Nettiautosta bongattua

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Rüsselsheim, 28.4.2006.

  1. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Hämärä muistikuva olleen vantaalla myynnissä viime vuoden puolella. Jos kori on ehjä ja vehje ajokuntoinen niin ihan hyvä aihio tuossa sopivaan rahaan.
     
    isalmela tykkää tästä.
  2. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Se menee muutoskatsastuksella ja verot sen mukaan, mitä käytetyissäkin eli korkeintaan muutama satanen.
    Ei tule enää niitä takavuosien uuden vastaavan veroja.
     
  3. Ftw-

    Ftw- Gearhead

    Huoh,joo ei tule enää maksamatonta autoveroa kokonaisuudessaan mutta jos pakullat ajat ratsiaan pehmeillä penkeillä niin dieselveron saat maksaa korotettuna eikä se ole ihan muutama satanen.
     
  4. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Oli jollain autoliikkeellä kaupan parilla kympillä tuo Nova. Mun mielestä tuo 15:kin on liikaa, kukaan ei tiedä onko motti edes 350 vai jopa 305 mitä american joen myyntiautoissa usein tuntuu olevan, sisusta on ihan pommin jäljiltä ja tuosta keulakonversiosta voi olla montaa mieltä. Ja loppujen lopuksi kuitenkin ´73, jota ei voi verrata ´68-´72 -malleihin haluttavuudeltaan eikä hinnaltaan.
     
    Volvo_5.7 tykkää tästä.
  5. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Niin, taisin tuolla mainita, että dieselvero korotettuna?

    No mutta autoverolakia kun lukee, niin siellähän sanotaan, että verot maksuunpannaan sitten sen mukaan miksi ajoneuvo todetaan. Korotuksesta ei puhuta kuin myöhässä tai tarkoituksellisesti väärin ilmoitetun rekisteröinnin yhteydessä, jolloin veroa voidaana korottaa enintään 2000€ asti.

    Ei ole omaa kokemusta, liekö ennakkotapauksia?
    Takautuvasti ei liene voi verottaa kuin edelliseen hyväksyttyyn katsastukseen asti?
     
  6. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Chevy on varmaankin rekisteröity aikanaan autoverovapaaksi pakettiautoksi jolloin sellaisen kun muuttaa henkilöautoksi joksi se noilla penkeillä menee, tulee maksuun verosumma joka oli kai 90% siitä vältetystä alkuperäisestä verosummasta. Itse selvitin tätä aikanaan land cruiser Lj70:n kanssa eli pakusta henkilöautoksi niin maksettavaa olis tullut noin 4000e ja siitä eteenpäin sitten tietenkin henkilöauton käyttömaksut eli 200-300e lisää maksettavaa per vuosi. Pakujen verovapaus poistui 30.4.1993.
     
  7. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Se oli silloin joskus se.
    Korkeintaan satasia nykyisellään autoveron osuus.

    Omaa piilofarkkua olen mallaillut hlö-autoksi muuttaa, penkit on jo malliksi perässä mutta ei mitenkään kiinni. 1971 vuodelta, niin verojen osuuskin jo olematon.
     
  8. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Tietenkään diesel-pakua ei välttämättä kannata nousevien vuosiverojen takia hlö-autoksi muuttaa eikä yrityskäytön pakua muutenkaan.

    Ja 80-lätkääkään kun ei ole, niin ei se enää niin merkittävä muutos ole muutenkaan.

    Mutta päivän trendi veronkierrossa taitaa olla kuorma-autoksi muuttaminen...
     
  9. Ftw-

    Ftw- Gearhead

    Niin sinä puhut nyt vuotuisen maksun korotuksesta. Sieltä tulee sen päälle vielä sanktio verovilpistä samaan malliin kun seisonnassa olevalla autolla ajosta.
     
  10. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    No tätä sanktiokorotusta en laista löytänyt, eihän se sitä takaa, etteikö olisi, voinut mennä ohikin.
    Mutta rekisteröinnin osalta virheellisesti peritystä tulee sanktio 100-2000€ mutta veroluokan muutoksen osalta ei puhuttu muuta kuin, että verotetaan sen mukaan mitä ajoneuvo sitten on.
    Ymmärrän näkemyksesi ja ennen näistä oli AKEn/trafin sivuilla oikein pelotteluesimerkkejä mutta enää en löytänyt ja sillä vilkaisin lakitekstiä ja sieltäkään en löytänyt.

    Siihen siis perustan oman näkemykseni.
     
    hzemax tykkää tästä.
  11. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Hienoa, että edes joskus joku perehtyy, näihin "näkemyksiin".
     
  12. C4vettester

    C4vettester 2nd gear Bannattu

    Tästä voitte verrata em. Suomen vm. 1990 C4 Corvette ZR-1:n pyyntihintaa (38.000€) jenkeissä myytyyn ja toteutuneeseen kauppahintaan:


    C4 ZR-1:n toteutunut myyntihinta jenkeissä siis 25.500$ (n. 23.500€), ajettu 73 tkm, pienillä kosmeettisilla damageilla.

    Jos lähdetään siitä, että jenkkimarkkina määrittää Suomessa myytävän jenkkikulkineen maksimihinnan kaavalla:

    max. kattohinta Suomessa = vastaavan kulkineen hinta jenkeissä + rahtikustannukset Suomeen + 24% alv. + tullaus + ostoon tarvittavan "yleisen säädön" rahallinen summa (+ aika)
    ...niin jokainen voi tehdä omat johtopäätöksensä siitä mikä voisi olla Corvette C4 ZR-1 version realistinen "noin pyynti-/myyntihinta" Suomessa.
     
    Muokattu: 1.4.2023
  13. Ftw-

    Ftw- Gearhead

    Hintapyynnin voi toki noin perustella mutta onko joku myynyt jotain tolla kaavalla? Alkaa halvinkin jenkki olemaan hinnoissaan :D:D
     
    LehtinenA tykkää tästä.
  14. C4vettester

    C4vettester 2nd gear Bannattu

    (Taisi unohtua multa 24% alv. kaavasta. Lisätty.)

    Jos lähdetään siitä, että sulla on samankuntoiset, samat vuosimallit, sama varustelutaso, yms. eli toisiaan suunnilleen vastaavat kulkineet myytävänä USA:ssa ja toinen Suomessa niin en näe järjellistä syytä miksi Suomen kulkineesta kannattaisi maksaa enempää jos vastaavan saa tuotua halvemmalla jenkeistä.

    No yksi hyvä syy ostaa Suomesta on, että ainakin pääset itse paikan päälle katsomaan ja kokemaan myytävän kulkineen.
     
    Muokattu: 1.4.2023
  15. Ftw-

    Ftw- Gearhead

    Ei kannata ei. Kysymykseni olikin että onko joku myynyt tolla kaavalla jotain koska sen tonnin caprsenkin hinta nousee tolla hinnottelulla ihan uusiin lukuihin.
     
  16. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Myyntihinta on se mikä myyjälle käteen jää kun ostaja on auton vienyt. Pyynti hinnalla ei ole mitään merkitystä, vaikka sille minkä kaavan laskee.
     
    Make.S ja Ftw- tykkäävät tästä.
  17. C4vettester

    C4vettester 2nd gear Bannattu

    Höpsistä höö. Kaavalla voi päätellä järkevän maksimihinnan (Suomessa), ei kulkineen alinta hintaa.

    Halpiskulkineita ei kannata jenkeistä tuoda, edullisemmaksi tulee tehdä Suomi-kaupat. Aivan kuten laskentakaava kertoo.
     
    Muokattu: 2.4.2023
  18. C4vettester

    C4vettester 2nd gear Bannattu

    Eri mieltä. Pyyntihinta on kulkineen kaupanteon lähtökohta. On se merkityksellinen.

    Jos myyjän pyynti ("toive") on viritetty sfääriin niin ei järkevä ostaja kehtaa edes aloittaa neuvottelua. Liian kaukana toisistaan olevat ostajan sekä myyjän näkemykset "oikeasta kauppahinnasta" ei automaattisesti tarkoita sitä, että tavataan toteutumahinnassa kompromissinä puolivälissä.
     
    Muokattu: 2.4.2023
  19. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Kyllä. Mutta jos on oikeasti tarkoitus myydä auto, niin vaan sillä on merkitystä paljonko myyjän käteen jää kaupan jälkeen. Auton arvottaminen "kaavalla lasketulla pyynti hinnalla" on aivan turhaa spekulaatiota ellei kauppaa tapahdu. Eikö tässä auton MYYNNISTÄ puhuttu koko ajan? Itse kukin saa saa arvottaa autonsa vaikka minkä hintaiseksi.......ja pitää sen sitten itse jos ostajat eivät ole samaa mieltä.
     
  20. Charger´69

    Charger´69 Double Gearhead

    Ymmärrän hyvin pointtisi mitä haet tässä takaa, mutta yli 20 vuotta näitä jenkkejä harrastaneena niin yhden asian voin sanoa melko varmaksi: Suomessa on vaikea saada edes sitä hintaa mitä se auto jenkeissä maksaa ostohinnaltaan, puhumattakaan siitä että siihen vois vielä laskea päälle nuo kaikki kulut. Siis kun puhutaan 2020-luvusta.

    Ehkä jos mennään yli 10 vuotta taaksepäin se homma toimi noin kun yleinen hintatasokin oli ihan eri, mutta nyt tuo yleinen hintatason nousu on johtanu siihen, että Suomen piireihin nuo on vaan niin kalliita KAIKKI tällä hetkellä että homma menee niinpäin, että ne hyvät arvokkaat autot monesti lähtee ulkomaille kun niille ei löydy ostajaa Suomesta. Eli Suomessa on tällä hetkellä halvat autot, niin hullulta kun se kuulostaakin kun hintoja kattoo. Ja silti ne ei taho niillä "halvoillakaan" hinnoilla monesti tehdä kauppaansa.

    Jenkeistä jos tänä päivänä haluaa uittaa Suomeen auton, niin se on löydettävä sieltä runsaamman tarjonnan seasta erittäin halvalla että on mitään järkeä edes harkita, siis ajatuksella että sen saman hinnan voisit Suomessa eteenpäin myydessäsi siitä saada. Yleensä viisaampi ostaa se Suomessa oleva yksilö koska sen saa kokonaiskuluiltaan halvemmalla.
     
    C4vettester, Challenger Rtee, JYR ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!