Nänniradion ohjelmointi.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja Rockmaple, 30.3.2007.

  1. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Mulla on yhdessä kulkuneuvossa 60-luvun Blaupunkt radio. Sellainen missä on 2 kierrettävää nuppia ja sitten on rivi painonappeja, merkitty L-M-K-U-U. Lienevät pikavalintoja, sillä kun napista painaa, siirtyy viisari aina samaan kohtaan. Toisesta U:sta kuuluu jotain ohjelmaakin, muista vain kohinaa. Kysymys kuuluu, että miten näihin ohjelmoidaan haluttu taajuus? Oon yrittänyt painella ja vedellä niitä ja samaan aikaan hakea sopivaa taajuutta, mut aina vaan se osoitin menee samaan kohtaan. Voihan se tietysti olla rikkikin.
     
  2. ripo

    ripo 1st gear

    Pitäs toimia sillein et vedät napin ulos, siis siitä ns. pois päältä tilasta vielä pykälä ulospäin, säädät kanavan kohdalleeen ja painat napin takas sisään. Jos se ei ala heti toimia niin koita painella ja säädellä useempaan kertaan, voipi olla ihan käytön puutteesta johtuvaa jumitusta.
     
  3. SamiL

    SamiL Gearhead

    Virität aseman kohdalleen. Vedät haluamasi napin ulos ja painat pohjaan. Sen jälkeen sen pitäisi hakea aina sama kohta pohjaan painettaessa.
     
  4. GMC 6000

    GMC 6000 Gearhead

    Mutta tuossa radiossa ei ole kuin kaksi ulataajuudelle viritettävää nappia. Niistä muista ei taida saada kuulumaan kuin kohinaa. Eipä taida enää Radio Luxenburg:kaan olla toiminnassa?
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tota noin....Nuo eivät taida olla pikavalintoja vaan taajuusalueen valintoja.
    L=Lang, pitkät aallot
    M=Medium, keskipitkät
    K=Kurz, lyhyet
    U1 =Ula1,
    U2=Ula2
    Ulkomuistista en osaa sanoa kuinka tuo Ula1 -Ula2 taajuusalueen jako suhtautuu tämän päivän käytössä olevaan Ula-kaistanleveyteen. L, M, K, lähetykset vaativat vastaavasti vähän paremman kuin perinteisen radioanteenin kuin nykyään käytetään. Toisaalta: Olisihan se tietysti omalla tavalla nostalgista kuunnella autowanhuksessa jotain radio Jerevanin aattellista ohjelmaa niinkuin wanhaan aikaan jos vain saisi homman toimimaan :lol:

    Ilmeisesti tuossa radiossa ei ole jenkki-tyypin mekaanista muistia niinkuin Delcon vehkeissä on yleensä, joten tuo nuppien vetely ei välttämättä (??) johda muuhun kuin nuppien jäämiseen käteen ...
    Oikeasti: tuo on hieno vekotin!! Laita ihmeessä kuva näkyville jos onnistuu niin yritetään selvittää tarkemmin vuosilukua ja speksejä sille?
     
  6. SamiL

    SamiL Gearhead

    Siinä on mitä todennäköisimmin pikavalinnat, koska U-nappeja on kaksi. Sillä saa siis muistiin 2 Ula-asemaa. Onkohan se mahdollisesti Blaupunkt Frankfurt?
     
  7. Vuppe

    Vuppe Gearhead

    Tämä?

    [​IMG]
     
  8. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Nappulat on ihan samat, asteikko vähän erilainen, ULA-asteikko alimmaisena ja pienemmillä numeroilla. Näyttää ehkä hieman vanhemmalta kuin tuo Vupen kuvassa oleva. Ja kyllä ne napit on pikavalintoja, kun napista painamalla osoitin liikkuu. Ulospäinkin olen niitä yrittänyt vedellä ilman toivottua lopputulosta, mut ei ne oo käteenkään jääneet. Muija sen osti mulle synttärilahjaks yhdeltä vanhojen radioiden korjaajalta joka väitti sitä ehjäksi. Pitää kai purkaa ja herkistellä mekanismeja joskus kun ehtis.
     
  9. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Jee, se toimii sittenkin! :D En vaan ollut uskaltanut tarpeeks kovasti vedellä niitä näppäimiä, kun en varmasti tiennyt kuuluko niiden tulla ulos. Aika jäykkäliikkeiset. Kiitos neuvoista! Ja sitten seuraava kysymys: Onko mahdollista muuttaa mekanismia siten, että nuo Suomen oloissa tarpeettomat L-M-K näppäimet toimisivat ULA-alueellakin? Luulis onnistuvan, kun vaan jotenkin lukitsee systeemin ULAlle.
     
  10. SamiL

    SamiL Gearhead

    Muistelisin, että ne napit ja viritysnuppi liikuttelevat kelasydämiä radion virittimessä ja noiden nappien muuttaminen ulalle vaatisi kelojen vaihtoa ja sisäisten kytkentöjen rakentelua.
     

Kerro tästä muillekin!