Netistä löytyneitä vanhoja suomalaisia autovalokuvia

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Pande_K, 31.5.2019.

  1. Scaniaa on ainakin hakemassa polttoöljyä HS:n 50 -vuotta sitten sarjassa. Onko toi yksi niittikoppi-Sisu?

    [​IMG]
    Polttoöljyn ensimmäisenä hinnanalennuspäivänä arveltiin Nesteen jalostamolta Sköldvikistä lähteneen kuluttajien säiliöihin öljyä noin neljä miljoonaa litraa. Tankintäytössä kävi päivän aikana noin 400 säiliöautoa. Alkusyksystä päivittäinen automäärä on ollut puolet pienempi. Kuva: Caj Bremer / HS
     
    kerosiini ja kerkko tykkäävät tästä.
  2. Ruotsissa mentiin tasa-arvoiseen rekisteröintiin 1973 ja läänitunnukset poistettiin. Suomessa tietysi peesattiin. Minusta on mukavaa kun kilvestä näkee omistajan kotiseudun, esimerkiksi Saksassa on kiva arvuutella että mikähän se tuo HH tai GL on.

    Ja ennen 1973 Ruotsissa oli yhtä tai kahta kirjainta läänitunnuksena.
     
    kerkko tykkää tästä.
  3. kerkko

    kerkko 3rd gear

    Kotipaikan näkyminen oli mukava ja Vaterlandissa edelleen Super. Observeerauken apuna kännyyn esim. "Kennzeichen" -sovellus. Kotipaikan näkymisestä on kai joskus ollut konkreettisia hyötyjäkin?
     
  4. karra

    karra Double Gearhead

    juhi71, esmi, hartsa69 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  5. karra

    karra Double Gearhead

  6. PetteriT

    PetteriT Gearhead

    Ford on muutenkin aikas monella yksilöllä kuvassa (angliata pari, toinen cortina, edempänä joku metritaunus sininen) ... Huomio pukeutumisesta. Yuohon maailman aikaan naisoletetut piti hametta ja miehet housuja...
     
    kerkko ja eeko tykkäävät tästä.
  7. matti R

    matti R 3rd gear

    Tietääkseni Saksassa autojen verotusoikeus on Kreis:illä eli juuri nuo HH jne mikä näkyy kilpien alussa.
     
    kerkko tykkää tästä.
  8. kerkko

    kerkko 3rd gear

    Kiitoos, noinhan se täytyykin olla. Hyödynnettiinköhän kotipaikkatietoa meillä mitenkään? (Paitsi että osattiin varoa maalaisia kaupungissa.)
     
  9. P. Thornton

    P. Thornton 2nd gear

    Samaa mieltä. Aika monessa muussakin maassa on edelleen alueelliset kilvet. Sveitsissä ja Italiassa ainakin. Venäjällä RUS-tunnuksen päällä oleva numerokoodi ilmaisee oblastin josta auto peräisin.

    Joskus tuolloin ~1973 aikoihin kilvet piti vaihtaa jos omistaja asui eri läänissä kuin kilvet osoittivat. Jos muutit Helsingistä Espooseen, piti luopua pääkaupungin tunnuksista ja ottaa uusimaalaiset kilvet.

    70-luvun alkupuolen jälkeen auton ensirekisteröintipaikka ratkaisi läänitunnuksen ja alkuperäinen tunnus säilyi koko auton eliniän. Näin elettiin vuoteen 1990 asti, jolloin läänikilvet katosivat.
     
    kerkko tykkää tästä.
  10. tapsah

    tapsah 3rd gear

    "lappi-autot oli ruosteettomia" oli yksi automiesten viisaus.
     
    kerkko tykkää tästä.
  11. kerkko

    kerkko 3rd gear

    Ok. Osaako joku arvata tai muistella, mihin tuota tietoa ja prosessia käytettiin?
     
  12. karra

    karra Double Gearhead

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Rovaniemeltä, iskän ottamia.
     
    kerosiini, pe-le, kerkko ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  13. karra

    karra Double Gearhead

    Lemiltä 60-luvulla.

    [​IMG]
     
    kerkko ja esmi tykkäävät tästä.
  14. karra

    karra Double Gearhead

    Postokortti Lahdesta, kuvan ottamisen aikaan Hevosmiehenkatu, nyk Hollolankatu.

    [​IMG]
     
    pe-le, kerkko ja esmi tykkäävät tästä.
  15. karra

    karra Double Gearhead

    13.8.1957 äitini siskolleen 23-vuotiaana Helsingistä postittama kortti. Ja auto on kuulemma Ford?

    [​IMG]
     
    fmila, kerkko, hartsa69 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  16. Pande_K

    Pande_K Double Gearhead

    Hienoja kuvia, mutta keskimmäinen on Helsingistä. Mannerheimintieltä katsotaan Dunckerinkatua pitkin kohti Töölönkatua. Taustalla silloinen/entinen Sibelius-Akatemian talo Töölönkatu 28.

    Kuva lienee vuodelta 1971 sillä oikealla rakennetaan Hotelli Intercontinentalia eli nykyistä Scandic Parkia sillä se avattiin tammikuussa 1972.
     
    Muokattu: 17.11.2024
    karra ja kerkko tykkäävät tästä.
  17. teddy99

    teddy99 Double Gearhead

    On Sisun M-sarjalainen (1969-1984). Tuli halvemmaksi tehdä koripellit kanttikoneella kuin alkaa prässimuotteja tekemään. No siltä se näyttääkin. Kyseinen ratkaisu aiheutti hilpeyttä jo 1970-luvulla kansainvälisillä rahtilinjoilla (Suomalaisten liikkuva nakkikioski). Erikoisempi sivujuonne on se, että rumuudestaan huolimatta joku englantilainen kuorma-autovalmistaja (GUY?) päätyi käyttämään autoissaan samoja Sisun valmistamia niittikoppeja. Saattoi olla halvin ohjamokoppi mitä markkinoilla oli?

    Tämä järjestely päättyi ilmeisesti juurikin 1973. Isäni oli työkomennuksella Kymenlaaksossa ja ilmeisen hetken mielijohteesta osti uuden auton, kun vanhasta sai niin hyvän hyvityksen. Autoon laitettiin myyntipaikkakunnan mukaan RAA- kilvet, vaikkei isä koskaan ole asunut Kymenlaaksossa. Samat kilvet oli autossa kiinni 12 vuotta, eli niin kauan kuin autoa käytettiin. Aluksi RAA- kilvet aiheuttivat hämmennystä kotipaikkakunnan poliiseissa, sillä kaupungissa ei tainnut olla muita autoja, joissa olisi ollut valkopohjainen kilpi. Valkopohjainen kilpi oli hetken "statusesine". Sitä näki kenellä on uusi auto.

    Ainakin tietojenkäsittelyn helpottamiseksi. Samasta syystä kilvissä mentiin aakkosjärjestyksessä 1990 vuoteen asti. Aluksi ei ollut käytettävissä yhteistä tietokantaa, vaan käytettiin kortistoja. Helpotti oikean kortin löytymistä kun oli läänikohtaiset kortistot ja nekin aakkosjärjestyksessä. Tosin siinäkin sotkuja syntyi. mm. 1960-luvulla oli isälläni auto Helsingissä, jolle oli kai olemassa idettinen yksilö samoilla rekisteriklvillä. Moka oli tullut autoja rekisteröitäessä, eli ei mistään rikollisjutuista ollut kyse.
     
    P. Thornton, karra ja kerkko tykkäävät tästä.
  18. HS:n 50 -vuotta sitten sarjassa tarjolla talviajoa ja niksipirkkamaisia neuvoja:

    Talviajoon voidaan antaa kahdenlaisia ohjeita. Sellaisia, joiden noudattaminen vaatii harjoittelua ja innostusta sekä sellaisia, joita jokainen voi soveltaa talven ”pakollisissa tilanteissa”. – –

    Talvi tulee joka vuosi suunnilleen samaan aikaan, mutta siitä huolimatta ensimmäisillä liukkailla keleillä osa autoista liikkuu aina kesärenkain. Juuri nämä ajoneuvot saavat aikaan sen tavallisen kaaoksen, jossa peltejä ei säästellä ja jossa keskinopeudet alittavat kävelyvauhdin.

    Perämoottoriauto ja etuvetoinen pääsevät liikkumaan kohtalaisesti melko liukkaallakin kelillä, vaikka alle olisivat jääneetkin kesärenkaat.

    Surkeimmassa asemassa ovat takavetoiset, joissa moottori on edessä, sillä niiden vetävillä pyörillä lepää vain 43-50 prosenttia painosta. – –

    Kevytperäisen takavetoisenkin liikkeellepääsyä voidaan auttaa. Mukana oleva kuorma siirretään mahdollisimman taakse ja jos tavarasäiliön takareunaan saadaan vielä ylimääräistä lisäpainoa, on lähtö helpompaa. Myös talvirenkailla ajettaessa on painosta apua.

    Käytännöllisin on tavarasäiliön takareunaan sijoitettu katkaistu, hiekalla täytetty sisärengas, jonka päät on sidottu kiinni.


    [​IMG]
    Katkaistusta sisärenkaasta valmistettu ”hiekkamakkara” on siisti ja vie vähän tilaa. Se on apupaino, ja siitä on mukava sirotella hiekkaa pyörän alle. Kuva: Matti Jansson

    Autontunnistusnörteille kuva. Mikä auto?
     
    kerkko tykkää tästä.
  19. kerkko

    kerkko 3rd gear

    Olipa tosiaan niksipirkkaa. Mutta myös hauska ilmaus, "perämoottoriauto". Jutun tekijä, DI Matti Jansson teki pitkän ja ansiokkaan uran toimittajana. Vaikka valittettavan nuorena kuitenkin päättyi hänenkin elonsa.
     

Kerro tästä muillekin!