Mustang -95 3.8: T5-vaihteisto ulisee

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Buick-T, 19.10.2018.

  1. Buick-T

    Buick-T 2nd gear

    Noniin, eli alkaa uusi tulokas näyttään mistä se on tehty...

    Viime viikkoina on alkanut ilmetä ulinaa mielestäni vaihteistolta. Mielestäni ääni tulee keulan suunnalta, selkeiten kuuluu 1, 2 ja 3 vaihteilla, etenkin kaasulta päästettäessä ja kierrosten alkaessa laskea ~1700 ja alle kuuluu kaikkein kovimpana. Kytkinpoljin lattiassa (tai vaihde vapaalla) ääntä ei kuulu millään kierroslukemalla, eli ei liene kyse apulaitteista.

    Lisään vielä, että ilmeisesti irroitinlaakeri tai irroitushaarukka kitisee, mutta tuo ääni poistuu painamalla kytkinpoljinta muutaman millin alas. Tähän kyseiseen ääneen sillä taas ei ole vaikutusta.

    Onko siis aika alkaa etsiä uutta vaihteistoa, vai pudottaa nykyinen pois ja alkaa heitellä uusia laakereita sisään? Jonkinlaisen käsityksen olen saanut, että voisi johtua voimansyöttöakselin (?) (engl: input shaft) laakerin kulumisesta. Tuon vaihtaminen sujuisi ilmeisesti myös ilman että koko laatikkoa täytyy purkaa kappaleiksi. Kytkinremonttiin olen jo henkisesti varautunut, joten samallahan noita muitakin huoltoja suunnittelisi.

    Löytyykö keneltäkään kokemusta kyseisestä? Uusi vaihteisto ei varsinaisesti innosta (paitsi pakon edessä) koska auto itsessään oli tietynlainen kuluerä, eikä ole paljoa kuukautta pidempään ehtinyt omistuksessani olla.
     
  2. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Onkohan askissa öljyä, ja riittävästi?

    Jos on niin ne voisit tiputtaa pois puhtaaseen astiaan ja tsiikata minkänäköista tavaraa ulos tulee, ainakin siitä voi päätellä askin kuntoa. Jos rautaa on öljyssä tuntuvasti niin joku laakeri ainakin on rikki. Sillä lähtisin liikkeelle, uutta askia tai remonttia sit tarpeen mukaan...
     
    Buick-T tykkää tästä.
  3. Buick-T

    Buick-T 2nd gear

    Unohtui mainita, että tosiaan öljyn tarkastukseen/vaihtoon olisi tarkoitus lähteä huomenna tai viimeistään lauantai-aamusta! Harmittaa, kun ei ole aikaisemmin osannut ääneen oikein suhtautua "asian vaatimalla vakavuudella" ja tyhmänä olen sen sekoittanut tuohon irroitinlaakerin ääneen... Vasta parina viime päivänä aloin epäillä, että kyse on jostain muusta.

    No, nää on näitä. Remonttiahan aina tulee, kuuluu vähän harrastukseen! Mutta toivottavasti selviää tällä kertaa sillä. Uutta askia varten täytyy siirtää pian auto hetkeksi remonttikassan kasvua odottamaan :D
     

Kerro tästä muillekin!