Netistä löytyneitä vanhoja suomalaisia autovalokuvia

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Pande_K, 31.5.2019.

  1. P. Thornton

    P. Thornton 2nd gear

    "Nollasarjan" Scanian on täytynyt 70-luvun alussa olla aivan hiivatinmoinen ilmestys sen ajan kuorma-autojen joukossa. Volvokin oli vielä antiikkinen "kasipari" tuohon aikaan.

    Tässä tosin vain 11-litrainen kuutonen, mutta kai silläkin kaljakorit ovat liikkuneet.
     
  2. T&T:n jutun kuva:

    [​IMG]
    Päämaja. Rakennusmestarien keskusliiton talo, Fredrikinkatu 51, Eerikinkadun puolelta. Kuva otettu kesäkuussa 1932.KUVA: AARNE PIETINEN / HISTORIAN KUVAKOKOELMA / PIETISEN KOKOELMA / MUSEOVIRASTO (CC BY 4.0)
     
  3. impala67

    impala67 Double Gearhead

    onhan (henkisesti) köyhät ennenkin ajelleet wanhoilla laitteilla.

    mummu muisteli että häpesivät vanhaa avo hoppaansa niin paljon, että kun isänsä tykkäsi sillä ajella katto alhaalla, makasivat aina penkeillä etteivät heitä nähtäisi -kun se oli niin NOLOO olla niin wanhan hölmön auton kyydissä. tuohon aikaan vaan uusien (länsi)autojen saaminen oli vaikeaa ennen maahantuonnin vapautumista 60-luvulla- monien tarvitsi silti liikkua kotikylää kauemmaksi ja jollain se oli tehtävä.
     
  4. On toki, mutta tuossa on vaan niin suuri kontrasti. Vuosi on jo 1968.

    Aloin miettii tuota mun mobilistiteoriaa, niin kurkkasin SA-HK sivulle:

    Suomen Automobiili-Historiallinen Klubi ry:n (SA-HK) perustettiin 30.9.1958 toimittaja Art Virmolan aloitteesta ja muutaman aktiivisen nuoren, Kai L. Bremerin, Martin W. Ekmanin, Georg von Pfalerin, Dick Antinin ja Reni Hildeenin, työn tuloksena. Kerho toimi tuolloin Helsingin alueella. SA-HK:n yhdistysrekisteri-ilmoitus allekirjoitettiin 16.1.1959, ja se jätettiin sisään 29.1.1959. SA-HK merkittiin yhdistys-rekisteriin 3.2.1959 numerolla 74.915. Tästä hetkestä katsotaan toiminta virallisesti alkaneeksi. Ensin jäsenet olivat suoraan SA-HK:n henkilöjäseninä, mutta jo vuonna 1964 perustettiin ensimmäinen jäsenyhdistys, jonka jälkeen vaiheittain henkilöjäsenyys poistettiin. Lopulta SA-HK:sta tehtiin jäsenyhdistysten kattojärjestö ja Helsinkiin perustettiin oma aluekerho 12.8.1970. SA-HK:n keskeisenä toimintamuotona alkuaikoina oli vanhojen autojen taltiointi ja entistäminen sekä pienimuotoinen automuseotoiminta.

    Eli kyllä tuolloin oli jo jotain toimintaa.
     
  5. hartsa69

    hartsa69 Double Gearhead

    Sitäkin kysymystä mietin kyllä :cool:
     
  6. 6PPC

    6PPC Double Gearhead

    Eikös tuo Mini ole kaksivärimaalauksesta ja puskureista päätellen Cooper
     
    P. Thornton tykkää tästä.
  7. Scuderia Gungko

    Scuderia Gungko 3rd gear

    Lienee, rekisteritiedoissa cooperiutta ei kuitenkaan ole mainittu: ADI-35 Morris Mini 62 Bertel, Gustaf Tarkastaja
     
  8. HS:n 50 -vuotta sitten sarjassa uutisoidaan autopaloista:

    YLI viidentuhannen suomalaisen auto leimahtaa tuleen tämän vuoden aikana, sanovat tilastoennusteet. Vahingot nousevat 7—8 miljoonaan markkaan.

    Suurimmassa vaaravyöhykkeessä ovat ne vanhat autorämpät, jotka kesämatka-innostuksessa hankitaan perheisiin juuri näihin aikoihin.

    Useat autopaloista ovat torjuttavissa ennakkotoimenpitein: isien tulisi nostaa konepeltiä ennen kuin pakkaavat perheensä lomamatkalle.


    [​IMG]
    Auton syttyminen palamaan kesken lomamatkan ei ole lastenleikkiä. Huolehtiva perheenisä varautuu vahingon varalta ennakolta puhdistamalla moottori- ja sisätilat huolellisesti öljyisestä liasta sekä varaamalla mukaan sammuttimen. KUVA: JYRKI MAUNULA

    Minkä merkkinen biili on joutunut punakukon uhriksi?
     
  9. impala67

    impala67 Double Gearhead

    [​IMG]
    tyyylikäs parkkipiru violetissa nahka-asussa rankaisemassa taksia Fredalla. takana on hiaano jeep wagoneer -74-76. Taitaa samoilla kohdilla olla chevyII:nenkin .
    Kuva: Harri Ahola, Helsingin kaupunginmuseo.
     
    kerosiini, kma68 ja P. Thornton tykkäävät tästä.
  10. impala67

    impala67 Double Gearhead

    [​IMG]
    61 chevy brookwoodi uutena keravan aukiolla 3.8.1963.
    Väinö Kermisen kuvakokoelmat, Keravan museo.
     
  11. pe-le

    pe-le 1st gear

    Volvo p210,,,eli Duetti
     
  12. Se mullekin tuli ensimmäisenä mieleen. Sitten katselin kapselia, että onpa paljon merkkejä..Nyt googlasin ja Volvo on tosiaan tehnyt kapselin lisämerkeillä..:cool:

    [​IMG]
     
    Muokattu: 17.6.2024
    impala67 tykkää tästä.
  13. impala67

    impala67 Double Gearhead

    ja tuo pv tainnu kyllä palaa kolaroinnin seurauksena... että kuva oli vähän sivuun lehtijutun aiheesta
     
  14. spinout

    spinout Gearhead

    >ja tuo pv tainnu kyllä palaa

    Ei PV, vaan se aiemmin mainittu P210 Duett. Joo, pahan kolarin seurauksena palo. Tuossa ei oikein olisi auttanut "huolehtivan perheenisän varautuminen vahingon varalta ennakolta puhdistamalla moottori ja...".

    Tuollaiset kapselit oli -61 ja vanhemmissa. Taisi olla -62, kun kapseleihin tuli iso V punaisessa ympyrässä. - 65-> pienessä mustassa ympyrässä V, samalla kun umpivanteet muuttuivat reiällisiksi.
     
    Muokattu: 17.6.2024
    KOMONEN tykkää tästä.
  15. kma68

    kma68 Gearhead

    Juuri tuollaisen taksin kyydissä alkoi ensimmäinen koulumatka vuonna -75.
     
  16. impala67

    impala67 Double Gearhead

    [​IMG]
    komee kissafarkku, mutta taustalla konservatiivinen 57 letukka ZF-967, liekkö jossain tallella.
    Hyvinkää, voitto kivi räpsänny kuvan varmaan 1958 jälkeen; koska tuo farkku tuli markkinoille silloin...mutta kuvassa pränikkänä
     
    Muokattu: 18.6.2024
    juhi71, kerkko ja hartsa69 tykkäävät tästä.
  17. P. Thornton

    P. Thornton 2nd gear

    GM-veljekset Ilomantsin Kesoililla keväällä 1989.

    [​IMG]
    Kuva Erkki A. Sivonen, Ilomantsin museosäätiö
     
    hartsa69 tykkää tästä.
  18. impala67

    impala67 Double Gearhead

    mutta onpas hieno tuulisuoja soliferinsportissa. ei ehkä ihan sport, mutta varmaan hyvä!
     
    Bluestone ja P. Thornton tykkäävät tästä.
  19. ossa250

    ossa250 Gearhead

    Mopo taitaa olla Tunturi Super Sport.
     
    impala67 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!