Näyttävä valkoinen väri autolle.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Heko, 17.2.2009.

  1. Heko

    Heko 1st gear

    Niin, elikkäs ajatuksena olisi värjätä auto valkoiseksi, ja mielellään mahdollisimman näyttävällä valkoisella. Työ on tarkoitus suorittaa itse periaattellisista ja ekonomisista syistä. Uunin saan vuokrattua, ja kunnollisen (300e, onko semmoset vielä kunnollisia?) ruiskun saan ostettua.

    Itse olen tällä hetkellä ajatellut valkoista candya kultahileen päälle, eikös se ole tavallinen candyn tekotapa=hile alle ja päälle sävylakka? Mutta jos tiedätte muita näyttäviä maaleja, esim. joku tavattoman näyttävä metallihohto tms. niin antakaa vinkkejä, niitä nyt kaivataan. Saa myös neuvoa candyn maalauksessa.
     
  2. Pihi

    Pihi 2nd gear

    Tarkoitat varmaan helmiäismaalia valkoisen tai hopeisen perussävyn päälle? Candyvärit ovat ns. kuultosävyjä, joten valkoinen kuultava sävy voi olla kyllä aika vaikeata saada näyttävän näköiseksi...
     
  3. Buddy

    Buddy 1st gear

    Juu. En ol ikinä kuullutkaan valkoisesta candystä. :eek: Vetäse valkoinen pohja, ja päälle helmiäistä. Kannattaa miettiä hyvin myös se valkoisen sävy sillä täysin puhdas valkoinen on ainaski mun mielestäni perkeleen ruma. Maalasin kesällä solifer exportin tankin johon valitsin volvon vinter vit nimisen lämpimänvalkoisen sävyn. Se oli pirun nätti sävy! Vähän ns. kermanvärinen... Siihen, kun pistäis vielä keltaista (kullanväristä) helmiäistä päälle, niin... :wink:
    Voin lähettää värimallin sulle niiden nahkamallien mukana, ni voit vertailla värien sopivuutta.
     
  4. Pösilö

    Pösilö Gearhead

    Aston Martinin värikartasta löytyy todella näyttäviä valkoisia. "Reseptin" saaminen saattaa olla vaikeaa, mutta ei mahdotonta.
    Esim. Morning Frost White on sellainen väri jolla maalauttaisin oman autoni, jos omistaisin auton joka olisi värin arvoinen.
     
  5. pala63

    pala63 Gearhead

    Lexuksella on kanssa hieno helmiäisvalkoinen...sillä mun oli aikomus maalata entinen auto.
     
  6. SC 285

    SC 285 1st gear

    Eipä tuo kaavan saanti ole ongelma. Mulla ainakin kone tuntee sävyn ja löytyy kaava....
     
  7. SC 285

    SC 285 1st gear

    Mulla oli molemmissa kilpureissa lexuksen valkoista helmiäistä. 062 on värinumero. Usein noi valkoiset helmiäiset ovat hieman keltaiseen kääntyviä mutta toi lexuksen väri on yksi valkoisimmista mitä löytyy. Pohjasävy todella huonosti peittävä... Kuten yleensä aina valkoisissa kolmikerroshelmiäisissä...
     
  8. Hoke

    Hoke 2nd gear

    Tosta Valkonen ja pohjamaalin sävyllä uskoisin pystyvän vielä kikkailemaan paremmaksi.
     
  9. CantBeDone

    CantBeDone 1st gear

    :eek: Jos et oo ennen maalannut en lähtis ihan ekana monikerroshelmiäisillä ym veteleen. Koita maalata ja lakata ensin jokin yksivärinen vehje hienoon kuntoon ja sitä rataa..
     
  10. EVO X

    EVO X Gearhead

    Uuden subarun värikartasta löytyy helkkarin hieno helmiäisvalkoinen jossa on aavistus sinistä kidettä mukana. Kolmikerrosväri.
     
  11. henkka.k

    henkka.k 1st gear

    Tuo ei taas oo valkoista nähnytkään.
     
  12. DeS

    DeS Gearhead

    90-luvun alun Mercuryssä on myös pirun valkoinen helmiäisvalkoinen. Kolmikerrosväri ja helppo maalattava, muistaakseni oli vaan pirun hintavaa.
     
  13. JukkaK

    JukkaK 1st gear

    Ei olekkaan koska kuvassa väri on vedetty mustalle pohjalle. auttaa kummasti asiaa kun vetää jonkun vaalean pohjavärin... vaikka ihan puhtaan valkoisen
     
  14. henkka.k

    henkka.k 1st gear

    Muttakö se ei sillonkaan oo valkoinen, tai ainakaan sitä ei voi valkoiseksi sanoa...
     
  15. Heko

    Heko 1st gear

    Oho, tännehän on tullut ehdotuksia. Kiitoksia kaikille tähän mennessä vastanneille, täytyy kerätä lista kaikista ehdotuksista ja painella maalikauppaan vertailemaan värimalleja. Mitä se kolmikerroshelmiäinen tarkoittaa, pohjaväri - helmiäinen ja päälle lakka, vai?

    Laita vaan buddy värimalli postiin, sama hallitus se tässäkin asiassa varmaan viimesen sanan sanoo... :pinup: :argue:

    Tiedän että aloittelija ja näyttävä maali on todella huonon kuuloinen yhdistelmä ja siksi meinaankin kokeilla johonkin toiseen projektiini yksinkertaisen suorakiillon maalausta valmiilla laitteistolla.
    Katsoo sitten...mutta realismin nimissä on todettava, että maalaamot ovat yksinkertaisesti hinnoitelleet itsensä ulos minun harrastustoiminnastani ja siksi ilman lottovoittoa en tule moisia käyttämään. Enin osa tarvittavasta kalustosta jo löytyy ja rutkasti kiinnostusta oppia tuokin homma, niin katson itse maalaamisen parhaaksi ratkaisuksi.
    On muutenkin paljon maalattavaa, niin TI-toiminnalla säästää aika summan, vaikkei varmasti samaan laatuun ammattilaisten kanssa yltäisikään.
     
  16. Hoke

    Hoke 2nd gear

    Tää on niitä makuasioita, joittenkin mielestä edes maalarin valkonen ei ole valkosta nähnytkään ja mun mielestä jos auto on valkoseen viittaavan sävynen se on sillon valkonen.
    En ainakaan yhdestäkään omasta otteesta ole saanut lukea esim. "Valkoisen sävyinen siniseen taittava helmiäinen" tai muuta vastaavaa.
    Tuohon yllä mainittuun nojattuna ja kysymyksen sanaan "näyttävä" toi linkin takana oleva väri on valkonen.

    En siis vastauksessa skekuloi ollenkaan maalarin taitoja, värin sävyjä tai sitä miten se taittaa valoa, vaan mun mielestä toi väri on melkosen näyttävä ja pidän sen perus väriä valkoisena.
    Voidaan tietysti vetää perus valkonen ja sanoo sitä näyttäväksi, on ainakin valkonen ja kukaan ei voi väittää vastaan, näyttävä taas ? no mun mielestä perus värit ei ole koskaan näyttäviä (muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta).
     
  17. Pihi

    Pihi 2nd gear

    Helpoimmalla saat näyttävän siten, että valitset pohjalle perussävyksi jonkun valkoisen sävyn josta itse pidät(ei metallihohto eikä helmiäinen) jonka päälle ruiskutat liuotinhelmiäistä sekoitettuna 1-K lakkaan. 1-K lakka on yksikomponenttisena helpompaa kokemattoman ruiskuttaa kuin 2-K lakat, eikä valu niin helposti. Ongelmaksi saattaa tulla liuotepohjaisen helmiäisen löytäminen, ehkä Mipalla on vielä myynnissä niitä, samoin kuin joillakin muillakin merkeillä on omat maalilinjat teollisuuden käyttöön(liuotinpohjaiset värimassat ovat poistumaan päin autojen korjausmaalauksesta, vesiohenteisten korvatessa ne.) Itse olen sekoittanut helmiäistä 1-K lakan sekaan kohtuullisen vähän kerrallaan, ja tarvittaessa sitten lisännyt ruiskutus/haihdutuskertojen määrää, jolloin pilveilyongelma joissakin helmiässävyissä poistuu(tosin ruiskutuskertojen lisääminen lisää huonoissa ilmanvaihto-olosuhteissa myös roskien määrää)
     
  18. vinkkeli

    vinkkeli Gearhead

    mun daavitsonissa on hieno valkoinen,
    2003 mallin softail jonka alkuperäinen väri hohtaa jonkunverran sellasta punertavaa violettiä,

    ei vaan oikein pääse oikeuksiinsa niin pienissä pinnoissa,
     
  19. Rinnewood

    Rinnewood 3rd gear

    Höh, on niinkun jotakin kynsilakkoja vertailtaisiin..

    Laita ihan basic perus valkoinen, ja lakalla kiiltoa päälle. Hyvään perusväriin saadaan mukava korostus pelkästään vanteilla ym pikkudetaljeilla! Esim verhoiluun/sisustan sävyyn sävytetyt lasit antavat pikantin vaikutelman, riippuen toki väristä.
    Ja että valkoinen auto näyttäisi hyvältä niin siihen riittää se että se on puhdas ja ruosteeton! :wink:
     
  20. Heko

    Heko 1st gear

    Jos tälleen tekisi, niin mitenkä "ruiskunjäljestä" voisi päästä eroon, jos se normaalisti saadaan pois kiillottamalla kirkaslakkakerroksia (ellen ole ymmärtänyt ihan väärin, eikait sitä baseväriä ole tarkoitus hioa???)
    Sitä 1-K-helmiäislakka kerrosta ei sitten varmaan kannata alkaa kiillottelemaan, vaan vasta sitten päälle tulevia kirkaslakka kerroksia, vaiko mitenkä saisi mahdollisimman siistin lopputuloksen työtä kaihtamatta??
     

Kerro tästä muillekin!