Nippa/letkuliitin -ongelmia

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja mtk, 22.8.2019.

1. mtk

mtk 1st gear

Tervehdys,

Kahden Mercruiser 470:n rakentelu/kunnostusprojekti alkaa olla loppusuoralla...

Päätin vaihtaa mekaanisen polttoainepumpun sähköiseen versioon ja samalla vaihtaa vanhalta pumpulta kulkevan 3/8 putken 10mm letkuun.

Noh, sähköisessä pumpussa on 1/8 NPT jenkat molempiin suuntiin. Tämä ei ole ongelma, koska 1/8 NPT -> 10mm (tai 3/8") letkuliittimiä löytyy ihan mukavasti.

Mutta mutta ... Tuo kaasuttimen puoli. Olen nyt ollut jo kaksi kertaa 100% varma, että osun oikeaan. Ensin kokeilin 3/8 normaalia ja 3/8 NPT liitintä, mutta ei vain sopinut. Vanhan liittimen ulkohalkaisija on 0.625 ja 3/8 liittimien näyttäisi kuitenkin olevan 0.675. Ei vaan sovi.

Olen tehnyt salapoliisityötä lisää ja nyt luulen taas olevani 100% varma, että tarvittava liitin olisikin 5/8-20, eli jokin hieman spesiaalimpi jenka. Kaasarissa on banjo, jota en mielellään ottaisi irti, koska siinä oli myös melko spesiaalit speksit:

OD 7/8-20

Tällainen 5/8-20 siis pitäisi jostain löytää ja vielä niin että toisessa päässä olisi tuo 10mm letkuliitin (tai 3/8").

Olisiko ideoita, mistä tällaista voisi lähteä täällä suomessa metsästämään?

t. Mikko

2. Kimmeli

Kimmeli Gearhead

3. mtk

mtk 1st gear

Eli siis, tarkoitin että vaihtoehdot olis joko

1) 5/8-20 -> 3/8 letku
    2) 7/8-20 banjo -> joku meidän eurooppalainen jenkatyyppi mihin sais vaikka Biltemasta 10mm tai 3/8 letkuliittimen

Tuo 5/8-20 tulis siis tuohon jo kaasarissa olemassa olevaan banjoon kiinni.

Soittelen uspartsille ja kyselen, josko löytyisi jompaa kumpaa. Kiitos avusta!

4. Hai

Hai Gearhead

https://www.salhydro.fi/files/pages/teollisuusletkut2017_web.pdf
    PDF sivu 58, luettelon sivu 57
    Banjo RSN10 16mm ruuville (5/8"= 15,875mm, menee toleranssien puitteissa)
    Käytä omaa banjoruuvia

Holleyn kierteelle Mr Gasketin messinkinen letkukara.
    https://www.summitracing.com/int/parts/mrg-1543

Muokattu: 26.8.2019
    juko7 tykkää tästä.
  5. mtk

mtk 1st gear

Jees, kiitos! Minä perehdyn näihin.

Kerro tästä muillekin!