Mystinen latausongelma

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja BigOJS, 11.4.2014.

  1. BigOJS

    BigOJS 3rd gear

    Pari päivää sitten alkoi mystinen latausongelma, välillä latasi ja välillä ei. Otin laturin irti, käytin tarkastuttamassa, toimii. Katsoin johdot läpi,puhdistin liittimet, akunkengät jne. Tyhjäkäynnillä lataa, mutta kun kaasua antaa niin ei. Hihna on riitävän kireällä :)

    Auto on 1980 Trans Am 455 tekniikalla jossa laturi ja erillinen latauksensäädin/rele.

    Onko ideoita mikä syynä? Onko rele menossa seuraavaksi vaihtoon, vai olisiko tuo laturi sittenkin rikki.

    -OJS
     
  2. Muurahainen

    Muurahainen Gearhead

    Hiilet loppu?
     
  3. 383

    383 Gearhead

    Releelle ääni voi olla jumissa .hommaa uuden mallinen laturi missä säädin sisällä laturissa
     
  4. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Releelle ääni eli osta uusi latausrele, Paljon edullisempi kuin uusi laturi.
     
  5. mika.p

    mika.p Gearhead

    Akusta napa "irti" eli akku rikki. Onko motista esim. maakaapeli suoraan akun kenkään? ravistaa silloin akun navan rikki.
     
  6. BigOJS

    BigOJS 3rd gear

    Akku on uusi ja ehjä, laturi tänään käytetty "penkissä" ja on ehjä, johdot ehjät. Jääkö mitään enää muuta jäljelle kun ulkoinen latauksensäädin-mokkula?
     
  7. CHEVY HESSU

    CHEVY HESSU 3rd gear

    huonot maadoituskaapelit , ja niitä pitää olla mielummin enemmän kuin akulta koneen lohkoon , siis koneesta koriin ja yleensä startin rungolta myös koriin
     
  8. kapa73

    kapa73 2nd gear

    Mulla oli joskus laturinakseli vääntynyt pienillä kieroksilla latas hyvin mut kun laitto kierroksia rupes hiilet pomppii ja loppu lataus
     
  9. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Ääni tälle tahi hihna loppu (tai hihnapyörä loppu)
     
  10. BigOJS

    BigOJS 3rd gear

    Pari päivää tätä nyt ihmetelty taas. Uusi laturi uusi akku, nippu uusia johtoja. Hetken lataa kylmämä ja sen jälkeen loppuu. Eihän tama nyt enää ole tottakaan...
     
  11. 383

    383 Gearhead

    Mitens se latausrele ?????
     
  12. BigOJS

    BigOJS 3rd gear

    Laturissa on sisäinen säädin. Käsittääkseni ei ole ulkoista relettä.
    -OJS
     
  13. Siige

    Siige 2nd gear

    Volttimittari hajalla?
     
  14. markoyt

    markoyt 3rd gear

    Vaihappa säädin niin alkaa lataan
    ...tai vaihda diodisiltaan diodi jos osaamus riittää....lämpötilan mukaan muuttuva vika on yleensä juotos tms muu kosketushärö....jos mittailet diodeja niin sähkö ei saa kulkea KU toisinpäin läpi.....noi EI muuten montaa kymmentä senttiä maksa...
     
  15. Substitute

    Substitute Gearhead

    Näin juuri, olikos se että kaikki '73 jälkeen tehdyt GM-jenkit on olleet sisäisellä jännitesäätimellä varustetuilla laturilla.
    Palaako lautauksen merkkivalovirta-avaimen blub-test -asennossa, eli ennenkuin auto starttaa? Jos ei, niin korjaa latauksen merkkivalo ja todistat ihmeparanemista, todennäköisesti.
     
  16. 383

    383 Gearhead

    Ekassa viestissä lukee että erilinensäädin ! Eli kumpi tässä nyt on ?????
     
  17. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Jos uudessa laturissa on sisäinen säädin vanha ulkopuolinen pitää kytkeä pois toimissata, sehän on kait tehty?
     
  18. BigOJS

    BigOJS 3rd gear

    Ongelma on nyt saatu rajattua sähköflektiin. Auto lataa normaalisti 14,6V siihen asti kunnes sähköflekti alkaa pyörimään. Sen jälkeen laturi vinkaisee (hihna tod. näk.) kuin laturille tulisi paljon kuormaa. Sen jälkeen ei suostu lataamaan muutamaan tuntiin. Kun auto seisoo yön yli niin aamulla latailee taas.

    Nyt alkaa olla omat keinot vähissä. Ja niin sisäinen säädin on. Mötikkä jota luulin ulkoiseksi säätimeksi on joku muu rele (horn ehkä?).
    -O
     
  19. tabs

    tabs Gearhead

    Miten se flekti on kytketty? Releistys? Lämpöanturi ohjaa flektin maata? Jokuhan siinä nyt mättää kytkennässä...
     
  20. T.U.P

    T.U.P 3rd gear

    Luin ketjua läpi ja kuullosti kovin tutulta... laitoin omaan ISON sähköflektin ja se vei yksinkertaisesti niin paljon virtaa että laturin teho ei riittänyt enää valojen yms. kerä. Parkissa mittaillessa latasi hienosti 13.7 volttia, mutta kun odotti tarpeeksi, että flekti meni päälle ja laittoi valot niin jännite putos 12.3 v...
    Vaihdoin lopulta isomman laturin(72A) ja vaihdoin flektin 2- nopeudesta sen pienemmän. Sen jälkeen latasi täydellä kuormallakin yli 13 volttia.
     

Kerro tästä muillekin!