Netistä löytyneitä vanhoja suomalaisia autovalokuvia

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Pande_K, 31.5.2019.

  1. hartsa69

    hartsa69 Double Gearhead

    isalmela tykkää tästä.
  2. Hesarin 50 -vuotta sitten sarjassa on autokaupan tilastoa:

    AUTOKAUPPIAIDEN viime vuoden lopun hiljaiselo rikkoontui tammikuussa, jolloin uusia henkilöautoja rekisteröitiin 12 545 kpl.

    Joulukuussa vastaava luku oli runsaat 7 000 ajoneuvoa.

    Menevimmän auton paikan otti nyt Fiat 600, joka pudotti listan kärjessä olleen Volkswagen 1 300:n toiseksi.

    Opel Kadett säilytti kolmannen sijansa.

    Joulukuussa kakkoseksi ajanut Saab 99 köröttelee nyt 11:nnellä sijalla.


    [​IMG]
     
    Catiska ja kerkko tykkäävät tästä.
  3. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Mosset muuten hävisi nopeasti, ei niitä enää 80-luvullakaan näkynyt sellaisia määriä, kuin mitä myyntilukujen perusteella olisi odottanut. Vivatkin säilyi paremmin.
     
    isalmela tykkää tästä.
  4. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Tuossakin on halvempi Mossen proletaarimalli korkeammalla listasijoituksella.
     
  5. mjm2

    mjm2 3rd gear

    Mossehan olisi heittämällä TOP10 joukossa, jos nuo 1300 ja 1500 olisi laskettu yhteen.

    Toisaalta Volvossa taas mallit 142 ja 144 on samassa nipussa.

    No, tilastointi ollut silloin hieman erilaista..

    Toisaalta ei voi kuin hämmästellä 100-sarjan Skodan heikkoa myyntiä, sehän ei ole päässyt edes koko listalle?

    Muutenhan autokauppa näyttää käyneen erinomaisesti, tuollaiseen reiluun 12000kpl/kk myytyyn henkilöautoon saisi olla hyvin tyytyväinen nykypäivänäkin.
     
  6. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    No nyt kun Mosset on otettu puheeksi

    [​IMG]
     
    dart -66, jarkko359, kerkko ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  7. Scuderia Gungko

    Scuderia Gungko 3rd gear

    Nehän oli autoina ihan kauheita, Tekniikan maailmakin lopetti 30.000 km:n kestotestin ensimäisen ja ainoan kerran historiansa aikana, kun kaikki mikä voi hajota oli korjattu jo testin puolivälin tietämissä kahteen tai kolmeen kertaan.

    Tuossa myyntitilastossa kalliiden autojen Volkswagenin ja Saabin kärkisijat selittyvät varmaan sen noihin aikoihin perityn ylimääräisen veron poistumisella. Muistelen, että täälläkin joskus siitä keskusteltiin että Fiat 600 veti kärjessä ja tuon veron ajoittainen poistaminen sitten aina liipaisi kasautumaan päässyttä kuplan kysyntää sellaisina aaltoina, että kärkisija vaihtui. Fiatti oli muutenkin ikävä piikki VW-myyjien persiissä, kun se oli kuitenkin oikea vesijäähdytetty henkilöauto ja aika paljon halvempi kuin suhteettoman kallis kupla.
     
    kerkko ja isalmela tykkäävät tästä.
  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Aatteen palossa oleville ei kelvannut 1500 kokoinen, eikä Lada. Kummassakin oli liikaa länsivaikutteita.
     
    leivonharri ja Bluestone tykkäävät tästä.
  9. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    TM:ssä oli tuolloin aika vilkas "lukijain kirjeitä". Siellä väännettiin useammankin julkaistun kirjoituksen voimin siitä, miten Mosseen tuli suhtautua. "Piti ymmärtää" että sitä pitää osata itse ylläpitää ja sitten niitä "whatabout" kommentteja jostakin ihan muusta vehkeestä "hajosihan sekin".
     
    leivonharri tykkää tästä.
  10. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Ryssän laite on ryssän laite, oli se sitten nainen tai auto.
     
    hartsa69 ja kerkko tykkäävät tästä.
  11. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Hanssin Jukka Hämeenlinnassa (Kuva HS 04-09-1969) . Kuvan vasemmassa alakulmassa melkoisella varmuudella 1965 Mercury Comet.

    [​IMG]
     
    jenkkijussi, isalmela ja leivonharri tykkäävät tästä.
  12. kerkko

    kerkko 3rd gear

    Mitenkähän taksimiehet pärjäsivät Volgan kanssa? Siinä ei aatteen palo elannon hankinnassa lämmittänyt? Listalla on myös ehkä huomionarvoista Opelin jo vaisut myyntiluvut. Kadett sentään kohtuulisesti, mutta Ascona häntäpäässä. Manta, Rekord ja Commodore jo listan ulkopuolella. Admiralista ja Diplomatista puhumattakaan. Opelin hieno kultakausi alkoi olla ohitse?
     
  13. Tänään HS 50 vuotta sitten sarjassa ihmetellään Helsingin kahdeksatta kansainvälistä autonäyttelyä Auto 73. Siitä kuvia:
    [​IMG]
    Pirkko ja Citroen vuodelta 1921. KUVA: CAJ BREMER / HS

    [​IMG]
    Volga Diesel. KUVA: CAJ BREMER / HS

    [​IMG]
    Fiat X 1/9. KUVA: CAJ BREMER / HS

    [​IMG]
    Näyttelyn kolmipyöräinen: sähköauto Toyota Commuter. KUVA: CAJ BREMER / HS

    [​IMG]
    Jaguar E 12. KUVA: CAJ BREMER / HS
     
    kerkko ja isalmela tykkäävät tästä.
  14. teddy99

    teddy99 Double Gearhead

    Kyllä se Tekniikan Maailman Mossen kestotesti suoritettiin loppuun. Vikoja oli selvästi enemmän kuin länsiautoissa, mutta ei se aivan toivoton ollut.

    Kuplahan oli aika halpa hankkia, myös Suomessa. Se on osasyynä miksi sitä myytiin niin tolkuttoman paljon. Etuvetovolkkarit ei sitten enää olleetkaan hintansa puolesta "kansanautoja".
     
    kerkko tykkää tästä.
  15. teddy99

    teddy99 Double Gearhead

    Silloin piti olla omatoiminen taksimies. :odwink: M21 oli varsin suosittu vielä sen jälkeenkin kun autotuonti vapautui. Mutta mikä selittää M24:n myynnin totaalisen floppaamisen? Se oli kuitenkin niin paljon halvempi, kuin saman kokoluokan länsiautot. Eikä mielestäni kovinkaan vanhanaikainen tullessaan markkinoille.
     
  16. kerkko

    kerkko 3rd gear

    Silloin oli jaetut ajovuorot, sai ajaa vähemmän? Aikaa pitää autoa verstaalla?
     
  17. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Kitaristi on Pauli Räsänen ja kuvassa on kaksi (ehkä jopa kolme) vehjestä jotka ovat päässeet suomalaisiin kevyen musiikin pläjäyksiin.

    [​IMG]
     
    kerkko tykkää tästä.
  18. mjm2

    mjm2 3rd gear

    Tekniikan Maailma saattoi varmaan jaksaa ajaa Mossen loppuun, mutta Moottoriviesti (=Tuulilasi) jätti leikin kesken.

    Matti Järvi muistelee Tuulilasissa:

    "Mosse on ollut koko Kesto-
    testimme historiassa ainoa auto,jota
    ei jaksettu ajaa loppuun lukuisten,
    mahdottomiltakin kuulostavien vi-
    kojen takia.

    Testipäiväkirjasta löytyi
    mm. seuraavaa: 25 000 ja 31 000 ki-
    lometrin välillä käydään varsinai-
    sessa huollossa kaksi kertaa.

    Huollossa korjataan vesipumppu, korja-
    taan katkenneet vaihdelaatikon
    kiinnityskorvakkeet, ajon lomassa
    vaihdetaan itse katkennut tuuletti-
    men hihna, vaihdatetaan hihna uu-
    delleen korjaamolla, kun maantien
    päällä ei onnistuttu saamaan sopi-
    vaa, korjataan sulakkeita, todetaan,
    että penkin verhoilut hajoavat ja
    ovien tiivisteet repsottavat, korjau-
    tetaan maahantuojan korjaamolla
    venttiilikoneisto, säädätetään kyt-
    kinmekanismi, todetaan, että käyn-
    nistinmoottorissa on jotain vialla ja
    takaluukun avausvaijeri on poikki,
    säädätetään ohjauskulmat, tode-
    taan, että kakkosvaihteen synkro-
    nointia ei enää ole, viedään auto
    30 000 km:n huoltoon, minkä jäl-
    keen korjataan jarrut itse.
    Tämän jakson aikana autoon li-
    sättiin kaikkiaan kuusi litraa öljyä.
    Olipa muuten unohtua: solenoi-
    dikin korjattiin, pakoputken tiiviste
    hajosi ja puolan pienjännitejohto ir-
    toili jatkuvasti,mikä siis aina pysäyt-
    ti moottorin."

    Nämä kaikki siis 6000km matkalla.

    https://assets.ctfassets.net/vqd9tl...b9536ad0734/tl0309_vikoja_ja_vikurointeja.pdf
     
    MJF, Scuderia Gungko, kerkko ja 1 muu tykkäävät tästä.
  19. kerkko

    kerkko 3rd gear

    Autotoimittaja, insinööri Matti Järvi oli alansa huippuja! Teki pitkän ja monipuolisen uran, kirjoitti aktiivisesti vielä eläkkeelläkin.
     
  20. Catiska

    Catiska Gearhead

    Toki takavuosien autot -60/-70 luvulla, osin vielä -80 luvullakin oli melkoisia vikapesiä. Kun lukee noita vanhoja kestotestejä tulee väistämättä mieleen, jos nykyisin olisi niin huonolaatuisia autoja, tehdas varmasti haluaisi auton takaisin tutkiakseen asian. Silloin se oli ns normaalia.
     
    isalmela ja kerkko tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!