No nyt selvis miks aito Suomi mese on niin kallis

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja vette427, 12.1.2009.

  1. vette427

    vette427 3rd gear

  2. blt4spd

    blt4spd Gearhead

    :D Tuo varmaan uppoaa pesunkestävään suomalaiseen MB-mieheen.
    Olisi varmaan aika järkytys mersunmiehelle, joka pitää meseään kuin kukkaa kämmenellä ja uskoo tuotantolinjan olevan tollanen, kun todellisuudessa turkkilaiset hutaisee auton kasaan. Ghanalainen painaa kaasu selällään auton laivaan ja kävelee autojen kattoja pitkin hakeen seuraavaa.
     
  3. A.McBill

    A.McBill Gearhead

  4. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    TEHDÄÄN.KARSITAAN LISÄVARUSTEITA,VALOJA YM.EI OLE E-MERKKIÄsitten ne 15 v viiveellä hyväksytään kun opel vw ja mersu on saanu omiinsa samat varusteet. :eek:p.s takapenkit revitään pois,vaneista pilottijakkarat pois.camaroihin ja trans ameihin tehdään lavat.näille jenkit nauraa,suomi tuntuu heistä ghanalta.
     
  5. unknown

    unknown 3rd gear

    Ei naurata, no ehkä vähän...

    Sattui kerran:
    Olin autoliikkeessä, en yleensä käy niissä mutta se harva kerta kun oli asiaa niin pakkohan sielä oli käydä.
    Siinä odotessani tämän paikallisen Toyota liikkeen johtaja tulee juttelemaan, kun oli tutkailemassa jotain uutta autoa.
    Niitä näitä jutellessamme hän yritti myydä yhtä autoa, ja jatkoimme aiheesta:
    Joo, eikö nämä Toyotat ole aika kestäviä?

    On, toki! Meillä on juuri tällähetkellä auto täällä huollossa jolla on ajettu 680tkm ja tälläkin kertaa huollon aiheena on vain kilometrien mukaan vaihdettavat osat kuten vesipumppu ja hihna...

    Vähän ajan kuluttua kerroin että kävin juuri hakemassa Saksasta itselleni tälläisen auton enkä siis tarvitse tätä uutta autoa.

    Juttelimme lisää aiheesta kun hän jatkoi:

    Joo, niistä ei kukaan tiedä paljonko niillä on ajettu ja mitään tietoa ei ole huoltohistoriasta ja osista mitä on käytetty. Meillä on kaikki maahantuojan kautta olevat autot tiedossa ja mitä niihin on tehty.
    Niin ja sitten niissä on esimerkiksi sellaisia juttuja että pyyhkijänsulanmoottorit on aivan erillaiset tänne Suomeen ja Saksaan, että ne Saksalaiset pyyhkijän sulanmoottorit jäätyy talvella.


    Tässä vaiheessa oli pakko käydä nurkan takana nauramassa ääneen koska:

    1.Luuleeko kukaan että yksikään Saksalainen osaisi itse tehdä minkäänlaista huoltoa autoonsa? Tai jos esitän kysymyksen paremmin; Oletteko koskaan käyneet Saksalaisessa autonvaraosa liikkeessä? Siksihän se merkkiliike on olemassa että auto viedään sinne huoltoon...

    2.Luuleeko kukaan että Saksalainen vaivautuisi ruuvaamaan nykyaikaisen Toyotan mittaria?

    3.Mitä merkitystä sillä on että onko se auto ruuvattu tai ei, kun sillä kuitenkin pystyy ajamaan ainakin 680tkm?

    4.Ja lopuksi, voin vakuuttaa että Japanissa tehtaalla ei kukaan tiedä mihin maahan auto on menossa ja sen mukaan olisi tehty erimallisia pyyhkijän sulan moottoreita vain siksi että auto menee Suomeen.


    No sattui sitten että autostani meni lambda-anturi rikki ja kävin kysymässä mitä uusi maksaa merkkiliikkeessä:

    "Terve, Yks Lambda tälläiseen ja tälläiseen autoon"

    "Selvä, mikä auton rekisterinumero on?"

    "Rekisterinumero"-ihmettelin ja kurkistin ulos ikkunasta tavatakseni kyltin tiedot.

    Varaosamyyjä poistui takahuoneeseen jamelkein heti huudahti avonaisesta ovesta:
    "EI TÄLLÄISTÄ AUTOA OLE OLEMASSA!!"

    Johon minä:

    "Voi helvetti, laitoinko mä väärät kilvet siihen!"

    Myyjä meni hämilleen ja kertoi maahantuojan autojen rekisterinumeroiden rekisteristä mistä he tarkastaa auton tarkan mallin...

    "Tälläinen ja tälläinen malli" vastasin (jätän auton mallin mainitsematta)

    "No kyllä se malli selviää rungon numerostakin" jatkoi varaosamyyjä.

    Pienen hiljaisen hetken jälkeen sanoin:
    "Auto on tuolla ulkona, ovet on auki."

    Vielä pidemmän hiljaisen hetken jälkeen jatkoin:
    "Tälläinen ja tälläinen malli"

    Ilmeisesti raikas ilma ei sopinut tälle myyjälle ja hän nöyrtyi kohtaloonsa ja avasi varaosaluettelon josta auto löytyikin varsin helposti.

    Tuontiautot ei ilmeisesti ole kovin hyvässä huudossa kun vertailukohteena on Suomiauto...
     
  6. Seppä Leonardo

    Seppä Leonardo Gearhead

    Kaveri osti jokunen vuosi sitten taksiksi uuden mersun,esitteli sitä minulle .Huomautin että sen konepeitto oli maalattu uudestaan .Liikkeessä joutuivat tunnustamaan asian.Samoin entisen luotsin auto olikohan passatti konepeitto erisävyinen kuin muu kori.Väitti ettei näkemykseni pidä paikkaansa,oli ostanut uutena vain kuukausi aiemmin,oli myös maalattu,epäilivät kuljetusvauriota.Sen väittämän taakse on helppo mennä.Olenkin epäillyt johtuuko suomen autoverosta ,että tuodaan kakkos-laatua jotta kate saataisi paremmaksi.Kun noita lomalaisia käy ulkomailta usein pitäisi laittaa suomiauto ,samanlainen,viereen niin näkis eron.
     
  7. RB-440

    RB-440 1st gear

    No nythän se selkis, minkä takia tuo Vehon 70-luvulla virallisesti maahantuoma 508 on selvästi jämäkämpää laatua kuin toi ties mistä 90-luvulla harmaatuotu Sprintteri :poff:
     
  8. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Suomiauto tarinassa on perää nimenomaan tuon sekundatavaran suhteen. Esim. Volvo lähetti 70-80-luvulla tehtaalla kolhitut ja oiotut autot useimmiten Suomeen, kun lammasmaiset suomalaiset ei vioista kuitenkaan kitisseet. Jenkkeihin menevien autojen laaduntarkkailu oli parempaa, koska sieltä reklamaatiota tuli paljon herkemmin.

    On se kumma, kun esimerkiksi VW pystyy antamaan USA:ssa myytäville autoille 8:n vuoden takuun, mutta Suomessa taitaa olla edelleen se yksi vuosi takuuta.(?) Jenkeissä asunut tuttavani, jolla oli VW kehui sitä takuuta, että se oli todella kattava. Ja palvelu pelasi...

    Samoiten autotehtaiden järjestämät takaisinkutsut jäävät joskus Suomessa tekemättä. Volvo korjasi jotain ruiskutusjärjestelmän vikoja veloituksetta, mutta Suomen maahatuoja maksatti viat autojen omistajilla... Tämäkin valmistusvika oli yleisesti tiedossa ainakin EU:n alueella, mutta... Ei koskenut Suomea. :odroll:
     
  9. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    mersu

    :rotfl: :rotfl: :rotfl:
     
  10. blt4spd

    blt4spd Gearhead

    Autotehtaat on joutunut myymään aina tänne verohelvettiin autoja halvemmalla kuin muualle. Siksi varmaan ei täällä ole kukaan kuullutkaan mistään takaisinkutsuista. Joskus 90-luvulla kun mm GM:kin avasi tehtaita Itä-Eurooppaan, kehtasivat automyyjät väittää, että kaikki Suomeen tuodut Opelit on tehty Saksassa eikä missään Unkarissa. Tuntuu hullulta, että jossain saksalaisessa Kadett-tehtaassa olisi välillä tehty autoja, josta olisi jätetty asentamatta kaikki lisävarusteet ja värilasit, sitten taas jatkettu normi Saksa-varusteltujen autojen tekoa, kun vastaavalla linjalla Unkarissa tuotettiin neekerimalleja.
     
  11. Putte

    Putte 1st gear

    Tuo väittämä, että tehtaat myyvät Suomeen autoja halvemmalla kompensoidakseen meidän korkeaa autoveroa on autotuojien propagandaa. Itse he ostavat tänne kaikki mahdolliset ylivuotiset mallit, jotta täällä voisi myydä jotain halvoilla kampanjoilla.

    Aikanaan muualla Euroopassa myytiin muun muassa Puntoa täysillä ja tehtaalla oli Unoja varastossa. Ne eivät enää kelvanneet muille kuin suomalaisille, niin niistä saattoi saada maahantuoja pienen alennukse. Puntohan esiteltiin Suomessa pari vuotta myöhemmin kuin muualla. Ensin myytiin ne muutaman vuoden varastossa maanneet Unot asiakkaille.
     
  12. Jonssi

    Jonssi 3rd gear

    Aiemmin, ennen autoverohelpotuksia, suomeen myytiin autot halvemmalla, jotta niitä ylipäätään saatiin yhtäkään kaupaksi. Suomalaisten hinta autosta, ilman veroja, oli n.80%:a siitä mitä muu maailma samasta autosta maksoi.
    Silloisen autoverokäytännön aikana ei uusia autoja olisi voinut kukaan ostaa, käyttää ja kuluttaa

    TheJonssi
     
  13. Putte

    Putte 1st gear

    Kyllä ne uudet autot maksoivat silloinkin täyden rahan. Nuo 80% hintaiset olivat niin sanottuja ylivuotisia, jotka eivät muille kuin suomalaisille kelvanneet. Eivät autotehtaat oikeasti anna Suomeen autoja sen halvemmalla kuin muihinkaan maihin. Vielä 90-luvulla suurin osa Suomessa uutena myydyistä autoista oli näitä ylivuotisia.
     
  14. blt4spd

    blt4spd Gearhead

    Päättyihän se Datsun 100A:n valmistus v. 75. Täällähän myytiin autoa uuten vielä 78.
     
  15. Antti the Mato

    Antti the Mato Gearhead

    Moottoripyörissä taitaa noi varastointi ajat olla vielä pidempiä.


    Noista maalauksista sen verran, että se on aika iso osa noista "uusista" autoista mitkä maalataan ainakin osittain maahantuojan toimesta uudestaan. En vaan enää muista kuinka paljon. Voi olla et oli taas jotain propagandajuttuakin.
     
  16. Peltirumpu

    Peltirumpu 1st gear

    Ainakin paljon Fjord Pocuksen ovia maalailtiin yhteen aikaan ;)

    -Olli
     
  17. kime2

    kime2 Gearhead

    Asiaa :poff:
     
  18. T.hilter

    T.hilter Gearhead

    Haluaako joku nähdä tilaston josta näkyy millä hinnalla viralliset maahantuojat suorittivat verotuksen ennen vuotta 2003? Herkkäuniset menettävät yöunensa, sillä CIF-hinnan ero myyntihintaan on järkyttävä.
    Löytyy PDF-tiedostona.

    Tuo lienee valtionhistorian laajamittaisimpiin kuuluva veronkierto. Ilmankos tullista oli "kadonneet" tällaiset dokumentit...
     
  19. Fleetline

    Fleetline Gearhead


    Ja Fiestan, Mondeon ja C-Maxin luukkuja 8) kohtalaisen kallis moka Voortilla
     
  20. kad_boost

    kad_boost Gearhead


    ja mulla on kadetti mikä on tehty italiassa! :eek:
     

Kerro tästä muillekin!