Muutos kakspiirijarruihin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Ventura389, 18.10.2004.

  1. Ventura389

    Ventura389 1st gear

    Ponchon farkun (vm63) jarrut on nyt yksipiiriset. Mitä vaatii / kummonen urakka on muuttaa jarrut kakspiiriseksi?
     
  2. Joh.3:16

    Joh.3:16 Gearhead

    2-piirisen pääsylinterin,jarruputket+jarruletkut,paineen tasausventtilin.Olikohan tossa kaikki.......
    Ei muuta kun tuumasta toimeen,kyllä se onnistuu. :wink:
     
  3. Ventura389

    Ventura389 1st gear

    Just... :oops: :oops: näinhän se menee, kun osaa...
    Riittääks kun kävelee vauhtiputkaan Keravalle sanoo nuo maagiset sanat 8) , autoni merkin, mallin ja vuosimallin sentään tiedän :rotfl: . Tulee kyllä armottoman blondi olo... saapahan Laakkonen makeet naurut taas :p
     
  4. J.J. Laakso

    J.J. Laakso Gearhead

  5. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Ihan hyvä vaihtoehto on etsiä 60-luvun lopun GM-purkuauto josta saa liki heittämällä sopivat komponentit. Tai sitten ostaa kyseiseen tuoreempaan autoon sopivat uudet kilkkeet jos siltä tuntuu. Rumpujarrukamat riittänee pontikkaan?? Ainakin 60-luvun lopun impalat on 4x rumpusysteemillä :lol:
     
  6. Joh.3:16

    Joh.3:16 Gearhead

    Omaan kehonsiirtovälineeseen-64 buicki,otin-80 citationista pääsylinterin.Ei käyny heittämällä,vaati pientä viilaamista.Jarruputket ostin metritavarana varaosaliikkeestä+putkiin mutterit.Tällöin tarvitset jarruputkityökalun,jonka löydät samasta paikasta kuin myös jarruletkutkin......saakohan tästäkään mitään tolkkua..johtuen siitä että olen unohtanut mikä olikaan kysymys. :oops: :wink:
     
  7. Ventura389

    Ventura389 1st gear

    Kakspiirijarrut

    Tää urakka (jarrut on vauhdin surma) saanee jäädä seuraavalle talvelle. Kokonaan sitä ei passaa unohtaa, senverran blondina arvostaisin kakspiirisiä jarruja.
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest


    Tehoissakin voi olla eroja.. Citationissa on levyt edessä. 60-lukuisissa yleensä rummut. Ei taida tuotto riittää levyjarrusylinterissä isoille eturumuille..

    Ota se pääsylinteri Rummullisesta GM autosta. Caddyissa 2-piiriset tulivat 1965. Muissa 1966? Saat samalla jarrutasapainon kohdilleen orgisosilla..


    Itsellä olisi tietysti hyllyssä piilofarkun (n.1984-5) 2-piiri pääsylkky metallisella säiliöllä > ei näytä liian modernilta. Silti selvittämättä etu ja takapiirin kokoja ja vertaamatta niitä 1966> GM rumpujarrullisiin pääsylkkiin en sitä kiinni pistäisi.

    Mutta jos tiedot täsmäävät ja riski kiinostaa, niin voisihan tuo kohtullsta korvausta vastaan joutaa? Kiinnitys kai siinä on mun mielestä sama kuin vanhemmissakin sylkyissä?
     
  9. impala1968

    impala1968 Gearhead

    ???? Tuotto? Kylhän yleensä levyjarrullisessa on isompi säiliö ainakin...
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Totta, koska levyjarrut laahaavat koko ajan, ja palojen kuluminen pitää kompensoida järjestelmässä nesteellä.. joka otetaan siitä säiliöstä..
    Rummuissahan tuo säätö tapahtuu mekaanisesti kehimällä..

    Eli ei se iso säiliö tehoa mittaa :odroll:

    Rummuissa, kuten tiedät, jouset vetävät kengät rummuista irti. Jarrua polkiessa nestettä siirtyy CC/per polkaisu yleensä enemmän kuin levyissä, koska se "välys" rummun ja kengän välistä pitää saada pois ennen kuin jarrut alkavat purra.. Levyissähän palat ovat koko ajan tuntumassa ja jokainen polkaisussa siirtynyt cc suorittaa käytänössä jarrutusta.

    Levyjarrulisen sylkky ei siis vältämättä anna riittävästi litkua rumpujarun pyöräsylintereille riittävän tehokasta jarrutusta varten... Tämä siis on nyrkki sääntö.. Totuus selviää selvittämällä alkuperäisen vastaavan ikäisen vastaavilla rummuilla varustetun 2-piirisylkyn iskutilavuudet ja mitat ja vertaamalla niitä käsillä olevaan 2-piiri levy/rumpu sylkän vastaaviin..

    Vain nappaamalla sylkkä "jostain" siirrytään kokeilun ja erehtymisen harjoitteluun. :odroll:

    No meitä on moneen junaan :-?

    t. D. C.
     
  11. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Joo, kyl mä tuon tajusin mut jos rummut on oikein säädetty ei se liikematka niin valtava ole ja levyissä taas männän halkaisija on reilusti suurempi kuin rummuissa. Mut en oo noiden tilavuuksia mittaillut joten tietoa ei oo, ihmettelyä ainoastaan.
     
  12. B 50

    B 50 Gearhead

    Saattais kannattaa suunnittelussa ottaa huomioon, että 1-piirisessä 1 mäntä hoitaa nesteen 4:lle jarrulle. 2-piirisessä 2 mäntää.
    Esim. omassa autossa oli 1-piiriset 12" rummut ja 1" pääsylkky. Etin sitte samanpaksuisen pääsylkyn 2-piirisenä ja tehostettuna `80-luvun Caminosta. Tuli lievästi sanottuna hätäset jarrut. Kuskeille pitää aina sanoa, että kokeile jarrua, kun ollaan vielä kävelyvauhdissa.
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Muutin 63 Rivieran jarrut kahteen piiriin.Koko hoito(sylinteri,tehostin,venttiili)Iroc-z Camarosta.Jarrut toimii ainaki ajossa paremmin ku ikinä aiemmin,vaik on levyjarrusylkkä.autossa 12"rummut ympäri.
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    Sen verran pitänee kysyä, että nykyiseen yksipiirijarruiseen (rummut joka nurkassa) darttiin tarvitsisi laittaa kaksipiirijarrut. Mitä osia tähän tarvitsee, eikö riitä pelkkä kaksipiirijarruisen pääsylinteri vai tarvitaanko muitakin osia?
     

Kerro tästä muillekin!