No Prep / Street Outlaw Drag Racing

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja GS, 3.11.2017.

  1. GS

    GS Gearhead

    Miksi tämä ei voisi olla juuri näin ja omana luokkanaan myös Race Street kisoissa?
    Eli...”Kadunmiehen streetman-luokka”...= ”Daily Driver”?
     
  2. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    ^Pointtini oli se että vaikka olis mahdollista millä säännöillä vaan niin ei välttämättä silti ole kiinnostusta. Noi kadunmiehen "kisat" on se mitä moni haluaa niillä katuautoilla ajella. Katsoo vaikka NNC:n kisoja niin sielläkin suurin osa ajaa streetmania, vaikka siellä olis kisaluokatkin samassa tapahtumassa.
     
  3. GS

    GS Gearhead

    Kyllä, juuri näin.
    Minun pointtinihan taasen oli ”Kadunmiehen kisa” = No Prepissä matalan osallistumiskynnyksen ”Daily Driver”/ ”True Street”.

    [​IMG]
     
    Muokattu: 9.5.2018
  4. 1320

    1320 Gearhead

    Joo ymmärrän jos ei halua ajaa Real Streettiä tai Top Streettiä tuon takia, mut esimerkiksi Pro ET:ssä voi ajaa kanssa täysillä, välittämättä siitä miten nopea vieruskaverin auto on.


    Joo, onhan WCSC skaboissa ollut hyvin osallistujia, niissä on tullut kyllä käytyä ja Porin kisoista on kahden viimevuoden aikana tullut ET Bracketin isoin pistepotti meikäläiselle, eli kyllä noi kisat on tulleet tutuiksi, ja esimerkiksi viimevuonna Poriin ei olis enempää osallistujia oikein mahtunutkaan.
    Mä lähinnä puhuin tässä Fyyran skaboista, ja siellähän nimenomaan voi Pro ET luokkaan mennä ihan perus katuautollakin. Eikä niitä siellä ihan kauheasti ole näkynyt.
     
  5. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Tää on niin epätoivoista...
    Siel ihmiset jotka ajavat FHRA streettiä tällä hetkellä eivät todellakaan ehkä jotain poikkeusta lukuunottamatta ole hakemassa voittoa tai murskavoittoa. Siellä ajetaan ite tehdyillä laitteilla nautitaan huippuolosuhteista ja painitaan teknisten haasteiden parissa. Ollaan samaa jengiä ja kuin yhtä perhettä, arvoistetaan toisten saavutuksia ja ollaan tyytyväisiä jos itse onnistutaan. Sillä ei ole MITÄÄN tekemistä sen kanssa et ajetaan kymmenen sekan autolla seiskan autoa vastaan, se ei ole asia joka valtaosaa motivoi tai on motivoimatta. Eikä se voi olla, taloudelliset asiat ja lähtökohdat muutenkin ovat niin erilaisia et tolla logiikalla siellä olis tasan yks kilpailija. Olet aivan pihalla siitäkin touhusta.

    Sit sä voit kattoo et paljo niis muissa virallisissa kisoissa on niitä kuljettajia kun niille lätkästään se 290-390€ osallistumisimaksu mitä tällä hetkellä fyyran striitti maksaa, tai jos mennään edullisemmalla cup hinnalla ni 190-290€. Se loppuu se osallistumisinto ja ruuhka just siihen. Heads uppihan tuolla WCC:ssä on jo aikalailla kuollut, erillisluokat yhdistettiin ja pisteitä jaetaan vain niille joilla on kausilisenssi. Esimerkiks ite olen ollut WCC kakkonen heads upissa osallistumalla yhteen kilpailuun tallikaverin autolla joka ei ollut edes sen kisan nopein.

    Haaveita ja utopioita on jokaisella, mut useimmat osaavat erottaa realiteetit niistä. Kehottaisin nyt laittamaan sen oman katiskan kuntoon ja hankkimaan sillä kokemusta ihan sen kantapään kautta. Veikkaan et näkökulmat vaikkapa yhden tai kahden ajetun kauden jälkeen saattavat olla hieman toisenlaiset.
     
    Muokattu: 10.5.2018
    Mopuristi, reve ja username tykkäävät tästä.
  6. reve

    reve Gearhead

    En usko että uudet kisaluokat toisivat lisää osallistujia. Jokaiselle löytyy jo nykyisellään luokka eikä kenenkään auto jää talliin luokan puutteen vuoksi. Ei mulla tosin mitään sitä vastaankaan ole että luokkia järjestellään jotenkin erilaisiksi kunhan sillä ei blokata jotain autoja pois kisoista. Mutta uusia kisaajia se tuskin tuo. Kasimailin ajaminen tai aikakortittomat kisat jättää ainakin mun kaluston seisomaan talliin ja varmaan aika monen muunkin.

    Suurin osa porukasta suhaa omaksi ilokseen, haluaa rikkoa omia enkkojaan ja kehittää omaa autoaan. Ainakin mun tuttavapiiri on enemmäkseen kiertäny noita kyläkisoja lyhyiden matkojen ja matalan osallistumiskynnyksen vuoksi. Ja osallistujamääriä kun katsoo niin aika moni muukin tuntuu valitsevan samoin. Kaikille löytyisi FHRA:n kisoista sopiva luokka mut pääosin pidemmät matkat, viikonlopun kestävät kisat, lisenssit ja osallistumismaksut rajaa intoa. Varsinkin kun se itse kilvanajaminen ei kovinkaan monia kiinnosta - monet suhaa kyläkisojenkin pudotusajoja lähinnä siks että kerkeis ajamaan useamman kerran päivän aikana ennen kuin tippuu pois..

    Jos aikaa ois loputtomasti niin ei mulla ainakaan ois mitään estettä ulkoiluttaa kalustoa FHRA:n kisoissa. Kyllä sieltä luokka löytyisi vessalle. Ja ihan sama olisko se RS, TS, PET, SPET, daily driver, small tire tai big tire - turvamääräysten mukaisella katuautolla vois osallistua niistä oikeastaan mihin vaan. Mutta kyllä mulle yks päivä kerrallaan riittää dragracea ja illaks on ihan kiva päästä kotiin.

    Äänenvaimentimien osalta olen aika eri mieltä kuin moni täällä. Multa nousee hattu sitä enempi mitä pienemmällä mökällä pääsee kovaa. Henk. koht. mielipiteenä kaksnumeroisia aikoja ajavat autot avoimilla kollektoreilla menee samaan sarjaan kuin nakkikiskan kiertäminen kumia vinguttaen lippis vinossa.. Kuuden sekan pro vehkeet on sitten erikseen. Mutta sen aikaa kun luokassa on etuliite street niin kyllä niissä mun mielestä sais äänenvaimennus olla. Mutta tästäkin jokainen saa olla mitä mieltä haluaa.

    Jokaisella on omat motiivinsa tähän touhuun mutta jotenkin olen siinä käsityksessä että aika monet tätä harrastaa omaksi ilokseen ja se autojen kehitys ja omien enkkojen rikkominen on aika monella homman suolana.
     
    cutlass cruiser, Rebel67 ja JuhaKuu tykkäävät tästä.
  7. GS

    GS Gearhead

    Se on Suomessa juuri näin, koska eihän meillä ole tarjotakkaan mitään mikä kannustaisi nimenomaan kilvanajoon (poislukien Blacklist sijoitukset).

    Tässä toki taas kerran tulee päällimmäiseksi tämä kilpailijanäkökulma ja se että ajellaan omia enkkoja, kun ajellaan.
    Joo, tämä toki on aina se yksi motivaattori ajaa Drag Racingiä, mutta voidaan kyllä oikeutetusti kysyä, kuinka paljon tämän tyyppinen konsepti ruokkii mm.katsomon puolelle ja antaa lajille jatkuvaa kasvupotentiaalia?
    Tässä jokainen näkee koko lajin vain omasta näkökulmastaan ja siitä paljonko on valmis omaa aikaansa ja rahaansa sitomaan nykysysteemin streettiin, eikä kukaan näe visioita siitä miten lajia voisi itsessään kehittää, viedä eteenpäin.

    Ei siinä mitään mikäli nykysysteemi tuottaa niin paljon hyvää, eli lisää kalustoa, kilpailijoita, panostusta lajiin ja ennen kaikkea katsomoon lajia rahoittavaa väkeä, mutta tuottaako?
    Tämä ajautuu aina niille urille että...”en mä ainakaan mitään, jos ja jos”....kun ei todellakaan nähdä metsää puilta.
    Väitän että ihan kauheasti ei nyt kannata ”keulia” ja lyödä vetoa sen suhteen että ...”en mä ainakaan”...mikäli jokin asia myös tässä maassa muuttuu No Prep kulttuurin myötä, koska siinä pullassa on paljon muitakin rusinoita kuin mitä tämä nykysysteemi antaa.
    Sille on syynsä miksi muualla maailmassa Street/No Prep on noussut ihan kokonaan uuteen lentoon ja nosteeseen.
     
  8. GS

    GS Gearhead

    Juuri näin, näin tällä hetkellä fyyran street toimii/pyörii. Aitoa kilvanajoa ei käytännössä ole.

    Tämä on kuitenkin se syy/kynnys mikä toistuu keskusteluissa West Coastin puolella ja täällä somessakin jatkuvasti.
    Eli ei haluta lähteä pyörimään sillä omalla 11-13-sek ”katuvessalla” fyyran "pro miesten” 7-8-sek sekaan.
    Kyse suoranaisesti ei olekkaan siitä että jokaisen pitäisi voittaa jotakin, vaan nimenomaan siitä että koska niitä ”katuvessoja” ei ole, koetaan laji itsessään vieraaksi ja passataan nämä skabat ja katsotaan/varataan kalenterista viikonloppuja länsirannikolta ja kadunmiehen kalenterista. Väitän että olet itse ”aika pihalla” mikäli et näe tätä dynamiikkaa siitä miksi Porin kenttä täyttyy streettiautoista ja Alastaro ei.

    Eikö juuri tälle pitäisi tehdä jotakin, että osallistumismaksut Streettiin saataisiin huomattavasti alemmaksi? Eli löytää keinoja sille että kakkua maksamassa olisi enemmän päälukua, kuin nähdä tämä jonakin syynä verenvähyyteen lajissa?

    Toivon todellakin sydämmeni pohjasta että tulevat vuodet "aidan sisäpuolella" EI muuta minun henkilökohtaisia näkökulmiani miksikään, vaan että pyrkimys kehittää lajia...laji edellä, olisi se ykkösprioriteetti, eikä se korruptoitunut omaan napaan tuijottelu.
     
    Muokattu: 10.5.2018
  9. GS

    GS Gearhead

    Taas jos mennään itse asiaan, niin mitä mieltä jengi on ihan teoriatasolla tuosta 1/8-mile ajomatkasta, varsinkin jos kyse on ”Big Tire” tyyppisistä Race monstereista?

    Hyvä puolihan tässä on joka tapauksessa ainakin rajuimpien tekniikoiden käyttökustannusten halpeneminen ?
    Kai tässä turvallisuuskin on hieman parempaa, ainakin radoilla mitkä eivät ole natikkatikissä?
    Lisäksi, muuttuuko katsojien kokemukset loppujen lopuksi lainkaan, kun nytkin isoin osa katsomon päistä kääntyy takaisin maaliviivalle autojen ohittaessa 1/8 viivan?
    Radan preppaus kaiketi ainakin olisi halvempaa?

    Eli onko No Prepistä tästä jotakin opittavaa/omittavaa vai ei?
     
  10. superbird

    superbird Gearhead

    Amerikan ihmemaassa olen nähnyt paljon 1/8 kisoja. Ne olleet lähes täysin nopeiden katuautojen kisoja (3.7-5.0) Jengi vaikuttaisi olevan niistä innoissaan, lyhyellä matkalla tapahtuu paljon ja nopeasti, nukkuminen viivalla ei anna armoa. Ei matkan lyhenemisen takia
    ole kokemukset muuttunut itseltä huonompaan suuntaan. Tässä on vaan se että nopeaa laitetta pitää olla paljon.

    14 sekan laite varttimaililla ei ykskasilla juurikaan muutu mielenkiintoisemmaksi.
     
  11. Catiska

    Catiska Gearhead

    Ei tuo asia ihan näin yksinkertainen ole. Aiemmin mainittujen lisenssi/kilpailumaksujen lisäksi siihen perusautoon (puhun nyt tavallisesta katujenkistä) saa tehdä monia muutoksia ennen kuin auto on Fyyran kisoihin leimakunnossa.
    Tiedän kun oman Dusterin sellaiseksi rakensin ja pari katsastustarraa on lasissa muistona että se on leimakuntoinen muutenkin kuin tieliikennekatsurin mielestä.

    Ajoasu, vyöt, kaaret, öljynkeruu, polttoainejärjestelmä jne. Ei sinne ihan perusjenkillä ole asiaa ilman työtä ja rahallista panostusta.
     
  12. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Se sun lajis muuttuu ihan toiseks kun on eka kerta lappu lattiassa. Toi kaunopuheisuus kaikennäköisistä korruptoitumisista jne tekee sun lätinän vain naurettavaksi ja mahdollisimman vähän rakentavaksi. Osoittaa totaalista tietämättömyyttä. On kaks vaihtoehtoa, olla hiljaa ja antaa ihmisten luulla et on tyhmä, tai aukaista sanainen arkkunsa ja antaa siitä varmuus. Paa se katiskas kuntoon ja raahaa viivalle.
     
    cutlass cruiser, Jukka 63, Mopuristi ja 1 muu tykkäävät tästä.
  13. MIAMIDRAGRACING

    MIAMIDRAGRACING 2nd gear

    Tätä odotellessa!
     
  14. kari6767

    kari6767 3rd gear

    Vissii iteki lopettaa toi fyyran streetissä ajaminen kun ei siellä tän gs runoilijan mielestä ole käytännössä kunnon kilvanajoa,vittu mitä paskanjauhamista.
     
    Jukka 63 ja Mopuristi tykkäävät tästä.
  15. raceman

    raceman Gearhead

    Mää voisin kans tulla ajelee jotain fhra streetti kisoja, vaikka ei voittaja auto ookkaan. jos nuo osallistumismaksut olis kohtuullisemmat . Ei vaan riitä rahkeet maksaa satoja euroja osallistumismaksuja. väitän että tulis muitakin ajajia. Mulle riittä näillä hinnoilla West coast street cup heads up oikeille katuautoille
     
  16. väsynyt

    väsynyt Gearhead

    Täytyy sit lopettaa fyyran kisat!
    Ja siirtyy No prep kisoihin.
    Kun on kuulemma paremmat kisat.streetti puolella!
     
  17. raceman

    raceman Gearhead

    ei tarvi no preppiä, kun on west coast street cup oikeille katuautoille=Daily driver
    ja varaa ajaa tämmönen persaukinen
     
    cutlass cruiser tykkää tästä.
  18. väsynyt

    väsynyt Gearhead

    Mites noi Rekola No Prep kisat tänä kesänä? Onko tulijoita!
     
  19. GS

    GS Gearhead

    Ok, avaatko hieman? Eli avautuuko sen myötä jokin portaali avaruus/aikajatkumoon?
    Eli ne ”laputtelut” mitä tähän ikään on jo ”laputeltu” on eri asia kuin tulevat ”laputtelut”?
    Mitä pitää ”laputella” jotta tämä portaali avautuu ja onko täällä pohjoisemmassa Suomessa, Tampereen kupeessa jokin oma ”indeksi” jolla se vihdoin avautuu?

    Ok.
    Mikäli fyyra on tehnyt menneinä vuosina kaiken oikein ja minun kritiikkini on vai ”latinää”, miksi ihmeessä laji on jakautunut eri leireihin?
    Eli miksi mm.West Coast Street on alun alkaenkaan syntynyt, mikäli kyse ei ole fyyran tai fyyran "pienten piirien” muutosvastarinnasta, kuten taas kerran No Prepin kohdalla?
    Miksi meillä on fyyran ulkopuolella streettipuolella jopa enemmän ajosuorituksia ja kilvanajoa jos kerran kaikki on tehty menneinä vuosina streetin eteen oikein ja kaikki tällä hetkellä siis on streetissä pelkkää onnea ja auvoa?
    Ilmeisesti myös Fyyran Street kasvaa kilpailijamäärässä ja katsomojen täyttämisessä koko ajan?
    Sille pitää kuitenkin olla syynsä miksi tässä maassa pyörii Street skaboja joilla on ihan omat kilpailijansa ja katsojansa?

    Meillä vain tämän oman ”katiskan” suhteen on se ongelma, että koska me ei olla "Helsingistä", kaikki pitää tehdä ihan itse ja sitä mukaa kun aika ja raha antaa eteenpäin menemiselle mahdollisuuden.
    Voin luvata että meillä tallilla palaa valot jokaisena minuuttina kun siihen on päivätöiden jälkeen mahdollisuus ja joka ikinen euro mikä jää yli hyvin niukasta arkielämisestä, siirtyy pääasiassa ”Amerikan Joelle”.
    Sinun ei siis tarvitse olla jatkuvasti siitä huolissaan että tämä meidän ”katiska” ei ilmestyisi viivalle, vaan päinvastoin(sitä tyhmempi kuvittelisi että fyyran äänenkäytön suunnasta nämä uudet lajia esille tuovat projektiit saisivat fyyran streetin sisältä kannustusta, ei silkkaa vittuilua.
    No, nyt tiedetään paljon paremmin, vaikka tästä on paljon etukäteen meitäkin varoiteltu, eli tässäkin olisi pitänyt uskoa vanhempia ja viisaampia) .
    Taikureita vain ei olla mekään ja ehkä ”Helsingissä” tämän tason auto rakennetaan omarahoitteisesti nollasta lähtien yhden talven aikana huipputarkkuudella ja äärimmäisellä tehokkuudella, mutta täällä ”periferiassa” ei, tyhmiksi ja köyhiksi kun ollaan synnytty.
    Siitä siis pahoitteluni että oman ”katiskan” osalta ollaan puolisen vuotta aikataulusta jäljessä, mutta rahaa ollaan saatu sentään Streettiautoon jo poltettua kuusinumeroinen summa:
     
    Muokattu: 13.5.2018
  20. MarcoK

    MarcoK Gearhead

    Mukana!
     

Kerro tästä muillekin!