Netistä löytyneitä vanhoja suomalaisia autovalokuvia

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Pande_K, 31.5.2019.

  1. esmi

    esmi Gearhead

    ^Horch P240
     
  2. impala67

    impala67 Double Gearhead

    jaa niin joku puolalainen autonkorvike. jeps. hämäriä muistikuvia.
    wiki sen kertoo, kerrataan tähän:
    Sachsenring P240 oli VEB Sachsenring Automobilwerke Zwickau autotehtaan valmistama takavetoinen edustusauto, jota valmistettiin vuosina 1956-1959. Auto tunnettiin myös nimellä Horch Sachsenring P240. Siinä oli 6-sylinterinen 2407 cm³ moottori. Sama tehdas valmisti myös Trabantia. Sachsenring P240 -autoa valmisttiin kaikkiaan noin 1300 kappaletta.

    Suomessa on ollut tiettävästi kaksi yksilöä, joista toinen on ollut DDR:n suurlähetystön käytössä ja palautettu Itä-Saksaan, ja toinen on tallella Hämeenkyrössä projektina. Vähäisestä valmistusmäärästä johtuen Sachsenring on maailman automuseoissa harvinainen.
     
  3. Ootte te jätkät kovia..:cool:

    Tässä videossa on enemmän infoo:

     
  4. impala67

    impala67 Double Gearhead

    [​IMG]
    volker von bonin kuvannut 6.12.1974 vm65 valtterin (BSR-25) senaatintorilla. ja onhan siinä kostajakin, oikein itävallasta
     
    esmi, P. Thornton, juhi71 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  5. Scuderia Gungko

    Scuderia Gungko 3rd gear

    Sachsenring P240. Muuan ystäväni sen kuvasta heti tunnisti, täällä Pande K oli sillä välin ehtinyt päätyä samaan lopputulemaan. Niitä oli Suomessa 2 kpl, toinen palautui lähetystökäytön jälkeen lähtömaahansa ja toinen on jäljellä jonkinkuntoisena projektina.
     
    impala67 tykkää tästä.
  6. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Jos aikalaiskertomuksiin on luottaminen, niin tuo kuvaus sopi malliin jo uutena.
     
    impala67 tykkää tästä.
  7. P. Thornton

    P. Thornton 2nd gear

    Tampereen keskustori kesällä 1979.

    El Camino lipuu Hämeenpuistoa kohti ja Warre seuraa turvallisella etäisyydellä. LT Volkkari ajelee Viistokatua.
    [​IMG]

    Teuvo Kanerva, Museovirasto
     
    impala67, kerkko ja esmi tykkäävät tästä.
  8. kerkko

    kerkko 3rd gear

    Hieno kuva Keskustorilta. Perspektiivi korjattu timmisti. Sivutuotteena etualan autot saaneet lisää pituutta?
     
    P. Thornton tykkää tästä.
  9. impala67

    impala67 Double Gearhead

    AIVAN mahtava kuva, (Viistokatu takaisin !!!),kieltämättä Camino on venyneen näköinen- viimeisimpiä noin 1978-82 mallia, ja jo hottentottikäytössä vanteista ja erikoismaalauksesta päätellen. Kaminasta ja meseistä voi päätellä että ollaan 80-luvulla, todennäköisesti kuitenkin sen alkuvuosissa, koska muu autokalusto on 70-luvun alusta.
    Huomatkaa itäblokin maiden ja peräti USA:n ja KANADAN liput saloissa, kaupungissa on jonkinlainen suuremman luokan "ystävyyskaupunkien politrukkien ja silmäätekevien kokoontumisajot"? mahtavaa ajankuvaa myös keskustorilla päivystävä srk-bussi ja polissi-saappi 99.
     
    Muokattu: 20.9.2024
    kerkko ja P. Thornton tykkäävät tästä.
  10. impala67

    impala67 Double Gearhead

    ylihienojen kuvien vastapainoksi ankeaa veronkiertoarkea: [​IMG]
    AB-821 Dodgen Democar(?) veronkierto- tai siis rehellinen UMPI kylkipaku. oikein valkosivunastarenkain, tyylikkäästi!
    ei varmaan yhtään ole maailmassa jäljellä, moisen kunnostus olisi KLB:n museohistoriallisesta näkökulmasta palkinnon arvoinen. Mobilia, 1990.
     
    kerkko tykkää tästä.
  11. Epäilemättä harvinainen, mutta onko tuo nimi oikein? Vertaa:

    1988 Dodge Mini Ram Van Dealer Showroom Sales Brochure Guide Catalog
     
  12. P. Thornton

    P. Thornton 2nd gear

    Bonuksena kysymys kuvauspaikasta? :) Paikka ei ole tuosta juurikaan muuttunut ja taustalla oleva autoliike toimii edelleen samalla paikalla. Kadun oikealla puolella oleva laitos taas on toiminut sijoillaan toista sataa vuotta.
     
    Muokattu: 20.9.2024
    impala67 tykkää tästä.
  13. impala67

    impala67 Double Gearhead

    jepjep ihmettelin ja tavailin sitä tuosta konepellistä. siltä se näyttää että "democar" -lienee autokeskuksen esittelyauton tarroitus
     
  14. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Taksikin tuo mieleen vanhoja mielikuvia. Penskana luulin, että mersut on aina dieseleitä, voi sitä ihmetystä, kun joskus osui kohdalle tuollainen w123, joka ei ronksuttanutkaan. Meni pikkupojan maailmankuva ihan uusiksi. Oli ne bensamersut kyllä harvinaisia silloin.
     
    P. Thornton tykkää tästä.
  15. MJF

    MJF Double Gearhead

    Viimeisin hyväksytty määräaikaiskatsastus
    28.3.2002
     
  16. P. Thornton

    P. Thornton 2nd gear

    Kuvan taustalla Toyota Tammerauto ja Tojo-kauppa toimii edelleen samalla kiinteistöllä. Ollaan Tampereella Lokomonkadulla ja toisella puolella katua Lokomon tehtaat.

    Autokeskus oli etempänä Hatanpään valtatietä lähempänä Härmälää.
     
    Muokattu: 20.9.2024
    impala67 ja kerkko tykkäävät tästä.
  17. hartsa69

    hartsa69 Double Gearhead

    Suonenjoen rautatieasema
    [​IMG]
    Suomen Rautatiemuseo
     
    kerkko ja Fuselage tykkäävät tästä.
  18. kerkko

    kerkko 3rd gear

    Hauska kuva sarjassamme. 70-luvun loppua? Taunus, mutta mikä tuo toinen? Alivalotettu, vinossa ja kummallinen vinjetointi. Mitäköhän on tapahtunut?
     
    hartsa69 tykkää tästä.
  19. hartsa69

    hartsa69 Double Gearhead

    [​IMG]
    Hyvinkään kaupunginmuseo - Finnassa oli kysymysmerkin kanssa Kouvolan taksiasema
     
  20. hartsa69

    hartsa69 Double Gearhead

    Taksiautoilija Eino Taavitsainen
    [​IMG]
    Varkauden museot
     
    esmi ja kerkko tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!