko öljypohja irtautumaan tai tiivisteen ujuttamaan väliin vai ottaako kampura kiinni?

    siinäpä muutama alkajaisiksi kun on meikäläiselle hiukka uutta nämä vuosituhannen lopun värkit...mustin vuosimalli siis -97.
     
  2. lincci

    lincci Gearhead

    Eipä ole paljoa vastauksia tai kommentteja tullut......mutta samapa se, asiat on selvinneet :D
    6 kattia voi korvata kahdella kunhan orkkis lambdat säilyy :D
    öljypohjan tiivistetty ei pysty vaihtaa suoraan, etupalkki täytyy tiputtaa alas ensin :cry: :cry:

    Mutta uusia kymysyksiä jos ketään kiinnostaa :eek: :eek:
    Mistä löytyy ohjainboksi eli PCM-laatikko eli powertrain control module ??

    Vai onko jotain muuta yhteistä tekijää kun ainaskin seuraavat asiat ei toimi:
    -sumuvalot
    -tupakan sytyttimet
    -suurin osa mittariston (varoitus)merkkivaloista
    -Joku summeri huutaa välillä kesken ajon vaikka kaikki tuntuis olevan ok.
    -

    sulakkeet ja katkaisijat yms tietenkin ehjät...
     
  3. teros292

    teros292 Gearhead

    PCM löytynee apukuskin jalkatilasta sivupanelin takaa oven etupuolelta.

    Sumuvaloille on oma sulake moottoritilassa ja monitoimikatkaisin ohjaa relettä joka myös moottoritilan sulakerasiassa, vika johdotuksessa, releessä tai jossain muualla. PCM ei liity näihin.

    Sytyttimelle löytyy moottoritilan sulakerasiasta myös oma sulake. Olisiko vika itse sytyttimen pohjassa tai sitten johdotuksessa, jos sulake on ehjä?

    Noihin muihin en osaa auttaa tältä istumalta. Tarvitsisi enemmän tietoa.
     
  4. lincci

    lincci Gearhead

    Kaikki sulakkeet ovat paikoillaan ja ehjiä sekä konehuoneessa että kojelaudan alla.
    Molemmat 2kpl, tupakansytkärit ovat mykkiä.
    Eli taitais mennä johdotuksen puoleen vika ....????
    tai se sumuvalojen rele ???

    lisää tutkimista....
    täytyy tuo pcm tarkistaa kun se ainaskin liittyy varoitusvaloihin sekä mahdollisesti siihen summeriääneen...
     
  5. lincci

    lincci Gearhead

    No niin asia etenee....
    Mittariston merkkivalot korjaantui polttimoiden vaihdolla,ihme että lähes kaikki polttimot oli sökönä... :eek:
    Sumuvalot ja tupakansytkärit edelleen mykkiä.
    Sytkärien pistokkeeseen ei tule virtaa,sulakkeesta kyllä lähtee virta eteenpäin.
    Sama juttu sumuvaloissa,katkaisijan pistokkeeseen ei tule virtaa mutta sulakkeeseen kyllä ja releelle ei tule herätettä. Valot kyllä syttyy kun antaa virran suoraan akusta releen kantaan.
    Katkaisija on ehjä.

    Eli onko missä sytkäreille ja sumuille jokin liitos sulakkeiden ja katkaisijan/sytkärin välillä ?
     
  6. MustangGT

    MustangGT Gearhead

    Californiassa on maailman tiukimmat päästönormit. Siksi 6 kat. Norm 4 kpl.
     
  7. teros292

    teros292 Gearhead

    Onkos ne sytkärit ja sumuvalon katkaisin penkkien välissä konsolissa? Mitä nyt kuvien perusteella katselen niin siellä konsolissa on yksi liitin jonka kautta sähköt kulkee molemmille. Olisikohan siellä liitin irti tai jotain. Itse en sen enenpää mustangeja tunne. Sähkökuvia tässä vain katselen.
    Sytkärien piuhojen väri on "vaaleansininen/valkoinen" ja sumuvalon ohjauksen "punainen/musta" ennen katkaisinta ja "keltainen" katkaisimen jälkeen.
     
  8. lincci

    lincci Gearhead

    Kyllähän ne siinä keskikonsolissa on. Eli ei muuta kuin keskikonsoli irti ja liitosta katteleen. Hyvä jos ei tarvi koko auto purkaa liitoksen etsimiseksi.
    Kiitos Teros292 tiedosta. :D
     
  9. lincci

    lincci Gearhead

    Noniin, homma etenee taas pikkuhiljaa...
    Tuo kesken ajon hälyttävästi huutava summeriääni on edelleen mysteeri :eek:

    Mikä sen voi aiheuttaa, vai pitäiskö se summeri kaivaa jostain esiin ja tehdä se hiljaiseksi.
    Itse en muuta ole keksinyt syyksi kuin tuo em ECM-boksi tai sitten bensa pumppu/anturi systeemi.... kaipa se pumppu täytyy vaihtaa jos ei parempia ideoita tule kansalta.....

    Ja sitten jos joltain löytyy mustat penkit moiseen edullisesti niin niitäkin tarvittais, ja oviverhoilut myös.
     
  10. testaaja

    testaaja Gearhead

    Voisko se keskenajon huutava sirra olla nopeus"rajoitin", eli kiljuu kun määrätty nopeus ylitetään? Muistelisin että Tbirdeissä moisia vekottimia olis.
     
  11. arrakis II

    arrakis II 3rd gear

    Kyllä veikkaan kans tätä samaa...
     
  12. lincci

    lincci Gearhead

    En usko että on nopeusrajotin tai nop hälytin, tai sitten se systeemi on ihan sekaisin.
    Hälytys tulee meinaan kaupunkinopeuksista lähtien, 50,70,80 tai 110, ihan sama mitä on vauhtia.

    Ja ääni on kyllä tosi hälyyttävä,ei mikään rauhallinen pimpelipompeli vaan oikeen varoitusäänen oloinen, huutaa kyllä sen verran että ekoilla kerroilla kyllä irrotti välittömästi jalkansa kaasulta,pikainen vilkaisu mittareihin ja varoitusvaloihin ja sen jälkeen vielä katse taustapeiliin jos vaikka jotain roinaa lentäis tiellä....
    mutta ei lentänyt ja mittarit näytti ok ja ylimääräisiä valoja ei syttynyt :eek:

    OBD-testeri ei myöskään näytä vikoja missään.
     
  13. lincci

    lincci Gearhead

    Tuon hälytyssummerin suhteen tullut epäilys aiheuttajasta : AIR BAG .
    Meinaan kun tuossa mustia heräteltiin talven jäljiltä niin kun laittoi virran päälle, niin jäi tuo airbag merkkivalo vilkkumaan mittaristoon ja samalla kuului tuo hälyääni. Totesin että akku on alavireinen talven jäljiltä ja laitoin akkulaturin kiinni. Uudestaan virrat päälle,enää ei vilkkunut airbag-valo eikä summeri soinut!
    Eli voiko tuo airbag-systeemi nikotella jos virrat on vähissä ??

    Viimekesänä ajeltiin tosiaan heikkotehoisella laturilla joka oireili sillointällöin.
    Nytten laturi vaihdettu uuteen talven aikana ja koekäytöissä ei ole summeri soinut.

    Ihmeellisiä vekottimia......... :odroll:
     
  14. [Vee8]

    [Vee8] 3rd gear

    Hyvinkin voi, airbag-sydeemillä on oma pieni vara-akkunsa ja jos sen jännite laskee alle jonkun raja-arvon alkaa mielenosoitus :) Nyt sitten ilmeisesti ongelma on korjautunut ja voit olla tyytyväinen, säästit jonkun satasen kun ei tarvi uusia..
     

Kerro tästä muillekin!