Nissan Sunny -88, moottorin polttoainesyöttöongelmat

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja BlueSM1, 4.8.2021.

  1. BlueSM1

    BlueSM1 1st gear

    Hei, ajattelin kysyä kokeneemmilta mielipiteitä seuraavaan ongelmaan:

    Ongelma:
    Moottori (Nissan Sunny N13 -88, 1.3 kaksikurkkukaasutin) ei käynnisty ja suodatin on tyhjä. Startatessa suodattimeen ei kerry polttoainetta.

    Suodattimen ja pumpun letkun irrottaa ja suppilolla valuttaa polttoainetta suoran pumppuun. Laittaa letkun takaisin suodattimeen, niin moottori käynnistyy. Kun lisää kierroksia, niin suodatin täyttyy. Kun päästää tyhjäkäynnille, niin tapahtuu jompikumpi:

    1. suodatin tyhjenee takaisin tankkiin ja moottori sammuu. Kun starttaa, niin pumpun letkusta tuntee pienen imun.
    2. suodatin ei tyhjene ja moottori käy normaalisti.

    Jos 1. tapahtuu, niin yllä olevaa toimenpidettä toistaa kunnes 2. toteutuu.

    Jos 2. toteutuu, niin autolla ajaa ongelmitta ja tyhjäkäynti on ok. Kun moottorin sammuttaa, niin polttoaine pysyy suodattimessa. Kuitenkin seuraavalla ajokerralla kohta 1. tapahtuu uudestaan.


    Havaittu rakenne:
    Polttoainetankki --- suodatin --- pumppu --- kaasutin.

    Kolmiliitäntäinen mekaaninen kalvopumppu. Yksi suodattimesta, yksi tankkiin ja yksi kaasuttimeen. Löytyy hakusanalla ”PB-119”.

    Autolla ajetaan harvoin ja tämä alkoi mielestäni yleistymään sen jälkeen, kun joutui ajamaan hyvin voimakkaassa rankkasateessa motarilla pari kuukautta taaksepäin. Silloin kun pysähtyi huoltoasemalla, niin tämä tapahtui ensimmäisen kerran. Sitten toimi moitteetta jonkin aikaa ja nyt tapahtuu koko ajan.

    Vahvasti epäilen polttoainepumppua. Pumppujen saatavuus ja vaihto on huonoa/hankalaa, joten mieluusti kuulisin muiden mielipiteitä, kun vika ei ole yksiselitteinen.
     
  2. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Pumpun vian voi selvittää myös laittamalla katolle bensa kannun. Siittä letku kaasuttimelle. Vapaapudotuksella neulaventtiili päästää kohokammioon tarvittaessa ainetta. Kattotelineet jos on ni kannu siihen mustekalalla. Kympin kannulla sunnyllä pääsee toistasataa kilometriä hyvän matkaa. Jos pumppua ei saa ni sähköpumputkaan ei mahottomia maksa.
     
  3. teddy99

    teddy99 Double Gearhead

  4. BlueSM1

    BlueSM1 1st gear

    Kiitos vastauksista. Kannua olenkin jo kokeillut. Hyvin toimii, jos kannu on suodattimen korkeudella.

    Juu, suomesta pumppua ei saa, mutta verkkokaupoista löytyy osia mukavasti. Pumppujen kohdalla vain kaikki kaupat myyvät ei-oota. Tuo linkkisi kaupan kaikilla artikkeleilla on loppu varastosta. Muutamilta olen jo kysellyt, mutta ei ole tietoa, koska tulee.

    AInoa vaihtoehto on ostaa romikselta käytetty. Uusi olisi kuitenkin halvempi kuin käytetty, joten ennen kuin vaihdan yritän olla mahdollisimman varma, että vika on pumpussa.
     
  5. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    autoilija tykkää tästä.
  6. autoilija

    autoilija Gearhead

Kerro tästä muillekin!