Nelari kevari

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kaksipyöräiset', aloittaja Ruumis, 21.4.2006.

  1. Ruumis

    Ruumis 3rd gear

    Olis tossa kohtapuolin ostettava kevari! Minkälaisia kevareita on nyt olemassa 4 tahtisina, ajattelin jotain hondaa... Ehdotelkaa eri malleja... 8)
     
  2. tuurna

    tuurna 1st gear

    Honda Cb b6 vanhempaa mallia ja sitten vuonna 7 tulleet Cb twin ja td mitä niitä nyt olikaan. Uudemmis enempi poweria. Vanhakin ihan hyvä ostos mutta osat ovat pikkuhiljaa kiven alla ja 6v sähköt.
    Muita nelareita.

    yamaha Sr, Mz sm (ja sit oli sellanen perus pyörä rt?). Suzuki gn ja gs. Honda varadero, Honda rebel, Yamaha virago, Honda cbr, jawa dandy :D ja tietenki uudemmat riejut ja Dt jammut.
     
  3. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Toihan vähän riippuu siitä minkä tyylistä haet. Meidän juniori rakens muutama vuosi sitten ekan oman pyöränsä Jammun 125 SR:stä. Hyvä pyörä kustomointiin, ykspyttynen nelari. Piikeissä tommonen ykspyttnen on kustomia tehdessa parempi kun kuutioita on kuitenkin vähän niin kaikki kakspyttyset Viragot sun muut kuulostaa vähän ompelukoneilta vaikka laittas millaset putket mut tommonen ykspyttynen jytisee ihan eri tavalla. Tossakin oli tolla kustomputkella ja normaalia avarammalla pakokäyrällä niin miehekkäät jytinät että monikin hirveesti noista tietämätön luuli sitä kaks- tai kolmepuolikkaaks. Etenkin imuäänet muris maukkaasti 8)
    Aikalaillahan toikin muuttu semmosesta puolikustomista millasia noi alunperin on mut lopputulos oli kokolailla sitä siitä tavoiteltiinkin. Tossa on muuttamiseen ja rakentamiseen käytetty sekä yleiskustom osia että orggiksia HD:n osia, osa hommattiin uutena, osa käytettynä paikalliselta oikealta "mopokerholta" 8)
    Tuolla sivun alussa on siitä parit fotot: http://kotisivu.mtv3.fi/bbcruiser/mopot.html
     
  4. Jeep-Ukko

    Jeep-Ukko Gearhead

    Suzuki GZ "marabou"
    http://www.nettimoto.fi/viewVehicle.php?id_bike=336578
    Samaa konetta käytetään mm. GS, GN.

    Hontan Rebeli taitaapi olla 4t? No Shadowi ainakin.
    Ja Yamaha Virago on 4t.
    Suzuki Intruder
    Kawasakin Eliminator (vai mikä se nyt olikaan).
    Verraten Marauderiin samassa luokassa.

    Ja onhan noita.

    Ja sitten millaisen haluaa.
    Jos naku/"pysty" pyörän, niin toi GS tai CB tulee eka mieleen.
     
  5. El kamina

    El kamina 3rd gear

    AIVAN ehottomasti CB Twin honda -70luvun alusta!
    Silloin kun puhutaan 125cc pyöristä! Tämmösellä osastolla! TÄMÄ on ainut 125cc jossa on CLASSIC STYLE! Vaikka onkin nipponi! ja miksi näin??? Koska se on käytänössä ''täysin'' kopio Britti pyörästä, eli 180asteinen twini! :wink: lisäksi runkon geometria, lampujen britti standardi(stanley), ulkonäkö ylipäätään.....

    TOSTA saa rakennettua todella maukaan cafe race tai bobber tyylisen 125ccpyörän!! OIKEAAN TYYLIIN!! Ei mitään hemmetin nyky NIPPON virityksiä, joissa heti ensimmäisenä tuo rungon geometria ei täsmää mihinkään (hirveitä) järkevään rakentamiseen!!

    Tuo CB tekniikka itessään on aikasmielen kiintoinen? 180twin, yläpuoliset nokat, ''hemi'' kannet, jäähdytysrivat mäntien pohjissa, lähes maksimi venttiilit vakiona, viisvaihteinen loota, tupla keihinit, kiertää reilu 10 000 ............
    Eli tuo kone on käytänössä kuristettu vain imu ja pakopuolelta! ei muuta kuin kun vaimentimet, ilman putsarit ja suuttimet (teho nousee kättelyssä 5+hv)

    ** Tuli tuossa 90luvun puolessa välissä rakennettu tuommonen edellä mainituista syistä (tunnustan olevani britti pyörä friikki). Tuli rakennettua vimosen päälle! (KAIKKI uusiksi ja vaivalla).
    Hyvää:
    - hankinta hinta. itse maksoin 600markkaa (oli paska ja niin sai ollakkin)), valmiina möin 10 000mk:lla! Rhaa meni itellä n. 8000 ja MONTA tuntia!
    - osat halpoja
    - osia saa kohtuu hyvin (tekniikka, kulutus..)
    -voi soveltaa hyvin isompien pyörien osia, koska käytänössä sama pyörä + britti kopio ja neli tahtinen
    - kisa henkinen tekniikka (esim. etu jarrumekanismi ''tupla'')
    - ala kerta sama kuin 175cc. CB
    - HELVETIN HYVÄT SÄVELET! Ei liian kimeät kun laittaa sopivat vaimentimet, jotta tulee mataluutta (huom. ei suoria putkia 125cc)

    Huonoa:
    - japsi poikien huono viimeistely (runkon hitsaus saumat, valujäljet...)
    - tarvike osien vaihteleva taso! Tarkkana!
    - Japsipyörä!!!!!!!!!

    Ps. Kuvia voin pistää tosta omasta ex-CB:stä jos enemmän kiinnostaa Style!? Tuo meikäläisen style oli jotain bobber/sporsters:ia

    Mutta kyllä se nykypäivänä olis Cafe Racers tyyliin puhtaasti!! ESIM:
    **** Tuolta kunnon pyörä fiiliksiä ja cafe racers tyyliä***
    http://www.ace-cafe-london.com/
     
  6. janio89

    janio89 3rd gear

    Multa itteltä löytyy tommosen Cb Honda vm. 83 eli toiseksi uusin Suomeen tuotu 125 Cb... Noi 70-luvun alun Cb:t ovat nättejä, mutta nykyään jo vähän harvemassa (edit. näyttääpä kyllä tällä hetkellä niitä olevan muutama tuolla nettimotossa, kun taas näitä td malleja ei yhtään) ja puolustan itse tätä uudempaa mallia parempana tälläisenä käyttöpelinä, kun ei muuta kulkuneuvoa vielä löydy ja sillä koko kesän ajaa. 12voltin sähköt ja kärjetön sytytys ovat ihan kätevät keksinnöt :) Stormilta saa kyllä noihin vanheempiinkin vielä hyvin osia... Ja tehon puolesta Cb on tehokkain Suomeen tuotu 4t-piikki :wink:

    Niin ja laita ihmeessä El Kamina kuvia tosta sun Cb:stä, kiinnostaa aika paljon nähdä se, tommonen vanhempi ois kyl ihan kiva peli rakennella...
     
  7. Nasu Peetu

    Nasu Peetu 1st gear

    Jeps. Mullakin on kaksi tuollaista CB125TD:tä, toinen osina ja toinen eläkkeellä, ajosta jätettynä. Tähän ajovehkeeseen onkin sitten panostettu nuorena. Moottoriin on tehty useampikin koneremontti ja sitä on viritetty kohtuu huolella :wink: Kanavat ovat kohtuullisen suuret (ammattimiehen tekemät, parempi niin..) ja todella maittavasti muotoillut, puristusta on nostettu. Imukurkut on sovitettu kansiin, megafoniputket on tyhjennetty turhista rojuista, filtterit on vaihdettu vapaasti köhiviin yksilöihin, kytkin vaihdettu jäykempään "racemalliin" jne.. Kuutioita koneessa on.. tuota.. aika reilusti enemmän kuin vakiona. Kaksi piikkiä isommalla eturattaalla ajettu molemmat mittarit pohjaan ja kiihtyi vielä :eek: -> siis 145km/h ja 14000 rpm... Aika kyytiä katteettomalle piikille.
    Matalan painopisteen ja tukevan runkonsa ansiosta pyörä on todella hyvä ajettava, jopa kaksi päällä. Kahdestaan ajamista vähän rajoittaa tuo viisi vaihteisuus. Ratastuksista riippuen kone on yhtä pykälää vailla joko ylä- tai alapäähän. Kaupungissa pärjää sillä 14 piikkisellä tai maks. 15 hampaisella, matkassa taas piikkiä isompi, ettei huuda. Kytkimen lipsuttelua se vaan kysyy sitten liikkeelle lähdettäessä. Stormilta sai joskus vahvistettua mallia -> jäykät jouset ja lisälevy. Myös massalevyjen materiaali oli erikoistavaraa. Tuo on melkein pakkohankinta, vakio ei kestänyt kovin kauaa.
    Takarenkaan voi vaihtaa 4.10 tuumaa leveäksi vakion 3.5 sijaan, profiili pysyy ihan sopusuhtaisena.
    Lumilapion kokoinen takalokari kannattaa ruuvailla mäkeen ja korvata köykäisellä kilpitelineellä-> perän linjat paranevat. Tuo takaosa lähtee näppärästi sieltä pois, mukana lähtee se työkalukotelo. Sisälokari jää paikalleen kyllä.

    Mitä jäi vielä mieleen: Itselläni pyörässä oli kumma vika-> oikea pytty kulutti öljyä. Kone porattiin muutamaankin otteeseen ja kansi vaihdettiin kahdesti, kantta oikaistiin ja ponnistettiin, männät vaihdoin viisi (5) kertaa, tiivisteet vaihdettiin joka kerta, kun kone avattiin, kiertokanget vaihdoin kerran jne... Silti oikea pytty syö öljyä!?!?! Ainoa mikä siinä voi olla, olisi ehkä kiero dekkitaso, joka kannen kiristettyä avaa väylän öljykanavaan. Tai sitten korealaiset öljyrenkaat männissä, ne ovat nimittäin yksiosaiset, eikä kolmiosaiset, kuten vakiot.
    Takaiskari on vakiona liian löysä, rengas syö takalokarin puhki. Pamppua ei ole tarkoitettu purettavaksi, mutta lievällä pioneerihengellä purin sen ja shimmasin jousen jäykemmäksi.
    Takapään pro-link jousituksen vivuston pitää olla kunnossa. Kahden millin välys linkissä tekee 15 milliä renkaalla.
    Ison pyörän tuntua ja hieno laite.

    En aio omastani luopua.

    Muistelo: Joskus silloin annoin isoveljeni kokeilla Hondaani, ja kyselin ajelun päätteksi millainen laite oli ajaa. Vähän aikaa oli hiljaista, veljen pyöritellessä silmiään eufoorisessa tilassa. Sitten hän tokaisi:" Punanen.." :rotfl: MOT
     
  8. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    ei kannata sotkea cb125k5 /b6 vm 72-76 malleja cb125t vm 77-85 malleihin, jälkimmäiset soveltuu 2-päällä maantieajoon ja ekat snagarin ympäri fiilistelyyn.

    20v sitten kun kaikilla muilla oli cb125twin -77 -82 ja ittellä italovesipyssykustom niin yks kaveri ajoi mutkatietä kovempaa twinillä kun toinen uudella ns125f:llä, ei pystyny pysyyn perässä.

    tuollainen pikku nelari on tosi tarkka säädöistä ja ihan normaalia että vähän öljyä kuluttaa. Hiukan kuumemmat tulpat niin ei nokea.

    Laita yv:tä jos kiinnostaa ois yhellä kaverilla huippukuntoinen cb125t -81 saa mr-kilpiin ja kulkee...
     
  9. vette427

    vette427 3rd gear

    Tämä nyt ei oikein tähän liity mutta mulla on mun eka mopo vielä hengissä ja tekis mieli laittaa se museokilpiin. Kyseessä on -75 CB125 ja mun pitäs löytää siihen pakoputket. Osaisko täällä kukaan neuvoa mistä sais?
    Tekisin tytölle siitä pyörän.
     
  10. Ruumis

    Ruumis 3rd gear

    kevari haaveet jäi kun se tulee maksamaan V***n paljon. :mad:
     
  11. janio89

    janio89 3rd gear

    Se paljous on suhteellista... Itel pyörä (-83 Cb) oli 600e, vakuutus (Pohjolan ei seisonta-aikaa -omaava) vähä päälle 300 ja kortti oli hiukan päälle 400e... Ja tulevan autokortin saa sitten halvemmalla kun ei tarvitse käydä niin paljon tunteja... Siis varmaankin jos meinaa ajaa sitten moottoripyöräkortin... Tietty jos ostaa ihan uutta italialaista 2tahti vesipyssyä joka maksaa sen päälle 6k e, voi miettiä että onko ihan halpaa...
     
  12. itsellä ei hondaa ollu vaikka mieli tekikin... silloin aikanaan oli dr suzuki vm 83 muistaakseni. hyviä puolia oli hyvä ajo asento, mukava metsäteillä ja safaltilla,mukava ääni korvaan suoralla änärillä

    huonoja puolia oli osien saanti, mäntien ylikokojen puuttuminen nokka akselia ei oltu laakeroitu mitenkään... sempä vuoksi meni myyntiin ja sen jälkeen tuli vm 80 gt suzuki 2 mukinen 2 tahti.. hauska lite sekin

    ja olihan noita muitakin... vm 75 kotari sadan vapaan sachislla.. useampi susuki jne...
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    mittee työ ny keria ku peeveellä pärjee 8)
     

Kerro tästä muillekin!