Neuvoja maltilliseen alustan jäykentämiseen ja madallukseen?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja PA-LA, 27.4.2010.

  1. PA-LA

    PA-LA 1st gear

    Auto on vm-76 monte carlo alusta alkuperäis kunnossa ja vaikka iskarit vaikuttais olevan hiljattain vaihdettu alusta on luonnottoman löysä. Toki maasturin jälkeen tälläinen vanhempi jenkki pitääkin tuntua tuollaiselta lulla alustaiselta mutta esim asfaltilta hiekkatielle(lievää nimismiehenkiharaa) tultaessa koko auto vaeltelee kuin "ilmatyynyalus". Nyt kysynkin kokeneemmilta rakentelijoilta neuvoa miten alustaa tulisi jäykentää kohtuudella? samalla voisi madaltaa maltillisesti kun tuntuu olevan melko reilusti tuota maavaraa. Tulevaisuudessa on vielä tarkoitus tuo rengastuskin vaihtaa joka osaltaan tietenkin vaikuttaa mutta korkeintaan joku 17-18" vanne, sellaisella renkaalla ettei näytä pyörivän pelkällä vanteella.
     
  2. Tweety-81

    Tweety-81 Gearhead

    Re: Neuvoja maltilliseen alustan jäykentämiseen ja madalluks

    Ainakin omissa Chevyissä on kaikissa ollut toi "ominaisuus", eikä ole jousien ja iskarien vaihto auttanut, aina vaan kampee poikittain nimismiehenkiharoissa... Jos jollain ratkaisu tähän niin kiinnostais kuulla...
     
  3. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Tommosen jenkkiauton helvetillinen jousittamaton massa = painava taka-akseli ei tykkää nimismiehenkiharasta.
     
  4. PA-LA

    PA-LA 1st gear

    Juu tämä on varmaan tuttua joka jannulle joka joskus jenkin kyydissä istunut tyning ukoilla taas liian jäykkäalusta ei kerkeä reagoimaan vaan täriseen monttujen yli. Nyt haettiin ihan käytännön neuvoja mistä laitteesta löydän tarpeeksi jäykät jouset? toimisiko ihan perus kierros poikki ja testaus? jos ei ilmapusseista tai muista hydrauleista puhuta niin näihin ei varmaan kaupasta myydä alustasarjoja? tämän takia vähän apuja kyselemässä. Käytännön kokemus on osoittanut että ihan pelkkä matalampi renkaan profiili parantaa ajettavuutta mutkissa ja muussakin reippaamassa ajossa sitten kun vielä tuon pikkasen madalluksen ja jäykistyksen keksin niin tulis samalla montaa asiaa parennettua.
     
  5. Make.S

    Make.S Gearhead

    Mulla on novassa edessä konin iskarit ja kaksi kieppiä rälläkällä pätkästyt jouset, takana uudet kaasu kybit + 2" madalluspalat ja renkaina 18" pallukat. Omasta mielestä yllättävän toimiva paketti halvalla perus ajeluun.
     
  6. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead


    Tossa olisi moogin jousivalikoimaa:

    http://www.classiccarsprings.com/coil-s ... tions.html
     
  7. stinnes

    stinnes 3rd gear

    Caminos eibach 1" madallusjouset ja säädettävät konit ympäriinsä. Renkaat 18" /40 = takapäästä tuli liian jäykkä Toki caminos takapää suht kiree vakionakin. Pienemmällä vanteella ja korkeampi profiilisella renkaalla voisi tulla siedettävämpi maantieajossa. :odroll:
     
  8. ViLU

    ViLU Gearhead

    Mulla caminossa muuten sama setti, mutta vanteet 19" ja gummit 35 profiililla. Mun mielestä ei oo yhtään jäykkä, sais jopa olla vielä tiukempi! :eek:
     
  9. stinnes

    stinnes 3rd gear

    En tiiä vaikuttaako mun caminon takapään jäykkyyteen, kun painava Ford 9" perä + vakain?
     
  10. ViLU

    ViLU Gearhead

    Mahdollisesti, koska mulla ei oo takavakaajaa ja normi letukan perä. Vakaaja kuitenkin ostoslistalla.
     
  11. PA-LA

    PA-LA 1st gear

    No hyvä nyt jo selvinnyt että voi saada jopa valmiita tähän autoon tarkoitettuja madaltavia jousia. Jos ei niin ainakin saman ikäisen caminon madaltavat jouset eteen. tänään biltemalla käydessä mallailin varaosa jousia, ja ainakin lähelle olevia oli hyllyssä suht painaviin autoihin käypäsiä. Vanhempiin mersuihin ja audeihin, hinnaltaan sellaisia että kehtais vaikka niistä katkoa ja olispahan sitten uusi eikä 34v alla painunut. Nuo teidän renkaiden profiilit vaikutti aika pieniltä mutta sehän on suoraan suhteessa leveyteen joten paha sanoa näkemättä mikä näyttäisi hyvältä.
     

Kerro tästä muillekin!