Nitro nationals 4-7.7.2019

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja Miksu.1g, 26.6.2019.

  1. z 900

    z 900 Gearhead

    Juu yksi hyppäys 2018 ja muuten joka vuosi laskeva määrä ?
     
  2. MIAMIDRAGRACING

    MIAMIDRAGRACING 2nd gear

    No mut sää ootki nuori tunturi vielä..:)))
     
  3. Jza

    Jza Double Gearhead

    On se varmaan osin niinkin, mutta kyllä siellä stripillä näkee myös nopeita saksanseisojia ja vihaisia riisikuppeja. Bemaria, Opelia, Nissania ym. Ja kaikissa kuskit eivät ole vielä satavuotiaita :)
    Tojo unohtui listasta, mutta Koivumäki veteli supralla TS:n suomenmestaruuden -15 ja -16.
     
  4. max

    max Double Gearhead

    Nykyihminen on varmasti myös laiskistunut.Ei muuta kuin jättikokoiselle telkkarille pyörimään NHRA,NASCAR sun muita kisoja.Sohvan nurkkaan ja kalja kouraan.
    Totta,hieman provosoivaa mutta ennen jos halusit rajua touhua nähdä niin paikalle mentiin.Nykyään ei tarvitse.
     
    Yarza, MaxDura ja MIAMIDRAGRACING tykkäävät tästä.
  5. godfather

    godfather Gearhead

    Pari faktaa tähän keskusteluun.
    Ajaminen Alastarossa loppui 2018 koska ympäristölupa Drag Racingin ajamiseen peruutettiin viranomaisten toimesta.
    Ympäristölupaa Drag Racingille voisi hakea uudestaan sen jälkeen kun alueelle olisi tehty mittavat investoinnit valumavesien ohjaamiseksi stripiltä (koko matka) ja kaikilta varikoilta uuteen kaivojärjestelmään josta vedet johdettaisiin muutaman kilometrin pituiseen putkeen joka veisi pumppuasemien kautta vedet riittävän pitkälle pohjavesialuuen suojavyöhykkeestä.
    Tämän lisäksi täytyisi ympäristölupaa saada muutettua niin, että melualueiden rajat muuttuisivat.
    Investointi valumavesien osalta ja melurajat tekevät yhtälöstä käytännössä mahdottoman koska Alastarossa on ollut 10 melupäivää vuodessa Drag Racingille. Melupäivien lisääminen on käytännössä mahdotonta.
    Taloudellisesti yhtälö on Alastaron osalta kestämätön.
    Myös prosessi ympäristöluvan muuttamiseksi takaisin niin, että Drag Racing olisi sallittua muodostuisi todella hankalaksi odotettavissa olevien valitusten takia.
    Edellämainittujen lisäksi Alastarolle tarvittaisiin uudet kaidekivet jotka maksavat noin 200 000 euroa.

    Ja sitten itse pihvi:
    Kun Drag Racing loppui Alastarossa löysimme aika nopeasti uuden kodin meille.
    Kauhavan rata rakennettiin yhteistyössä alueen omistavan LSK Business Park Oy:n kanssa ja samalla tehtiin kymmenen vuoden sopimus ison kansainvälisen kisan järjestämisestä Kauhavalla vuosittain. Lisäksi olemme sitoutuneet Käyttämään Kauhavan rataa muuhunkin toimintaan (SM Kisat ja katuautokisat) vuosittain.

    On siis päivänselvää, että Alastarossa ei tulla järjestämään Nitro Nationals kisaa ainakaan seuraavaan yhdeksään vuoteen.

    Kauhavalla meillä on melupäiviä 150 kpl vuodessa. Alastarossa niitä oli 10.

    Sitten vielä pari sanaa Nitro Nationals:ista FIA/FIM EM kisana.
    Bisneksenä (riippumatta siitä missä se järjestetään) aivan järjetön riski.
    2018 Alastaron EM kisa taisi jäädä plussalle 15-20 te. Keli oli hyvä koko viikonlopun ja lippuja myytiin noin 6800 kpl.

    Tänä vuonna Kauhavalla oli epävakainen sää ja kaikki ennusteet lupasivat sinne sadetta koko viikonlopuksi. Lippuja myytiin noin 4600 kpl. Palkintorahoja ja matkakorvauksia maksoimme tänä vuonna 160 000 euroa. Kokonaistappio EM kisasta oli noin 180000 euroa. Vaikka tuosta laskee pois kertaluonteiset erät jotka kohdistuvat Kauhavan ensimmäiseen isoon kisaan jää tappioksi vähintään 100 000 euroa.

    Avainkysymys kuuluukin kuinka saamme Nitro Nationals kisan houkuttelevammaksi yleisölle ja miten saamme yleisön löytämään Kauhavan.

    Näistä ja muista tärkeistä asoista keskustelemme FHRA:n syyskokouksessa. Tervetuloa paikalle.
     
    jknR, Rami_Vaan, atobee ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  6. Tomas C5

    Tomas C5 3rd gear

    Ei välttämättä ole laiskistunut.
    Rallicrossin SM osakilpailu Kouvolassa veti 4000 katsojaa.
    Traktoripullingin kyläkilpailu veti 3600 katsojaa, siis yhdessä päivässä.
    Oli mainokset kadun varsissa jo kuukausia ennen kilpailuja.
    Ja oli tuote kunnossa, menoa ja meininkiä. Selostaja oli ammattilainen, en muista oliko makkaraa myynnissä.
    Ainakin muikkuja oli.
     
    jknR, GS ja Araldite73 tykkäävät tästä.
  7. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Eli olisi pitänyt myydä 5000 kpl 20 euron päivälippuja lisää edes nollatulokseen. Melko hallittu riski otettu, kun edellisten vuosien kävijämääriä kattelee. Vai mitä ne liput maksoikaan - itse ostin kokoajat itselle ja puolisolle.

    Tosi harmillista kuitenkin. Toivottavasti homma jatkuu joskus jossakin.
     
  8. Araldite73

    Araldite73 3rd gear

    "Avainkysymys kuuluukin kuinka saamme Nitro Nationals kisan houkuttelevammaksi yleisölle ja miten saamme yleisön löytämään Kauhavan."

    Ideoita on tullut paljon täällä ja muillakin foorumeilla. Lisäksi varmaan fhra saanut suoraan ideoita eri kanavia pitkin.
    Nyt vaan täytyy ottaa ideat vakavasti eikä enää väheksyä niitä jos halutaan että homma jatkuu edes nykymuodossa.

    Aika pienillä viilauksilla saadaan jo ainakin viihtyvyyttä lisättyä jos vaan halua riittää.

    Ja eikö kannattaisi samalla yrittää houkutella lisää katsojia kaikkiin kisoihin eikä vaan natikoihin
     
  9. josu

    josu Gearhead

    Kaava miten yleisöä/kisaavia kuskeja saadaan paikalle ihan yksinkertainen
    myydään enemmän halvemmalla,kuten kiinalainenkin tekee,turhaa sitä lypsävää lehmää on tappaa:).
    Kokeilkaa edes ei ainakaan huonommaksi mene tilanne
     
    BUICK:it, jknR, supo ja 1 muu tykkäävät tästä.
  10. Araldite73

    Araldite73 3rd gear

    Noin yksinkertainen muutos auttaisi jo paljon.
    Enemmän autoja viivalla, enemmän katsojia penkalla>parempi fiilis katsomossa ja kunnon kilpaa ajamista kuskien kesken.
     
  11. supo

    supo Double Gearhead

    To 20e,Pe 30e,La 50e ja Su 40e olivat lippujen hinta per päivä.Sitten pieni asia että useissa EM ryhmissä ei oikeata kilpailua kun kaaviopaikka varma kun kisaajia ei tarpeeksi kunnon kisaan ennen pudotuksia!
     
  12. z 900

    z 900 Gearhead

    Niin kuin jo edellä sanoin että nythän kaikki on HYVIN, Ei tarvi järkeillä kenenkään ensivuoden lippuhintoja eikä tartte miettiä kuinka kaukana
    kisat on omalta asuinpaikalta? Saa vaan olla kotona?
     
    Mikkis tykkää tästä.
  13. Ilm.maksu normiryhmät oli sitten juniori tai tämmönen seniori = 200-220e per kisa. Jo alkaa varikolla olemaan enemmän täysiä 8 ja 16auton kaavioita. Aika surullisen näköistä oli esim. ProStreet luokan automäärät.

    Radanvarsimainoksia 50kpl.

    Tienvarsimainokset isolle tielle ja Seinäjoen Kurakauppalaan (vaasalaisten nimitys seinäjoesta)

    VIP lippujen hinnat alas, jotta tiimeillä on vara ostaa niitä reilusti. Laskutus ostetun määrän mukaan, ei käytön mukaan.

    Firmoille myytävien 10, 20, 30, 50 kpl lippupakettien hinta kohdalleen, jotta tulevat sinne päiväksi viettämään "laatuaikaa". Sehän on monelle aivan sama mitäs se aika on, kunhan ei tarvi olla työmaalla.

    Myyjille enemmän paikkoja, koska mitä enemmän sinne saadaan ihmisiä ns. päiväkäynnille,sitä paremmat pitää olla tarjontaa ja sieltäkin tulee sitä kiinteää tuloa. Ei mitään helvetin yksinmyyntidiilejä vaan kyllä markkinatalous hoitaa asian enkä usko että niitä myyjiä siellä liikaa on missään olosuhteissa.



    Siinä on mun lista, jonka voi joku tulostaa ja voivat nuijia tuommoset listan kohdat päätöksiinsä kokouksessa. Niin, ja kun sinne valitaan TJ, niin kyllä tulosvastuu pitää olla palkassa, mutta myös palkitsevana osana eli mitä enemmän hommaa puhdasta rahaa, palkka sen mukaan. Olen aika varma että nyt ei ollut mitään vastuu/palkitsemishommaa vaan homma meni kekkosenaikaisella "hyväveli koitany tehä jotain että se näyttäs hyvältä ulospäin" -meiningillä.

    Aulis

    Ps. oltiin pojan kanssa viime vkl Tampereella viettämässä viikonloppua. Käytiin TIETENKIN Tapparan matsissa ja liput istumakatsomoon ihan hyville paikoille oli 10e per nuppi. Ei muuten ollut tyhjiä paikkoja kuin korkeintaan kausikorttilaisten alueella.
     
    Araldite73 tykkää tästä.
  14. Niin ja voihan siellä ajaa niitä "soot aut" kisoja EM kisojen sijaan, mutta mistä ne kunnon palkintorahat, joilla niitä oikeita kisavehkeitä sinne sitten houkutellaan. Tuleeko ne vaan sen takia että kun on niin mukavaa?..... ja eikai kukaan kovettu tiimi tuu sinne jos ykköspalkinto on 5000e ja sen voi voittaa se jolla on löysimmät kytkinsäädöt....

    Vai onko jossain vararahastossa jo odottamassa muutamaan isojen poikien ryhmien kisaan 6numeroinen luku euroja?
     
  15. supo

    supo Double Gearhead

    Mainostuksesta hyvä esimerkki eli kun hommalla tulevaisuutta niin Radalle.comilla on jo esim.Motoparkissa isot mainokset 2020 kinkereistä Motoparkissa!Olisiko tästä pientä esimerkkiä että mainostaminen kannattaa!Ps.Tosiaan toiset saa paikalle porukkaa.....
     
  16. darpen

    darpen Gearhead

    Rallicross on aina ollut isomman porukan laji siinä mielessä, että siellä on usein lapset kans mukana. Olikohan että alle 12v pääsee ilmaiseksi vanhempien kanssa.
    Tractorpullingissa taas on laidasta laitaan kalustoa, eli isolla rahalla tehtyä ja todella paljon näitä jotka hakee "huonoja" turboja rekkahuoltojen roskalavoilta.
    Traktorien kanssa on ehkö jonkinlaista jokkis-fiilistä osittain mukana ja tietysti kun kisaajat on monesti tilallisia, niin sieltä tulee enemmän sitä yhteisöllisyyttä mukaan.
     
  17. homer

    homer Double Gearhead

    Ei vedä enää perinteinen rallikaan porukkaa kuin ennen. Olin viime lauantaina seuraamassa f-cupin kisaa Heinolassa. Kävin kolmella erikoiskokeella ja väkeä oli todella vähän siihen nähden mitä samassa kisassa ja samassa säässä (sadetta) oli vielä 5-10 vuotta takaperin. Rallipakatin hinta (reittikartta ja piletti kaikille erikoiskokeille) maksoi 15 euroa.
     
  18. three hundred

    three hundred Gearhead

    Tuli kanssa käytyä rallia katsomassa useita kertoja vuodessa mutta ei enää.... menisin kyllä mut ei kaverit enää viitti mettään lähtee kävelee...
     
  19. stana

    stana 3rd gear

    Vähän tuossa tapahtumissa käymisessä on että "vanha jaksa ei jaksa", lie radalle.com nykypäivän tapahtuma, vähän samaa kuin kiihdyttely 80 luvulla.
     
    Pertti K ja max tykkäävät tästä.
  20. Keme

    Keme Gearhead

    Käy katsomassa HaMu-rallia. On osallistujia ja yleisöä.
     

Kerro tästä muillekin!