Muuttoautojen erikoisvalaisimet / TraFin uusi ohje

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja O.J., 13.2.2014.

  1. O.J.

    O.J. 3rd gear

    Tuossa pisti silmään, että uudessä Trafin ohjeessa on viimein torpattu tulkintavara koskien ns. rekkavaloja, eli kolmea keltaista eteenpäin näyttävää lyhtyä kopin päällä.

    http://www.trafi.fi/filebank/a/1368...a_hinattavan_laitteen_valaisinvaatimuksia.pdf

    Uusi tulkinta kuuluu:

    Hieman jäljempänä ohjeessa kuitenkin tulee vastaan kappale DOT-valaisimista:

    PC ja PC2 -valot: Yli 2m leveän ajoneuvon tunnistusvalo

    Mahtavatkohan nämä tarkoittaa juurikin kolmea keltaista lyhtyä hytin päällä eteenpäin ja kolmea punaista takalaidassa taaksepäin? Jos nyt oikein ymmärsin, tätä voisi soveltaa muuttotavarana maahantuotuihin autoihin, seka tuossa Autoasetuksen liitteen 8, I-merkittyihin poikkeuksiin:

    http://www.trafi.fi/filebank/a/1325...708-Autoasetuksen_liitteen_soveltamisohje.pdf

    Eli pähkinänkuoressa, joihinkin autoihin voisi saada viimein leimapapereihin merkinnän esim. juuri rekkavaloista eikä tarvitsisi enää poistattaa/maalailla?
     
  2. Ck

    Ck Gearhead

    Joku on lukenu ohjeet tarkkaan.

    PC ja PC2 lamput tarkoittaa lähinnä etu ja takaäärivaloja.

    P2 ja P3 hyväksyntä käy "front identification" lampuks eli "rekkavaloiksi" P2 ja P3 lamppu ei sinänsä suoraan tarkoita "rekkavaloa" vaan että jos on rekkavalot niin niissä täytyy olla P2 tai P3 hyväksyntä.

    Front identification lamp
    "Sae Lens Coding" = P2 or P3
    Funtional purpose = Indicate presence of a wide vehicle
    Quantity = Exactly 3
    Color = yellow
    Location =
    on the front - center - horizontally spaced 150 mm (6 in.) to 300 mm (12 in.) apart
    Height = As high as practicable or on top of cab


    Näyttäis ihan mahdolliselta JOS auto siis on hyväksytty liitteen 8 mukaisesti. Mutta onko ne pikupeissa tehtaalta lähtiessä, paripyörällisessä on `?

    http://icsw.nhtsa.gov/cars/rules/standa ... Mpstr.html

    [​IMG]
     
  3. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Juu ja huomioikaa että sitä autoa pitää käyttää perävaununvetoon venäjän liikenteessä.
    Ja jos sitä käytetään voidaan hyväksyä ne dot hyväksytyt valaisimet muuttoautoon tai liitteen 8 mukaisiin autoihin.
     
  4. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    ^ niin juuri.

    Sisämaan liikenteessä olevassa rekassa ei enää ole kolmea kärryvaloa.

    Edelleenkään ei niitä kevyt kuorma-autoon saa.
    Hakekaa ulkomaan eli EU-> ulos rahtilupaa. Tarkoittaen Venäjää... :)

    Just joo...
     
  5. Ck

    Ck Gearhead

    Jos tota tarkkaan lukee niin noi amerikan "rekkavalothan" ei tarkoita perävaunun vetäjän valoja vaan "Indicate presence of a wide vehicle" yli 2m leveän ajoneuvon tunnistusvaloa. Eli tässä nyt on kyseessä kuitenkin eri valot vaikkakin samannäköiset. Ja kun tässä tapauksessa meillä ei laissa ole sellaisia valaisimia niin ne ei täällä kyllä kelpaa.
     
  6. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Kaikkiin pick upeihin painoluokassa 2500-> (1500 on pakettiauto) on "rekkavalo" saanu halutessa osana trailerinvetopakettia. Ei ne jenkeissäkään tarkoita leveää ajoneuvoa. Vai kuuluuko normi yks pyöräinen pikkari ryhmääb leveä?
    Pari pyörä on mut niissä onkin äärivalot takalokareissa.

    Viime vuonna leimasin kaks muuttoautoa (ha ja asuntoauto) ja kyl niissäkin joutuu valojen kanssa painii. Ei ole enää et kaikki käy.

    Omassa paripyörässä on noi valot, keskimmäiset ilman polttimoita. Linssit olen vaihtanu kirkkaisiin ja reunamaisiin oranssit polttimot. Asetukset tulee eteen et ne olis rekkavalot, samoin et ne olis äärivalot. Niitä ei saa olla niin paljon eikä niillä paikoilla.

    Hienoahan se on ku trucki on kuin joulukuusi mut ei taida onnistua Kekkoslovagiassa.

    Mielluummin hyväksyisivät gooseneckit ja jenkkitrailerit sähköjarruineen ja kantavuuksineen. Heti hommaisin yhden..
     
  7. MrRoadmaster

    MrRoadmaster 3rd gear

    ...kuulin, että nykyään saa poikkeuslupia US valoille???
    Mitä lie oikeasti tarkoittaa.

    Eikös vetopöytä ole nykyään sallittu?
    Ja sähköjarrut?
    En ole tarkistanut pykäliä, mutta muutoksia on kai ollut pakko tehdä.

    Huhuja...
     
  8. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Tuli muutoksia pakettiautoihin ja myös vetopöytiin mut ei US-valmisteisiin.
    Pitää olla CE-tavaraa. Sisäpiirimarkkinst, you know.

    Miten paljon olis halvempaa ajaa paripyörällä ja vain 30ft vetopöytäkärryllä kappaletavaraa ku isolle yhdistelmällä joka on lastattu vain vetäjään. Verot, polttoaineet, hankinta- ja huoltokulut.
    Oman Fordin papereissa lukee vetopöydän vetokykynä 14300kg!!
    Ja varmasti kuluttaa melkein puolet isosta.
     

Kerro tästä muillekin!