Mystinen latausongelma

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja BigOJS, 11.4.2014.

  1. BigOJS

    BigOJS 3rd gear

    Taas on tutkittu...
    Flekti ei ole syyllinen.

    Tein seuraavaa: Asensin "idiootti lampun"/latausvalon herätteeseen jotta näen toimiiko laturi (Delco 12SI) laisinkaan. Eli virrat päällä lamppu syttyy kun laturi toimii maana, kun laturi toimii niin virtaa tulee 5W-lampun molempiin kantoihin joten lamppu ei pala.

    Virrat päälle: lamppu palaa. Kone käyntiin: lataa hyvin 14,8V jännitteellä. Hetken päästä lataus romahtaa akun tasolle. Lamppu ei tosin syttynyt joten lataako laturi sitten kuitenkin vähän?


    Voisiko vika olla "sensing" johdossa joka tarkastelee jännitteen määrää. Tällä hetkellä olen kokeillut kytkeä tämän johdon: 1. Suoraan akulle, 2. Jumpperina laturin BAT-littimeen.


    Onko kenelläkään ideoita?
    -O
     
  2. xarper

    xarper Gearhead

    Sillon menee ainaskin ihan päin vittua jos vedät sen suoraan hyppynä siihen BAT nastaan, se lataa ihan tolkuttoman vähän sillon.

    Ota jostain katkaisijan, valojen tjsp takaa se referenssi virta mistä saat pienemmän jännitteen vaan jotta laturi osaa ladata kuorman mukana enemmän, näin mulla on eikä himmene valot tai mitään tyhjäkäynnilläkään.

    PS. GM laturit on parhaita, oli merkki mikä tahansa :D
    Nimim. molemmissa autoissa GM laturit
     
  3. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Eikös kunnossa olevassa sähköjärjestelmässä ole jännite lähes sama joka kohdassa???

    Alkuperäiseen:Taitaa olla säädin paskana tai maat uupuu tahi remmi luistaa.
     
  4. BigOJS

    BigOJS 3rd gear

    Säädin on kunnossa. Toinen laturi menossa ja ne on käytetty verstaalla testattavana. Toimii. Remmi ei luista. Uusi tuumakoon V-hihna paikallaan. Uudet maat vedetty joka paikkaan.

    Muita ideoita?
    -O
     
  5. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Johdota laturi uusiksi, niin ei ole huolia onko jossain säädintä seassa vai ei.
     
  6. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Hmmm, "romahtaa akun tasolle". Ettei vaan ois akku täysi? Ei kai sen laturin kumminkaan kuulu akkua kiehuttaa...

    Paljos jännite akun navoista valot ja sisäflekti päällä???
     
  7. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    vaikka akku täysi on jännite silti 14 ja rapiat käynnissä,jos 12,5 niin ei lataa,joko heräte virta katoaa joko johdosta tai laturin sisältä,tai kun alkaa ladata niin lämpö säätimessä tilttaa sen,käynnissä ollessa jännite ainakin omissa laitteissa sama mittaan sen mistä vaan.jos useammalla laturilla tekee saman on heräte johdossa vika.
     
  8. BigOJS

    BigOJS 3rd gear

    Noniin. Taas uusi yritys. Puolen tunnin rauhallinen lenkki. Menin tankkaamaan auto käynnissää. Lataili mukavat 14,5V vaikka radio päällä. Lähdin liikkeelle niin laturi ulahti (hihna luisti) vaikka hihna tosi kireällä. Aloin tutkimaan kotona asiaa ja pari löydöstä: Laturi pyörii väärinpäin (custom asennus) ja luonnollisesti laturin tuuletin (imuri) myös. Voiko ongelmat johtua laturin ylikuumenemisesta?
     
  9. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    nimenomaan voi.mitä enemmäm tarviit virtaa sen enemmän tarvitsis jäähdytystä,jossain gm latureissa on parempi se tuuletin osa kuin perinteinen metalli ripa ropeli.
     
  10. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Jossain oli juttua, et jotkut laturit polttelisi säädintä ja diodisiltaa jos pyörii väärinpäin


    Ja epäilen ma, et kyl ne tehtaalla on sen vaan toiseen suuntaan insinöörinnyt pyörimään
    jotain vanhempaa laturia en saanut käsin pyörimään väärään suuntaan kun hiilet vastusti.



    Niin ja mulla on digimittari kiinni niin aamulla lataa ensin 13,8 hetken päästä 14,2-7 ja puolessa tunnissa pudottaa 13,2;teen jos ei soita subbaria silloin pysyy jossain 13,9-14,2 ja jos laittaa parkeille tippuu 13,8;saan

    Heti startin jälkeen mittari on käynyt alimmillaan 6 volt :eek: käynnistys oli kyllä 2 vaille huomenna mallia, seuraavaan kesään nyt lähtee akun elin kaari :odroll:
    ilmeisesti seuraava miinuksen puoleinen kenno on moro, kun isommalla lataus virralla lataa niin melkein heti rupeaa kuplimaan
    Mutta mittauksessa ja rasite testerillä ei ole mitään vikaa vaikka 8h seisoisi, et se akku ei välttämättä ole 100% kunnossa vaikka mittari niin sanoo
     
  11. BigOJS

    BigOJS 3rd gear

    Noh... Tänään kaverin tallilla auto pukille jotta päästään katsomaan startille menevät johdot, jos vaikka olisi palanut pakosarjaan tms. Ei mitään.

    Kun ei kaljaa juodessa muuta keksitty niin heiluteltiin johtonippua ja sitä heilutellessä käteen jäi vihreä johto (menossa puhaltimen releelle)jossa päässä oli vain punainen apiko. Lisää tutkiessä löytyi vihreän johdon toinen pää, johdot yhteen ja auto käyntiin. LATAA!!! Nyt olen sen verran sekavassa mielentilassa että en pysty teknisesti kertomaan että miten tuo johto vaikuttaa latauspiiriin, mutta pitkän koeajon perusteella voin sanoa että toimii. Onpahan nyt uudet johdot, tehokkaampi laturi ja uusi akku :)
     

Kerro tästä muillekin!