Netistä löytyneitä vanhoja suomalaisia autovalokuvia

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Pande_K, 31.5.2019.

  1. Car nut

    Car nut 1st gear

    Taitaa olla sama rakennus, jossa myöhemmin toimi VW-Auto Tapiola.
     
  2. Ronkeli

    Ronkeli Gearhead

    Muskelikokoontuminen.... Mustang ja takana taitaa häämöttää Challenger..?
    [​IMG]
    Kuva: Espoon kaupunginmuseo, kuvaaja tuntematon, 1970-1979
     
    cdv70 ja Pande_K tykkäävät tästä.
  3. Pande_K

    Pande_K Double Gearhead

    Samaa katsoin itsekin että eiköhän se ole sama rakennus. Tällöin kuvaajasta vasemmalle olisi Shell-huoltis.
     
  4. Ronkeli

    Ronkeli Gearhead

    Tällainen tosiaan löytyy myös...... kuvilla ei liene paljoakaan ikäeroa?
    [​IMG]
    Kuva: Espoon kaupunginmuseo
     
    Pande_K tykkää tästä.
  5. Pande_K

    Pande_K Double Gearhead

    Kyllä tuossa yllänäkyvässä talossa tuli asioitua jonkin verran sekä huollossa että varaosatiskillä. Näkyy olevan Baari-teksti vasemmassa nurkassa mutta muistelen että 80-90-luvuilla olisi ollut lounaskahvila rakennuksen oikeassa päässä toisessa kerroksessa, johon pääsi talon toiselta puolelta. En enää ihan tarkkaan muista.

    Sitten tällainen. Nykyään kun on nostokoreja joka lähtöön, niin ei tällaisia tikasautoja käytä enää palokunnat eivätkä asennustöiden tekijät. Kotimainen Nalle-Sisu näyttää olevan alustana.

    "Kiinteillä tikkailla vartustettu Airam Neon asennus- ja huoltoauto. Tikkaat on venytetty pitkälle kerrostalon katolle, jossa valokirjaimet odottavat operaatiota. Katolla lukee Tarmo isoin valokirjaimin. Samassa talossa on myös elintarvikemyymälä Valinta F. Jouhki, sekä asuinhuoneistoja. Osoite Sahatie 1 (nykyinen Tikkurilantori 1), Tikkurila. Rakennus on purettu 2010-luvun alussa."

    Kuvaaja J.M.Mäkelä 1962-66. Helsingin kaupunginmuseo, inventaarinumero G47015.

    [​IMG]
     
    isalmela ja Ronkeli tykkäävät tästä.
  6. Ronkeli

    Ronkeli Gearhead

    Postiasioille piipahtanut Dart ei ole vielä kovinkaan vanha....
    [​IMG]
    Uudenkaupungin museo, Valokuvaamo Varjus 1970
     
    esmi ja Pande_K tykkäävät tästä.
  7. T&T:ssä juttu Suomen autohistoriasta. Jutussa muutama hieno kuva:

    [​IMG]
    Konelan autohuollon työntekijöitä 1950-luvun alussa. VÄINÖ KANNISTO /HKM

    [​IMG]
    Autokorjaamo Helsingin Malmilla vuonna 1969. KARI HAKLI /HKM

    [​IMG]
    Mies istuu Kuplan takapuskurin päällä autokorjaamon tallissa 1950-luvulla. RISTO REINIKAINEN/HKM
     
    Ronkeli, isalmela, esmi ja 1 muu tykkäävät tästä.
  8. Kalevan jutun kuvia:

    [​IMG]
    23.7.1965. Kirjastoauton mallia Turusta.

    [​IMG]
    24.9.1967. Kirjastoauto oli liikkeellä Sodankylässä.

    [​IMG]
    29.6.1972. Kirjastoauto kulki Rovaniemellä.

    [​IMG]
    22.7.1975. Kempeleläisen K-Valinta Hynysen myymäläauto houkutteli asiakkaita.
     
    Ronkeli, isalmela, esmi ja 1 muu tykkäävät tästä.
  9. Pande_K

    Pande_K Double Gearhead

    Tää sama kuva on myös Finnassa ja sieltä selviää myös että rakennus on ollut osoittessa Kirkonkyläntie 37. https://www.finna.fi/Record/hkm.HKMS000005:km0022x2

    Ymmärrettävää että tämäkin on kadonnut kaupungin kasvaessa, mutta jossakin sopivassa paikassa tuollainen olisi ihan hemmetin hieno harrasterakennukseksi.
     
  10. Hesarin Linnanmäki-jutun kuvia:

    [​IMG]
    Intialainen norsunpoikanen Moni esiintyi Peacock-teatterissa heinäkuussa 1959. Kuva: LEHTIKUVA

    [​IMG]
    Nuoria Linnanmäen parkkipaikalla vuonna 1959. Kuva: PERTTI JENYTIN
     
    Ronkeli ja isalmela tykkäävät tästä.
  11. Scuderia Gungko

    Scuderia Gungko 3rd gear

    Itsellä on nippu tarroja, mutta eihän niitä voi mihinkään liimata kun on myös tämä päävamma että kaikki pitää säästää että voivat sitten kuolinpesää siivotessa heittää roskalavalle.
     
    cdv70 tykkää tästä.
  12. hmr66

    hmr66 Gearhead

    minä olen teettänyt noista vanhoista orkkis tarroista kopioita, joita olen liimaillut aikakaudelle sopiviin kulkimiini
     
    cdv70 ja MJF tykkäävät tästä.
  13. MJF

    MJF Double Gearhead

    [​IMG]

    Lampinsaaren kaivoksen Desoto Oulaisten kyläraitilla. Kuva Oulaisten kotiseutuyhdistys
     
    esmi, Ronkeli, Pande_K ja 1 muu tykkäävät tästä.
  14. Ronkeli tykkää tästä.
  15. skide

    skide 3rd gear

    Yksi tyylikkäimpiä farkkuja: [​IMG]
     
    Muokattu: 5.6.2020
    mikke71 tykkää tästä.
  16. mikke71 ja Rane 66 tykkäävät tästä.
  17. mikke71

    mikke71 1st gear

    Minula oli aikoinaan -61 Opel Record jossa oli takapenkki mutta takasivulasit oli peitetty pellillä. kysyin entiseltä omistajalta asiaasta ja hän kertoi että veron takia.
     
  18. mikke71

    mikke71 1st gear

    Ei viellä fd kori. seuraava oli koriltaan Opel Record. Fd mallin farmari kyllä on korimuodoiltaan aika lähelle 65-66 farmari chevya
     
    Muokattu: 7.6.2020
  19. Jatketaas Lada 50-vuotta teemalla vielä. IS:ssä juttu lukijoiden kokemuksista. Yhdessä kerrotaan vielä niistä ensimmäisistä:

    – Enpä tullut ajatelleeksi, että Ladakin on jo miehen iässä. Itselläni on ollut noin 20 Ladaa. Vanhin itselläni oli vuosimallia 1971. – Reiska

    Mutta kuviin:

    [​IMG]
    Ladoja rekisteröitiin Suomessa 1980-luvun lopulla vuosittain yli 15 000 kappaletta.

    [​IMG]
    – Hyvä ja halpa auto, mutta kyllä se ruostui aivan hirveästi. Kuva niistä ruosteenpoistohommista, kertoo Esa.

    [​IMG]
    Jari kertoo hankkineensa autoon puuratin, koska ne olivat muotia 80-luvulla.

    [​IMG]
    Ladojen valmistus alkoi vuonna 1970. Alkuperäistä Ladaa valmistettiin sekä sedan- että farmariversiona.
     
    Ronkeli ja isalmela tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!