Netistä löytyneitä vanhoja suomalaisia autovalokuvia

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Pande_K, 31.5.2019.

  1. isalmela tykkää tästä.
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Oisko toi mallinimen Talbot alla? Sunbeam kuiteskin. Kaksipaikkainen on Alpine. Semmosella olen jokusen kerran ajellut. Metkat rattivaihteet. 1-2 on lähempänä kojelautaa ja 3-4 kuskiin päin. Liittynee LHD konversioon. Vaihteiden takia sain Alpinen sammutettua ruuhkaan. Se piti sammuttaa jotta sain vaihteet takaisin järjestykseen. LAPD auto takana siniset ja punaiset vilkut päällä reitittämässä liikenteen muille kaistoille jotta SS saa rauhassa koota itsensä ja auton pois tieltä.

    Ja tyttö on Armi.
     
  3. Aivan..Tuossa nokkapellissä lukee, että 90. Eli Sunbeam-Talbot 90. Sellasesta löytyy nettisivu. Olisko tämä Armin ollut tämä:

    [​IMG]
    Sunbeam-Talbot 90 Mk II drophead coupé

    Sunbeam-Talbot 90 MkII 1950–1952

    For September 1950 and the Earls Court Motor Show the engine was enlarged to 2267 cc by increasing the bore ¼ inch from 75 mm to 81 mm. The increased engine block capacity was shared with the company's 1950 Humber Hawk but the Humber retained (until 1954) the old side-valve arrangement. The 90 engine now developed 70 bhp (52 kW), and could pull a higher rear axle ratio for more comfortable cruising.[4] The new engine output compared with only 58 bhp (43 kW) for the Humber. The favourable power-to-weight ratio meant that the Talbot could be "geared quite high" and still provide impressive acceleration where needed for "quick overtaking".[6]

    The existing chassis was fitted with independent front suspension using coil springs mounted on a specially shaped new cross-member. For some time this improvement was fitted only to export cars.[4]

    The front of the 90's body was modified; the headlights were raised to meet international regulations and the fog and driving lights were moved and remounted to leave air inlet grilles on either side of the radiator.[4]

    A coupé tested by The Motor magazine in 1952 had a top speed of 85.2 mph (137.1 km/h) and could accelerate from 0-60 mph (97 km/h) in 20.2 seconds. A fuel consumption of 22.5 miles per imperial gallon (12.6 L/100 km; 18.7 mpg‑US) was recorded. The test car cost £1393 including taxes.[2]

    5493 were made.[1]


    Tai sitten tuo seuraava, koska Armi sai Miss Universum-tittelin 29. kesäkuuta 1952.

    Sunbeam-Talbot 90 MkIIA 1952–1954

    The Mk IIA had a higher compression engine raising output to 77 bhp (57 kW).[1] To cater for the higher speeds the car was now capable of, the brakes were enlarged and to improve brake cooling the wheels were pierced.

    The Sunbeam-Talbot MkIIA drophead coupé/convertible is the rarest of the Sunbeam-Talbots.

    The rear wheel spats were no longer fitted.

    10,888 were made.[1]
     
    isalmela tykkää tästä.
  4. skide

    skide 3rd gear

    Ilmeisesti siis tuo MkII, koska takapyörät on peitetty.
     
  5. Ylen seksityöjutussa on hieno kuva, joka on kuin dekkarista. Samalla muuten hyvä autontunnistuskuva. Saa heittää arvauksia..

    [​IMG]
    Poliisi teki ratsian satamaan ja otti kiinni ilotytön Helsingissä 1960-luvulla. Nykyään seksin myyminen ja ostaminen on Suomessa laillista.Kalle Kultala
     
  6. No ei autokuva, mutta sopii teemaan silti. HS 50 vuotta sitten:

    [​IMG]
    Jarno Saarisen huolellinen valmistautuminen moottoripyörien MM-kiertueeseen Euroopan mantereella on tuonut myös tuloksia. MM-pisteissä on tällä hetkellä taskussa kolmas sija selvällä erolla seuraaviin ajajiin. Kuva: V. K. HIETANEN
     
    Ronkeli ja isalmela tykkäävät tästä.
  7. Hesarin huoltoasemajuttu ja sen kuvia:

    [​IMG]
    Shellin asiakaspalvelija täyttää Dodgen bensatankkia marraskuussa 1973. Kuva: HANS PAUL / LEHTIKUVA

    [​IMG]
    Tampereen Standard-huoltoasema 1930-luvulla. Kuva: LEHTIKUVA

    [​IMG]
    Raili Ali-Lekkala tankkasi autoa Munkkivuoren Unionilla maaliskuussa 1980. Kuva: JORMA POUTA / LEHTIKUVA
     
    12345678910, esmi, Pande_K ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  8. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Onko Dodge jo vähän lintassa, kun pitää kumartua noin? Vähän muutenkin sellainen "se ei ollutkaan pieru" -ilme.

    Onhan se toki pottumaista, kun toi rekisterikilpi lyö rystysille ja toiset vielä ottaa kuvaa.
     
    SK-, f34 ja Ronkeli tykkäävät tästä.
  9. Larry

    Larry Double Gearhead

    Kakskymppi Corollaako Raili tankkaillee?
     
  10. Jeep360

    Jeep360 2nd gear

    Toi Pyynikintorin huoltoasema selvis 2000-luvulle , ennenkuin piti mennä purkamaan.
     
    12345678910 tykkää tästä.
  11. Pande_K

    Pande_K Double Gearhead

    Kun myös tuo Eteläisen Makasiinikadun Shell Helsingissä (josta tuo Dodgen tankkauskuva on) on lopetettu niin Munkkivuoren Union on ainoa noista kuvien paikoista joista bensaa edelleen saa. Ei siinä enää mitään Unionia tietenkään ole eikä edes huoltoasemaa mutta sentään Nesteen automaattiasema.

    Eteläisen Makasiinikadun Shell oli kyllä jännä, Suomessa harvinaislaatuinen kadunvarsiasema vielä 2000-luvulla. Kuva Esko Toivari 11.7.2001 Helsingin Kaupunginmuseo.

    [​IMG]
     
    rane58, Ronkeli, Dataviilaaja ja 1 muu tykkäävät tästä.
  12. Kalevan vanhoissa kuvissa tällä kertaa myrskykuvia:

    [​IMG]
    20.9.1972. Myrskyn korjaamista lauttarannassa. korjaaminen


    [​IMG]
    26.6.1981. Myrskyn kaatamia puita Nokelan metsikössä.

    [​IMG]
    22.9.1982. Mauri-myrsky ruhjoi Pohjois-Suomea. Veneet nousivat teille ja autot vajosivat veteen myrskyn nostettua vettä lähes kaksi metriä normaalista Oulussa keskiviikkona iltapäivällä.
     
    isalmela, Pande_K ja Ronkeli tykkäävät tästä.
  13. Hesarin kotimaan matkailusta kertova kuva:

    [​IMG]
    Oksien läpi häämöttää leirintäalue Tuomiojärven rannalla Jyväskylässä. Kuva: MATKAILUN EDISTÄMISKESKUKSEN KOKOELMA / MUSEOVIRASTO
     
    klunssila, rane58, isalmela ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  14. Pande_K

    Pande_K Double Gearhead

    Yllä aikansa koko kuva: vaikka kilvet eivät erotukaan niin todennäköisesti suomalaisperhe on köyttänyt teltan ja muut majoitustarpeet kattotelineelle ja lähtenyt kiertämään kaunista maatamme keltaisella kuussatasella. Toisen perheen lapset taas pyörivät matkaosuudet VW 411/412 Variant -piilofarmarin tavaratilassa yhdessä matkatavaroiden kanssa (keltainen auto perä kuvaajaa kohti kauempana). Ylhäällä oikealla näyttäisi olevan korkeakattoinen ikkunallinen Renault 4 Fourgonnette, joka saattaa olla jonkun kauempaa saapuneen turistin.
     
  15. spinout

    spinout Gearhead

    Todennäköisesti tuo silloin yleinen Fiat 600 on suomalaisen, johon koko perhe pakkautui kuin sillit purkkiin, ei ollut huolta kolariturvallisuudesta ja vöistä, jolla sitten köröteltiin ympäri Suomea. 70-luvulla oltiin vähemmän vauraampina vähään tyytyväisiä.

    Ei se ainakaan ruotsalainen ole, ei ne sellaisella kehdanneet kulkea ulkomaille. Heidän myydyin auto oli Volvo 140-sarja. Tuosta hiipuikin mieleen mikä mahtoi olla suomalaisen järjettömän korkean autoveron perimmäinen tarkoitus.
     
  16. Hesarin itä-Suomi-jutun kuvia:

    [​IMG]
    Viipurin rautatieaseman aukio (Viipuri 1930–1937). ”Vuonna 1913 valmistunut Viipurin rautatieasema oli yksi suuren ja kansainvälisen kaupungin nähtävyyksistä, mutta samalla se oli modernin, nopean ja vapaan liikkumisen symboli. Pietisen valokuvaajasuvulla oli vahvat siteet Viipuriin.” Kuva: AARNE PIETINEN OY

    [​IMG]
    Sarjasta Siirtosuomalainen (Tuupovaara, 1973). ”Ben Kaila ja Risto Vuorimies opiskelivat valokuvausta Tukholmassa 1970-luvun alussa, ja tuolloin he valokuvasivat Suomesta Ruotsiin muuttaneita siirtolaisia. Palattuaan kotimaahan he matkustivat Pohjois-Karjalaan katsomaan kyliä, joita suuri muutto oli tyhjentänyt. Ajan henki tiivistyy Kailan Tuupovaarassa ottamaan tilannekuvaan.” Kuva: BEN KAILA

    [​IMG]
    Uusia asuinkerrostaloja Joutenlahden alueella (Varkaus, 1978). ”Kuvat 1970-luvun kaupunkien lähiörakentamisesta kertoivat syntyaikanaan kasvusta, edistyksestä ja elintason parantumisesta. Ne asettuivat vastakuvaksi harmaiden töllien ja suurten metsien hallitsemille Suomen idän maisemille.” Kuva: PAAVO JÄNIS

    [​IMG]
    Lada-henkilöautoja tuodaan rautateitä pitkin Neuvostoliitosta Suomeen (Lappeenranta, Simola, 1986-1987). ”Neuvostoliiton historian loppuaikoina 1980-luvulla Lada oli yksi Suomen yleisimmistä automerkeistä. Seuraavalla vuosikymmenellä käytetyt Ladat myytiin Suomesta takaisin Venäjälle.” Kuva: ARTO HÄMÄLÄINEN
     
    Ronkeli, isalmela ja leivonharri tykkäävät tästä.
  17. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Tiedän, että ei ole reilua kysyä 70-luvun katukuvasta, että "mikä toi ruskea auto on?", mutta kuitenkin, tuo linjakas auto työmaakopin edessä, hernerokan värisen Toyota Corona Mark II:sen takana?
     
  18. Vani76

    Vani76 Gearhead

    MK1 esko minusta
     
  19. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Ford Escort mk1 ... minunkin mielestä, onko lisävalot keulassa.
     

Kerro tästä muillekin!