nelivedosta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja anjura, 31.1.2004.

  1. anjura

    anjura 1st gear

    Harkinnassa hankkia käyttöautoksi joku 80-90luvun jenkki. Lähinnä astroja ja picuppeja olen katsellut. ympärivuotisen ajon takia olen harkinnut nelivetoa. mistä päästäänkin varsinaiseen kysymykseen: Minkälaisia nuo jenkkien nelivedot ovat? Ilmeisesti löytyy jatkuvaa ja kytkettävää nelivetoa. Voiko niillä ajaa (talvisin) jatkuvasti neliveto päällä, vai onko rajoituksia esim nopeuksien suhteen? myös kokemuksia nelivedoista olisi mukava kuulla.

    Aikaisempaa kokemusta jenkkiautoista ei ole.

    Kiitokset vastauksista jo etukäteen
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ja minua kiinnostaisi tietää vanhempien 1976-1985)Blazereiden nelivedoista. Onko neliveto sisältä kytkettävä? Ja onko näissä ryömintä vaihde? Ja voiko koko talven ajaa neliveto päällä?
     
  3. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Eiku auton alle pitää ryömiä neliveto päällä kytkemään se??

    [​IMG]

    Ja nyt täytyy lähteä nelivedolla ryömimään mökille! vaikka talvi onkin.
     
  4. jviirret

    jviirret 1st gear

    Mulla on tämmönen nyt kolmatta talvea:

    http://www.sunpoint.net/~chevy4x4

    ympärivuotisessa, joskin vähäisessä (alle 10.000km/vuosi) ajossa. Tekniikkana 6.2D+TH700+NP208(vai olikohan 205). Tekniikka on ilmeisesti aika pitkälle sama kuin blazereissa, tosin takaperä tuossa taitaa olla kestävämpi? Kuitenkin sisältä kytkettävä neliveto ja ryömintävaihde. Neliveto päällä saa ja voi ajaa normaaleissa maantienopeuksissa, joskin hieman värinää on enempi ku pelkällä takavedolla.
     
  5. SamiL

    SamiL Gearhead

    Neliveto päällä ei ole mitään syytä ajaa muulloin kun olosuhteiden niin vaatiessa. Turha rasittaa etukardaanin ja vetoakselien niveliä maantieajolla.
     
  6. hietala81

    hietala81 1st gear

    nii ja lisää kulutusta jonkin verran. mut kannattaa ostaessa tarkistaa nivelet ja perät sun muut hyvun tarkasti ettei tule kalliita yllätyksiä
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest


    Jos et tiennyt niin on olemassa autoja joissa neliveto kytketään päälle etunavoista.
     
  8. Muki

    Muki Gearhead

    Rohkenen epäillä että nimetön tarkoittaa tässä napalukkoja eikä niinkään nelivetoa...
     
  9. blazer 6.2

    blazer 6.2 1st gear

    Kokemusta nelivedoista aikasemminki (Subaru, Pajero), mutta jenkkinelivedolla (Blazer -87)
    menossa toinen talvi. Neliveto sisältä kytkettävä ja alennusvaihteisto (vai mikä se
    virallinen nimi lie onkhan) löytyy. Ja sisältä kytkettävä sellainen.

    Kilometrejä tullee vuojessa reilut 20.000. Josta näillä selekosilla noin puolet lumipintasilla
    teillä. Ja neliveto käytännössä koko ajan päällä. Rengastuksena General Grabberit iliman
    nastoja. Nopeusrajotusten mukkaan ajellaan, eli siinä mielessä ei nelivedolla mithän
    "rajotusta", ei kait muutenkhan. Tekkee vain ajosta huomattavasti vakaampaa kun pelekällä
    takavedolla näillä keleillä. Esimerkiksi Pajeroon verraten nykysen auton neliveto on
    "mukavampi"; Pajero puski neliveto päällä huomattavasti enemmän kuin Blazer tekkee.

    Miinuspuolena on tullu se, että melekosen heleposti jää kiini, jos vähinki pääsee joku
    rengas pyörähtämhän tyhyjää, eli "tönkkölukkoja" kaipais. Sen verran tuli kateltua
    hintoja, että ilimeisesti parituhatta euroa maksaisi lukot, joten piän tuon lapion
    toistaseksi kyytissä ;D Jossaki keskustelussa kerrothin, että kevyesti jarruttamalla
    ajais vähän tuota lukko-asiaa, mutta eipä ole tullu kokkeiltua.

    Kulutukshen ei omalla ajolla ole suurtakhan merkitystä tuolla, että ajaako neliveolla
    vai iliman, suurempi merkitys on sillä käyttääkö pelekästään kolmea pykälää vai
    nelostaki (TH700R), kovilla pakkasilla kun jotenki tuntuu, että tuo nelonen ja
    kaheksankympin vauhti ei oikein sovi keskenhän...

    Omasta mielestä turhaa pelottelua, että jenkin kans ei pärjäis Suomen talavessa. Joulun ja
    vuojen vaihteen tienoilla täälä pari viikkoa kolomenkymmenen huitteilla pakkanen ja
    hyvin kävi auto eikä matkalle jätä. Eikä tuo kulutus ole kun pari litraa enemmän kuin
    Pajerossa meni. Ja kyyti palijon mukavampaa.
     
  10. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    [/quote]


    Jos et tiennyt niin on olemassa autoja joissa neliveto kytketään päälle etunavoista.
    [/quote]

    Mistä helvetistä mää sen tietäisin kun ei ole vasta kuin 15 vuoden kokemus maastossa-ajosta?? :smile: Mut kerro lisää luen mielelläni.

    Ja väittäisin vielä siitä jatkuvasta 4wd ajosta että ei siinä rasitu oikein mikään muu kuin renkaat ja kukkaro, kun se tekniikka on tehty juuri sen takia nelivetoiseksi että sitä käytetään. Ja esim. Blazer part time ja fulltime malleissa on samat jortaanit ja vetarit ym..
     
  11. suburber

    suburber 1st gear

    Ei kehtaa aloittaa uutta topicia, mutta GMC:n autimaattisista napalukoista sen verran, että, hyvä hyvä, alkoi pitää jopa taaksekin päin, kun maltoin erään nimeltämainitsemattoman Mudracerin (syvä kumarrus) kehoituksesta pestä vaseliinit pois, ja laittaa ohutta koneöljyä tilalle. Ne ON ihan hyvät, vielä hiukka tahtoo jäädä "päälle"
    Mistäköhän saisi sitä muovi- (siis muovi!?!) osaa, jolle ei kuulemma ole varaosanumeroa GM:llä???? on viäntynyt se knööli...
    Voiko neliveto päällä ajaessa silloin tällöin kuuluva "pamaus" johtua vaan siitä, että navat aukee/menee kiinni, siis aivan tasaisessa, suorassa ajossa? np208:sista on kysymys, jos olis jakolootan ketjusta tuleva pamaus, tuntuisiko "kepissä"? kun ei nääs tunnu mitään..
    Vai jortaanin eturistikko??
    Hjälp... vai lopetanko stressaamisen ja annan vaan monoa?
    Taidanpa minäkin ryömiä pyörittämään etukartaanilla napalukot kiinni, ja lähteä kotia kohti...

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: suburber 2004-02-02 19:13 ]</font>
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mitkä ne napalukot oikein on?
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Joillan tytteleillä on sellainen navassa??
     
  14. SpedeX

    SpedeX 3rd gear

    ÖÖÖÖÖÖÖÖ... pitääkös se neliveto peruuttaa pois päältä vielä -95 ja sinneppäin malleissakin?

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Camaro75 2004-02-03 00:21 ]</font>
     
  15. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Sitä napalukon muovinpalaa on saanut Us-Partsista vielä viimevuonna ja voi se olla vieläkin hyllytavaraa!
     
  16. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead


    Jos jenkkejä tarkoitat niin EEEEEEEEEEi kun niissä katkaistaan vetari! kepistä hämmentämälä.
     
  17. blazer 6.2

    blazer 6.2 1st gear

    Itellä muutaman kerran paukahti (ja lujaa!) kun "harjottelin" tuolla autolla ajoa. Syyksi itte arvelin sen, kun niitä paukahuksia edeltaviä tilantheja kertailin, että nelivetoa päälle laittaessa renkaat ei olleet suorassa ja saatto joku rengas vielä pyörähtää tyhyjää...pari tilannetta oli ihan selekiästi ylämäkkeen pysähtymisten jälkhen risteyksissä kun joutu oottelemhan risteävää liikennettä ja siinä sitten hätäsesti tuli sähälättyä neliveto päälle ja vauhilla lähtö kun soppeli rako tuli. Tiiä sitten onko tuo syynä mutta paukahtelu oli kyllä rajun kuulosta sisätilhoinki.

    Ja nyt tosihhanki ollu paukkumatta vuojen päivät kun kiinnittäny huomiota siihen, että neliveon päällelaiton jälkhen lähtö rauhallisesti suorhan ethenpäin. No, oli syy tuo eli ei, niin eipä ole ennään paukahellu.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: blazer 6.2 2004-02-03 09:56 ]</font>
     
  18. Rytari

    Rytari Gearhead

    ..ttu mulla ainaski paukkuu suburbin perä melko aina kun hiukankin liukkaammalla lähden risteysestä kääntyyn, vaihtaa kait vetävää pyörää tms. käkikello kin se saattais kuullostaa lähinnä "vasaralla lokariin" ääneltä, tuskin silti mitään hälyttävää?
     
  19. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Mulla perä pamahtaa aina kun käkikello lukko menee päälle jos rengas pyörii riittävän nopeasti. Esim. jos rivakasti lähtee risteyksestä liikkeelle ja kääntyy tai kun auto menee ristiriipuntaan ojan ylityksessä...
    Normaalisti sitä ei edes huomaa kun lukko kytkeytyy.

    _________________
    Chevrolet K5 Blazer 6.2D+TH350+NP205+D44+12bolt

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: 4x4_76 2004-02-04 07:57 ]</font>
     
  20. SpedeX

    SpedeX 3rd gear

    Eli nelivetoa ei tartte peruuttaa pois päältä. Kertokaas mulle vielä semmonen että missä vauhdissa vaihdon saa tehdä päälle/pois?
     

Kerro tästä muillekin!