Tämmösissä tapauksissa ihmettelen katsastajaa, joka on sitä mieltä että kyseisen kaltainen tuote ansaitsee edelleen museoajoneuvostatuksen...?!
Njaa, itse asiassa en tiedä, onko siinä joskus ollut huoltoasema. Itse olen sillä seudulla liikkunut toisinaan noin kymmenen vuoden ajan ja sinä aikana siinä ei oo huoltista ollut. Siinä se kuitenkin on kolmostiessä kiinni olevalla tontilla ihan Laihian ns. ydinkeskustan Vaasan puoleisessa päässä.
Konservoituna voi edelleen kuulua museorekkariin, siinä ei lommotkaan haittaa jos lommoille löytyy historiaselitys missä ja miten tapahtunut. Konservoidussa siis auton nykynen kunto on historialla selitettävissä Ja tuosta tulee osittain se iso työmäärä mitä konservoiduissa pidetään isona, kun koko historia oltava selitettävissä jollakin tarkkuudella. En kovin tarkkaan tiedä tuosta mutta mun mielestä erittäin hyvä että tämä konservointi vaihtoehtokin on. Äkkisilmäyksellä ei kuulu joo museorekkariin, varsinkin ku miettii kuinka vaikea sinne monesti on siistikin auto saada. Mulla ei häiritse se jos joku auto on museorekkarissa ja näyttää ettei se välttämättä sinne enää kuuluisi, eipä tuo oo keneltäkään meiltä pois niin annetaan olla. Niin kauan kun ei harrasteautorekisteriä ole missä kulut kohtuullisemmat niin toivottavasti porukka saa mahdollisimman paljon noita autoja veivattua museorekkariin, se on kaikkien harrastajien etu, antaa museo ukkojen kantaa huoli siitä mikä vielä kuuluu museorekkariin ja mikä ei. Tässä asiassa ei kannattane olla "siviilipoliisina" Nämä on harrasteautoja ja kiitos valtion kaikkien haista vittu suunnitelmien niin kohta alkaa pelkän harrasteauton pihassa seisottaminenkin maksamaan jo melkosia summia. Museoautojenkin verovapauteen kun on kiinnitetty taas huomiota jne., ei voi ymmärtää. Joten meillä autoharrastajina varmaan kannattaa koittaa pelata yhteen ja nimenomaan siihen suuntaan, että tämä autoharrastamisen jatkaminen olisi mahdollista mahdollisimman monelle ja mahdollisimman pitkään. Jos päädytään tilanteeseen että jostaki vanhasta Datsunistaki joutuu maksaa 2000 euroa vuodessa että sen pelkästään omistaa, niin sitten ollaan tilanteessa missä koko harrastus lähtee kuolemaan. Minulta jos kysyttäisiin, niin kaikki yli 30 vuotta vanhat autot pitäisi pystyä laittamaan pienempikuluseen rekisteriin, vaikka johonkin harrasteautorekisteriin tms. Se on ihan selvä että vaikka joku noita käyttöautonakin käyttäisi, niin nykyihminen on niin avuton että se on harva tapaus semmonen joka kykenee sen vanhan vehkeen liikenteessä pitämään, joten ei ole isossa kuvassa keneltäkään pois. Nykyihminen ostaa kuitenkin sen uuden sähköauton tai Avensiksen liikkeestä ja vaihtaa sitä 2 vuoden välein uuteen ennenkö toinen öljynvaihto tulee ajankohtaiseksi, joten olisi suotavaa että ihan historian vaalimiseksi ja harrastuksen ylläpitämiseksi vanhojen autojen harrastajia ei lähdettäisi rokottamaan rahallisesti sillä tasolla että koko hieno harrastus kuolee. Suomessa toki kaikki on mahdollista..
Tämä onneksi pitää paikkansa myös toisin päin. Todisteena tästä on kaikki umpikylki-crownit, timagit, lava-camarot, BX-vanit, suksiboximersut. Jos nyt virkamies tekee "sileen tymästi", että poistaa "veroedut" ja yrittää tehdä harrastuksestamme vaikeaa ja kallista, niin eiköhän me jotain keksitä, ulosliputetaan kesäauto-armadat Ruotsiin tai Viroon. Niillä mustilla kilvillä ajellaan sen jälkeen vain Forssan raviradan sisällä ja ne vähätkin verovarat menee naapurimaille ja laivayhtiöille. Autoilijaa on yritetty kurittaa niin kauan kun tämä maa on ollut itsenäinen, tuloksena on todella sitkeä ja itsepäinen rikkaruoho, joka ei katoa maaperästä millään.
Tässä hyvin konservoitunut mersu. Riittää kun säilyttää 10v taivasalla kesät talvet: https://m.nettiauto.com/mercedes-benz/220/7576253
Mä olen sitä mieltä, että hassua on, että lähes kokonaan kiinalaisilla repro-osilla ja pelleillä kasattu esim Mustang menee helposti läpi museotarkastuksesta, mutta täysin alkuperäinen, joskin ajan patinoima ei välttämättä mene. Käsittääkseni missään museoissa ei ole kopioita esineestä, vaan sen pitää olla alkuperäistä tavaraa. Eli siinä mielessä sana "museo" pitäisi korvata jollakin toisella termillä?
Tätä minäkin olen ihmetellyt, että kukaan ei vaadi Egyptin pyramidien uudelleenrakentamista, vaikka ne on kovasti kuluneet, tai Mona Lisan uudelleen maalaamista, vaikka maali on lohkeillut, mutta autosta pitää tehdä uudenveroinen että se kelpaa.
Uskokaa tai älkää mutta tuon auton toi vuosia sitten Ruotsista keskeneräisenä eräs vanhempi herrasmies joka piti tuota oikein hienona... Joo, multa meinasi taju lähteä kun tuo ilmestyi pajan pihaan ja omistaja siinä kyselemään että saiskos tämmösen jotenkin kulkemaan ja pysähtymään vielä katsastettuakin kotimaan liikenteeseen... On tainnut lähteä jo kiertoon mikä lienee tyypillistä näille rakennelmille...
Tampereen kupeessa Chevelle myytävänä liikkeessä... Pyysin hintaa... tarjousten perusteella eniten tarjoavalle... kyselin mitkä perä ja laatikko on.... ei vastausta... Ei oikein uskalla tarjota. Trafin mukaan 10v sitte katsastettu. ja on kuulemma muutoskatsastettu 502 motille sano myyjä. Eli seissyt lämpimässä tallissa 10v. Tietääkö joku tän historiaa enemmän?
Tolla hinnalla ei ilmeisesti ole tarkoituskaan saada myytyä , autona tuo on täysin arvoton.Osina myytynä tuosta saa jotain, ainakin tekniikasta , tolla korillakaan ei ole mitään arvoa.
Tämä? https://www.nettiauto.com/chevrolet/chevelle/11788333 On siinä ainakin papereissa 502, soititko?
Jep, Pacerin omistajana todettava, että eivät orkkiksenakaan hinnallisesti ole kovinkaan kovassa kurssissa ja en minäkään näe tossa kopassa enää olevan edes varaosa-auton arvoa.
Mun täytyy tunnustaa, että tuon erilaisuus sytyttää mua paljon enemmän, kun alkuperäinen, Koska alkuperäinen ei sytytä yhtään. Toi hinta on kyllä ihan utopistinen. Mulla on mielikuva, että toi olisi ollut aiemmin myynnissä huomattasti halvemmalla. Silloin saatoin kysyä vaihtoakin, tai ainakin mietin sitä, en muista.