Netistä löytyneitä vanhoja suomalaisia autovalokuvia

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Pande_K, 31.5.2019.

  1. kerkko

    kerkko 3rd gear

    Oliko tuollainen elliptinen kilpi joku Saksan erikoiskilpi? Noin muistelisin?
     
  2. fmila

    fmila Gearhead

    Jep, W108 Mesessä on Saksan-tullikilpi, eli sillä on lähdetty Saksasta ulkomaille (Suomeen) autoa viemään. Tollasilla ne Vehon/MB-tehtaan "taksirallit" aikanaan tuotiin myös.

    t. AM
     
    kerkko tykkää tästä.
  3. impala67

    impala67 Double Gearhead

    [​IMG]
    kulosaaren siltaa toisesta päästä. tämä ruuhkautuminen selvästi oli isompi aihe, kun sitä niin kattavasti eeva ristakin on helsingin kaupunginmuseolle päätyneisiin kuviin valokuvaillut-71. kalusto on melko kirjavaa;
    karmann-ghia, muissakin kuvissa näkynyt Comet, crownin paku-farmari?, isokissaa, isoja ooppeleita- selvästi herraskaisempaa kuin mitä yleensä kuplat kusiaiset aikansa käpykylien kuvissa, kulosaaressa on selvästi parempi tulotaso?
     
  4. hartsa69

    hartsa69 Double Gearhead

    [​IMG]

    [​IMG]
    Liikenneonnettomuudessa kolaroitu Chevrolet-henkilöauto
    Yrjänä Savolainen, kuvaaja 1930
    Keski-Suomen museo
     
    eeko, impala67 ja kerkko tykkäävät tästä.
  5. hartsa69

    hartsa69 Double Gearhead

    :cool:
    [​IMG]
    Keski-Suomen museo
     
    PetteriT ja kerkko tykkäävät tästä.
  6. P. Thornton

    P. Thornton 2nd gear

    Sveitsissä oli elliptiset kilvet kaikissa autoissa. Ei riitä kuvan tarkkuus sanomaan onko sakemanni vai sveitsiläiset kilvet.
     
    kerkko ja impala67 tykkäävät tästä.
  7. Kuva Ylen jutusta Rovaniemestä:

    [​IMG]
    Rovaniemen linja-autoasema valmistui vuonna 1959. Samaa muotokieltä on nähtävissä myös Aallon suunnittelemassa Lappia-talossa. Kuva on vuodelta 1967. Kuva: Matti Poutvaara / Museovirasto
     
    juhi71 ja eeko tykkäävät tästä.
  8. PetteriT

    PetteriT Gearhead

    Komia puuauto...isäukkokin rakensi minulle ja siskolle aikanaan auton. Käytiin riistaveden lähemäen purkaamolta oikean auton ratti (ladasta) ja nopeusmittari (mossesta). umpiot tuli vanhakoppa escosta...kokoluokka siis oli aikaspaljon isompi. pari tenavaa mahtui rinnakkain istumaan ja malli oli ehkä sellainen Fingerporimainen laatikko, mutta monet leikit siinä leikittiin. Vuosi oli tuolloin ehkä 1984
     
    kerkko tykkää tästä.
  9. fmila

    fmila Gearhead

    Toki Kulosaaressa asui keskivertoa äveriäämpää porukkaa, mutta noi ruuhkien autot tulee etupäässä kauempaa Itä-Helsingistä. Osa luokkakavereista oli välillä pahasti myöhässä, kun he tulivat kouluun juurikin noissa aamuruuhkissa aamuisin dösällä. Niinku kuvistakin näkyy, oli siellä välillä oikea kaista dösistä "turvoksissa", vaikka jo siihen aikaan (60-70 luvun taitteessa) oikealla kaistalla oli rajoituksia muulle liikenteelle dösien liikkumisen helpottamiseksi, vaikka ei sitä bussikaistan liikennemerkkiä ollut vielä edes keksitty. Ja niin, mitä Kulosaarelaisten "parempiin" autoihin tulee, ni tulihan sinne yks -67 Camarokin vähän myöhemmin, eli vuonna -73. Nykyisin se on mun Tallissa, tai siis ollut viimeiset 47 vuotta, enkä vieläkään asu itse Kulosaaressa.:cool:
    t.AM
     
    Tunaman ja impala67 tykkäävät tästä.
  10. impala67

    impala67 Double Gearhead

    [​IMG]
    Simo Rista ei varmaan ole vanhasta tottumuksesta malttanut olla kämpästään kuvaamatta toukokuussa -72 komeeta ruuhkajumitusta Liisankadulla, ja kappas vaan- ettei tuo iso kala jonon perällä ole 2dht Fury 67-69? Noita ei kovin montaa ollutkaan, tulee heti ekaksi mieleen eräs VIPPI.... (kuva:helsingin kaupunginmuseo)
     
    P. Thornton ja hartsa69 tykkäävät tästä.
  11. Selänraaputin

    Selänraaputin 2nd gear

    Ei ollut Lotus Elankaan kovin yleinen ja sellainenkin on kuvaan saatu.
     
    P. Thornton ja impala67 tykkäävät tästä.
  12. KOMONEN

    KOMONEN 1st gear

    Hauska tuo Skodan kattoevä.Liekkö muotoilullinen juttu vai oikea jäykiste.
     
    impala67 tykkää tästä.
  13. HS:n 50 -vuotta sitten sarjassa on kuvaa automaatti-Soliferista:

    [​IMG]
    Hyvistä läheteistä on pulaa. Kuva: Sverker Ström / HS
     
    ossa250 ja kerkko tykkäävät tästä.
  14. impala67

    impala67 Double Gearhead

    [​IMG]
    Lappeenrannassa tykki-kiviharjun paikkeilla pitkä jono.vaikea tunnistaa, mutta olisko kolmas joku 52-54 mopari ja siten 51-52 letukka, sen edessä pienempiä aikalaistuotteita -kenties simcaa yms.
    valmistusaika 1959 Juhola, Esko, valokuvaaja-lappeenrannan museot
     
    juhi71 ja MTL1 tykkäävät tästä.
  15. Minusta toi nro 2 voisi olla Mercury:

    [​IMG]
     
    impala67 tykkää tästä.
  16. P. Thornton

    P. Thornton 2nd gear

    Aamulehti 14.4.2025

    [​IMG]
     
  17. spinout

    spinout Gearhead

    Höhh, toisen mantereen auto. . Se toka on Vedette Versailles tai Simca Ariane.

    Kolmas on ehkä 1955 Plymouth.
     
  18. impala67

    impala67 Double Gearhead

    samaa arvelin itsekin,tuon ajan simca-ford fransmannit oli aivan ajan hermolla ja staileja lahnoja
     
  19. KOMONEN

    KOMONEN 1st gear

    Samaa mieltä.
     
  20. impala67

    impala67 Double Gearhead

    [​IMG]
    eeva rista vanginnut lysmysen belletin takaa valiantin, ja -64tempestin? ja jonossa on -63 classic mallin rämpyläkin. sörnäisten rantatie, 5/1971, helsingin kaupunginmuseo
     
    kerkko tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!