Niin, ne renkaan pultit...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja Wiikki, 1.12.2003.

  1. Wiikki

    Wiikki 1st gear

    Kuinkahan monelle muulle tänne kirjottelevalle on käynyt niinkin erikoisesti, että on unohtanut rakentelun tuoksinassa kiristää ne renkaan pultit?

    Itse joskus vaihdoin kesäkiekot äitini autoon ja oli sitten kuulemma vähän kolissu, kun käväisi 30km:n päässä kaupoilla. No, hiukan oli lämenny toisen etu kiekon pultit ja vanne, kun oli vatkannu 60km!
    Eipä irronnu sentään...
     
  2. ford351

    ford351 Gearhead

    silloin kun olin ostanut ponin rupesin vaihtaa eturengasta mutta joku oli vetänyt sen verran kireelle että oli spoorit pettänyt, kun rupesi avaamaan yhtä pulttia pyöri mukana vain, sitä oli sitten kiva avata, vähän rälläkkää ja poraa, ja tuota hommaa tein myos kun olin hommissa rengasliikkeessä, oli pulttipyssy käytössä mutta siten en uskaltanut vetää ihan loppuun asti momenttiin, siinä lähin kehä3 kotiin rupesi jonkun verran vatkaamaan, kaikki pultit yhestä renkaasta löysällä ja sillä kertaa ei ollut mitään työkaluja mukana
     
  3. dumb

    dumb Gearhead

    jos aluvanteen vetää kerran liian tiukalle niin sitä ei saa enää ikinä pysymään paikallaan. käsittääkseni ne kartiot kärsii ja leviää siten että pultti ei enää ota vanteeseen kiinni niin isolta alalta eikä täten pysy enää kiinni. järki ja mielellään momenttiavain käteen, sanon minä. peltivanteenhan voi tietenkin ryskyttää pulttikoneellakin jos uskoo että kierteet kestää...
     
  4. jaketin

    jaketin Gearhead

    juu, eturengas irtosi. oli pientä tarkistelua etupäässä, mutta enpäs tarkistanut pultteja. irtosi kun ajoin parkkiin, onneksi, vauhtia oli ehkä 1 km tunnisssa. ylpeys sai kolahduksen....
     
  5. Jake

    Jake Gearhead

    Kyllähän Escortistani irtosi toinen takapyörä,kun en renkaanvaihdon jälkeen muistanutkaan enää kiristää pyöränpultteja alas laskemisen jälkeen. Jäi siltä vuodelta Kiikalaan menemättä ja 30 km ajettu vanne ja rengas paskaksi. Ja sitten meni vielä se Hiluxin keulakin renkaan siihen osuessa...
     
  6. Nasu Peetu

    Nasu Peetu 1st gear

    Muutama vuosi sitten kävimme iso- ja pikkuveljen kanssa Tampereen Hodari Showssa isomman veljeni Jetalla. Hän oli vaihtanut muutama päivä sitten kesäpieksut alle aluvantein (13" erikoisvanteet :grin: ). Matka menikin Jyväskylästä Treelle ihan hyvin, mutta kun poistuimme, alkoi motarilla kuulua keulasta outoa pörinää, joka sitten hetkessä kasvoi kolinaksi. Seuraavaksi alkoi ohjaus vedellä laidasta laitaan. Kaikki tämä tapahtui hyvin nopeassa tahdissa ja pysäytimme tien pieleen heti kun oli mahdollista. Kun tutkailimme etupyöriä, huomasimme kummankin etusen olevan TODELLA löysällä ja pultteja pyöritteli vaikka sormin!! Mutikat kiinni ja matka jatkui. Tarinan opetus: Aluvanteet voivat löystyä ÄÄRIMMÄISEN nopeasti!
     
  7. KajS

    KajS Gearhead

    Kierrätysmiehenä päristelen vain peltivanteilla ja toistaiseksi kiinni ovat pysyneet. Ooppelissa jopa liiankin hyvin, poikani muistaa varhaislapsuudestaan, kun isi irrottaa pyörän pultteja rautakangella (varsinkin vasen puoli kiristyy siinä kinnerissä ihan itsestään, nyttemmin olen tehnyt taakkatelineen putkesta irrotustyökalun).

    Dodgessa riittää, kun tarkistaa silloin tällöin.

    Mutta asiaan: Minun vanhan isäni uudesta mondeosta (vm 1996) kesärenkaita pois vaihtaessani ihmettelin oiken eturenkaan muttereiden löysyyttä. Siis kesärenkaat hienoilla aluvanteilla, joissa peittävät napakapselit. Ei oltu ikinä jälkikiristetty. Pitää vetää momentilla sitten keväällä.

    Ihmetyttää joskus kun kuulee kolinaa jonkun trendifarmarin pyörännavoista: Olisiko siellä kapselin sisäpuolella karannut mutteri tai pultti?

    Jälkikiristys tai kiristyksen tarkastus olisi varmaan hyvä, aluvanneihmiset.
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    pyörän pultit

    pulttien kiristys momentti, kuinka monta kiloa? aluvanteita on vaikka minkä näkösillä tavalla ja minkä eri tyyppisillä pulteilla, minun omassa pitkät ohjaustapilla mutta samalla kartiolla kuin kaikki muutkin yleensä, jos rasvaat mutterit niin momentti on väännössä aivan eri kilomäärä, missä automerkeissä käytetään aluslevyä mikä on kiinni mutterissa ja mitä tämä vaikuttaa jos pultit vedetään oikeaan momentiin, sitten viellä momentti lukemat, rasvalla, ilman,aluslevyllä ja nämä kaikki tietenkin aluvanteilla. :argue:
     
  9. Peeveli

    Peeveli 1st gear

    Pari kesää sitte tuli koettua tämäkin ku olin juur ostanu Caprisee uudet vanteet ja 20 km ajoa ja sitte rengas irti ja poikittain auton alle.No helma ruttuu ja vanne soikeaksi... Nykyään tulee sairaanloisesti pitkin vuotta tarkisteltua
     
  10. Cadillac390Man

    Cadillac390Man Gearhead

    Joo kannattaa vetää momenttiin.

    Itellä vulvassa ohjekirja (ja etupyörän napakuppi) käskee laittaa 85 Nm momenttiin! Tuntuu aika pieneltä, mutta kiinni ovat pysyneet. :eek:

    Etenkin aluvanteilla kannattaa jälkikiristää 50-80 km ajon jälkeen. 8)

    Mutta, kun ostin nyt syksyllä Cragarin peltivanteet, siinäkin kerrotaan jälkikiristyksestä. :eek:
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jälikiristys kannattaa tehdä kaikilla vanteilla jo senkin takia, että aina ei mene keskitys täysin kohdalleen. Sitten kun vanne lupsahtaa paikalleen, mutteri jää löysälle.

    Ton keskityksen takia pitäisi kiristellä vastakkaisia muttereita vuoron perään ja lopuksi kaikkia mutskua pitäisi kokeilla kertaalleen, mutta aika usein kun saa auton kumimieheltä, on yksi mutteri löysä, toinen sen vieressä vähän kireemmässä ja kolme seuraavaa suht piukassa. Ei tarvi kauan miettiä, että mikä on ollut työjärjestys, muttei ainakaan se mikä oli ohjekirjassa.
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mulla kävin naapurin teboililla vaihdattamassa Capriceen renkaat. No, eipä onnistunut kun ei sillä niiden nosturilla saa takapyöriä koteloista ulos niin paljoa että rengas tulisi ulos. Pojat laittoi pultit takasin ja menin vaihtamaan itte renkaat...
    No, apparin puoleinen takapyörä olikin valmiiksi irroitettu ja pultit lähti sormin pyörittelemällä auki!
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Re: pyörän pultit

    Ja ainahan ne pultit sitten kiristetään "rasvattuina", muuten ei mene momentti sinnepäinkään, vaan se voiman käyttö kuluu liiaksi ruosteisten pulttien ja muttereiden väliseen kitkaan. Kuivina jos meinaa laittaa, niin voi samantien paiskata sen momenttiavaimen vaikka lähintä varista päin.

    Jos en tiedä tasan oikeita momentteja, niin Mulla on tommonen nyrkkisääntö ollut, että aluvanteet kiristellään max. 90 Nm:iin ja peltivanteet 100-120 Nm:iin. Tuon enempää on turha vääntää, ellei tietenkin sitten valmistaja itse ilmoita muita lukemia...tosin pääosa valmistajista antanee oikeat momentit tuohon alueella, mitä tuossa laittelin.

    -JJ-
     
  14. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Ja taas...tuo edellinen olin minä.

    -JJ-
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    Juu, ja vedetty kierros Botniaringillä. Vasemman puolen renkaat unohtu kiristää rengastesteissä.
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    Vanha nyrkkisilmäsääntö on ollut, että harva pystyy ristikkoavaimella vääntämään pyöränpulttia liika kireeseen, ainakaan ilman että sotkee avaimen päälle koko elopainollaan.

    Koska bodareitakin on joukossa, niin ensimmäinen viite siitä, että mutteri on jo tarpeeksi kireellä on, että se ei järkevästi vääntäen enää pyöri. Turha siis hampaat irvessä ja silmät väärinpäin enempää koittaa kääntää. Pienen koeajolenkin jälkeen sitten testataan, että vieläkö on mutterit kiinni.

    Lisäksi, jos kiristäessä pultista pääsee semmonen metallinen kirahdus, kuten "krääk" niin on jo vedetty liian kireelle. Noita kirkasuja aina silloin tällöin kuulee, kun TI-miehet vaihtelee pyöriään, osa tulee pulteista ja osa miehistä.
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    Re: pyörän pultit

    Joo ittekin oon rasvannu aina mutterit, tosi mukavaa sen jälkeen ollu varsinkin kun kerran kuussa tai useammin tulee säädettyä renkaita irti ja takaisin. Ois mulla muuten kyssäri: Paljonko vaikuttaa momenttiin vääntöön se että auton pyörillään, kaveri väänsi mutterini momenttiin vaikka auton koko paino oli pyörien päällä?
     
  18. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Edelliseen astroon pistin Eaglen alupyörät alle, kiristelin moneen kertaan joka pyörän ja lähdin käymään kaupassa (1,5km/suunta), kotiportilla ihmettelin kun hieman hakee. Etupyörien pultit meni kaikki 1/4-1/2 kierrosta kiinnipäin, takana ei yhtään. Ja varmasti olivat alunperin tiukalla eikä paskaa vanteen ja navan välissä :eek:

    Tuo tiukkuus on mun mielestä sopiva kun tällainen kukkakeppi vetää ristikolla kiinni niin ettei suuremmin otsasuonet pullistu. Lähtee auki puolen vuoden päästä hyvin ja ykskään pyörä ei ole 20v aikana irronnut ennen aikojaan.

    Mä lasken autoa tunkin varassa sen verran et pyörä tapaa maahan mut koko paino ei ole päällä ja kiristelen siinä mutterit tiukkaan. Hifistelyä ehkä mut noin on tullut tehtyä.
     
  19. Anonymous

    Anonymous Guest

    Oikee tapa on vetää mutterit niin kiinni kun saa pyörä ilmassa ja jos pyörä ei pysy esim. käsijarrulla paikallaan, niin sitten lasketaan sen verran tunkkia, että pyörä ottaa maahan mutta vaan just sen verran, ettei se pyöri tyhjää kun kiristää mutteria. Sitten vasta pyörä kokonaan maahan ja tunkki pois, kun on mutskut kiristetty. Vain silleen saa koko vanteen varmasti oikeelle paikalleen ja mutterit tasakireeseen.

    Voipa olla väärässäkin, mutta luulisin, että momenttiin veteleminen on ihan se ja sama, jos auto on jo maassa ja makaa pyörillään koko painollaan. Voihan silleen tarkistaa, että sanooko avain naksnaks oikeessa kohdassa, mutta jos alkaa pyörää kiristään niin, että samalla vetää koko autoo mutterilla ja vanteella johonkin suuntaan, niin se on yks hailee mitä momenttimittari sillon sanoo.

    Ton varmuuskiristyksen jälkikäteen ja näppituntumalla voi tietysti tehdä ilman, että tunkkaa auton ylös just sitä varten, mutta se alkuperäinen kiristys pitää tehdä niin, että pyörän päällä ei ole koko auton paino.
     
  20. pitsku

    pitsku 3rd gear

    ???

    Haloo.??? Vedetään pyörät ilmassa niin kireeks kun ne menee. Lasketaan auto alas ja vedetään momenttiin. JA mikä se on vaikka ei olla " pattikainaloita". Noin 5 - 500kpm???Häh?? :argue: :) PS 6V. Rengasasentaja nuoruudessa. Momentti kädessä ei netissä.!!!
     

Kerro tästä muillekin!