Mustang Jenkeistä/jälkiasennettu ahdin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja nitola, 27.10.2025.

  1. nitola

    nitola Gearhead

    Mikä mahdollisuus on saada Suomen rekisteriin GT Musse (2011), jossa on jälkiasennettu ahdin? Mitä vaaditaan millekin viranomaiselle?
     
  2. spike

    spike Gearhead

    Tuon ikäisessä tarvitse katsastukseen paperin muutosten soveltuvuudesta tuohon autoon. Kaikki muutokset pitää käsitellä kokonaisuudessaan. Eli ahdin ja vaikkapa putkisto pitää yhdessä olla hyväksytty. Ei riitä että ahdin ja putkisto erikseen on OK. Onnea matkaan.
     
  3. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Euro 5 eli kusessa olet. Päästömanipulaatio lain takia USA todistuksilla saa pyyhkiä hanurinsa nykyään. Eli pitäisi käyttää auto Saksassa saakka testeissä, koska kukaan ei tee lähempänä.
    Ellei sit katsastusmies jostain syystä päätä joustaa säännöissä...
    Euro 3 ja 4 menee käytönaikaisilla testeillä läpi konttorilla.
     
  4. spike

    spike Gearhead

    jos löytyy joku maahantuoja joka tuonut eu alueelle ja teettänyt euro normien paprut niin onnistuu mutta muuten ei.
     
  5. mcmies

    mcmies Gearhead

    Paitsi jos ahdin on EPA/CARB hyväksytty, sitten ei päästöjen puolesta tartte muuta kuin siitä paprut. Aika moni esimerkiksi Whipplen ahdinsarja on hyväksytty tällälailla.
     
  6. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Tai siis jos ihan tarkkoja ollaan, ahtimen saa asentaa. Sitä ei rajoita, kuin auton virittämistä koskevat säännöt. Mutta heti jos kosketaan auton ohjelmointiin, katit, egr yms, niin se menee päästömanipulaation alle.
    Tosin kuka on se rohkea joka pistää ahtimen kiinni ja ajeleee vakio moottorinohjauksella ja ohjelmalla. :confused::D
    Sitä en tiedä, miten euro5/6 kohdalla menee sit vaihtaa käyttövoiman, että saako sitä kautta vai onko taas etsittävä kalliit testit.
     
  7. Procharged Vette

    Procharged Vette Gearhead

    Tulihan tuokin tehtyä enkä ole rohkea ihminen. Nimimerkin vehkeeseen asensin remmiahtimen joka nimenomaan myytiin mallikohtaisena sarjana ilman ecun ohjelmointia. Ysäri tietsikka on oppiva ja kun nakuttaa niin väheneehän se ennakko silloin. Rikastus tehtiin täysin mekaanisesti lisäpumpulla linjassa ja paineen mukaan säätävällä lisäregulla. Toki myöhemmin ecun säädötkin meni uusiksi mutta silloin oli kaikki muukin vaihtunut moottorissa stage 2 tasolle. Paketista otettuna sarja tuotti vain 0,35 bar ahtoa mutta silti sen todellakin tunsi ahterissa etenkin väännön osalta, eli antoi kyllä rahoille vastinetta vaikka maksoi jo silloin 15 v sitten hiluineen 7 k€.
     
    Ford67 ja Fuselage tykkäävät tästä.
  8. kippis

    kippis Gearhead

    Ford67 tykkää tästä.
  9. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Siis jos ihan tarkkoja ollaan (viitaten mitä kirjoitit tuossa yllä), niin toden totta, kävi niin että korjaamolleni saapui eräs sinisen ovaalin auto joka sopii hyvin tässä ketjussa viitattuihin mustang-vuosimalleihin.

    Autoon oli asennettu Ford Racingin myymä ahdinsarja, mutta ahdinsarjan vaatima moottorinohjaimen ohjelmointi oli mennyt poskelleen merkkiorganisaation toimesta.

    Kirjoitit tuossa yllä, että ahtimen saa asentaa, mutta ohjelmointia ei saa tehdä. No tässä oli tosiaan niin tehty, eli moottorinohjaimeen oli sitten palautettu viimeisin tehtaan toimittama vakiomoottorin säätötiedosto.

    Tämän kaiken jälkeen kojetaulussa paloi vikavalo ja auto haisi bensalta. No eipä ihme, tietenkään.

    Vaihtoehtona oli kaupan/asennuksen purku tai... tai niinpä niin. Auton omistanut asiakas kun ei suostunut kaupan purkuun. Ja niinpä Musse putkahti korjaamoni pihaan.

    Ei ollut ihan helpoin tapaus mutta meni ne Ford Racingin tarkoittamat säädöt sinne lopulta.

    Tämä osuus on siis omakohtaista kokemusta ja tästä on jo jonkinverran aikaa kulunut. Mutta ei siis tekoaälyltä kysyttyä eikä netistä luettua. Vaan ihan omakohtaista.

    Saatiinko auto sitten muutoskatsastettua ahtimelle; se lienee tässä ketjussa se olennainen asia.

    Siitä ei ole omakohtaista kokemusta joten soitin auton omistajalle. Siis ihan vaan soitin enkä googlannut. Ja olihan se mennyt heittämällä muutoskatsastuksesta läpi.

    Kannattaa kuitenkin muistaa ja kuten jenkki sanoo: "your mileage may vary" ja sama suomeksi: kysykää niiltä jotka tietää älkääkä uskoko tekoälyyn tai niihin jotka eivät ole vastaavia autoja muutoskatsastaneet.
     
    Catiska, KOMONEN, three hundred ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  10. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Sanoitkin taikasanan, Ford Racing. Jota ei näin persaukisena ikinä muista. Eli tehtaan päivitykset on sallittuja ja hyväksyttyjä. Esim Audi puolella osa ABT virityksistä on hyväksyttyjä tehtaan toimesta, niin ne on ok. Mutta ne joilla on vara noihin, on myös varmaan vara ratkaista koituvat ongelmatkin. :rotfl:
     
  11. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Ketjun otsikossa:

    Mustang Jenkeistä/jälkiasennettu ahdin
     
  12. MudMax

    MudMax Gearhead

    Muokattu: 6.11.2025
  13. MudMax

    MudMax Gearhead

    Taitaa tragicom kuitenkin nykyisin pyyhkiä hanurin CARB-hyväksynnällä:

    1 päivänä syyskuuta 2009 tai sen jälkeen käyttöönotetun auton on täytettävä moottorin vaihdon tai moottorin muutoksen jälkeen ajoneuvoon sovellettavat pakokaasupäästövaatimukset. Vaatimusten täyttyminen on esitettävä automääräyksen liitteen 1 mukaisilla osoittamistavoilla.


    G2
    Laboratoriossa
    mitatut
    ajoneuvon
    pakokaasupäästö
    t63
    (EY) N : O
    715/2007
    H
    I 51


    H: Hyväksytyn asiantuntijan pätevyysaluettaan vastaavalla selvityksellä, jossa yksilöidään
    hyväksyttävä ajoneuvo tai ajoneuvotyyppi, tehdyt tarkastukset, mittaukset, testit ja laskelmat. Jos
    selvitys perustuu muuta kuin hyväksyttävää ajoneuvoa tai ajoneuvotyyppiä koskeviin tarkastuksiin,
    mittauksiin, testeihin tai laskelmiin, selvityksestä on käytävä ilmi tarkastusten, mittausten, testien ja
    laskelmien kohteena ollut ajoneuvo sekä tieto siitä, miten tarkastusten, mittausten, testien ja
    laskelmien kohteena ollut ajoneuvo vastaa hyväksynnän kohteena olevaa ajoneuvoa tai
    ajoneuvotyyppiä.

    51:
    a) Osoittamistapaa ei sovelleta dieselmoottorilla varustettuun ajoneuvoon. Jos OBD-
    järjestelmään ei saada yhteyttä rekisteröintikatsastuksessa, asiasta on tehtävä merkintä
    ajoneuvon rekisteritietoihin;
    b) Edellä a kohdasta poiketen M1- tai N1-luokan ajoneuvon, joka vastaa asetuksen (EU)
    2017/1151 liitteessä I olevassa 2.1.1 kohdassa tarkoitettuja California Code of Regulations -
    vaatimuksia, tulee täyttää autojen ja niiden perävaunujen puiteasetuksen liitteen II osan I
    lisäyksen 2 kohdassa 2A säädetyt EU-yksittäishyväksynnässä vastaavaan ajoneuvoluokkaan
    sovellettavat vaatimukset. Yksittäishyväksynnän tai katsastuksen suorittajan autojen ja niiden
    perävaunujen asetuksen liitteen II osan I lisäyksen 2 kohdan 2A huomautuksissa b ja c
    vahvistetun kaavan mukaan laatima CO2-laskelma katsotaan riittäväksi. Mainitun asetuksen
    kohdan mukainen savun tiheyttä koskeva vaatimus katsotaan täyttyvän, jos OBD-järjestelmä
    ei ilmoita viasta.
    -------------------------------------------
    I: Osoittamistapaa sovelletaan yksittäishyväksynnässä ja rekisteröintikatsastuksessa ajoneuvoon,
    joka täyttää ajoneuvon mallivuotta koskevat autojen ja niiden perävaunujen puiteasetuksen liitteen II
    lisäyksen 2 huomautuksia koskevassa 1 kohdassa tarkoitetut FMVSS- tai JSRRV-vaatimukset, näitä
    vaatimuksia tasoltaan vastaavat CMVSS-vaatimukset taikka California Code of Regulations -
    vaatimukset. Osoituksena vaatimusten täyttymisestä hyväksytään valmistajan tai vaatimukset
    antaneen valtion toimivaltaisen viranomaisen selvitys taikka edellä tarkoitettujen vaatimusten
    täyttymisen ilmaiseva merkintä. Osoittamistapaa saa soveltaa myös muutetun ajoneuvon
    muuttamattomiin järjestelmiin, komponentteihin, erillisiin teknisiin yksiköihin, osiin ja varusteisiin,
    jos osoittamistapa I on sallittu ajoneuvolle muutoksen jälkeen määräytyvän luokituksen mukaisesti.
    Osoittamistapaa ei saa soveltaa ajoneuvon rakennemuutoksiin.
     
  14. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Viralliset dokumentit kuten tuo tuossa yllä ovat yleensä puisevaa luettavaa mutta tuollehan nyt hevosetkin nauraa....sama ahtopaine riippumatta ahtimen rissasta! Siis ihan sama onko 3 tuumainen vai 4 tuumainen rissa.

    No, 12 psi on kuitenkin ihan ookoo ahtopaine ja pitäisi sillä jotain tehoa jo tullakin 32 venttiilisestä veekasista.
     
  15. MudMax

    MudMax Gearhead

    Oli niissä 3 ja 4 tuuman hihnapyörissä sellainenkin ero, että alle 3.5 tuumaiset ovat 2.3 litran ahtimelle kun taas 3.5" ja suuremmat 2.9 litraiselle.
    Mutta ilmeisesti paine rajoitetaan jollain pop-off venttilillä:
     
  16. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    "Käytettynä maahantuodun ajoneuvon vaatimukset
    Sellaisen käytettynä maahantuodun ajoneuvon, joka ensirekisteröidään tai otetaan Suomessa muutoin ensimmäistä kertaa käyttöön, on täytettävä 7 §:n 1 momentissa tai 7 a §:n 1 momentissa säädetyt vaatimukset. Sellaisen toisessa ETA-valtiossa rekisteröidyn EU- tai EY-tyyppihyväksytyn ajoneuvon, joka täyttää 7 a §:ssä säädetyt vaatimukset ja jolla ei ole rekisteröintitodistukseen merkittyjä käyttöön liittyviä rajoituksia, katsotaan täyttävän tämän momentin vaatimukset.

    Ensirekisteröitäessä muualta kuin ETA-valtiosta tai Ahvenanmaan maakunnasta käytettynä maahantuotu auto tai sen perävaunu, jonka ensimmäisestä käyttöönotosta siellä on kulunut alle kuusi kuukautta, ajoneuvo on esitettävä yksittäishyväksyntään, jos sitä ei ole EU- tai EY-tyyppihyväksytty taikka EU-yksittäishyväksytty."


    Kuten Mudmax ylempänä totesikin, niin vain ETA, EU, EY yms hyväksynnät kelpaa. Pois lukien Tehtaan päivitykset. Tosin joku sit nillittää onko Ford Motorsport, Direct Connection yms tehtaan päivityksiä.
    "Riittäväksi osoitukseksi vaatimustenmukaisuudesta katsottaisiin ETA-valtion tai Ahvenanmaan maakunnan hyväksyntäviranomaisen tuotteelle myöntämä EU-tyyppihyväksyntätodistus. Lisäksi osoituksesta vaatimustenmukaisuudesta katsottaisiin ETA-valtion tai E-sääntöä soveltavan valtion ilmoittaman tutkimuslaitoksen tai hyväksytyn asiantuntijan pätevyysaluettaan vastaava selvitys"
    Mutta en ole kuullut että leimalla olisi ollut porukoilla ongelmia. Vaan kyllä ne on Poliisit ja Tulli/raja jotka ratsaa ja kirjoittelee 1000€ laskuja.
    "
    20%, ei 30%. Ellei ole tullut joku ihan uus päivitys tohon.
    "Jos ajoneuvoon on asennettu ahdin, ei tehonmittaustodistusta hyväksytä, jos sen
    mukaan ahtimen asentaminen on lisännyt tehoa enintään 20 prosenttia. Asennetta-
    essa tiettyyn moottoriin tarkoitettu tehdasvalmisteinen muutossarja, katsotaan muu-
    tossarjan valmistajan antama todistus maksimitehosta riittäväksi selvitykseksi,
    vaikka sen mukaan tehon lisäys olisi 20 prosenttia tai vähemmän. Tapauksissa, joissa
    muutossarjan valmistaja ei ole yleisesti tunnettu kaupallinen valmistaja tai muissa
    epäselvissä tapauksissa katsastajalle on esitettävä tehomittaustodistus."
     
  17. MudMax

    MudMax Gearhead

    ^Joo, kirjoitinkin ensin 20% ja sitten tragicomin sivulla https://traficom.fi/sites/default/files/media/regulation/Auton_ja_sen_peravaunun_rakenteen_muuttaminen alkuperäinen 294495.pdf on, että "kumottu teknisellä oikaisulla" ja sitä etsiessä löysin vastaavan dokumentin, jossa oli 30% ja nyt huomasin sen olevan vain luonnos.

    Sitten kaivelemaan lisää ja törmäsinpä uuteen muutosesityksen ja sen lausuntopyyntoihin.
    Tässä on entinen 20% kohdassa 3.8.1, mutta pakokaasupäästöjä koskeva kohta onkin mielenkiintoinen.
    Tulkitsisin tuosta jopa niin, että CARB-voisikin kelvata FMVSS-hyväksyttyihin jälleen, koska missään ei viitata yleisiin EU-hyväksyntiin vaan ko. ajoneuvoon sovellettaviin hyväksyntiin.

    https://www.google.com/imgres?q=TRAFICOM/594216/03.04.03.00/2023&imgurl=x-raw-image:///5e5710e7886b8fe551408c6c79c849f2ab430ab64a2bd5df89f854a532186afa&imgrefurl=https://www.lausuntopalvelu.fi/FI/Proposal/DownloadProposalAttachment?proposalId=b07fce35-aadf-4f47-a2cb-31bc1e0a7ffa&attachmentId=23671&docid=awv9X3F5yyctCM&tbnid=5Y9riOcQV14_SM&w=1600&h=2263&hcb=2


    3.8.3 Pakokaasupäästöt moottorin vaihdon tai muuttamisen jälkeen
    Ajoneuvon käyttövoiman muutoksen jälkeen ajoneuvoa koskevien pakokaasupääs-
    tövaatimusten tulee täyttyä 6 luvussa kohdassa määrätyn mukaisesti.
    Pakokaasupäästöjen tulee moottorin vaihdon tai muuttamisen sekä moottorinohjauk-
    sen ohjelmiston asentamisen tai muuttamisen jälkeen täyttää muutoskatsastuksen
    yhteydessä suoritettavassa määräaikaiskatsastusta vastaavassa pakokaasupäästö-
    jen tarkastuksessa sovellettavat tehtävässä pakokaasumittauksessa käytönaikaiset
    pakokaasupäästövaatimukset. Jos ajoneuvolle ei ikänsä tai rakenteensa puolesta
    suoriteta käytönaikaista päästömittausta, riittää osoituksena päästövaatimusten
    täyttymisestä kuitenkin muutoskatsastajan suorittama silmämääräinen tarkastus.
    Käytönaikaisen Määräaikaiskatsastusta vastaavan pakokaasupäästöjen tarkastami-
    senmittauksen lisäksi ajoneuvon, joka on otettu käyttöön 1 päivänä syyskuuta 2009
    tai sen jälkeen,
    on osoitettava täyttävän käyttöönottoajankohtana tai myöhemmin
    voimassa olleet ajoneuvon hyväksynnässä sovellettavat pakokaasupäästövaatimuk-
    set.
    Myös silloin, jos 1 päivänä syyskuuta 2009 tai sen
    jälkeen käyttöön otetun
    ajoneuvon moottorinohjauksen ohjelmistoon tehdään suu-
    rempia muutoksia kuin ajoneuvon valmistajan päivityksiä tai ajoneuvoon asennetaan
    erillinen ohjelmistoon vaikuttava lisälaite ilman ajoneuvon käyttövoiman muutosta,
    on ajoneuvon pakokaasupäästöjen muutoksen jälkeen täytettävä ajoneuvon käyt-
    töönottajankohdan mukaiset hyväksynnässä sovellettavat vaatimukset ja moottori-
    tehon on täytettävä kohdan 3.8.1 vaatimukset.

    --------------------------------------------------------------
    Lausunnoissa yllättää Yksitysten Katsastajien Liiton melko samanlainen kielteinen linja muutoksiin kuin vasemmistolaisella A-katsastuksellakin.
    Julkisista aivopieruista tuttu Autontuojien ja -valmistajien ry sen sijaan yllättää positiivisella linjalla ja ehdottaapa tuossa jopa harrasteajoneuvoluokan perustamistakin:
    Lausunnot:
    https://www.lausuntopalvelu.fi/FI/P...oposalId=b07fce35-aadf-4f47-a2cb-31bc1e0a7ffa

    edit. Kohta 3.8.3 kannattaa katsoa linkistä ladattavasta tiedostosta, lainauksessa ei näy yliviivauksia joidenkin poistettavien sanamuotojen kohdalla.

    edit2:
    Määräyksen alustava aikataulu
    Määräyksen perusvalmistelu 11/2023-10/2024
    Lausuntokierros 10-11/2024
    Jatkovalmisteltu 12/2024-5/2025
    Määräyksen antaminen kesällä 2025 ja voimaantulo siitä arviolta
    noin 6 kk päästä.
     
    Muokattu: 7.11.2025 klo 02:20
  18. Olen jo ajat sitten tippunut näistä määräyksistä pihalle, joten valistakaa minua. Oliko jossain vaiheessa ne määräykset silleen, että viriosat piti olla sen mukaan, minkä mukaan ne oli hyväksytty. Eli jenkki-Mustangiin sai asentaa Amerikassa hyväksytyt viritykset ja sitten taas euro-Mustangissa olisi pitänyt olla Euroopassa hyväksytyt osat, mutta ei ristiin?
     
    Muokattu: 7.11.2025 klo 06:34
    three hundred tykkää tästä.
  19. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    En tästä(kään) tiedä varmasti mutta logiikka lienee se mitä kyseisen auton mukana tulevissa dokumenteissa on.

    Hieman asian vierestä mutta joissain (varmaan kaikissa jenkki)autoissahan on valmistenumero tuulilasin vasemmassa alalaidassa mut joskus ennen se ei ainakaan sellaisenaan kelvannut kaikkialla joten oli autoja joissa se oli toisessakin paikassa (esim. runko). Joihinkin se sitten lisättiin; ilmeisesti viranomaisen valtuutuksella/ohjeilla.

    Ja vielä pieni anekdootti. Aikanaan 25 vuottaa sitten ei kait saanut japanintuonteja Suomessa rekisteröityä ja olikohan se "nyyssien" kuuluisa Helanto joka aikanaan sai sellaisen kuitenkin rekisteröityä. Ratti taidettiin Skylinessä siirtää oikealta vasemmalle ja kait muutakin.

    Jos "nyyssit" ei sano mitään niin ne oli tällaisen keskustelupalstan esiaste joka syntyi 1970-luvulla kun Internet luotiin. Helanto vs. Madmike oli vuosituhannen vaihteen alkupuolella oikein viihdyttävää luettavaa kyseisellä "palstalla" joka oli käytännössä yliopistojen nettipalvelimilla. Ilman moderointia, muistaakseni tai ainakin lähes ilman moderointia.
     

Kerro tästä muillekin!