Netistä löytyneitä vanhoja suomalaisia autovalokuvia

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Pande_K, 31.5.2019.

  1. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Ei Ifan tarina ihan noin mene, Ifa on alkujaan entisessä DDR:ssa valmistettu DKW:n kopio eikä sitä ole myyty noiden mainitsemiesi merkkien alla.

    Industrieverband Fahrzeugbau (IFA) oli itäsaksalainen vuosina 1948–1956 toiminut autovalmistaja. Ifa-autoja alettiin valmistaa sodan jälkeen kansallistetuissa, Itä-Saksan puolelle jääneissä BMW:n, DKW:n, Audin ja muiden yhtiöiden entisissä tehtaissa.

    Ifan automallit pohjautuivat pitkälti ennen sotaa suunniteltuihin ajoneuvoihin. Ifan valmistuspaikkakuntia oli Chemnitz, Zwickau ja Eisenach.

    Helsingin autonäyttelyssä 1953 esiteltiin kaksitahtinen Ifa F9, jonka kanssa hyvin samannäköistä DKW-autoa myytiin myös Suomessa.

    Ja

    Vuonna 1910 August Horch perusti nimeään kantavan autotehtaan, joka alkoi valmistaa Audi-merkkisiä autoja. Nimi Audi tulee Horch-nimen latinankielisestä vastineesta (suom. kuuntele, kuulehan).
    1930-luvulla autovalmistajat Audi, DKW, Horch ja Wanderer sulautuivat Auto Union AG -nimiseksi yhtiöksi. Audi-merkin neljä rengasta kuvaavat näitä neljää yhtiötä.
     
    eeko ja kerkko tykkäävät tästä.
  2. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    [​IMG]
     
    eeko ja kerkko tykkäävät tästä.
  3. nimat-13

    nimat-13 Gearhead

    Jäänyt ikuisesti harmittamaan kun melkein naapurissa oli v 67-69 rättikattoinen -39 horch pinnapyörillä nurmikkoon uponneena.Kerran taas pyörin koulumatkalla auton ympärillä,niin omistaja tuli ja sano et"kerro isälles et ostaa ton sulle 250mklla niin saat tarpeeks tutkia sitä "No jonkin aikaa se siinä vielä oli ja yhtenä päivänä oli hävinnyt.
     
    P. Thornton, eeko ja kerkko tykkäävät tästä.
  4. hartsa69

    hartsa69 Double Gearhead

    [​IMG]
    [​IMG]
    Valokuvaamo Varjus, valokuvaaja 1956
    Katunäkymä, Nordströminkatua etelään (aikaisemmin Mäkikatu).
    Uudenkaupungin museo
     
    Moparboy440, juhi71 ja kerkko tykkäävät tästä.
  5. elektro

    elektro 2nd gear

    Mosse ”Woody” , en ole koskaan livenä nähnyt.
     
  6. Minä en ole nähnyt edes kuvissa..

    Wikipedia osaa kertoa hiukan:

    In 1948, a woodie van, the 400-422, with an 800 kg (1,800 lb) payload, went into production[4] but the similar prototype 400-421 estate and a pick-up[4] never did. The 400-420A cabriolet debuted in 1949.[4]

    [​IMG]
    Moskvitch-400
     
  7. kerkko

    kerkko 3rd gear

    Mielenkiintoista. Olisiko syynä valtakunnallinen energiapula josta seurauksena teräksentuotannon niukkuus?
     
  8. Kyllä sitä terästä riitti T54:iin..

    Ehkä tuossa oli syynä myös amerikkalaiset esikuvat, jotka oli vielä tuolloin woodyja.
     
    kerkko tykkää tästä.
  9. Jeep360

    Jeep360 2nd gear

    Mulla on sellainen muistikuva , että Kangasalla olis ollu tollanen Woody-mosse ajossa 70-luvun puolivälissä, jääny mieleen , kun erottu selkeesti muusta kalustosta.
     
    kerkko tykkää tästä.
  10. kerkko

    kerkko 3rd gear

    Nimenomaan. Köyhä totalitaarinen maa priorisoi teräksenkäyttöään sotamateriaalin tuotantoon. Kaikkialta muualta nipistetään, mikä pystytään? Amerikkalainen esikuva, eikai?
     
  11. kerkko tykkää tästä.
  12. eeko

    eeko Gearhead

  13. impala67

    impala67 Double Gearhead

    mossenrieskoista viis; mikä on tuo IE-302? tms. rekkarilla oleva ford? vai joku muu, ihan autonoloinen HIENO vaunu?
     
  14. nipa

    nipa Gearhead

    gaz 12 zim venäläinen edustusauto
     
    impala67 tykkää tästä.
  15. Pande_K

    Pande_K Double Gearhead

    Joo. Suomessa Zimit ilmeisesti enimmäkseen olivat alunperin taksikäytössä. Jokunenhan niitä harrastetapahtumissa näkyy säännöllisesti.
     
  16. impala67

    impala67 Double Gearhead

    olikin kummallisen oloinen, ei äkkiseltään tunnistanu miksikään... auton nimi oli jimi, 55-ajan nimi.
    [​IMG]
    lohdutuspalkintona toinen zjiimi kuva, jossa sentäs parikin mooseksen tohvelia- eli -53 kaiser (KK-359?) ilomantsin suharien kokoontumisajossa -56 niilo Suihkon ottamassa museosäätiön kuvassa
     
    Moparboy440 ja juhi71 tykkäävät tästä.
  17. Zimin konekin oli jonkun sortin kopio Moparin lättiksestä. Tässä sellanen:

     
  18. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mitä olen kuullut kerrottavan, niin hyvinkin huolella "kopioitu" redhead. Neukkulan alkuaikoinahan sinne oli tunkemassa Fordin lisäksi muutkin laittamaan suunnitelmatalousmaan kulkuvälineteollisuutta pystyyn. Lada ei ollut ensimmäinen. Että ihan luvan kanssa!

    Pobedan neloskone on tovereiden oma tuotos kuitenkin käyttäen Gazin kutosta osien lähteenä. Toveri Stalinin mukaan neljä pyttyä riitti Siperiaan lähetettävien/ammuttavien noutoihin. Ei niillä sen kiireempi ollut.
     
  19. HS:n 50 -vuotta sitten sarjassa hiihtosuunnistusta ja ja autoja:

    [​IMG]
    Karttalaukku leukalappuna hiihteli maailmanmestari Olavi Svanberg sulalla asvalttitiellä hakiessaan voittoreittiä. Kuva: Pentti Koskinen / HS
     
    juhi71 ja kerkko tykkäävät tästä.
  20. impala67

    impala67 Double Gearhead

    [​IMG]
    -66 taksidartti suomenlinnassa komeessa talvimaisemassa Aarnio, Jalmari, valokuvaaja, helsingin kaupunginmuseo
     
    Moparboy440, juhi71, fmila ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!