Netistä löytyneitä vanhoja suomalaisia autovalokuvia

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Pande_K, 31.5.2019.

  1. Scuderia Gungko

    Scuderia Gungko 3rd gear

    Katsoin ensivilkaisulla Cometeksi, mutta Ford on jonkin verran isompi auto ja maskit on erilaisia. Itse muistelisin, että Cometeja olisi tullut kolme, mutta voi olla että tulikin vain kaksi. Harmi sinänsä, että noidenkaan kummallisuuksien arvoa ei Suomessa oikein ymmärretty.
     
  2. 413-61

    413-61 Gearhead

    Asiaa sivuten,kun täällä ollut juttua valtion kilvistä. Mulla on tallessa projektina 1961 Plymouth joka ollut uutena valtioneuvoston autotoimiston,myöhemmin liikkuvalla poliisilla. Valtion aikana kilpi ollut AA-7. Ilmeisesti jonkun ministeriön,mutta onko tarkempaa tietoa minkä?
     
    Kustom STW ja Tuplawee tykkäävät tästä.
  3. Hesarin Kasarmitorijutun kuva:

    [​IMG]
    Selim A. Lindqvistin suunnittelema vanha kauppahalli seisoi Kasarmitorille vuoteen 1958 saakka. Kuva: Helsingin kaupunginmuseo
     
    kerkko tykkää tästä.
  4. Ylen jutusta aikoinaan kommarin takia Turun kauppatorilta purettu Phoenixin talon kuva:

    [​IMG]
    Museoviraston kokoelmista löytyy kuva Turun yliopiston entisestä päärakennuksesta. Kuva: Gusfaf Adolf Welin, Museovirasto
     
    Muokattu: 10.9.2024
    kerkko tykkää tästä.
  5. Rannikkoseutu kertoo maksumuurin takana, että Suomen vaarallisin liikennepaikka oli 50 vuotta sitten Raision keskustan risteys:

    [​IMG]
    Näin hurjalta näytti Raision keskustan risteyksessä vuonna 1974. Kuva: Pentti Koskinen/Sanoman arkisto
     
    P. Thornton, ig81, japetalk ja 1 muu tykkäävät tästä.
  6. kerkko

    kerkko 3rd gear

    Hieno kuva jälleen, kiitoos. Kopterikuva? Ilmakuvaushan oli tuolloin luvanvaraista ja kallista. Siis harvinaista. Dronekausi muutti molemmat. Filminä Kodak Tri-x ja kamerana Nikon F2 ja Nikkor 50 mm f:1,4?
     
    Muokattu: 14.9.2024
    japetalk tykkää tästä.
  7. japetalk

    japetalk 1st gear

    Taitaa olla otettu kerrostalon parvekkeelta. Tuossa oli jo kuvausaikaan 7-kerroksinen asuintalo (5 kaikkiaan). EDIT: koska kommenttini oli kuiva kuin insinöörin konsanaan, laitanpa tähän pari tapahtumaselostusta juuri tuosta risteyksestä. Kerran oltiin vetämässä köydellä profiilikuvani autolla yhtä just ostettua farkkua, jossa toimi lähinnä ohjaus. Faija vetoautossa, ite farkun ratissa. Oltiin tulossa kuvan ylälaidasta ja kääntymässä kuvassa oikealle. Kun liikenne oli aikas vilkasta ja nopeudet kohillaan, niin faija päätti polkasta. Eikon naru poikki. Eli jäin kelkasta noin suurinpiirtein tasan keskelle tota risteystä ainoana aseenani ratti. Jännää oli, mut selvisin yli (kuten voi ehkä olettaa). Semmonen 5 kph tossa kun odottelee et joku tulee täysillä kylkeen opettaa peittämään pelkonsa. Joskus myöhemmin olin kuskina läjälle silloisia rockabillyhemmoja, oltiin tulossa kuvan oikeelta ja suuntana alas, eli käännös vasempaan. Eessä odotti Skoda 1000MB käännöstä. No takapenkillä alkoi mantra "Polta kumia!!". No työtä käskettyä. Siinä vaiheessa kun savu saavutti Skodan tuulilasin, sen kabiinista hyökkäsi nuoruuden ketteryydellä vanhempi herrasmies avaamaan sitä tsekkiläistä perämoottorinpeittoa. En tiedä, soittiko palokunnan. Otin perusilmeen naamalle ja vasemmalta hissukseen ohi.
     
    Muokattu: 15.9.2024
    impala67 ja kerkko tykkäävät tästä.
  8. Tällä kertaa HS:n 50 -vuotta sitten sarjassa kerrotaan betoniteistä ja viherrakentamisesta:

    [​IMG]
    Paraisten–Ylikylän koetietä on jyrätty raskaalla kalustolla nyt jo viidentoista vuoden ajan. Kulumista on tiessä tosin havaittavissa, samoin rumpujen kohdilla epätasaisuutta. Viidentoista vuoden takaisen rakennustekniikan huomioiden tien kuntoa pidetään kuitenkin hyvänä. Kuva: V. K. Hietanen / HS

    [​IMG]
    Viherrakentamisen ja vihertuotannon päätoiminta-alueet ovat julkisia työkohteita kuten esimerkiksi tienvarsi-istutuksia, penkereiden ruohottamista ja nurmikenttien suunnittelua. Kuva: Jarmo Hietaranta / HS
     
    kerkko tykkää tästä.
  9. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Tämä vanha valokuva voitaisiin lytkäistä usiampaankin ketjuun. Kuvasta löytyy nimittäin sotakone, taxi ja forward look MoPar

    [​IMG]
     
    juhi71, impala67, kerkko ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  10. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    Näyttäisi olevan 1958 DeSoto Diplomat Custom
     
  11. impala67

    impala67 Double Gearhead

    kuvaa klikkaamalla löytyykin hieno kokoelma 50s mopar kuviasi! lienee suuri osa finnasta kaivettuja? hanssinjukan kuvassa taitaa olla taksipösö(?) perässä, erikoinen merkintä etuovessa?
     
    Muokattu: 18.9.2024
    kerkko tykkää tästä.
  12. impala67

    impala67 Double Gearhead

    [​IMG]
    voi olla ollut aiemminkin, mutta on vaan NIIN HIENO otos Seutulan kentästä ja sen alkuaikojen "parakkiterminaalista" että uudelleenjulkaisemisen riskin otan...
    ainakin 56:ia letukoita, dodge, 54 letukka, 56 farmi, 56 kraisu pakittamassa(?) ruutuun, rooveri ja 52 buikkikin rivissä. terminaalin oven edessä 55 buikki, ja tietysti DOUGLAS DC-6B
    suomen ilmailumuseo 1958.

    tämä lienee samalta vuodelta, kun sama 55 buikki lojuu oven eessä- mutta mikäs tuo farkku sen perässä on, ooppeli vai letukka?
    [​IMG]
    [​IMG]
    kolmas kuva on enempi länteenpäin, ja erikoinen iso britti keskellä kuvaa- jagge, VAI onko se "pyhä" armstrongsiddeley safiiri vai teräs?

    (kaikki 3 kuvaa: suomen ilmailumuseo, 1958)
     
    Muokattu: 18.9.2024
    esmi, P. Thornton, juhi71 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  13. KOMONEN

    KOMONEN 1st gear

    Ehkä parhaat kuvat koko ketjussa. Uudelleenjulkaisu ei ainakan minua haittaa yhtään. Tunnistettavaa riittää ja unohtuneita ja vieraitakin autoja löytyy. Muuten, hauska kontrasti Goggon ja Tsaikan (? ) ko´oissa.
     
    Muokattu: 18.9.2024
    P. Thornton ja impala67 tykkäävät tästä.
  14. impala67

    impala67 Double Gearhead

    väittäisin että Goggomobilin vasemmalla puolella on simca böljööö vedetteversailles tms. ja oikealla 56 newyorkkeri
     
  15. KOMONEN

    KOMONEN 1st gear

    Farkku on Chevy. Ehkä sama kuin yläkuvan P-merkin vieressä oleva.
     
    impala67 tykkää tästä.
  16. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 2nd gear

    Tuli kuvista tunne että Volkkarit,Volvo ja Fiatti ois liian uusia autoja kuvissa kun niitä vielä 70-luvulla päivittäin näkio_O
     
  17. impala67

    impala67 Double Gearhead

    eikä mitä, kaikki valtterit aspenit ja jopa saratookat on mielenkiintosta ajankuvaa. ehkä tänä päivänä liikenteessä näkyvät raatukset ja tilavojakerit ei ketään niin nappaa... mutta saman aikakauden musset ja camarot on kyllä ehdottomasti linkkaamisen arvosia!!!
     
  18. Scuderia Gungko

    Scuderia Gungko 3rd gear

    Sit oli tietysti tää vuodelta 1959, jossa aikanaan hämmästeltiin tuota mustaa autoa.[​IMG]
     
    esmi, juhi71 ja impala67 tykkäävät tästä.
  19. impala67

    impala67 Double Gearhead

    mihkä päädyitte? näyttäisi joltain simca fregate tms. ranskanpatongilta?
     
  20. KOMONEN

    KOMONEN 1st gear

    Muistaakseni tuo selvitettiin. En kyllä muista mikä se on. Jonkun merkin joutsenlaulu.

    e Ehkä jostain itämaasta.
     

Kerro tästä muillekin!