Netistä löytyneitä vanhoja suomalaisia autovalokuvia

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Pande_K, 31.5.2019.

  1. kerkko

    kerkko 3rd gear

    Trumfa ja Kadett, mutta minkä takavalo pilkottaa miehen takaa? Komea harustamaton masto LA-antenneille? Kekkosen konepajalta Hangosta?
     
  2. Huono yritys: HB-Viva.
     
    kerkko tykkää tästä.
  3. impala67

    impala67 Double Gearhead

    Airamin letukan kuorkki 1956
    [​IMG]
    BU-826, helsingin kaupunginmuseo (airam electric oy)
     
    Muokattu: 26.8.2024
    juhi71, hartsa69 ja kerkko tykkäävät tästä.
  4. impala67

    impala67 Double Gearhead

    [​IMG]
    buick -53? VR:n hyvinkään konepajalla 1957. VR:n kuvakokoelma
    "VR:n edustaja Hyvinkään konepajan päärakennuksen edessä kättelemässä presidentti Kekkosta. Kuva Rautatien rakentamisen 100-vuotisjuhlallisuuksista 4.3.1957."
     
    hartsa69 ja kerkko tykkäävät tästä.
  5. impala67

    impala67 Double Gearhead

    hartsa69 tykkää tästä.
  6. hartsa69

    hartsa69 Double Gearhead

    ^ "Älä aja sataa kun sataa" on jäänyt mieleeni. Vaikka ohjeen aikaan normaalirengas taisi olla 155/80, ei niin pahasti liirtoon joutuva kuin nykyajan umpikumit..?

    Kuplan katolla Aamulehti -kyltti
    [​IMG]
    Satakunnan Museo
     
  7. Ylen Tampereen rollikkahallijutun kuvia:

    [​IMG]
    Kuvassa johdinauto, eli rollikka, Hämeensillalla olympiavuonna 1952. Niitä nähtiin Tampereen liikenteessä vuosina 1948–1978. Kuva: Tampere-Seura

    [​IMG]
    Rollikkahalli rakennettiin vuonna 1949 ja se otettiin käyttöön vuonna 1950. Kuva: E.M.Staf

    [​IMG]
    Rollikkahallissa säilytettiin ja huollettiin rollikoita, eli johdinautoja. Kuva: E.M.Staf
     
    eeko ja kerkko tykkäävät tästä.
  8. impala67

    impala67 Double Gearhead

    ja jos oikein himottaa julkisen liikenteen fanitus, moinen löytyy vapriikin päähallista. pääsee oikein sisään tunnelmoimaan alkuaikojen sähköbussipöhinää. sähkökatkon sattuessa nuo vaan pysähtyi kuin ratikat konsanaan jos joku veti töpselin pää-muuntajasta.
     
    Muokattu: 27.8.2024
    kerkko tykkää tästä.
  9. impala67

    impala67 Double Gearhead

    [​IMG]
    en muista oliko tämä joskus aiemmin, Immolan kentältä maatalousnäyttelyssä kyläpäällikköä hyysätään 52? merc montereyhyn... Kosken kuvaamo, Lappeenrannan museot 2.8.1957
     
    hartsa69 tykkää tästä.
  10. impala67

    impala67 Double Gearhead

    [​IMG]
    TÄSSÄ se HYVIN suurella tod.näkösyydellä sama 62 savoy kuin noissa koelastauskuvissa, nimittäin VR:n autona kuskaa tsekkkivieraita VR:n Hyvinkään konepajalle 1964. Suomen Rautatiemuseo.
     
    juhi71, MJF, hartsa69 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  11. impala67

    impala67 Double Gearhead

    [​IMG]
    postin rahankuljetusauto, varmaan italaiaisen koriräätälin erikoiskoritettu taideteos. vai olisko suomesta sittenkin... vaikea sanoa. oikein kromipeilit että rosmot häikäistyy laitteen kauneudesta (postimuseon kokoelmat, tampereen keskustautovarikko 1982)
     
    hartsa69, eeko, kerosiini ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  12. eeko

    eeko Gearhead

    Nyt on kyllä muotoilu kohdillaan. :)
    -eeko
     
  13. kerkko

    kerkko 3rd gear

    Niin paksua terästä, ettei saatu taipumaan edes yhteen suuntaan, kuten Karjaan tehtailla?
     
    Bukero tykkää tästä.
  14. P. Thornton

    P. Thornton 2nd gear

    Eiköhän tuo ole peräisin juuri sieltä Karjaalta. Voi tietty olla konsultoitu Sisun Hämeenlinnan tehdasta, jossa Pasejakin rakennettiin.

    Sisulla oli vähän ohuemmasta pellistä tehty samaa näköä ollut paloauto tuotannossa ja prototyyppejä oli ainakin E-liikkeen läpijuostavina jakeluautoina.
     
    Bukero, impala67 ja kerkko tykkäävät tästä.
  15. hantta

    hantta Double Gearhead

    Ei ollut niin pisaran mallinen, kuin Teijo?
     
    leivonharri, eeko ja kerkko tykkäävät tästä.
  16. HS:n 50 vuotta sitten sarjassa jonotellaan uudella Helsingin katsastusasemalla:

    HELSINGIN upouusi autokatsastusasema on auttamatta liian pieni. Puhelimet ovat tukossa ja autot ruuhkautuvat liian ahtaalle parkkipaikalle.

    Tätä suree lääninkatsastusmies Kalevi Savolainen uudessa asemapaikassaan, joka on toiminut vasta vajaan kuukauden.

    Helsingin entisessä katsastuspaikassa Hernesaaressa autot ruuhkautuivat pitkiksi jonoiksi, eikä katsastusaikaa voinut tilata puhelimella, koska se oli aina varattu.

    Kaiken piti kääntyä hyväksi, kun autokatsastuskonttori pääsee ajanmukaisiin, uusiin tiloihin Hakuninmaalle. Asiakkaille luvattiin parempaa palvelua ja vähemmän virheitä, katsastusmiehille parempia työoloja.

    Toistaiseksi näyttää siltä, ettei mikään ole muuttunut.

    ”Katastrofi on edessä tällä systeemillä", vakuuttaa Savolainen. – –

    ”Kun tätä suunniteltiin, minä esitin jonotusnumeroa. Autorekisterikeskus piti sitä liian kalliina, eikä hyväksynyt sitä”, kertoo Savolainen.

    Hän valittaa nyt sitä, että asiakkaiden puhelinpalvelu on aivan surkeaa. ”Puhelimeen pitäisi saada jonotusnumero heti. Ei tästä muuten tule mitään”.


    [​IMG]
    Autoilijat ovat jo nyt kimpaantuneet Helsingin uuden katsastusaseman huonoon palveluun. Joidenkin mielestä nyt saa jonottaa vieläkin enemmän kuin vanhassa paikassa Hernesaaressa. Uudet tilat avattiin elokuun alussa. Kuva: Jarmo Hietaranta / HS

    Samassa on myös idyllistä traktorikuvaa:

    [​IMG]
    Antti Rajamäki ei pelkää, että herkkyys kärsii talon töissä. Kuva: Sanoman arkisto
     
    Muokattu: 28.8.2024
    kerkko tykkää tästä.
  17. impala67

    impala67 Double Gearhead

    täää on NIIN vahvistettavaa tyypillistä ajankuvaa. vaikka vaan volvoja, on kyllä hauska MUTTA Mikä ihmeen coupe tuolla taustalla on? joku Ratsunin sössö???
    [​IMG]
    uudenkaupungin kirkko, Uudenkaupungin museo.
    vrt. aiempi maailma 1947:
    [​IMG]
    ukista siis tämäkin: Onni Reivosen Plymouth vm 1937, Antti Sinisalon Ford vm 1935, Elo Haaviston Chevrolet vm 1938, Petter Kaskisen Dodge vm 1937, Jalmar Vallilaakson Chevrolet 1939 ja Pertti Rantasen Chrysler vm 1939. ja kuvattu siis -47, uuudenkaupungin museo.
     
    juhi71, kerkko, P. Thornton ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  18. impala67

    impala67 Double Gearhead

    ja laitetaanpa UKK tunnelman nostamiseksi entisestään
    [​IMG]
    tuolloin vasta pääministerinä, siis n.50 -55 hangossa varmaan fisustaan menossa valtioneuvoston uudehkolla -50 käkkylällä kuva: suomen metsästysmuseo -päiväämätön.
     
    juhi71, kerkko ja esmi tykkäävät tästä.
  19. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Joku Elli päästetty "taksimiesten" joukkoon.

    Joku kutos-datsun coupe?
     
  20. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Korjaan: taitaa olla 180B/Bluebird coupe tai SSS
     

Kerro tästä muillekin!