Mystinen lämpöongelma käyttöriesassa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Swine, 23.3.2005.

  1. Swine

    Swine Gearhead

    Maanantaina kun ajelin kotia kohden työmaalta,huomasin että 1.6 litraisen anti-performance moottorioptiolla varustetun sieraimeni lämmöt alkaa uhkaavasti lähennällä kiehumispistettä.Kotiin päästiin silti ilman kansipahvin kypsäksi keittämistä.Mietin että oliskohan termostaatti kenties paskana?.No ei ollut.Seuraavaksi tuli mieleen että vian täytyy olla vesipumpussa,ei oikein liemet tuntuneet kiertävän.No eipä ollut pumpussakaan mitään vikaa.Kävipä mielessä että kannentiivisteen perkele on sittenkin päässyt kyrähtämään.Tiiviste vaihtoon ja sama peli,ei mitään apua.Eipä tuo remontti vitutt...siis haitannut,sillä venttiilinvarsikumit ja jakohihna piti muutenkin vaihtaa...
    No,seuraavaksi mieleen tuli että oliskohan syyläri kenties tukossa?
    Tasaisen lämpimän tuntuinen oli joka puolelta,eli kyllä se vesi kiertää sielläkin.Ainakin vesiletkulla ylävesiletkun natsaan vettä lorottamalla tuli lahjakkaasti pihalle alavesiletkun natsasta.
    Ongelma tuli ratkaistua toistaiseksi sillä,että nappasin koko termostaatin helvetin kuuseen ja vot,lämmöt laskivat normaalille tasolle,siis sille missä ne ovat normaalisti pyörineet.Jäi kyllä kaivelemaan että missä vika,ideoita?
    Ja vastaukseksi ei hyväksytä: "Tuuppaa se fordin paska vittuun ja osta toyota"-tyylin vastauksia.

    PS.Lämpömittarin anturi meni vaihtoon myös,eli ei ollut ihan näin helppo "vika"
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    kiertääkö vesi moottorissa? no tota onkin vaikea saada selville, kunhan ehdotin:)
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tota ..onko varmasti lämpöantura kunnossa ettei vaan jotenkin maadoita ja siten mittarissa näytä karmeelta :eek:
    Olen vaan joskus törmännä moiseenkin vikaan ja turhaan ensiksi etsinä muualta vikaa :-?
     
  4. Swine

    Swine Gearhead

    Kyllä,vesi kiertää moottorissa,yhtä hyvin kuin syylärissäkin.Sekin tuli koitettua vesiletkun avulla,eli letku ylävesiletkun sisälle ja eikun vettä lorottamaan moottorin uumeniin,iloisesti valui alavesiletkusta isänmaahan ja homma toimi myös päinvastoin,eli vesiletku alavesiletkun sisälle ja kraana kohti kaakkoa.

    Enkä oikein usko että lämpöanturilla olisi mitään tekemistä tämän kanssa,sillä kone oli huomattavasti normaalia kuumempi ja vesi jäi "makaamaan"
    paisuntasäiliöön jossakin vaiheessa,jatkoi hetken kiertoa ja taas sama homma.Haiskahtaapi hiukan siltä että joku paikka olisi tukossa,alkaa vaan olla henkimaailman hommia että mikä. :-?
     
  5. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Mitenkäs ne tuulettimet? Emännän vastaavasta kulkimesta hajos se lettien anturi. Ei puhaltimet pyörineet. Lämmöt nousee. Appivaarilla oli joskus joku Tal*otti osti talvella ja keväällä alko ihmettelemään lämpöjä. Ei ku vävynketales ruuvaamaan, oli molemmat puhaltimet jumissa.
     
  6. Swine

    Swine Gearhead

    Tuossa on ihan mekaaninen tuuletin,lavat ehjinä ja orkkis "ilmavirranohjauskaukalo" paikallaan.Jos tuo ei pelaisi,niin olisi latausvikaa kaupantekijäisinä....
     
  7. CHEVY HESSU

    CHEVY HESSU 3rd gear

    Mä kiinnitin huomiota heti tohon vesi jäi makaamaan paisariin,onko kyseessä sen ikäinen laite,missä paisarille lähtee letku tosta jäähdyttäjänkorkin syvennyksestä.Itse olen korjannut useammankin käyttikseni lämpöongelmat uusimalla jäähdyttäjän korkin,koska se vuotaa paineet/nesteet paisariin jolloin järjestelmään muodostuu ilmaa ja niin kuvaamasi "soppa"on valmis. T.HESSU
     
  8. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Sori! Emännän riesas sähköllä. Pitääs varmaan ajatella ensteks.
     
  9. Swine

    Swine Gearhead

    Pieni korjaus tuohon,tuli kirjoitettua hiukan puutaheinää :oops:
    Vesi jäi lohkoon makaamaan,eikä paisuntasäiliöön.Termostaatin ollessa kiinni.Oireet olivat sellaiset kuin termari olisi ollut jumissa,mutta eipäs ollut.
    Tuossa mallissa on syyläri mallia korkiton ja se syylärin korkki on paisuntasäiliön yhteydessä.Ihan hyvä idea tuo korkki,tuli vaan sekin kokeiltua toisella korkilla ja huonolla menestyksellä.Alkaa olla kiintiö täynnä käyttistä hetkeksi ja aion pyhittää pääsiäisen hiukan järkevämmille projekteille...
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Katoitko letkut , etteivät oo turvonneet umpeen?
     
  11. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Voisi olla seuraavaa:
    1. Silti huono termostaatti: keititkö hellalla? on meinaan ollut uusiakin sökönä

    2. Termostaatti väärin päin

    3. Jossakin vuoto. Valittelee veden vähyyttä. Se vuoto voi olla yllättävässäkin paikassa, esim. lämmityslaitteessa, jolloin ainoa merkki on helposti huurtuvat lasit.
     
  12. Vanishing Point

    Vanishing Point 1st gear

    Miten tarkistit vesipumpun?

    Jos termostaatti todellakin toimii, niin silloin jossain on tukos. Painehävio pumpun painepuolella tippuu juuri senverran että termostaatin kanssa vesi ei kierrä kunnolla.

    Kun vaihdoit kannentiivisteen niin katsoitko oliko lohkon vesipuolella paljon skeidaa?

    Onko syyläri ulkopuolelta puhdas. Näkee ripojen läpi kun tiirailee taskulampulla? Ajan myötä sekin saattaa muurautua umpeen, ennenkaikkea talviautoissa.
     
  13. Swine

    Swine Gearhead

    Ilman termostaattia tuo tuntuu pelaavan samanlaisesti kuin ennenkin.
    Lämmöt pysyy kurissa ja kajuutan puolelle pukkaa lämpimämpää ilmaa kuin ennen.
    Elikä lasit pysyvät auki,eikä huurustamisesta ole tietoakaan.
    Termostaattia keiteltiin ja tuntui aukeavan.Ostin uuden termostaatinkin,samanlaiset reaktiot myös sen kanssa ja olivat molemmat oikein päin.Sekin tuli varmistettua.
    Vesiletkut ovat auki,sillä niiden kauttahan kokeiltiin veden kiertoa moottorissa.Lohkon vesikanavat olivat myös auki,mitään isompaa kakkaa ei niissä näkynyt kun kansi oli auki.
    Vesipumppu meni vaihtoon,ei uuteen mutta hyllyssä sattui olemaan ehjä pumppu.Mikään paikka ei kyllä vuoda,vettä on ihan riittävästi,eikä ainakaan vielä ole pistänyt silmään että olisi liemet vähentyneet.
    Voi olla hiukan kaukaa haettua,mutta mieleen tuli että voiskohan tämä olla kaasaripohjainen vika?
    Jos kaasutin olisi vetänyt ryypyn(vesiryyppy) pakkasilla jumiin ja käynyt koko talven hieman rikkaammalla.Sitten kun ei ollakaan enää pakkasilla,alkaa kone käymään taas laihemmalla ja kuumempana samaan rahaan.Tämä lämpöongelmahan tuli esiin vasta kun alkoi säät lauhtua.Tuo rakkine tuli ostettua talvella,eli eipä ole kokemusta miten se käyttäytyy lämpimillä keleillä.Saattaa olla että edellinen omistaja on ruuvaillut hieman(?) laihemmalle että menisi päästöistä läpi paremmin,tuossahan oli hiukan varsikumivikaa..
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mihin asti lämmöt sitten nousee mittarissa? Meinaan jos onkin ennen käynyt liian kylmänä ja nyt normaalin lämpöisenä. Tarkistitko kannen halkeamat/suoruuden, kupliiko paisarissa?
     
  15. Vanishing Point

    Vanishing Point 1st gear

    Syylärin rivat puhtaat ulkopuolella?
    Bensankulutus normaali?
    Sytytysennakko ei liian myöhään?
    Tulpat OK väriltään?
     
  16. Swine

    Swine Gearhead

    Sytkää ja tulppia en ole vielä tsekannut,syyläri vaikuttaa melko puhtaalta päällisin puolin ja on varmaan melko puhdas sisäpuoleltakin.Mikäli jäähdytysjärjestelmän puhdistuslitkusta oli jotain apua.Kulutus vaikuttaa myös melko normaalilta,ei syö penua enempää kuin ennenkään.Paisarissa ei kupli.Kansi oli ainakin halkeamien suhteen ehjä...
    No,tarvii käydä töissä tämä viikko ja katsella miten käyttäytyy,alkaako lämmöt vittuil....siis oikutella ja tuleeko tankkiin normaalia enempi vajetta
     

Kerro tästä muillekin!