1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt evästekäyttömme. Lue lisää.

Nettiautosta bongattua

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Rüsselsheim, 28.4.2006.

  1. urho3

    urho3 Gearhead

    Ok,mitä voimakkaammin kiihtyy,sitä enemmän sylintereitä.
     
    mikkis83 tykkää tästä.
  2. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    korrelaatio lienee aika vahva
     
  3. Pertti K

    Pertti K Gearhead

    No saa ainakin virallisen totuuden.
     
  4. timant

    timant 2nd gear

  5. 59Kingswood

    59Kingswood Gearhead

    On pakko myöntää, että perskohtasia kokemuksia gmt400-korisista ei juurikaan ole. Ajanut kyllä olen aika monellakin, mutta en muistaakseni ole koskaan edes tankannut, paitsi kannuista ehkä 30-40l dieseliä pois imettyjen bensojen tilalle koneenvaihdon yhteydessä...
    Anyway,mihinkään absoluuttisiin litrakukemiin puuttumatta; joskus aikanaan olin vaihtamassa asiakkaalle -89(tai jtn siihen suuntaan) 4wd+man (5-v) worktruckiin 4,3tbi:n tilalle 5,7tbin. Koeajojen perusteella autosta tuli hyvinkin hauska ajaa ja asiakkaan kertoman mukaan normiajossa kulutus ei muuttunut suuntaan eikä toiseen. Varsinaissuomesta lappiin suuntautuneilla kalastusreissuilla max. sallituilla vetopainoilla varustetun venetrailerin keralla em. retken keskikulutus hänen mukaansa putosi n.25%, eikä pohjoissuomen isompiin mäkiin tarvinnut enää kelata vauhtia kakkos-kolmosvaihteelta asti...
     
  6. Karpov

    Karpov Gearhead

    Mulla vaan omat kokemukset joten en tiedä miten sitten muilla jne. Mulla ei oo kuormankaan kanssa kutonen yltynyt juopottelemaan. Mitään veneen tai mökin vetoa ei silti ole.


    Tarkistan aina huvikseni, että trippimittari toimii (voyagerissa se näytti 25% enemmän mitä oikeasti ajoi, kulutusmittausyllätys) ja katon kulutusta aina tankatessa. En siksi että se olis mikään sairaus vaan huomaa helposti onko auto tikissään. Esimerkiksi open loop tila ei pontiacissa näy ajossa kuin täyskaasulla kakomisessa ja tankilla 2-3 litraa kovempana kulutuksena.

    Alle 400 litran kuukausitankkauksia ei ole miesmuistiin edes ollut.


    On sillä silti ollut syynsä miksi jenkitkin on pienempiä koneita tehnyt, vielä kun tuo 4.3 on kaks pyttyä vajaa 5.7 niin tuntuu uskomattomalta kuulla, että se veis vähemmän enkä itse ole sitä siksi todennutkaan.


    Ei mua yllättänyt että 472 cadillac oli janosampi kuin 350 vaikka oli foorumeilla (olikohan täälläkin) miehiä jotka ajeli 2400kg painavalla isolohkocadilla 3lov tomaatilla 12 litraan maantiellä :D

    Sitkeesti tuo kutonen vetää cruisella mäet ylös jo 80kmh alueella. Varmaan se hiukan ylempi vire tekee poikaa maantiellä vs vanhempi matalatehonen kaasarikasi.


    Enkä mä nyt halua kutosta jeesustella ja kasimiesten keskuudessa syntyy myrsky ja ot :D kasimieheksi silti itsenikin luettelen kun aikalailla puolet kaikista omistamistani autoista on ollut jenkkejä ja niistä kaikki muutamaa lukuunottamatta kasilla.
     
    markmi tykkää tästä.
  7. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    amerikassa ne vetää saasteajan isoilla fullsize kadillakeilla 500cid moottoreilla 10l/100km kulutuksiin omien juttujensa mukaan kun asentaa mileage camshaftin. Mulla vei korkearuttunen 18l/100km mutta kone siittä oli tosin ihan paskana jo.

    Lainsäätäjä on yks syy miksi tehdä jotain pienempiä koneita. Niillä vaatimuksilla ei välttämättä ole tosielämään mitään yhteyttä.
     
    Muokattu: 8.11.2018 klo 23:27
  8. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    onko kutoskoneisissa muuten tiuhempi perä mitä kasikoneisissa, ootko kattonu välityksiä/ajokierroksia?
     
  9. minski

    minski Gearhead

    Onpa ehditty jo hyvin polttamaan. Ilmeisesti joku kaupparatsun tai metsänostajan kulkupeli?
    Mitenkähän tossa on vielä leimaa 1/20 asti?
    Eikös Suomessa saa enää leimaa korkeintaan vuodeksi eteenpäin? Onko sitten vielä ehtinyt vanhojen säädöksien mukaan? Vai onko tuolle vielä kahden vuoden välein?
     
  10. ++++++

    ++++++ 2nd gear

    Uudempiin saa pitkän leiman!

    Olisko taksina ollu?
     
    minski tykkää tästä.
  11. Karpov

    Karpov Gearhead

    eli pienempää kulutusta ei halua kuin lainsäätäjät?

    aika harva se on, ei o rundaria mutta 2000/100kmh ei kaukana ole. Samaten pontiacissa 3.8 kaverina harva välitys. 2000@100
     
  12. minski

    minski Gearhead

    Niin vanha vosikka se varmaan onkin, tuo farkkumalli vähän hämäsi.
     
  13. 59Kingswood

    59Kingswood Gearhead

    On ihan turha lähtee vertaileen caddyn 472:sta johonkin buickin/chevyn/oldsin 350:iin, kun ne on kaikki ihan eri moottoreita ja hyötysuhteissa on aina eroja. Chevyn 4,3/5,0/5,7 ovat sitävastoin samaa moottoriperhettä/rakennetta, jolloin ovat likimain vertalukelpoisia, eikö? Vai väitätkö, että kun 5,7:sta "sahataan" 2 sylinteriä pois, saavutetaan selkeästi parempi hyötysuhde, jolloin ominaiskulutuskin putoaa (l/hv)???????????????? Fysiikan lakien perusteella sen kahden tonnin rautamöykyn siirtäminen vakioidussa olosuhteissa vakiomatkan kuluttaa vakiomäärän energiaa/tehoa (=bensaa) vakiolla hyötysuhteella. Kaikki poikkeama tästä on suunnittelullista virhettä joko voimaa tuottavassa koneistossa tai voimaa välittävässä laitteistossa.


    ps. ihan samasta syystä pidä kirjaa omien romujeni kulutuksista. Kulutus sinällään on omimaisuus, mutta sen äkillinen muutos kertoo usein jostain...

    terv. nimim. viimeisen 4 vuoden aikana veekasilla +70tkm, veekutosella 45tkm, rivinelosella 5tkm ja 50cc kakstahdilla 3tkm...
     
  14. Karpov

    Karpov Gearhead

    Kumma kun ne rautamöykyt nykyään liikkuu pienelläkin litratilavuudella. 2000kg ei ole paino eikä mikään nykyautoissa.


    Fueleconomy gov lupas 1gallonan paremman mpg:n 3v kutoselle vs 4v kasi. En tähän hätään löytänyt 4v kutoselle lukuja.

    Mäkin kun tota kutosta olin hankkimassa, luin kaikki pelottelut ja höpinät. Ei kulje mihinkään ja vie kuin kasi, jossain puheissa enemmänkin.

    Höpöjuttuja oli. Vielä 80-luvulla irtos 350mppisestä samat tehot kuin tbi 4.3:sesta.

    Työt vähän sotkenut ajoja joten tänä vuonna v6:lla tulee ajoja vain 40tkm edestä.


    Terv. Nimim kaikennäköisillä kaseilla ajanut vaan ei yhtä taloudellisesti kuin nyt kutosilla :D eikä tarvi tinkiä suorituskyvystä. Tottakai jos uudempiin vertaa mutta ei me sellasta.
     
  15. urho3

    urho3 Gearhead

    Onhan siinä kasissa enemmän massaa ja pienempi moottori voi toimia paremmalla hyötysuhteella. Jos sitä tehoa ei tarvitse niin suotta niitä mukeja on liikaa hankaamassa. Ja hyvässä autossa ei kuulu moottorin ääni ohjaamoon niin sama kai se minkälainen sen moottorin ääni on.
     
    stratusdriver tykkää tästä.
  16. Karpov

    Karpov Gearhead

    Varsinkin kun jenkeissä monesti se pienikin moottori on euroopan mittapuulla aika iso...
     
  17. 59Kingswood

    59Kingswood Gearhead

    3,0 v6 Mondeo kuluttaa taatusti vähemmän kuin A-mallin Fordi 200 cid sivuventtiilinelosella.
     
    sdfsd tykkää tästä.
  18. partakukko

    partakukko 1st gear

    mulla oli 7 vuotta jaguar xjr käyttöautona ja siinä anto kans remmiahdin mukavasti potkua ja tehoja enemmän kun v12 koneessa. kulutus olikin sitten aika rajua kun lyhyt työmatka ja ei sillä voinut ajaa normaalisti, kesällä 22-23 ja talvella 29 nurkilla kun ei ollu lohkolämppäriä.
     
  19. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    lainsäätäjät saa tehtyä rajotuksillaan niitä 1.6 taunuksia tai 2.6 w126 mersuja.

    Muistan kanssa kun kaverilla oli se buikin moottori tila-mossessa ja ei siinäkään hirmusesti ollu jenkaa. Se oli kyllä hyvä ja sitkeä moottori ainakin siihen autoon.
     
  20. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    vertaa samanikäseen niin näet tehoeroja. Tehokaan ei ole sama kuin koneen sitkeys mitä ei kerrota missään ja on vaikeampi mitattava. W126 mese tolla lusmuimmalla kutosella on kauhee kiihtymään kaasu pohjassa muttei osakaasulla vedä sitten yhtään. Tilanne vaan pahenee kun porukkaa kajuutta täynnä. Sama efekti on jonkin TBI 305 kanssa ja 70- luvun luumuimpien isolohkojen jotka lähes saman tehosia. Veikkaan että sama tapahtuu kun pistetään johonkin kutos pickuppiin kuormaa kunnolla ja sillon jo se laiskempi 350 kasikonekkin on mukavampi ajettava. Tyhjänä ja pienillä kuormilla ja kevyillä akseleillä+toosalla se V6 varmaan onkin ihan hyvä moottori tollaseen ja oiva peli.
     

Kerro tästä muillekin!