Näinkö ne ruoste korjaukset tehdään?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja TeeWee, 30.4.2004.

  1. 74-monaco

    74-monaco 1st gear

    viälä ja toinenki kuva samasta aiheesta

    [​IMG] :lol: lapualaista huippukorjaamista :rotfl: :rotfl: piti olla viimeesen päälle tehty :-? sikafleksiä ruutattu reikä täytehen ja pellin pala päälle :soosoo: eihän siinä mitää muttaku puhe oli teherä työ kunnolla viimesenpäälle eikä mitää myyntifiksausta :poff:
     
  2. MJF

    MJF Double Gearhead

    Ei taida olla paljoa tekijöitä jotka rahasta korjaisi kunnolla toisten autoja. Tai korjaisi varmaan, mutta ei ole sitten maksajaa sille :lol:
     
  3. studio57

    studio57 Gearhead

    joskus 90-luvun alussa espoossa asustellessa oli naapurissa auto jobbari joka alotti aina sellaisen kaatopaikalle kuuluvan ajoneuvon kanssa värkkäilyn siten että leipo aluksi ruostereijät ja pyöränkaaren mallin uretaanilla ja sit sen päälle pari lasikuitu mattoa ja pakkelia ja maalipäälle.... siistiksi sai auton ja asiakaskin oli varmaan hetken aikaa onnellinen auton ostettuaan :rotfl:
     
  4. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Normaalin oletus on se, että päivän kuluttua hankinnasta finnit puhkee tuoreeseen maalipintaan...

    Ei tuu pettymyksiä.

    Ja minkä takia joku myis hyvää viimesen päälle laitettua pilkkahintaan? Pakkohan niissä joku vika on olla, ja yleensä kaikki viat.

    Tietty, jos ite pitää, voi laitella ja kokeilla eri menetelmiä - mutta toi sikafleksillä reikä umpeen ja pelti päälle kuulostaa aika erikoiselta... :D
     
  5. DX

    DX Double Gearhead

    ^On huomattavan yleinen tapa "korjata" ruostevauriot, valitettavasti.
    Pari autoa olen joutunut bumerangina palauttaan asiakkaalla ja toteemaan ettei kannata alkaa, paaliin, sikafleksiin ja irtonaisiin vanhoihin paikkoihin on niin peevelin vaikia hitsata. :rotfl:

    Kyllähän noita ratsupaikkoja on itekin Sunnyihin tullut tehtyä asiakkaan pyynnöstä ei kantaviin rakenteisiin, mutta putsaan paskat pois ja aina laitan koteloöljyt taakse niin kuitu/kittipaikkakin pysyy jopa useita vuosia siistinä.
     
  6. GRA-55

    GRA-55 1st gear

    Tuttua juttua. Piti kerran viedä bemari liikkeeseen hitsattavaksi kun omat hitsit ei toiminu. Makso 300€, että pistivät yhen pienen reijän tukkoon vaikka siltä kohdalta olis voinu laikata lattian irti ja laittaa uuden saman tien. Kyllä maksajakin olisi löytynyt kunnon työlle. :mad:
     
  7. Karva

    Karva Gearhead

    Re: viälä ja toinenki kuva samasta aiheesta

    Näin ... tämä on ihan joka päiväistä, näitä on ihan joka puolella, no on sentään liimattu pellin pala kitin tueksi, vaikka se tehtääsiin ns, oikein tai keskiverto hyvin, eli korjauspala olis muotoiltu kunnolla ja entinen mätä leikattu pois, uusi migillä kunnolla pätkäsaumalla, vetelemättä ja sauma lopulta täytämällä, hiomalla sekä kittaamalla, kaiken kaikkiaan ihan hyvin tehtynä, lopputulos on kymmenen vuoden päästä täsmälleen sama.

    Kun se kitattu pinta jää sauman huokosissa suojatta, vaikka sitä kuinka takapuolelta suojaat massalla, koteloaineella yms, pinta kitti jää maalipinnan alle suojaa kosteudelta, huokosissa oleva ei ja sieltä alkaa pikkuhiljaa mehiä, aika tekee tehtävänsä.

    Sitä oikeaa tapaa ei ole olemassakaan, toinen vaan kestää kauemmin kuin toinen, jos sen korjaus palan hitsaa oikein ja hioo saumat, niin se ehdottomasti pitää tinata, saumojen täyttö ja tinaus, raaka oikaisu ja pohjustus tinalla, se on ainut konsti jolla ei huokosissa yms, oleva kosteus lähde mihinkään se kun poistuu tinan myötä, siihen pintaan normaali kitti ja maali, taakse reilut ruostesuojat, eipäs tarvi saman isännän tai emännän hitsata ikänsä aikana ...

    Mikä se on sitten järkevää, täällä voi arvostella toisten tekeleitä, suurimman osan tallista löytyy tekeleitä jotka ei päivän valoa kestä, halpa paska on yhä halpa paska, kannattaako kaikkia kadetin käyttö kikottimien peltejä vaihtaa viimoisen päälle, pelastakaa kunnon autoja.
     
  8. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Olen ihan sitä samaa mieltä, että muutaman tonnin arvoisia käyttöpelejä, puhumattakaan mistään muutaman satasen kinneristä, niin on ihan sama miten ne ruosteet korjaa, koska auto on kuitenkin paalissa muutaman vuoden päästä. Tuo sikaflex-korjaus kyllä monesti kestää sen loppuajan, ei ole kaunis eikä oikein tehty mutta ajaa asiansa.

    Mitä tulee sitten harrasteklassikoihin niin juttu on sitten tietysti ihan tosin eikä niitä pidä viedäkkään millekkään kolarikorjaajalle tai turasepälle vaan jotain entisöinnistä ymmärtävälle ja sitten pitää olla myös valmiutta maksaa osaamisesta ja tunneista.
    Kyllä minulle on ainakin sattun kohdalle oikeita ammattimiehiä joilla on ammattiylpeys tallella. Harvassa niitä tosin on.
    Kerran erääseen peliini pitä tehdä uusi takakontin lattia, sanoin kaverille joka lupasi homman hoitaa, että ei sinä niitä kaikkia kanttauksia ja painanteita tarvitse olla kun siihen kuitenkin tulee matto päälle. Kaveri vastasi totisena: "sitten en tee mitään, teen ne niinkuin pitää tehdä tai en tee ollenkaan"
     
  9. Elevator

    Elevator 1st gear

    Se o vähä nykyään nii että ei näitä oikeita hitsareita tunnu edes löytyvän. Eräs kaveri yritti löytää aspenilleen hitsari täältä onnen ja autuuden Turusta. Aika härskin näköstä jengii joo tuntu olevan, sellasta jolle ei luovuttais autoonsa hetkeksikään. Jonkun jos löydät niin se kuolee oksennukseensa tai muuten vaan jotenkin menee hukkaan siinä missä korkkikin. Näin kuulemani mukaan. Kyllä jos hitsailut ja paikkailut on luokkaa toi Lapua nii kyl alkais kiehua varsinkin jos on maksanut täyden ja vielä kalliin hinnankin.

    Mutta pohjanmaallahan painii kaikki, kenties tossakin vois laittaa painiksi

    :poff:

    Ittellä on vaan hyvii kokemuksii hitsareista. Niitä on tasan yks, ja kaikki hommat tuun teettää samalla kaverilla jos vaan suostuu tekee :wink:

    Niin siis, kuka nyt ikinä näitä hitsaushommia tekeekin nii hinnoitelkoon itsensä niin että työ pysyy mielekkäänä ja jälki on taatusti kunnollista. Jotain arvostusta omalle työllekkin!
     
  10. Vani-91

    Vani-91 1st gear

    Re: viälä ja toinenki kuva samasta aiheesta

    Voisikko sanoa tuon "korjaajan" nimen?
    Tämä juttu sinänsä eioo mikään yllätys. Samasta syystä mäkin hitsasin vanhan vanin itte koska oli epäilys että "korjaus" touhu olis ollu jotakin tuon tapaista, jos sen olis vieny jollekin (muovi)peltisepälle. Onhan tässä kylässä muutama oikeakin peltikorjaaja mutta hintakin on sitten sen mukainen.

    Mun vanhassa vanissa oli vastaava viritys takaovissa. Päällepäin ne oli tosi siistit mutta sen "lasikuitu kannen" alla ei ollut peltiä ollenkaan :mad: :mad: Jouduin vaihtaa kokonaan toiset takaovet.
     
  11. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Onhan pohojalaasis se etu että ne osaa kehua itteesä...

    Samperi toi meiän Blaaseri on ollu -88-2002 pohjanmaalla...ja kyllä sieltäkin vilppi näkyy kun alle kurkkii. Tosin tiedä sitten onko tämän meiän emäntää edeltävän omistajan aikana tehty... :oops:
     
  12. derpa

    derpa 1st gear

    Joku tuossa mainitsi, että hitsisauma alkaa yleensä ruostumaan reunoilta. Meillä on tässä laiteltu kaukolämpöputkia maahan. Kaverit siellä on hitsaillu putkia ja huomasin, että saumoihin oli suihkutettu jotaki punasta ainetta. Liekö jotaki ruosteenestojuttua? Hitsisaumahan kyllä ruostuu. Heti kohta hitsauksen jälkeen on jo pintaruostetta. Tietenki kostea ulkoilma vaikuttaa siihen. Pittääpä kysellä tuosta tökötistä ko miehiä näkkee. (jos näkkee) ei tunnu kiirettä olevan ja pihassa on juoksuhautaa sata metriä.
     
  13. '82 Le Sabre

    '82 Le Sabre 1st gear

    :oops:

    :rotfl: :rotfl: :poff: :poff: :rotfl: :rotfl: :soosoo:
     
  14. proffa

    proffa Gearhead

    Pellistä kannattaa tehdä. Kitit ja muut paskat on kielletty kolariturvallisuuden takia, jos joku yrittää kyljestä sisään. Kyllä pelti kestää kittiä paremmin. Tuskin kukaan on erimieltä.
     
  15. PauliP

    PauliP 1st gear

    Juuri tuolleen tehdään ruostekorjaukset autoon jota ei ole tarkoitus pitää itsellään vuosikymmeniä. Kuka hullu maksaisi tuhansia Euroja harrasteauton ammattimaisesta ruostekorjauyksesta, kun sen kuitenkin myy muutaman vuoden kuluessa. Ja ostaa toisen vastaavan tilalle.

    Itse arvostan ostovaiheessa enemmän sellaista autoa jota ei ole korjattu, vaikka se oliskin kulunut ja jossain määrin ruostevaurioinen. Tietää mitä saa.

    Autoja en myy enkä vaihda kuin "pakon" edessä. Kannattaa silloin korjatakin ne kunnolla. "Kunnolla" -sanalla tarkoitan sitä, että tekee korjauksen siten kuin on järkevää.

    Jos kiertopalkinnon ostaa, kannattaa aina varautua pahimpaan, etenkin jos se näyttää siltä että yhtään ruostekorjausvauriota ei "vielä" ole esiin tullut. Parempi on, jos korjauksesta on jo vuosia aikaa ja joitain käytön (ajan) jälkiä jo näkyy.
     
  16. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Näin mullakin, aina on jälestäpäin harmittanu jos jonkun on älyttömyyksissään myynyt.

    Ostoksiakin alkuun tulee (yleensä) harmiteltua, mutta aikaa myöden sitten löytyy kyllä paljon hyviä syitä, miksi just tuokin (ja tuokin...) laites tuossa pihalla on... :D
     
  17. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    meillä emäntä noista mun rakennelmista sanoo että keskinkertaista yritettiin mutta priimaa tuli :oops:

    tarkoittaa lähinnä rujon näköistä mutta kestävää :odroll:
     

Kerro tästä muillekin!