Netistä löytyneitä vanhoja suomalaisia autovalokuvia

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Pande_K, 31.5.2019.

  1. kerkko

    kerkko 3rd gear

    Hieno kuva, tekijämies jälleen asialla. Filmi ilmanmuuta kinokokoista Tri-X:ää. Iso rae, mutta tarkka piirto. Oikealla pölyinen Duett? Raflaava perspektiivi. (Pystysuoria olisi voinut korjata?) Hienot nuo valurautaiset aidanpylväät. Mukana myös Elanto ja "Ruokabaari". Upeaa ajankuvaa.
     
    Muokattu: 18.12.2024
    JYR tykkää tästä.
  2. P. Thornton

    P. Thornton 2nd gear

    Hämeenläänin kilvistä päätellen olisiko Lahden tai Tampereen kaupunginjohtaja? Miksei Hämeen maaherra?
     
  3. IS:n maksumuurin takana joku murhajuttu ja kuva:

    [​IMG]
    Turkistarhan mies yritti hävittää ruumista hirvittävällä tavalla. Ruumisauto haki maastosta sen, mitä jäi jäljelle. Kuva: Martti Peltonen
     
    hartsa69 tykkää tästä.
  4. P. Thornton

    P. Thornton 2nd gear

    Onkohan tämä Kaavin ja Juuan välimaastossa tapahtunut murha? Turkistarhaaja oli työntänyt ruumiin rehumyllyyn.
     
  5. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Tässä topicissa kun puhuttiin jonkun verran noista armeija-asioista niin sallittaneen mainita myös oikeasta sodasta sen verran että tänään. 17s joulukuuta on avotähtäimen läpi kohteita katselleen maailmanennätysmiehen syntymäpäivä.
     
    kerkko tykkää tästä.
  6. esmi

    esmi Gearhead

    Tää muistaakseni oli myynnissä punaisena vuoden-kahden sisällä, sama kilpi oli!.
     
    impala67 ja P. Thornton tykkäävät tästä.
  7. fmila

    fmila Gearhead

    Kun joku ehti bongata tosta Aleksin kuvasta A Kadett Coupen, niin tässä on myös vastaavan lainen kapistus tossa ruuhka-sporan perässä Tipparuiskun ja Heraldin välissä. Noi ruuhkasporat oli muuten makeita vehkeitä liikkumiseen. Aina kun tommonen kohalle sattui, mentiin tonne takavaunuun puupenkille istumaan, jos vaan mahtui. Koululaislipulla ei siihen aikaan saanut edes istua, penkit piti jättää aikuisille, jotka maksoi täyden hinnan. Rahastaja koppelot piti kyllä siitä huolen, toisin kuin nykyisin. Kakarat valtaa sitsit ensimmäisenä:mad::mad:. Noissa vehkeissä oli jo silloin "maailmanlopun meininki". Ne vaappui ja kolisi mennessään, näissähän oli vain neljä pyörää aika lyhyellä akselivälillä ja suhteellisen pitkät etu- ja takaylitykset. Kommunikointilaitteet oli tosi yksinkertaiset. Rahastaja päräytti kelloa, joka soi kuskin "hytissä" merkiksi pysähtyä seuraavalla pysäkillä. Kun pysähdyksen jälkeen oli rahastaja sulkenut ovet etuvaunun rahastaja päräytti kerran ja takavaunun kaksi kertaa samaa kelloa ja sit mentiin. Oi niitä aikoja...huoah. Kunnon nostalgiaa 60-luvun lopulta, kiitos kuvista.

    t.AM
     
    impala67 ja kerkko tykkäävät tästä.
  8. impala67

    impala67 Double Gearhead

    Veikkaanpa (ei nyt vaan jaksa guuglailla)- että on impala koska on ollut senverta Hinnat-Alkaen malli, että pitänyt tilata ilman autoveroa huimasti nostavaa sivupeiliä (?).
    Sitä ihmettelen että voiko noinkin myöhään olla ollut optiona moinen- vai onko maahantuoja juutalaisuudessaan tilannut lahnan ILMAN peiliä, jotta on päässyt myymään tex-peilit loksuihin?!

    ...tai olisko sittenkin tuossakin koukku jo uudesta lähtien, ja orggispeili sekottuu ikkunoiden peilauksiin. eli tuo texi olisi karanvaanarielämää varten pultattu.
     
    Muokattu: 18.12.2024
  9. Vanhassa OD:n ketjussa on mielenkiintoinen väite:

    Peilejä ei kai riisuttu, vaan autot tilattiin ilman. Väittäisin että kaikissa tapauksissa ei saatu edes kustannussäästöä, kun perusmallin hintaankin sisältyi tuo peili. Joskus 70-luvulla oli käsittämätön SE eli Suomi Edition-pykälä, kun peili/t piti olla puolessa välissä etulokaria. Sanokaa yksikin autotehdas, joka on laittanut peilit puoliväliin lokaria?
    Onko Tex-peili se, jossa on pystysuuntaiset "jäähdytysrivat"? Se on kyllä hyvännäköien malli.


    Tuo jälkimmäinen kysymyskin on mielenkiintoinen. Tuommoinen rivoitettu löytyy myynnissä Torista.

    [​IMG]
    [​IMG]
    Mutta tuollaista ei löydy ainakaan enää Texin sivulta:

    https://texautomotive.com/product-category/mirrors/

    Oliko tuo Texin tuotantoa vai käytettiinkö termiä texpeili kaikista lokasuojapeileistä?
     
    Muokattu: 18.12.2024
  10. P. Thornton

    P. Thornton 2nd gear

    Lokarin keskellä olleita peilejä oli tosiaankin monessa autossa. Olen silti tuosta väitteestä vahvasti eri mieltä ja perustelen sitä ainakin reinikaismallin Ford Transitilla ja Range Roverilla. 1970 esitelty Range oli koko 70-luvun myynnissä konepellin etukulmiin asennetuilla peileillä ja myös Suomessa Ranget myytiin orggispeileillä.

    [​IMG]
    Kuva Autotoday

    Tässä kuva upeasta Harri Asunnan myymästä yksilöstä:

    [​IMG]

    https://harriasunta.com/item/range-rover-1971-suffix-a/
     
    Muokattu: 18.12.2024
  11. Mikä tuo Rangen keltaisen värikoodi on? (Kunnon offtopic..)
     
  12. P. Thornton

    P. Thornton 2nd gear

    Koodista en tiedä, mutta nimi oli Bahama gold.
     
  13. Kiitos. Varmaan tämä on koodi:

    [​IMG]
     
  14. Ramhead

    Ramhead 1st gear

    (4)Basic Knowledge of Side Mirrors
    4-1.Definition of a side mirror
    Door mirrors are often referred to as side mirrors and are required to be installed on the outside left and right sides of the front seat doors according to Article 44 (rear-viewing mirrors) of the safety standards of the Road Vehicles Act.
    In Japan, there was a time when only fender mirrors (mirrors installed on the hood) were allowed, but with the relaxation of the law in 1983, door mirrors have become the norm these days.
    https://neksvision.co.jp/column/20218023/
     
  15. fmila

    fmila Gearhead

    Kyllä noita lokasuojapeilejä pidettiin parempina/turvallisempina kuin ovipeiliä. Siitä oli muka turvallisempaa katsoa, kun ei tarvinnut katsetta siirtää pois tiestä. No toki täytyy muistaa et tiet oli silloin 60-luvulla jopa huonompia kuin nykyään. Toki uria ei ollut niin kuin nykyisin, mutta muita "yllätyksiä" riittämiin ja paljon hiekkateitä ja niissä reikiä, koloja ja spooreja. Oikean puolen peili tuli pakolliseksi vasta joskus 80-luvulla.
    Faijalla oli joskus SE "kirvesmiehen parrakuda", eli 1600 TL VW. Siihen oli joku jo aiemmin laittanut lokasuojien päälle Texin peilit molemmin puolin, mutta myös alkuperäinen vas.ovipeili oli jäljellä. Faija otti sen ovipeilin pois, piti sitä huonompana ja olihan se myös sen lokasuojapeilin "tiellä". Tex oli tuotteena aikansa parasta laatua. Jousikiinnityksen vuoksi myös kestävä, kun se kevyestä osumasta ei hajonnut, eikä "tappanut" kuin lentäviä itikoita.

    t.AM
     
    impala67 tykkää tästä.
  16. P. Thornton

    P. Thornton 2nd gear

    Jos pilkkua haljotaan, niin pakollisuus poistui Suomen EU-jäsenyyden myötä.

    Oikea peili on mielestäni henkilöautoissa pakollinen vain jos autossa on vetokoukku tai siinä ei ole näköyhteyttä takaikkunan kautta.

    Joku katsastusinssi korjatkoon jos olen väärässä.
     
    Muokattu: 18.12.2024
  17. Hiukan lyhentäen vanhaa Katsastajan käsikirjaa:

    24.10.1930 alkaen tuli autossa, jonka kokonaispaino ylitti 3500 kg olla peruutuspeili (56/30).

    01.02.1938 ja sen jälkeen valmistuneessa ajoneuvossa peuutuspeili (pantava toimeen 1.8.1938 mennessä) (491/37).

    01.06.1948 ja sen jälkeen valmistuneessa muussa kuin henkilöautossa tulee peruutuspeilin olla vasemmalla korin ulkopuolella, oikean puoleisella ohjauksella varustetussa autossa peilit kummallakin puolella.

    01.12.1957 oli voimassa KulkMp moottoriajoneuvoasetuksen täytäntöönpanosta 29.11.1957/392, jonka mukaan
    - henkilöauton ohjaamossa tuli olla sisäpuolinen taustapeili ja sen lisäksi ulkopuolella,
    vasemmalla vähintään 70 cm2 peili, MaA Tpp 15 §.
    - muussa autossa oltava peili molemmilla sivuilla, MaA Tpp 15 §

    01.01.1981 tai sen jälkeen käyttöön otetussa autossa tuli olla
    - korin kummallakin sivulla asennoltaan säädettävä taustapeili.
    - henkilöauton ohjaamossa asennoltaan säädettävä taustapeili.
    - näkyvyyskulmat ja -alueet tarkoin määritetty.
    - tarvittaessa asennettava lisäpeilit näkyvyyden varmistamiseksi.
    - peilien asennuksen ja ominaisuuksien em. vaatimusten lisäksi vastattava SFS 4418
    vaatimuksia.
    - peilien katsottiin täyttävän vaatimukset, jos ne oli E- tai e-hyväksytty tahi täyttivät FMVSS 111 vaatimukset. ANA Tpp 36 §.


    jne.
     
    impala67 tykkää tästä.
  18. impala67

    impala67 Double Gearhead

    [​IMG]
    Autonkuljettaja Uudessakaupungissa. Mutta MINKÄ Auton? ei näytä miltään kovin tunnetulta, jotain 30-luvun lopun henkeä, maski on kyllä ihan himmee?? olisko -37 mopar?

    Uudenkaupungin museon kuvassa ei ole muuta tietoa kuin "Petter Kaskinen autonsa kanssa Liljalaaksonkadulla"
     
  19. Scuderia Gungko

    Scuderia Gungko 3rd gear

    Kun puhutaan Texeistä niin tarkoitetaan ko. valmistajan peilejä, onhan tuossa kuvan peilissäkin valmistajan tunnus. Joskus noita seurailin ja malleja tuntuu olleen aika paljon vaikka Suomessa varmaan myytiin eniten juuri tuommoista melko rokokoohenkistä versiota, missä oli saranoitu jalka, lippa ja rivoitus. Sopii mun mielestä ihan hyvin johonkin Zephyriin, mutta näyttää urheiluautossa vähän hassulta. Omassa harrastevehkeessä oli juuri tuollainen oven etukulmassa. Onnekseni löysin Talvi-Heikistä melko pienen Lucaksen valmistaman ihan vastaavan sporttipeilin, joten siiten tulee nyt sitten sellainen - ja vanhan lääkärivitsin mukaisesti voidaan tässä säästää iäkästä potilasta ja käyttää vanhaa reikää.

    Peiliasiassa tapahtui aika iso muutos 60-luvun aikana. Vanhassa maailmassa peilit olivat lisävaruste ja mieltymykset olivat kovin erilaisia. Sama koski mm. lisävaloja ja radioantenneja. Yleensä antenniksi haluttiin pitkä piiska pelkääjän etuloksuun, mutta sitten oli insinöörejä, jotka halusivat kaksi ula-antennia takaloksuihin katveen vähentämiseksi ja sitten oli vielä kattoantenniporukka siihen til.

    Tavallaan se on vähän säälikin kun 60-luvun aito periodi-look näyttää nykyharrastajien mielestä ihan tyhmältä. Mä iloitsen aina kun joku päättää säilyttää autossaan kaikki lisävalot, antennit ja loksun etukulmiin ruuvatut mustat Vitalonit ihan vain siksi, että ne on ihan uudesta asti olleet siinä. Eniten ärsyttää kun täpärästi viisikymppinen nuoriso-osasto tulee tietämään, että johonkin tiettyyn autoon kuuluu semmoinen tai tämmöinen peili vain siksi, että siitä on nyt 60 vuotta myöhemmin muodostunut jonkinlainen entisöintistandardi.
     
    impala67 tykkää tästä.
  20. impala67

    impala67 Double Gearhead

    [​IMG]
    toinen samalta aikakaudelta, eli varmaan sotien jälkeen 45-50? mobilian kuvan tiedoissa ei taaskaan lue kuin että August Ruotsalainen. Vaunu on selkeästi iso edustusvaunu 36-39 väliltä.
     

Kerro tästä muillekin!