Netistä löytyneitä vanhoja suomalaisia autovalokuvia

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Pande_K, 31.5.2019.

  1. jykä hyvinkää

    jykä hyvinkää Gearhead

    Autontunnistuskuva on Toyota Crown.
     
    kerkko tykkää tästä.
  2. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Oikea vastaus tulikin jo mutta tarkennetaan vielä: Toyota Crown M/RS46
    Ei pysty tuosta kulmasta paremmin tarkentamaan kumpi se on, M-koneella vai R-koneella.
     
    kerkko tykkää tästä.
  3. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Autoa en tunnista, mutta tien kylläkin, Vaaruvuoren mäki, takana siintää Korospohja...mainittua pumppuvoimalaa ei koskaan tullut, kuvan tiekin on enää muisto, kadonnut ja kasvanut lähes umpeen.
    Aikanaan nuo olivat Suomen jyrkimmät maantiemäet, nykyisin uudella tiellä on enää muistaakseni vain 9% nousu, vaikka onhan sekin jotain.

    Isäukko kertoili monesti kuinka ajoivat pellolta savea tuohon mäkeen, etteivät hiekat valuisi pois ja lukemattomia juttuja kun puljasivat puutavaraa halkoja, tukkeja yms mäkeä ylös. Välillä ajoivat pakilla ylös, kun sen aikaiset autot eivät ykköselläkään aina etuperin jaksaneet kuorma päällä.

    Joskus 2000-luvun alkuvuosina ajettiin maasturilla viimeksi tuo "tie" läpi...edellä oli vain traktorin jäljet, oksat hipoivat kylkiä ja länsipuolella sai kierrellä louhikossa kun vesi vienyt hiekat. Mäen päällä näkyvän Särkijärven (= lammen) rantapenkereellä oli edelleen silloin vanha puukaide "tien" varressa, ompa siitä kurvista autojakin sukeltanut lampeen. Sen rannassa lähes kadonnut "levähdyspaikka", jossa on luontopolun opaste lammesta. Syvänkorven puolella mäkeä oli edelleen vanha tienviitta "Vanha Vaaruntie", vaikkei ollut varsinaista tietäkään.

    Kuva lienee otettu jossakin noilla paikkeilla, kaukana oikealla näkyy uusi 610-tie, joka on leikkiä tuohon vanhaan.
    https://maps.app.goo.gl/24RbFgfrgNEMjbh5A

    Ps. Suosittelen ajamaan uudemman 610-tien läpi kesäaikaan Joutsasta Korpilahdelle, todella kauniit maisemat ja lopussa komea silta Päijänteen yli.
     
    hartsa69, P. Thornton ja kerkko tykkäävät tästä.
  4. impala67

    impala67 Double Gearhead

    noita samalla mallimerkinnällä ollut markkinoilla vielä 2000-luvun alussakin, eivät kummoset mutta olivat ainoat löytämäni VALKOsivuiset nastarenkaat ja sopi siksi parhaiten parkavenueseen. Ihan asiallisesti ne toimi, varmaan ominaisuuksissa suurin vika on jossain taloudellisuudessa yms. naureskelin kanssa nimelle, mutta sillä on näköjään oikein perinnettä. hilpeää.
     
    Muokattu: 27.1.2025
  5. impala67

    impala67 Double Gearhead

    Voitto Kivi tallensi 50-60 luvun hyvinkään taksi ja arkikalustoa kattavasti, lähes jokainen taksi on kuvattuna. veikkaan kuvaajan olleen suhari itsekin? mutta tuo -61 plymahan on POLIISI, katolla komee sireeni.
     
    jarkko359 ja kerkko tykkäävät tästä.
  6. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Tälläkin vuosituhannella käytössä olleilla samanmerkkisillä kumeilla, vaikka nastoilla olikin, nimi oli kuvaava.
     
  7. kerkko

    kerkko 3rd gear

    ...ja takokontin päällä megafoni?
     
  8. impala67

    impala67 Double Gearhead

    aivan! laitetaanpa rekkarikin hakukoneiden löydettäväksi: ACV-36 plimutti. voishan tuo takakontin päällä olla jonkin sortin pysäytysvalokin? mutta megafonilta se kovasti näyttää
     
  9. hartsa69

    hartsa69 Double Gearhead

    Kiitti, hieno vinkki. Vanhassa kartassa 1988 tie on vielä merkattu.

    https://vanhatkartat.fi/#13.22/61.93279/25.70933
     
  10. nimat-13

    nimat-13 Gearhead

    On tullut toi vanha mäki tutuksi,ajoin tota reittiä kaasukuormia 322 mersulla. Lossilta kun lähti niin ei ollut varaa paljon löysäillä just aina jakso viimesen mäen päälle 2 vaihteella kone sammumisen rajalla.Ja talvikelissä tietenkin,jos olis joutunut 1 tarjoon niin pers liuku olis taattu kun se viimenenkin vauhti olis loppunut.
     
  11. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Tuollainen Plyma oli tallikaverilla 80/90-lukujen taitteessa. Oli reikiä katossa ja takaluukussa, 318 poly ja manuaali ollut...
     
    impala67 ja kerkko tykkäävät tästä.
  12. Scuderia Gungko

    Scuderia Gungko 3rd gear

    Mersun 300B Adenauer, niitä tuli Suomeen muistaakseni 50 kpl.
     
  13. HS:n 50 -vuotta sitten sarjassa on Ylen Mersua:

    [​IMG]
    Yleisradio luopuu ennen pitkää Fabianinkatu 15:n vanhasta radiotalosta. Ruskealan marmorista 1901 tehty talo on kaunis, mutta kehnokuntoinen. Kuva: Hannu Lindroos / HS

    Senaatin sivulla on rakennuksen historiaa:

    Korkeimman hallinto-oikeuden rakennus Helsingin Kaartinkaupungissa muodostuu kahdesta eri-ikäisestä osasta. Kasarmitorin laidalla olevan uusrenessanssipalatsin rakennutti Helsingin Säästöpankki. Sen suunnitteli arkkitehti Waldemar Aspelin, ja se valmistui vuonna 1902. Pankin toimitilat sijaitsivat rakennuksen toisessa kerroksessa. Ensimmäisessä kerroksessa oli liiketiloja, kolmas kerros oli vuokrattu Svenska Klubbenille, ja neljännessä kerroksessa asui pankin kamreeri Serenius.

    Valtio osti talon vuonna 1933 Yleisradiota varten. Arkkitehti Eino Schroderus suunnitteli funkistyyliin toteutetut laajat muutostyöt. Porrasjärjestelyjä muutettiin ja pihan puolelle rakennettiin uusi välikerros. Studiotilojen suunnitteluun ja niiden akustiikkaan kiinnitettiin erityistä huomiota.

    Toiminnan kasvaessa tilat alkoivat käydä ahtaiksi jo 1930-luvun lopulla, ja Yleisradio joutui levittäytymään naapurirakennuksiin. Sodan jälkeen ongelmaan alettiin etsiä pysyvämpää ratkaisua. Päätettiin rakentaa uusi toimistorakennus viereiselle tontille Unioninkadun puolelle. Sen suunnittelivat arkkitehdit Jussi Paatela, hänen poikansa Veli Paatela sekä Reino Olavi Koivula. Rakennus valmistui parahiksi ennen Helsingin Olympialaisia kesällä 1952.

    Yleisradion siirryttyä Pasilaan 1970–80-lukujen taitteessa rakennuksen käyttäjäksi tuli Korkein hallinto-oikeus. Talossa tehtiin jälleen kattava peruskorjaus vuosina 1982–84, jossa Fabianinkadun puoli muutettiin paremmin toimistokäyttöön soveltuvaksi. Suunnittelijoina olivat arkkitehtitoimisto Timo Jokinen & Jussi Tanska Ky ja sisustusarkkitehtuuritoimisto Antti Paatero Oy. Unioninkadun puolen 7. kerroksen henkilöstöravintola paloi vuonna 2010, minkä jälkeen tila korjattiin kirjastoksi.
     
    Muokattu: 28.1.2025
    kerkko tykkää tästä.
  14. homer

    homer Double Gearhead

    Itse taas olen ihmetellyt miten hienon vanhhakoppaisen jälkeen saivat Escortista tehtyä tuollaisen "tötterön".
     
    kerkko tykkää tästä.
  15. Ylen jutun kuva:

    [​IMG]
    Energiakriisi iski 1970-luvulla suomalaisten kukkaroihin. Oli talvi. Oli pimeää. Oli Ford Anglia ja Ford Taunus huoltoasemalla tankattavana. Oli bensa kallista. Kuva: Kalevi Hujanen / Keravan museopalvelut
     
    kerkko tykkää tästä.
  16. impala67

    impala67 Double Gearhead

    Eli hyvin suurella todennäköisyydellä tuo sama ACV-36 plimutti. tekniikka kuulostaa uskottavalta, manuaali oli varmasti poliisien mieleen ja kasi tuohon aikaan oli melkoinen rakettimoottori kun vastassa oli kuplia ja alitehoisia itäautoja, edes porssetkaan ei vieä tuolloin tommosta pakoon päässeet (suoralla).
     
    jarkko359 tykkää tästä.
  17. Jeep360

    Jeep360 2nd gear

    Voin olla väärässäkin , mutta perä laskee alaspäin , niinkuin Armstrongissa , mersun perä on pystympi....
     
    fmila tykkää tästä.
  18. teddy99

    teddy99 Double Gearhead

    Mersu w186 tehtiin "face lift" noin vuoden 1955-1956 paikkeilla, jolloin perän muoto muuttui enemmän porrasperäksi. Kuvassa siis ennen vuotta 1955-1956 valmistunut auto, jossa on luiskempi perä. MB "Adenaueriin" täsmää muutkin yksityiskohdat.
     
  19. teddy99

    teddy99 Double Gearhead

    Tätä autoa ei kai edelliseltä sivulta ole vielä tunnistettu? Ei oikein täsmää muuhun kuin Henry J. Luiskaperä jatkuu puskuriin asti ja lokarinkaaret eri korkeudella.
     
  20. Scuderia Gungko

    Scuderia Gungko 3rd gear

    Poliisilla oli noita Plymoutheja leegioittain. Vielä 1967 rekisteriluettelossakin Liikkuvan poliisin 25 Plymouthin armadassa noita 61-malliseksi merkittyjä on 2 kpl.
     
    impala67 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!